De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ftp is ook maar een cijfer die niks wil zeggen zoals je zelf merkt. Mijn ftp ligt ook een lager dan veel vrienden van me maar als ik de gemiddeldes bekijk op gelijkaardige ritten dan ben ik toch wel minstens even snel doordat ik heel lang diep kan zitten.

Op hartslag kun je ook totaal niet voort gaan. Mijn zone 3 zit tot aan 168 bpm. De meesten zitten dan al een eind in zone 4.

Terwijl mijn rust hartslag 52 is en mijn max is 202 op 37 jarige leeftijd. Hartslag is iets wat totaal persoonsgebonden is en zegt niets over hoe fit iemand is.

@Rofco Dat ligt misschien aan de verwoording maar haantjesgedrag is het zeker niet. We racen nooit en wachten steeds op elkander. Het is gewoon een vaststelling dat ik op de trainer sneller ben en Persoon X het buiten makkelijker heeft na een zeventigtal km.

Ik heb ook geen wil om wedstrijden te rijden of dergelijke, dit is enkel en alleen plezier. Maar ik ben zo iemand waarvoor alles in het materiaal in orde moet zijn. Bij een geluidje ga ik al rap denken dat er iets scheelt met de fiets. Als ik downhill constant moet bijtrappen ga ik dus alsook denken dat ik ergens een nadeel heb.

Je hebt nu eenmaal mensen die urenlang juist onder hun treshhold kunnen zitten en dat non-stop kunnen volhouden zonder een centje pijn. Maar als er dan een piekbelasting komt, ze niet echt veel meer extra kunnen trappen. Heeft te maken met fysiologie, opbouw van de spieren en het lichaam (zelfde reden als waarom de meest succesvolle marathonlopers vaak Afrikanen zijn),...

FTP is ook maar een metric die een indicatie geeft, en is niet absoluut (of zaligmakend).

Over waarom hij sneller bergaf is: hogere massa, lagere rolweerstand en/of lagere luchtweerstand. Hoe sneller je gaat, hoe belangrijker die laatste.

FTP is ook niet zaligmakend, je knalt 5 minuten hard en klaar. Dat zegt weinig over hoe hard je nog kan fietsen na 2 of 3u. Ik zou durven stellen dat jij op de macht wel mee kan maar dat persoon X gewoon een betere conditie heeft.

Ik weet van mezelf dat ik harder kan fietsen op de rollen dan buiten. Ik heb er ook niet echt een verklaring voor waarom maar ik kan er precies beter mijn kracht op kwijt, en heb ook gewoon meer goesting om harder te gaan. Zo rij ik ook gewoon beter op de mtb dan op de racer.

Nog mensen last met hun Wahoo Tickr?
Mijne is net geen jaar oud en doet al raar.
ik heb mijne moeten laten vervangen, nog net binnen garantie. Denk dus na net geen twee jaar, al kan het ook één jaar geweest zijn. Ben vergeten wat hij precies mis deed, maar nieuwe gekregen onder garantie

Team Time Trial over 24 kilometer vlakke wegen achter de rug.
Ik voelde mij heel goed en heb tegen de verwachting in goed op reserve kunnen rijden. Voor 't eerst dag ik ook goed heb kunnen draften denk ik.
We zijn geëindigd als 8e in onze reeks van de 18.
Dat is in eerste Divisie B, al zegt dat blijkbaar niet veel. De reeksen zijn gigantisch door elkaar geschud. Het team waar ik nu voor meerijd was vorig seizoen winnaar van de 6e B-reeks... :)

Maar 't was vooral heel plezant. Ik kijk uit naar volgende dinsdag :)

Ik heb ook geen wil om wedstrijden te rijden of dergelijke, dit is enkel en alleen plezier. Maar ik ben zo iemand waarvoor alles in het materiaal in orde moet zijn. Bij een geluidje ga ik al rap denken dat er iets scheelt met de fiets. Als ik downhill constant moet bijtrappen ga ik dus alsook denken dat ik ergens een nadeel heb.
Wissel eens van fiets voor een helling en laat u bollen zonder te trappen of kom boven met dezelfde snelheid en stop gelijktijdig om daarna te laten bollen. Beiden in zelfde houding. Ge zult het snel merken. Sommige fietsen maken nu eenmaal makkelijker snelheid dan andere.

ik heb mijne moeten laten vervangen, nog net binnen garantie. Denk dus na net geen twee jaar, al kan het ook één jaar geweest zijn. Ben vergeten wat hij precies mis deed, maar nieuwe gekregen onder garantie

Team Time Trial over 24 kilometer vlakke wegen achter de rug.
Ik voelde mij heel goed en heb tegen de verwachting in goed op reserve kunnen rijden. Voor 't eerst dag ik ook goed heb kunnen draften denk ik.
We zijn geëindigd als 8e in onze reeks van de 18.
Dat is in eerste Divisie B, al zegt dat blijkbaar niet veel. De reeksen zijn gigantisch door elkaar geschud. Het team waar ik nu voor meerijd was vorig seizoen winnaar van de 6e B-reeks... :)

Maar 't was vooral heel plezant. Ik kijk uit naar volgende dinsdag :)

TTT en reserve in 1 zin? :O Bij mijn team van bij de start al iemand kwijt en halfweg nog iemand...Laatste 10 km met slechts 4 man...Dat was serieus afzien!

