De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Als echte aero hoer zijn de sworks sl8, factor ostro vam of trek madone 8 objectief de snelste WorldTour fietsen momenteel.

De dare en nieuwe Ridley (gelekt door Uno X renner) zien er visueel wel sneller uit
Je verwart volgens mij enkele zaken.
Je hebt aero performance en je hebt allround performance. De SL8 is een winnaar omdat hij allround zeer goed is, maar puur op aero zeker niet de beste.

De merken waar de meeste profploegen mee rijden en de frames waarop ze het doen liggen allemaal zeer dicht bij elkaar hoor.
Een SL8, madone, propel, foil, aeroad, dogma F, supersix, orca en een ostro VAM zijn allemaal top.

En als amateur met een kleiner budget kan je ook al met de frames rijden waarop de profs rijden. Red of force, ultegra of dura-ace, je gaat het verschil tijdens het rijden niet merken. Je hebt ook voor minder geld al een heel goed setje wielen, zonder de absolute top of the range te hoeven kopen.

Om eerlijk te zijn zou ik met dat geld liever een mechanieker inhuren die ervoor zorgt dat ik elke dag met een propere en verse onderdelen de baan op kan.

Al zeg ik uiteraard geen nee tegen een jaegher. Maar of ik er effectief veel mee zou rijden zou een andere zaak zijn :P

Na lang wikken en wegen, en eindeloos rondsurfen en opzoeken, vandaag op de bestelknop gedrukt voor een nieuwe Kona Hei Hei. Ik hobbel ondertussen al bijna 5 jaar rond op het vorig model en heb daar immens veel plezier mee beleefd. Ik hoop dat met zijn opvolger verder te zetten, en een goed baasje te vinden voor het oudje.
Mijn vrouw is nu al content dat ik niet meer gans de tijd promo's en reviews van fietsen onder haar neus ga duwen, dus het is grotendeels haar schuld!

Je verwart volgens mij enkele zaken.
Je hebt aero performance en je hebt allround performance. De SL8 is een winnaar omdat hij allround zeer goed is, maar puur op aero zeker niet de beste.

De merken waar de meeste profploegen mee rijden en de frames waarop ze het doen liggen allemaal zeer dicht bij elkaar hoor.
Een SL8, madone, propel, foil, aeroad, dogma F, supersix, orca en een ostro VAM zijn allemaal top.

En als amateur met een kleiner budget kan je ook al met de frames rijden waarop de profs rijden. Red of force, ultegra of dura-ace, je gaat het verschil tijdens het rijden niet merken. Je hebt ook voor minder geld al een heel goed setje wielen, zonder de absolute top of the range te hoeven kopen.

Om eerlijk te zijn zou ik met dat geld liever een mechanieker inhuren die ervoor zorgt dat ik elke dag met een propere en verse onderdelen de baan op kan.

Al zeg ik uiteraard geen nee tegen een jaegher. Maar of ik er effectief veel mee zou rijden zou een andere zaak zijn :p
Nee geen vergissing, harde data in dit artikel.

Sl8, madone 8 en ostro vam hun waardes zitten zo goed als gelijk. Ze hebben van alle merken het model genomen dat het vaakst gebruikt word door de prof teams. Dus geen systemsix van cannoncale maar de supersix bvb

ol9lhd9.png

De verschillen zijn dus inderdaad zeer klein, maar verschil is verschil. De vraag was dan ook niet welke upgrade kost het minst maar als je geld teveel had welke fiets koop je dan.

https://www.cyclingnews.com/features/wind-tunnel-tested-11-superbikes-go-head-to-head/

Laatst bewerkt:
Nee geen vergissing, harde data in dit artikel.

Sl8, madone 8 en ostro vam hun waardes zitten zo goed als gelijk. Ze hebben van alle merken het model genomen dat het vaakst gebruikt word door de prof teams. Dus geen systemsix van cannoncale maar de supersix bvb

ol9lhd9.png

De verschillen zijn dus inderdaad zeer klein, maar verschil is verschil. De vraag was dan ook niet welke upgrade kost het minst maar als je geld teveel had welke fiets koop je dan.

https://www.cyclingnews.com/features/wind-tunnel-tested-11-superbikes-go-head-to-head/

Gohja harde data in dat artikel.
Als je dan weer naar tour magazine gaat dan geven zijn een aërodynamica van 204watt voor de oude aeroad MVDP:

207 watt voor de madone SLR7

209 watt voor de propel

En 209 watt voor de SL8

De realiteit is gewoon dat aërodynamica één onderdeel is van een fiets. Uw fiets mag in een windtunnel nog zo aerodynamisch zijn, als hij gelijk lood weegt dan ga je daar niet de real life performance mee neerzetten.
Of als hij stuurt zoals een dweil en rijdt zoals een trekpaard ga je daar ook niet echt snel mee rijden.
Of als je gewoon qua fitting er niet goed of mooi op kan zitten.

