De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zaterdag voor het eerst de mtb op Vlaamse bodem getest: de mtb lussen in Wachtebeke, 50km + nog 2x 15km inrij-traject van bij mij thuis. Ik vreesde een beetje dat zo'n downcountry fiets met 130mm veerweg complete overkill zou zijn op onze Vlaamse boerenwegels, maar dat viel heel goed mee. Ik ken het parcours redelijk goed, al frequent gereden maar dan met dropbar en vaste vork, mijn snelheden lagen eergisteren toch opmerkelijk hoger. Ik denk dat ik quasi 90% van mijn totale veerweg heb gebruikt, dus zeker niet de overkill die ik vreesde. Ik moet wel serieus wennen aan zo'n verende vork, zeker wanneer ik rechtsta op de pedalen om eens door te trekken.

Ook eens hardhandig kennis gemaakt met een boom over het pad, ik stond recht op de pedalen om snelheid te maken en keek niet goed vooruit... Goeie remmen, die Magura's, dat wel! Toch eens wat skills opbouwen om in het vervolg het lef te hebben om erover te springen.

IMG20240921125236.jpg

Echt coole build, doet me soms ook wel twijfelen voor een MTB. Then again, ik rij nu al amper offroad met mijn Cinelli (enkel in het buitenland of af & toe eens gravel uitstapje) dusja...

Terug van weggeweest. Ondertussen bikefit gedaan met de endurace bij Maxperform, Medium zeker de juiste maat. Updates gedaan:

*zero offset zadelpen zonder flex
*Slam that Stem, stuurbuis afgezaagd en spacers er uit.
* Cosmic sl45 wheels

Ondanks de updates mis ik wat respons in de bike, misschien heeft dit te maken met de stijfheid. Ook op vlak van snijden door de wind is er nog wat winst haalbaar. Een aeroad, helaas weer geen beschikbaar met de 50 wielen van dt swiss zou misschien de betere oplossing zijn. Die met de 60 wielen is wel beschikbaar, optie zou zijn om de 45 wielen te houden voor het klimwerk op vakantie.

Wat zou ik nog krijgen voor een 1 jaar oude endurace cf sl8 di2 met de originele dt swiss?

Zaterdag voor het eerst de mtb op Vlaamse bodem getest: de mtb lussen in Wachtebeke, 50km + nog 2x 15km inrij-traject van bij mij thuis. Ik vreesde een beetje dat zo'n downcountry fiets met 130mm veerweg complete overkill zou zijn op onze Vlaamse boerenwegels, maar dat viel heel goed mee. Ik ken het parcours redelijk goed, al frequent gereden maar dan met dropbar en vaste vork, mijn snelheden lagen eergisteren toch opmerkelijk hoger. Ik denk dat ik quasi 90% van mijn totale veerweg heb gebruikt, dus zeker niet de overkill die ik vreesde. Ik moet wel serieus wennen aan zo'n verende vork, zeker wanneer ik rechtsta op de pedalen om eens door te trekken.

Ook eens hardhandig kennis gemaakt met een boom over het pad, ik stond recht op de pedalen om snelheid te maken en keek niet goed vooruit... Goeie remmen, die Magura's, dat wel! Toch eens wat skills opbouwen om in het vervolg het lef te hebben om erover te springen.

IMG20240921125236.jpg
Oei oei, ik werd hier een tijd geleden met de grond gelijk gemaakt omdat ik m'n fiets ook op die manier op de grond had gelegd.

Edit: dik overdreven daarnet.

Maar slam’en is het niet hé. Nog een spacer van 1cm en de dikke dustcap die je zou kunnen vervangen.
Je bedoelt die cap met die inbus in die onder de spacer zit? Kan dat ook nog lager?
Dan is hij natuurlijk niet slammed :p
Ik zie dat je nog altijd met de aeroad in je hoofd zit, gewoon kopen jongen, lang genoeg getwijfeld!
Ja zeker het nieuwe model, maar dan met de 50 wielen van dt swiss, cf slx8 di2

Wat ik hoor over de andere uitvoering met 60 wielen is de stabiliteit bij zijwind (wat hier 95% van het jaar aanwezig is. Mensen die hier ervaring met hebben?

Bijlagen

• IMG_20240923_203115.jpg
    IMG_20240923_203115.jpg
    3,9 MB · Weergaven: 10
Je bedoelt die cap met die inbus in die onder de spacer zit? Kan dat ook nog lager?

Ja zeker het nieuwe model, maar dan met de 50 wielen van dt swiss, cf slx8 di2

Wat ik hoor over de andere uitvoering met 60 wielen is de stabiliteit bij zijwind (wat hier 95% van het jaar aanwezig is. Mensen die hier ervaring met hebben?
Ik heb de 62 dt swiss wielen en zelfs bij 5 bft voel ik daar niet veel van. Enkel in bochten moet je soms wat harder insturen maar ik heb nog nooit een windstoot gevangen waarbij ik het gevoel had van hem kwijt te spelen.

Ze hebben die echt goed ontworpen op dat vlak want dat was ook mijn angst. Maar is voor niets nodig.

Ik heb de 62 dt swiss wielen en zelfs bij 5 bft voel ik daar niet veel van. Enkel in bochten moet je soms wat harder insturen maar ik heb nog nooit een windstoot gevangen waarbij ik het gevoel had van hem kwijt te spelen.

Ze hebben die echt goed ontworpen op dat vlak want dat was ook mijn angst. Maar is voor niets nodig.
What she said. Bigger = better.

Enige waar ik het soms voel met 50mm is een afdaling met langs weerszijden lintbebouwing waar dan opeens een aantal huizen ontbreken.
🏠 🏠 🏠 🏠 🏠 🏠 🏠

What she said. Bigger = better.

Enige waar ik het soms voel met 50mm is een afdaling met langs weerszijden lintbebouwing waar dan opeens een aantal huizen ontbreken.
🏠 🏠 🏠 🏠 🏠 🏠 🏠
Natuurlijk wel een verschil tussen iemand die 80kg weegt en iemand die 65kg weegt :P

Ik kan toch alvast zeggen dat bij forse zijwind die in het voorwiel slaat het merkbaar is :P

Terug
Bovenaan