Met powermeter een nieuw record gereden, maar verschil tussen powermeter en wahoo was nog nooit zo groot dus daar geen record :(

TTT en reserve in 1 zin? :O Bij mijn team van bij de start al iemand kwijt en halfweg nog iemand...Laatste 10 km met slechts 4 man...Dat was serieus afzien!

Met powermeter een nieuw record gereden, maar verschil tussen powermeter en wahoo was nog nooit zo groot dus daar geen record :(
Ja ik zat heel fris. De laatste race (TTT) van vorig seizoen had ik ingevallen bij een team en toen de longen uit mijn lijf gefietst, met zelfde gemiddelde wattage als nu. Nu waren er enkelen in't team volledig op de limiet aan't fietsen.

Ik verwacht niet dat het elke week zo goed zal gaan, tenzij ik door de voorbije tijd weinig te fietsen toch redelijk wat vooruitgang heb geboekt.
'k had wel rust nodig, maarja. We zien wel.

Volgende keer rollen nog eens afstellen. Dat was ik nu vergeten te doen, al heb ik nog nooit grote afwijkingen gehad.

Mijne komt van futurum dus hen even een bericht gestuurd. Ze stellen voor om een reset te doen.
Vanavond eens resetten en dan opnieuw testen op zwift en even in rust.

Iemand die gebruik maakt van de knwu fondo app?
Ik heb via deze app mijn hartslagzones bepaald (op basis van mijn omslagpunt HS178), volgens de app zou ik mijn duurtrainingen in D1 (HS135-152) moeten afwerken.
Mijn Garmin rekent met andere zones (1 tem5) aan de hand van mijn max hartslag (197).
Als ik dan mijn trainingen afwerk in de zone zoals de fondo app mij het aanbeveeld, dan rij ik volgens mijn garmin ongeveer in zone 3 (zone 3 op garmin is 138-158), dit zou volgens internet overeenkomen met D2.

Beetje complexe vraag misschien, maar op basis van wat zou ik het beste verder gaan garmin of de fondo app?
Ik heb ook al om advies gevraagd bij de fondo app maar kreeg niet echt een duidelijk antwoord.

Ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe altijd de D1 van de app heb aangehouden, en ik merk wel dat ik op deze hartslag veel minder koolhydraten verbruik en ik heb de indruk dat ik toch wel goed progressie boek.
Hoe heb je dat omslagpunt bepaald, gewoon natte vinger?
FTP is ook niet zaligmakend, je knalt 5 minuten hard en klaar. Dat zegt weinig over hoe hard je nog kan fietsen na 2 of 3u. Ik zou durven stellen dat jij op de macht wel mee kan maar dat persoon X gewoon een betere conditie heeft.

Ik weet van mezelf dat ik harder kan fietsen op de rollen dan buiten. Ik heb er ook niet echt een verklaring voor waarom maar ik kan er precies beter mijn kracht op kwijt, en heb ook gewoon meer goesting om harder te gaan. Zo rij ik ook gewoon beter op de mtb dan op de racer.
Ik kan ook meer afzien op de rollen omdat dat vaak kortere tijd is en je ook gewoon niet op de omgeving moet letten maar gewoon kop in kas en trappen :D
En als je u volledig leeg hebt gereden, gewoon afstappen en de douche in. Buiten kan je dan nog wel even naar huis moeten, dus hou ik liever wat reserve :p

Op de rollen is dat bij mij toch ook een heel andere mindset. Daar rij je echt voor de cijfers, terwijl ik buiten veel meer bezig ben met het hoofd leegmaken en genieten... Buiten rij ik daarom ook hoofdzakelijk offroad (gravel en mtb).

Die endurance had ik blijkbaar over het hoofd gezien, enkel de ultimate bekeken blijkbaar.
Die zijn natuurlijk uitverkocht ipv die ultimate zou nog in augustus moeten lukken.

Ik zie door het bos de bomen allesinds niet meer om te weten wat de beste keuze is ... (los van het feit of die beschikbaar is of niet)

Edit: na wat opzoeking lijkt die endurace inderdaad de betere keuze. Maar niets beschikbaar natuurlijk.
Maar toch frapant dat je bij de andere merken in die prijsrange met alu zit.
Of maakt dat eigenlijk niet veel uit en is alu best een goede keuze?