Team Visma kan dus nog beter :p

De S5 heeft al een bepaalde leeftijd en is nog van het zuivere aero bike ras.
Veel merken zijn voor een reden naar een all-in-one package gegaan omdat het over de hele breedte van het spectrum eenvoudiger en beter is om het zo te doen. Ook mede door de UCI-regels.
De R5 is qua klim performance echt niet beter dan de SL8, maar de SL8 is op het vlakke en in de bergaf dan weer wel een stuk sneller. De S5 is overigens ook niet zoveel sneller dan de SL8, en sommige bronnen geven zelfs al aan dat hij trager is.
Maar uiteraard zijn zowel de R5 als de S5 geweldige machines en straf je niemand om ermee te rijden.

Heb je al een S5 vastgehad trouwens? Dat is een hele hoop fiets uiteindelijk en ziet er wel speciaal uit maar qua onderhoud is het toch ook niet het je dat met die speciale stuurpen en stuur.
Stond ook op mijn lijstje voor fietsen om te overwegen maar is al snel afgevallen door de leeftijd, het visuele, de prijs en door te spreken met de mensen die er vaak aan werken (de winkel dus). En omdat hij ook niet super goed bij mijn lichaam past.

Gohja harde data in dat artikel.
Als je dan weer naar tour magazine gaat dan geven zijn een aërodynamica van 204watt voor de oude aeroad MVDP:

207 watt voor de madone SLR7

209 watt voor de propel

En 209 watt voor de SL8

De realiteit is gewoon dat aërodynamica één onderdeel is van een fiets. Uw fiets mag in een windtunnel nog zo aerodynamisch zijn, als hij gelijk lood weegt dan ga je daar niet de real life performance mee neerzetten.
Of als hij stuurt zoals een dweil en rijdt zoals een trekpaard ga je daar ook niet echt snel mee rijden.
Of als je gewoon qua fitting er niet goed of mooi op kan zitten.

De S5 heeft al een bepaalde leeftijd en is nog van het zuivere aero bike ras.
Veel merken zijn voor een reden naar een all-in-one package gegaan omdat het over de hele breedte van het spectrum eenvoudiger en beter is om het zo te doen. Ook mede door de UCI-regels.
De R5 is qua klim performance echt niet beter dan de SL8, maar de SL8 is op het vlakke en in de bergaf dan weer wel een stuk sneller. De S5 is overigens ook niet zoveel sneller dan de SL8, en sommige bronnen geven zelfs al aan dat hij trager is.
Maar uiteraard zijn zowel de R5 als de S5 geweldige machines en straf je niemand om ermee te rijden.

Heb je al een S5 vastgehad trouwens? Dat is een hele hoop fiets uiteindelijk en ziet er wel speciaal uit maar qua onderhoud is het toch ook niet het je dat met die speciale stuurpen en stuur.
Stond ook op mijn lijstje voor fietsen om te overwegen maar is al snel afgevallen door de leeftijd, het visuele, de prijs en door te spreken met de mensen die er vaak aan werken (de winkel dus). En omdat hij ook niet super goed bij mijn lichaam past.
Eerst zeg je dat de sl8 puur aero niet de snelste is klopt het volgens jou niet. Als ik dan de data toon is het plots het verschil dat te klein is.

De data toont van die windtunnel test toont nu gewoon zwart op wit dat de sl8 samen met de ostro vam en madone 8 de meest aero kader is. Dat de verschillen klein zijn maakt dus niet uit in de discussie.

Op basis van bovenstaande is een 4k meerkost van de 3 toppers tegenover canyon toch belachelijk
Canyon biedt gewoon veel waar voor je geld. Mede door hun direct-to-consumer verkoop blijft er niks plakken bij tussenpersonen. Je kan natuurlijk discussiëren over kwaliteit en service na verkoop.Er zijn wel wat problemen geweest met bepaalde modellen het blijft echter moeilijk om daar concrete cijfers op te plakken.

Zelf ben ik zeer tevreden.

* Mijn exceed: kleine brok van de lak, pas na 3 weken gezien, gewoon nieuwe fiets gekregen.
*Endurace: na 9 maanden, kleine paint cracks -> nieuw frame gekregen en kosteloos vervangen.
* accessoires: na 1 jaar knopje van achterlicht vast, gewoon zonder moeilijk te doen nieuw gekregen.

Iedereen weet hoeveel winst een loodgieter maakt op een cv ketel, maar niemand weet hoeveel winst een fietsenhandel maakt op een Tarmac, Propel, Supersix of wat dan ook. Ik ga er van uit dat je geen showroom gaat openen om amper 500 euro winst op een koersfiets te maken.

