Hier weer even mijn verslag posten van de Ventoux. Via Bédoin wou ik zoveel mogelijk keer achter elkaar de top bereiken, in juni had ik er 5.8.
Het oorspronkelijk doel was 12 keer, maar dat bleek te hoog gegrepen te zijn, het zijn er 7 geworden. De weersvoorspellingen waren ons niet goed gezind. Het plan was eerst om dinsdag en woensdag te fietsen, zodat ik de maandag nog een rustdag had (de zondag zijn we met de auto afgekomen). Maar door heel slecht weer de woensdag dan toch besloten om maandagochtend direct te starten. Geen rustdag, geen aclimatisatie.
Klim 1 (1u46): Maandag 10u begonnen aan de challenge. Nog niet te warm, het ging goed. Terug iedere bocht linken aan de nog te komen hoogtemeters.
Klim 2 (1u53): De warmte begon te komen, bij de bevoorrading (bij de auto beneden op een parking) had ik veel water met ORS gedronken. Ik weet dat ik snel last kan krijgen van die warmte. Maar het viel nog mee.
Klim 3 (2u20): Nog steeds die warmte, uitvoorzorg ook wat tussenstops beginnen nemen tijdens het klimmen zelf, integenstelling tot de vorige 2 klims. Even stoppen, hartslag naar beneden en wat bijdrinken. Boven was het meeste volk al weg, ik zag er veel nagenieten van een dagje klimmen. De cinglés waren ook aangekomen! Ik praatte met een paar en die keken nogal verbaasd op toen ik zei dat ik zeker nog niet in de helft was.
Klim 4 (2u14): Na een lekkere paella begon ik de fiets klaar te maken voor de nacht. In deze klim ging de zon ondergaan. M'n pa kroop voor de eerste keer ooit op een elektrische fiets om samen met mij mee naar boven te fietsen! De nacht viel, de dieren namen beetje bij beetje de berg terug over.
Klim 5 (2u30): M'n pa deze keer veilig beneden achtergelaten, nu was het ik en de berg in de nacht. Heerlijk. Hertjes, dassen en everzwijnen kwamen goeiendag zeggen. Op deze klim stelde ik m'n doelstelling bij, op naar de 7. De vermoeidheid speelde, maar ook de voorspellingen van de dag: eerst terug warm weer en dan bliksem en veel regen, nee, die avond en nacht zag ik niet nog een keer zitten. 7 keer klimmen betekende meer als 10.000hm (en betekende een extra nietszeggende virtuele badge op everesting.cc, oo wat een mens drijven kan!)
Klim 6 (2u26): Hoelang duurde dat niet voor ik me kon opladen om te vertrekken. De klim van de everest, de laatste in het donker. En als ik boven kwam, kon ik juist de zon op zien komen! Verwarde mensen die geeuwden uit hun auto om naar de zonsopgang op de berg te gaan kijken begrepen duidelijk niet hoe ik daar al met m'n fiets stond!
Klim 7 (2u25): De laatste. Het volk was terug talrijk aanwezig. Ik zag mensen kijken hoe ze mij inhaalden, denkende van: 'ohnee, die ziet hier nu al zo af en de klim is nog ver!'. Ene zei tegen mij 'ik zag het, je bent te snel gestart', hij zweeg wel weer toen ik zei dat het m'n 7de klim was. Aan de chalet vroeg een hollander dan aan m'n ouders of het mijn eerste keer was, ook hij kon het niet geloven. Afzien, aftellen en boven geraakt, juist iets meer dan 24u later. In totaal 11000hm!
Fysiek deed het pijn, maar eigenlijk vooral een mentale 'opgave'. Fysiek ging een 8ste en 9de keer sowieso gelukt zijn, maar mentaal zag ik het niet zitten om heel diep te gaan. Het was m'n langste sportactiviteit ooit en misschien ligt m'n mentale grens wel bij 24u. Dubbel gevoel blijft wel, het ene moment ben ik trots, het andere toch wat teleurgesteld.
Nu nagenieten en dan zien wat het volgende wordt...
Voor de liefhebbers: