De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Iemand die een goede podoloog kent/ervaring heeft die ook custom zoolen maakt? Maakt niet uit waar in BE.
Wat zijn de problemen dat je er nodig hebt bij fietsen?

Ik draag ook steunzolen, maar enkel om te wandelen en lopen.
Ik heb een vrij hoge boog in mijn voet, dus bij lopen ontstaat er dan vrij veel druk, wat opgevangen wordt door de steunzolen nu.
Bij het fietsen heb ik dit uiteraard niet.

Ze komen gewoon van bij AZ St Lucas in Gent. Hier worden ze gemaakt op basis van een stempel die de drukverdeling van je voet meet. (tevreden)
Ik heb er ook al laten maken via 3D-scan bij Aqtor (Oostakker) - (Ontevreden)

Nu wil ik daar wel bij vermelden dat het naar mijn gevoel lang duurt voor je lichaam echt volledig is aangepast aan steunzolen. ik vermoed dat die van Aqtor uiteindelijk ook wel gewend zouden hebben. Volgens mij is het ook allemaal niet zo'n precisiewerk, de zool ligt in elke schoen toch een klein beetje anders

Laat dan eens weten wanneer je hem hebt getest.
Ik ben ook van plan een nieuwe rugzak te kopen. Ik dacht eerst aan een budget van zo'n 100 euro, maar als het voor 15 euro kan, des te beter
Stofje is natuurlijk niet zo kwalitatief als een Osprey, maar damn, voor de helft van het geld van een Osprey regenhoes heb je gewoon een heel prima rugzak joh. Heupbeugel, borststrap die goed verstelbaar is. Mét regenhoes erbij, in heel fel fluogeel. Meer dan ruimte genoeg voor een op-en-afje naar het werk.

Geen laptopvak trouwens, maar een vak voor een waterzak (en ook de gaten zijn voorzien).

Zeker een aanrader. Als je ‘m wil passen passeer je maar eens.

Zoals @Voidski aangeeft zijn die zelden in mijn maat binnen.
En ze weten wel waarom... die dranghek formaten zijn visueel gewoon veel minder mooi omdat ze veel minder in proportie zijn t.o.v. medium/large. Dat en de gemiddelde mens heeft gewoon een M/L en geen 2XL/62.

kristof de kegel van Alpecin. Broer van Anneleen :love2:
Vandaag gepasseerd voor een opmeting. Is wel al interessant geweest. Ik mag nu een lijstje fietsen doorsturen waar hij dan een top 3 van gaat maken kwa fietsen die puur fysiek gezien het best zouden passen.

Tijd voor een rondje window shopping. Ik passeerde daarnet onder andere al deze: https://www.cubestoreflanders.be/nl/fietsen/road/road-race/agree-c62/cube-agree-c62-slt-nebulanwhite en ik kan toch niet anders dan me afvragen wat "the catch" is (buiten het feit dat je waarschijnlijk een jaar moet wachten op levering). Quasi full Dura Ace Di2 voor een prijs waarvoor je bij de concurrentie met moeite nog Ultegra hebt. :unsure:

Denk dat ik Canyon per definitie al ga mogen schrappen want eigenlijk ben ik niks met een standaard configuratie. Mijn benen zijn langer en mijn romp korter ivm mijn totaallengte. Dus in veel gevallen ga ik met een standaardafmontage te ver naar achter zitten om deftig aan mijn stuur te kunnen, tenzij ik die cockpit zou kunnen wisselen voor een korter model maar daar zijn ze ook niet meer zo flexibel in dacht ik :unsure:

En ze weten wel waarom... die dranghek formaten zijn visueel gewoon veel minder mooi omdat ze veel minder in proportie zijn t.o.v. medium/large. Dat en de gemiddelde mens heeft gewoon een M/L en geen 2XL/62.

Vandaag gepasseerd voor een opmeting. Is wel al interessant geweest. Ik mag nu een lijstje fietsen doorsturen waar hij dan een top 3 van gaat maken kwa fietsen die puur fysiek gezien het best zouden passen.

