De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Bij ons op het werk kan je sinds mei vorig jaar leasen met als verplichting om 15% van de tijd met je fiets te komen. Het was mooi weer en massaal werd er ingetekend en grote praat afgegaan van 'en nu kom ik dagelijks met de fiets naar het werk,...' We hebben een online platform waar we maandelijks onze fietsdagen moeten ingeven en van de 15 man die een fiets geleased hebben zijn er momenteel maar 3 die meer dan 15% van de tijd met de fiets gekomen zijn. Ik weet zonder wat ze hier gaan mee doen. 😄

Dat is iets wettelijks dat zo een lease enkel fiscaal vriendelijk is als er ook woon-werk mee afgelegd wordt.
Maar ik ken weinig werkgevers die hier echt controle op doen, laat staan de fiscus.
Ik ben blij dat het systeem bestaat omdat het de drempel voor veel mensen toch lager heeft gelegd om op de fiets te stappen. En ook al zijn het dan in grote getalen elektrische fietsen, het is toch beter dan niks.
Plus dat het ook niet ineens interessant is om een fiets te leasen om in uw garage te zetten, daarmee doe je echt geen winst.

Foutje van de firma!

Je moet met de fiets naar het werk komen maar er staat toch nergens vermeld dat je “op je fiets al rijdend moet toekomen”? Niemand zegt dat je je fiets niet in de auto mag leggen en zo naar het werk komen? Dan kom ik ook met de fiets naar het werk 🥸

Heb ik echt een compressor of tire booster nodig om nieuwe banden op de velg te laten poppen? Of kan dit ook wel met een gewone voetpomp?

Heb ik echt een compressor of tire booster nodig om nieuwe banden op de velg te laten poppen? Of kan dit ook wel met een gewone voetpomp?
Daar valt geen eenduidig antwoord op te geven, hangt af van de combinatie band en velg. Hoe breder de band, hoe breder de velg, hoe ondieper de velg, hoe vlotter het over het algemeen gaat.

Het kan in principe met een voetpomp. Soms is het een fluitje van een cent. Soms wil hij er met de beste wil van de wereld niet op.
Een CO2-patroon kan soms ook soelaas bieden. Een beetje verspilling, maar bon.

Eindelijk nog eens een toertje buiten gedaan (buiten woon-werk kwam dat er niet van), in t zonnetje 😍. Man, wat is dat toch genieten. Wel verhard, want alles naast de baan ligt er gewoon compleet verzopen bij…

cPd5GsXm.jpg

Eindelijk nog eens een toertje buiten gedaan (buiten woon-werk kwam dat er niet van), in t zonnetje 😍. Man, wat is dat toch genieten. Wel verhard, want alles naast de baan ligt er gewoon compleet verzopen bij…

cPd5GsXm.jpg
Zaterdag moest ik in Heverlee zijn, dus maar ritje gepland in het Meerdaalwoud met de mtb. Ik dacht: reliëf! offroad! ideaal voor met de mtb! Op sommige stukken viel het toch serieus tegen qua modder. Dat haalde het tempo er wel uit.
Maar zalig om in de zon te kunnen rijden in de bossen! Het opkuiswerk gisteren duurde wel quasi een uur....

Zaterdag moest ik in Heverlee zijn, dus maar ritje gepland in het Meerdaalwoud met de mtb. Ik dacht: reliëf! offroad! ideaal voor met de mtb! Op sommige stukken viel het toch serieus tegen qua modder. Dat haalde het tempo er wel uit.
Maar zalig om in de zon te kunnen rijden in de bossen! Het opkuiswerk gisteren duurde wel quasi een uur....
Vriezen en dan dooien zorgt er voor dat zelfs semi verharde gravelbaantjes er ineens pappig (en glad) bij liggen. Dat was hier in de scheldemeersen duidelijk te merken...

Toeme, vandaag in het naar huis fietsen mijn Gates riem kapot getrapt… Die zwift trainingen renderen! Gelukkig maar 2km moeten wandelen. Woensdag de fiets maar eens binnensteken bij de fm, dat zal een duur grapje worden vrees ik (maar ook al 5 jaar geen omkijken naar gehad).
Geluk bij een ongeluk want gisteren zou er iemand naar komen kijken (fiets staat te koop), maar die had afgebeld.

Ik haal ook wel regelmatig dat gemiddelde, maar het is vooral de manier waarop. Een niet prof rijdt geen 33 gemiddeld alsof je gewoon wat los aan het rijden bent wat hij hier toch wel laat uitschijnen. Ik citeer: 33 gemiddeld met een aeroad wat is dat nu?
Ik merk serieus verschil t.o.v. de Endurace, maar echt serieus verschil. Met de endurace had ik zelf een terugval in prestaties na het plaatsen van andere Mavic wielen en de bikefit. Die fiets is al een tijdje weg, dus ik zal nooit weten aan wat het gelegen heeft.

De winst met de Aeroad lijkt mij niet zozeer te komen van de marginal gains zoals het aero frame, de cockpit of zelf de arc1400 wielen, maar wel van de positie die ik kan aannemen op de fiets. Ik heb voorlopig wat self-fitting gedaan. Ik heb die spacers er van tussen gehaald op die van 5mm na, zadel staat ook 1.5 cm hoger dan de endurace, dat in combinatie met een grotere reach. Ik ben natuurlijk geen fitter, maar ik kan mij nu plaatsen in een Aero-positie, zonder dat het ongemakkelijk wordt. Ik schuif wat naar voor op mijn zadel, ellebogen bijna 90°, onderarmen plat op het stuur hoofd in 🐢 modus, rug plat. Ik kan dit ook nog best lang volhouden en het voelt niet ongemakkelijk. Ik ga er dan voorlopig ook afblijven.

