De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik gebruik gewoon bommetjes van 16 gram, band is meer dan hard genoeg nadat het volledig bommetje leeg is.
Hoeveel druk weet ik niet maar maakt me ook niet uit eerlijk gezegd.
Eenmaal thuisgekomen dan check ik de bandendruk wel.

Ik had de Cycplus gekocht via Decathlon, 80 euro.
Heeft 2x gewerkt, daarna niets meer.
Ondertussen mijn geld al terug.

Ik wou dat vooral om digitaal de bandendruk te kunnen lezen.
Bij een gewone pomp vertrouw ik die wijzer niet.
Maar als je het opzoekt blijken die digitale er toch ook vaak naast te zitten...
Ik heb zo ene van Sks met digitale Mano-meter, maar dat is het idd ook niet helemaal. Ze geeft wss wel de correcte druk aan, maar als je pompt moet je eerst een tijdje wachten en zie je de druk dan pas stabiliseren. En je kan geen druk aflaten om zo op de vooropgestelde waarde uit te komen…

Ik heb dit liggen.
Stond op mijn secret santa wish list.
Nog niet echt getest, wel makkelijk in gebruik en je kan makkelijk druk aflaten terwijl je meet om precies uit te komen daar waar je wilt.

Of het accuraat is...? Ik vermoed niet meer of minder dan een gewone analoge manometer op de fietspomp

Maar als je het opzoekt blijken die digitale er toch ook vaak naast te zitten...
Als je thuis altijd dezelfde pomp gebruikt maakt het op zich ook niet uit of de wijzer 4 of 4,2 bar aangeeft.

Ging de vraag eigenlijk wel over gewone fietspompen en niet over die kleine elektrische pompjes waar je op Instagram mee om de oren wordt geslagen om onderweg je band op te blazen?

Als je thuis altijd dezelfde pomp gebruikt maakt het op zich ook niet uit of de wijzer 4 of 4,2 bar aangeeft.

Ging de vraag eigenlijk wel over gewone fietspompen en niet over die kleine elektrische pompjes waar je op Instagram mee om de oren wordt geslagen om onderweg je band op te blazen?
Gaat over de kleine elektrische pompjes die je inderdaad overal ziet verschijnen.

Ik heb dit liggen.
Stond op mijn secret santa wish list.
Nog niet echt getest, wel makkelijk in gebruik en je kan makkelijk druk aflaten terwijl je meet om precies uit te komen daar waar je wilt.

Of het accuraat is...? Ik vermoed niet meer of minder dan een gewone analoge manometer op de fietspomp
Maar dat pompt niet op, laat enkel de druk zien en je kan er mee druk aflaten. Of vergis ik me?

Gaat over de kleine elektrische pompjes die je inderdaad overal ziet verschijnen.
Zelf geen ervaring mee. Mijn zadeltasje met co2 hangt al 3 jaar ongeopend aan mijn zadel. Iets er in steken dat ik elke paar maand moet opladen heeft voor mij niet echt een meerwaarde. Ik zou het dan ook nog eens dubbel moeten kopen voor race en gravel. Van een merk kost het ook al rap 100 euro, in China uiteraard wel een stuk goedkoper.

Iemand hier ervaring met 'The Ride'? Ik zie dat de editie van 2026 van de Ventoux naar Valkenburg rijdt in 8 etappes.
Ik weet dat er op Tweakers wel iemand ervaring heeft met dit event, zie hier zijn verslag. Als je in dat topic zoekt op "Ride" en vanachter naar voor leest kan je wel wat informatie vinden. Die persoon gaat dit jaar ook opnieuw rijden.
Excuses voor de link naar een forum van onze concullega's.

Heb sinds enkele weken mijn gravelbike en telkens ik er mee rijd of gereden heb, heb ik enorm veel last van zadelpijn.
Heb mijn hele leven met MTB en stadsfiets gereden, dus het is de eerste keer dat ik op zo een type fiets rijd.

Had infeite al last van de eerste 2 minuten nadat ik de fiets gaan afhalen ben en naar huis reed. Nadien duurt die pijn zo'n 2-3 dagen.
Ze hadden mij een 'zachter' zadel (Syncros Savona v 1.5) gegeven bij aankoop, maar eerlijk gezegd merk ik van die zachtheid niets.

Een stuk is gewenning, akkoord. Maar mijn goesting om eraan gewend te worden is vrij laag want het is allesbehalve aangenaam rijden op die manier.

Ga dit weekend eens naar de Decathlon voor een fietsbroek, hopelijk helpt dat ook deels. Enige aanraders ?

Ben zelf vrij mager en smal, dus ook geen zitvlees ter bescherming. Ik twijfel ten zeerste of dat zadel wel geschikt is voor mij.

Heb sinds enkele weken mijn gravelbike en telkens ik er mee rijd of gereden heb, heb ik enorm veel last van zadelpijn.
Heb mijn hele leven met MTB en stadsfiets gereden, dus het is de eerste keer dat ik op zo een type fiets rijd.