Feit is wel dat er veel geld gegeven wordt aan fietsen in België en dat er genoeg amateurs zijn die slakkegangritjes doen aan 26/u op Colnago, Pinarello, Sworks, etc... met dura-ace of sram red. Voor sommige wielertoeristen gaat het ook om een statussymbool. Aan de andere kant van het spectrum heb je dan de velgremwielertoeristen die al 10 jaar met dezelfde fiets rijden met een passé mechanisch groepje en frame met ronde buisjes...

Eerst zeg je dat de sl8 puur aero niet de snelste is klopt het volgens jou niet. Als ik dan de data toon is het plots het verschil dat te klein is.

De data toont van die windtunnel test toont nu gewoon zwart op wit dat de sl8 samen met de ostro vam en madone 8 de meest aero kader is. Dat de verschillen klein zijn maakt dus niet uit in de discussie.
Ik geef u letterlijk dan weer data die aangeven dat de SL8 net niet de snelste is :p
209 watt voor de SL8 vs 204 voor de oude aeroad MVDP voor 45km/h.
Het is dus wat ik zeg, je kan meerdere tests vinden die andere data aangeven en conclusies.
Overigens kijk ook eens in uw artikel naar de bike only testresultaten, waar je dan weer ziet dat de SL8 in het midden zit en Foil, Ostro VAM en S5 bovenaan.
En nog belangrijker uw grafiek is het ongewogen gemiddelde van alle testen in alle yaw angles. Als je naar de mindere yaw angles kijkt, die in feite discutabel het belangrijker zijn, dan zie je dat de SL8 zeker niet de snelste is. Bijkomstig zit je met een onzekerheid van 3,91watt, wat kan maken dat de SL8 3,91 watt te laag wordt ingeschat en bijvoorbeeld een supersix 3,91watt te hoog.
Hun conclusie is dan ook de deze;

Considering the unweighted average CdA across the seven yaw angles, the Factor Ostro VAM was the fastest of the test, but it would have probably finished third after accounting for our margin of error.
However, it could be argued that the Cervélo S5 was probably faster in real life, as it excels at low yaw angles.

The Cannondale SuperSix Evo also performed well as an “all-around bike”, and while it finished fifth on the day, it could have been as high as second given our CdA margin of error of 0.0010.

To answer our previous question: Are modern bikes all within such a narrow margin that manufacturers’ aero claims can be ignored? The answer is… sort of! While we weren’t able to confidently conclude which bike was the fastest, we found the slowest, and all of the superroad bikes performed significantly better than the baseline bike.

En zelfs dan nog. Als je de colnago v4RS neemt van Tadej, dan is die zowel op vlak van aero als op gewicht ver van de beste all-around bike (source: tour magazin):

Colnago V4Rs

• Preis: 14.540 Euro
  • Gewicht Komplettrad: 7,2 Kilo
  • Aerodynamik: 221 Watt
Het is wel met die fiets dat die iedereen naar de kl*te rijdt. Maw. die 10-13 extra watt kan relatief makkelijk overbrugt worden door een toprenner en exact dit dus:
To answer our previous question: Are modern bikes all within such a narrow margin that manufacturers’ aero claims can be ignored? The answer is… sort of! While we weren’t able to confidently conclude which bike was the fastest, we found the slowest, and all of the superroad bikes performed significantly better than the baseline bike.

Laatst bewerkt:
Iemand hier ervaring met elitewheels? de TT disc brake bundle ziet er wel heel interessant uit
Ik.

De allergoedkoopste disc set die ze toen hadden, ENT-DISC. Ik denk €400 incl shipping voor een F45/R55 set. Met 1800gr zeker niet licht, maar wel al U-shaped (before the hype) en 20mm internal.

Na +10.000km geen enkele spaak ook maar een kwartslag moeten aandraaien. Dus voor mij echt een topdeal.

Heb ondertussen ook een maat naar hen doorverwezen die een TT bundel heeft gekocht (rim brake) en is ook supercontent.

Ze sponsor(d)en ook GCN trouwens

Ik.

De allergoedkoopste disc set die ze toen hadden, ENT-DISC. Ik denk €400 incl shipping voor een F45/R55 set. Met 1800gr zeker niet licht, maar wel al U-shaped (before the hype) en 20mm internal.

Na +10.000km geen enkele spaak ook maar een kwartslag moeten aandraaien. Dus voor mij echt een topdeal.

Heb ondertussen ook een maat naar hen doorverwezen die een TT bundel heeft gekocht (rim brake) en is ook supercontent.

Ze sponsor(d)en ook GCN trouwens
Voor zo’n prijs kan je er echt niet om lijkt me. Serieus aan het twijfelen om een disc wheel daar te kopen of bij parcours.
Enige die me naar parcours doet neigen is dat zij een full carbon disc maken met 21-22mm internal profile.. gewicht is gelijk bij beiden

Serieuze balls voor nodig om zulke snelheden te halen. Prachtige omgeving ook, zelf al een aantal keer geweest. Coole kortfilm!

Terug
Bovenaan