Los van de zitpositie is de stijfheid vele malen beter dan de Endurace, die voelde echt als spaghettistok als je eens wat doortrapte, nu is dat veel agressiever en heb ik niet het gevoel dat er energie verloren gaat in flex van het frame of de zadelpen.

Ondertussen is er een shimano pressfit in geperst onder garantie, i.p.v. die Token Ninja brol. De volgende stap is de 4iiii eens koppelen en zien wat dat geeft. Uiteindelijk is het gewoon een leuke fiets die mij uitnodigt om door te pushen...

Ik vroeg mij ook al af hoe ze dat gaan controleren. Moet je dan een briefje tekenen waarbij je bevestigd dat je die dagen met de fiets naar het werk bent gekomen...
Niet... nobody cares want werkgever wordt niet benadeeld dus gaat dat ook niet controleren. En den belastingsdienst heeft andere bezigheid denk ik.

Bij ons keijgen kaders geen fietsvergoeding, want al ne firmawagen, dus echt controleren kunnen ze dat eigenlijk niet.
Je moet met de fiets naar het werk komen maar er staat toch nergens vermeld dat je “op je fiets al rijdend moet toekomen”? Niemand zegt dat je je fiets niet in de auto mag leggen en zo naar het werk komen? Dan kom ik ook met de fiets naar het werk 🥸
De wet zegt dat je "minstens een deel van" het traject met de fiets moet doen als ik het goed heb, dus ge kunt ook de laatste 500m met de fiets doen... of hem inderdadd gewoon in den auto laten. Ge zijt ook daar met de fiets inderdaad.

MAAR wees dan niet zo dom van fietsvergoeding aan te vragen voor heel het traject. Bij één van ons klanten hebben ze er zo recent een paar buiten gezet... :sarcastic:

De wet zegt dat je "minstens een deel van" het traject met de fiets moet doen als ik het goed heb, dus ge kunt ook de laatste 500m met de fiets doen... of hem inderdadd gewoon in den auto laten. Ge zijt ook daar met de fiets inderdaad.

MAAR wees dan niet zo dom van fietsvergoeding aan te vragen voor heel het traject. Bij één van ons klanten hebben ze er zo recent een paar buiten gezet... :sarcastic:
Vooral dat laatste dan. Hier ook een collega die iedere dag aangaf met de fiets te komen maar wel altijd met de auto kwam. Ook stante pede ontslagen.

Volgens onze HR is het ok om 2 à 3 keer met de fiets te komen per jaar voor de (eventuele) controle.

Vooral dat laatste dan. Hier ook een collega die iedere dag aangaf met de fiets te komen maar wel altijd met de auto kwam. Ook stante pede ontslagen.

Volgens onze HR is het ok om 2 à 3 keer met de fiets te komen per jaar voor de (eventuele) controle.
Ik denk dat de wet ook niet echt een minimum aangeeft? Staat er in de regelgeving niet iets als "regelmatig"? :unsure:
Ik denk dat de meeste HR en leasing diensten die ondertussen vrij vertaald hebben naar minstens 20% van de tijd gemiddeld gezien over een jaar.

Streek die fietsvergoeding op?
Heb er nog al zo gehoord, of fiets in auto en enkel laatste kilometer fietsen en toch volle fietsvergoeding incasseren.

Waar ik 'wel mee kan leven' is mensen die met de trein komen bij slecht weer maar dan hun fietsvergoeding gebruiken om dat ticket te betalen

De lease heeft uiteindelijk de offerte goedgekeurd nadat ik ze gewoon printscreen van de fietsonderdelen heb bezorgd :D
Nu nog 4 maand wachten :(

Bij ons (consultancy) is er de regel dat je in principe 1/5 van de dagen dat je niet extern bij klanten zit met de fiets moet komen.
Vrij absurd om per peroon uit te gaan rekenen natuurlijk, maar 't is een goede regel voor mij.

De fietsvergoeding is wel stevig bij mij. Dagje met de fiets levert mij bijna 19 euro op. Nu met de zelf bekostigde Aeroad zie ik het nog niet zitten om door dat vuil te ploeteren, dus laatste maand altijd de MTB. Vanaf 26 zou de gebruik je loser-bruto-eindejaarspremie-leasing op poten moeten staan, ik hoop dat we Canyon kunnen leasen, dan zou ik nog een Ultimate cf slx8 leasen als BEATER. Indien dat niet kan een Scott Addict RC10 of ander lichtgewicht allrounder.

Iemand hier in het bezit van een fiets travel bag?
Indien ja, de welke dan?

Onlangs op trainingskamp gegaan en de cruciale fout gemaakt om een huurfiets te nemen. Dat lappen ze mij de volgende keer dus niet meer!

Iemand hier in het bezit van een fiets travel bag?
Indien ja, de welke dan?

Onlangs op trainingskamp gegaan en de cruciale fout gemaakt om een huurfiets te nemen. Dat lappen ze mij de volgende keer dus niet meer!
Ik heb de b&w bike box gehad, hard case, veel ruimte, alles ging hierin zodat ik voor de rest enkel nog handbagage had.
Nadeel was dat de linten scheurden, 1 al na 1 keer gebruiken, de rest na +/- 6 jaar.
Deze dan vervangen en de fietsbox weggegeven.
Is de 2 en goedkoop voor wat het is.

Daarvoor enkele keren zo een model gehuurd. https://www.mantel.com/be/scicon-ae...aZ-6CZMqWwdulCIoZ4qvrMuuVOz04f_hoCLvUQAvD_BwE
Kleiner, minder opbergruimte maar wel zeer stevig.

Terug
Bovenaan