Had infeite al last van de eerste 2 minuten nadat ik de fiets gaan afhalen ben en naar huis reed. Nadien duurt die pijn zo'n 2-3 dagen.
Ze hadden mij een 'zachter' zadel (Syncros Savona v 1.5) gegeven bij aankoop, maar eerlijk gezegd merk ik van die zachtheid niets.

Een stuk is gewenning, akkoord. Maar mijn goesting om eraan gewend te worden is vrij laag want het is allesbehalve aangenaam rijden op die manier.

Ga dit weekend eens naar de Decathlon voor een fietsbroek, hopelijk helpt dat ook deels. Enige aanraders ?

Ben zelf vrij mager en smal, dus ook geen zitvlees ter bescherming. Ik twijfel ten zeerste of dat zadel wel geschikt is voor mij.
Een goei zeem, persoonlijk zou ik dus wegblijven van decathlon (heb er 1 gehad van hun duurste en vond die niet geweldig)
En ook van de instapmodellekes met flutzeem wegblijven

Waarom niet gewoon hetzelfde zadel als op de mtb (waar je blijkbaar geen last van had)? Ik heb op mijn 3 fietsen hetzelfde zadel waar ik goed mee ben (specialized Phenom 143mm).

Een goei zeem, persoonlijk zou ik dus wegblijven van decathlon (heb er 1 gehad van hun duurste en vond die niet geweldig)
En ook van de instapmodellekes met flutzeem wegblijven
Enige aanrader van merken ?
Had gehoord van mijn kiné dat Decathlon wel deftige had sinds ze een nieuwe leverancier hebben blijkbaar. Maar mss niet van hun eigen huismerk ?
Waarom niet gewoon hetzelfde zadel als op de mtb (waar je blijkbaar geen last van had)? Ik heb op mijn 3 fietsen hetzelfde zadel waar ik goed mee ben (specialized Phenom 143mm).
Geen idee of dat zadel uberhaupt nog bestaat. Heb die fiets al 20 jaar :)

Zou het zadel waar ik 100EUR voor betaald heb op mijn gravelbike willen gebruiken. Last resort zou idd zijn om mijn zadel van mijn mtb op mijn gravelbike te zetten.

Had gehoord van mijn kiné dat Decathlon wel deftige had sinds ze een nieuwe leverancier hebben blijkbaar. Maar mss niet van hun eigen huismerk ?

Zou het zadel waar ik 100EUR voor betaald heb op mijn gravelbike willen gebruiken. Last resort zou idd zijn om mijn zadel van mijn mtb op mijn gravelbike te zetten.
Ja mss verduidelijking: wegblijven van btwin maar ik zie dat meeste van rysel is ondertussen
Bioracer ben ik wel tevreden van (die hebben bij mijn weten geen flutzeem-lijnen) maar vooral zien dat het een 'dik' zeem is (meerlagig is dat dan zeker?)
De beste zouden die van Assos zijn maar die heb ik nog nooit gehad (en zijn ook vaak de duurste)

Ze gebruiken nu idd Elastic Interface als zeem in sommige broeken. Ik denk de Paris HP zeem (op het eerste zicht). Prima zeem, maar geen Assos/MAAP :)

Om te beginnen kun je al eens de breedte van uw zitbotjes opmeten, dan weet je welke zadelbreedte je nodig hebt.
Dit is een eenvoudige methode om van start te gaan.

Om te beginnen kun je al eens de breedte van uw zitbotjes opmeten, dan weet je welke zadelbreedte je nodig hebt.
Dit is een eenvoudige methode om van start te gaan.
Rond de 125-130mm is de afstand. Het zadel dat ik heb is 145mm dus zou groot genoeg moeten zijn ?
Merk ook dat als ik op een hard vlak oppervlak zit dat het niet echt op de punten is van de zitbeentjes dat ik last heb, maar eerder naar de binnenkant van mijn billen. Dus meer aan de zijkant dan aan de top.

Heb ik echt een compressor of tire booster nodig om nieuwe banden op de velg te laten poppen? Of kan dit ook wel met een gewone voetpomp?
Ok, ik heb het antwoord gevonden.
Eerste poging met voetpomp, werkt totaal niet.
Dan een Schwalbe tire booster besteld, band popte maar half op de velg dus die booster meteen geretourneerd.
Dan bedacht ik me dat ik ooit een compressor gekregen heb van m'n werk maar helaas zonder luchtslang en gereedschap.
Op Bol.com snel wat spul besteld en hoppa, dat was in 1-2-3 gefixt.

Het leven kan soms toch simpel zijn :LOL:

Rond de 125-130mm is de afstand. Het zadel dat ik heb is 145mm dus zou groot genoeg moeten zijn ?
Merk ook dat als ik op een hard vlak oppervlak zit dat het niet echt op de punten is van de zitbeentjes dat ik last heb, maar eerder naar de binnenkant van mijn billen. Dus meer aan de zijkant dan aan de top.
Uw zadel is gewoon te breed.
Daarom heb je last waar je last hebt, een zadel is qua vorm ook heel persoonlijk.

Een goeie tip is een zo smal mogelijk zadel en eentje met een uitsparing in het midden.

Terug
Bovenaan