Tijd voor een rondje window shopping. Ik passeerde daarnet onder andere al deze: https://www.cubestoreflanders.be/nl/fietsen/road/road-race/agree-c62/cube-agree-c62-slt-nebulanwhite en ik kan toch niet anders dan me afvragen wat "the catch" is (buiten het feit dat je waarschijnlijk een jaar moet wachten op levering). Quasi full Dura Ace Di2 voor een prijs waarvoor je bij de concurrentie met moeite nog Ultegra hebt. :unsure:

Denk dat ik Canyon per definitie al ga mogen schrappen want eigenlijk ben ik niks met een standaard configuratie. Mijn benen zijn langer en mijn romp korter ivm mijn totaallengte. Dus in veel gevallen ga ik met een standaardafmontage te ver naar achter zitten om deftig aan mijn stuur te kunnen, tenzij ik die cockpit zou kunnen wisselen voor een korter model maar daar zijn ze ook niet meer zo flexibel in dacht ik :unsure:
Die cube is dan toch echt heel goedkoop voor een Dura-Ace
Het enige wat ik zou missen is een powermeter maar dat kan je voor die prijs ook niet verwachten (kan je altijd nog installeren of pedalen met een powermeter steken)

damn, dat is echt een zotte prijs idd. En hij is wel heel lekker. Lange benen en korte romp, daarmee kom je by default al moeilijk op een aerobike terecht hé. Kheb ook dat probleem.

Mijn Supersix is, ondanks gepositioneerd als aero-allrounder, daar een heel goeie oplossing voor.

En Kristof gaat je sowieso op 172,5 en 40cm dwingen

Bij Cube krijg je qua afmontage inderdaad serieus waar voor je geld. Bij andere merken is Ultegra/Force al amper te betalen helaas... Levertijd is aan de lange kant, maar "valt wel mee", bij mijn pa was dat recent 4 maand voor een Agree met Force.

Bij 12go gewoon op voorraad, en 200 euro goedkoper. Maar mss kan dat niet voor leasing?
Ik ben daar ook al eens naar toe gereden voor een cube, daar zijn die veel vlotter te krijgen.

Die cube is dan toch echt heel goedkoop voor een Dura-Ace
Het enige wat ik zou missen is een powermeter maar dat kan je voor die prijs ook niet verwachten (kan je altijd nog installeren of pedalen met een powermeter steken)
Dat had ik inderdaad niet opgemerkt. Nu, voor €6-700 koop je een set Favero Assioma DUO's. Zelfs als je die er dan bij telt lijkt mij dat nog een mooie deal. De Ultegra Di2 uitgeruste C:62 Race variant zit zelfs onder de €4k... met favero's bij zit je dan nog maar aan €4.5k, nog steeds scherp voor Ultegra. En ik heb uiteindelijk geen Dura Ace nodig, ik stel mij zelfs sterke vragen bij de meerwaarde van Ultegra over 105 voor mij als puur recreatieve fietser.
damn, dat is echt een zotte prijs idd. En hij is wel heel lekker. Lange benen en korte romp, daarmee kom je by default al moeilijk op een aerobike terecht hé. Kheb ook dat probleem.

Mijn Supersix is, ondanks gepositioneerd als aero-allrounder, daar een heel goeie oplossing voor.

En Kristof gaat je sowieso op 172,5 en 40cm dwingen
172,5cm idd. Hij zei vanmorgen dat hij verwacht dat 175cm en zelfs 172,5cm op termijn gewoon niet meer gemaakt gaat worden. Voorlopig is daar nog weinig van te merken bij de standaard afmontages precies. De meeste merken rusten XL+ standaard met 175cm uit, Canyon zelfs al vanaf L.