Tip: laat eerst een voorafgaande bikefitting uitvoeren. Dan krijg je alvast een zicht op je fysische eigenschappen.
Spieren die meer/minder rekbaar zijn, waardoor je houding op de fiets zal variëren.
Een volledige (eenmalige) opmeting kost rond de 150€.
Na aankoop van een nieuwe fiets dan ga ik altijd langs bij mijn bikefitter; kost me 50€ om mijn fiets tot op de mm af te stellen en alsook de schoenplaatjes.

Hier een poging om mijn vraag te schetsen:

Ik fiets samen met Persoon X , een doorwinterde fietser die een 10.000 km in de buitenlucht doet. Ikzelf, als midden twintiger heb me vorige zomer een fiets aangeschaft en een direct drive trainer. Persoon X fietst regelmatig op mijn fiets op deze trainer.

Zelf heb ik een FTP van 3,6 W/Kg, max hartslag van 193. Persoon X heeft nog geen FTP test gedaan en heeft een max hartslag van 175. Persoon X is beduidend zwakker op de direct drive fietser dan mezelf, bij het trappen van 180 W voor een uur (NP) heb ik een gemiddelde hartslag van 131, Persoon X 128, nagenoeg hetzelfde.

Buiten daarentegen, is Persoon X minstens even goed als ik, na 2u30 fietsen zelfs beduidend beter. Wat nog het meest verschilt is onze hartslag buiten. Persoon X haalt gemiddeld uit met een hartslag van 120-130, bij mezelf is deze steeds rond de 150.

Het materiaal is een piste die ik onderzocht heb, Persoon X heeft een fiets van Ca. 7,5K , ik moet het stellen met 3K... Aerodynamica, tekort aan uithoudingsvermogen (verschil wordt groter naarmate rit vordert), mentale aspect, ... ?

Ik ben maar luidop aan het schrijven en weet nu niet meer wat ik wil vragen.
Of toch, waarom ben ik beter dan Persoon X indoor en slechter outdoor ?
Het allerbelangrijkste vermeld je niet.
Hoeveel wegen jullie allebei?

Als ik ga rijden met persoon x, van 100kg, met een FTP van 4w/kg gaat hij mij compleet in de vernieling rijden. Ik heb echter ook 4w/kg maar weeg maar 75kg.

Op vlakke wegen moet je (quasi) enkel kijken naar het FTP en niet naar FTP/kg.

Persoon x kan 400w leveren, en ik maar 300w. Heel duidelijk waarom ik niet kan volgen, ondanks hetzelfde w/kg.

EDIT: ok je hebt al aangevuld dat het slechts 3kg scheelt. Luister naar Mr.Fingers dan :)

Tip: laat eerst een voorafgaande bikefitting uitvoeren. Dan krijg je alvast een zicht op je fysische eigenschappen.
Spieren die meer/minder rekbaar zijn, waardoor je houding op de fiets zal variëren.
Een volledige (eenmalige) opmeting kost rond de 150€.
Na aankoop van een nieuwe fiets dan ga ik altijd langs bij mijn bikefitter; kost me 50€ om mijn fiets tot op de mm af te stellen en alsook de schoenplaatjes.
Welke bikefitter is dit? Prijzen zijn precies wel goed doenbaar.

Het allerbelangrijkste vermeld je niet.
Hoeveel wegen jullie allebei?

Als ik ga rijden met persoon x, van 100kg, met een FTP van 4w/kg gaat hij mij compleet in de vernieling rijden. Ik heb echter ook 4w/kg maar weeg maar 75kg.

Op vlakke wegen moet je (quasi) enkel kijken naar het FTP en niet naar FTP/kg.

Persoon x kan 400w leveren, en ik maar 300w. Heel duidelijk waarom ik niet kan volgen, ondanks hetzelfde w/kg.

EDIT: ok je hebt al aangevuld dat het slechts 3kg scheelt. Luister naar Mr.Fingers dan :)
Heb hier een vlak segment waarin ik evenveel wattage lever als vocsnor maar wel 2min trager ben. aero is ook heel belangrijk op het vlakke

Welke bikefitter is dit? Prijzen zijn precies wel goed doenbaar.
Hier zijn de meeste toch meer dan 150 (of 200), die 150/200 is voor 2e fiets.

@Den Deze dat is als je al een fiets hebt? normaal doe je eerst een fit en koop je adh daarvan een fiets :unsure:

In leuvense heb je oa Wolf performance en bakala
Sommige fietsenzaken hebben ook materiaal om zelf te meten en gratis als je daar koopt (bv https://www.selleitalia.com/it/idmatchdealer/ of https://scheduler.retul.com/search?country=BE). Geen ervaring mee wel

Laatst bewerkt:
En als je er gewoon mee schud? Heb batterij al 2 keer vervangen op 3j (dat open krijgen is een hell)

Schudden doet niet meteen iets.
Straks de link eens bekijken.

Terug
Bovenaan