Schouderbreedte is 44cm dus hij mikte eerder op ~42cm. Bij Canyon zou dat moduleerbaar zijn vanaf 41cm, bij andere merken durven ze 2XL/62 nogal eens standaard met 44cm afmonteren dus ook dat wordt een beetje uitkijken.
Bij 12go gewoon op voorraad, en 200 euro goedkoper. Maar mss kan dat niet voor leasing?
Ik ben daar ook al eens naar toe gereden voor een cube, daar zijn die veel vlotter te krijgen.
Leasing zou via Cyclis moeten lopen tenzij ik toch voor Canyon kies en daar een goeie deal kan scoren in de outlet (outlet kortingen tellen niet voor leasing). Ondanks het feit dat er blijkbaar een hele hoop NL dealers in hun netwerk hebben zit 12go er helaas niet tussen. Maar misschien inderdaad elders over de grens... ik heb van Cube wel al gehoord dat de verdeler voor België nogal op een rare manier zou werken als ik mij dat goed kan herinneren. Hoe het exact ineen zat weet ik niet meer, maar het waren rare verhalen. Natuurlijk... er wordt vanalles gezegd :unsure:

Laatst bewerkt:
ik ben nog eens een maandje gratis JOIN aan het proberen.
Vraagjes voor de vaste JOIN gebruikers:
-is er een manier om duidelijk te maken dat je die dag 2 trainingen van 30min ipv 1 van 60min wil?
Zodat ik ze kan afwerken tijdens het woon werk verkeer.

-als je een training afwerkt op je Garmin is er een optie om je cadans te zien op hetzelfde trainigsscherm (scherm waar wattage op een gekleurde balk staat met onderaan detijd resterend) ?

-is er een manier om duidelijk te maken dat je die dag 2 trainingen van 30min ipv 1 van 60min wil?
Zodat ik ze kan afwerken tijdens het woon werk verkeer.
Volgens mij niet

Nadat de ritten gedaan zijn kan je ze wel opnemen als 2 ritten. Maar 2 ritten inplannen is mij nooit gelukt.

Wat ik doe is : add planned ride. En dan eentje van 30 minuten voor uw geval.
En als ze voltooid zijn, dan voeg ik ze beiden toe.

Een rek is geen probleem, zo lang het compatibel is met 29" gaan zo goed als alles wel passen. Een setje alu spatborden (ik denk dan richting bv SKS Bluemel) is een ander paar mouwen: op een geveerde vork zitten geen montagepunten, en de kader heeft geen achterbrug om een spatbordklem te monteren. Ik kan ook niet zien of er achter de trapas een schroefgat zit voor bevestiging onderaan; enkel het bevestigingspunt ter hoogte van de derailleur is zichtbaar op de foto. Op de pdf wordt ook een plastieken setje met klembevestiging aangeraden blijkbaar, dus mogelijk komt er per definitie enig gebricoleer aan te pas, en vooraan komt het mogelijk neer op een ander vork steken als het echt alu spatborden moeten zijn.

Moest iets als die Bluemel toch lukken is de vuistregel voor breedte een cm breder dan de buitenband.
Deze dus?

En vastmaken aan het rack lukt niet?

Deze dus?

En vastmaken aan het rack lukt niet?
Altijd gedoe als ge 't zelf doet maar niet onmogelijk. Ik heb in noodgevallen al gaatjes geboord in alu spatborden en ze dan met spanbandjes vastgemaakt, kan er mits enige moeite en planning nog treffelijk uit zien. Er is ook de Ortlieb Quick Rack, kan met bijhorend spatbord van 72mm gebruikt worden.

Altijd gedoe als ge 't zelf doet maar niet onmogelijk. Ik heb in noodgevallen al gaatjes geboord in alu spatborden en ze dan met spanbandjes vastgemaakt, kan er mits enige moeite en planning nog treffelijk uit zien. Er is ook de Ortlieb Quick Rack, kan met bijhorend spatbord van 72mm gebruikt worden.
Hmmm dat van Ortlieb is wel interessant, maja gaat dat zeker erop passen 🤔

Hmmm dat van Ortlieb is wel interessant, maja gaat dat zeker erop passen 🤔
Enige wat je nodig hebt voor een Quick Rack zijn 2 schroefgaatjes M5 of M6 op de staande achtervork. En die zijn er volgens deze foto wel. En zelfs als die er niet zijn, heeft Ortlieb nog speciale adapters om op de achtervork te bevestigen.
Het bijhorende spatbord wordt gewoon met 2 rubbers aan het rack bevestigd.

Ik heb toevallig 2 weken terug nog een Quick Rack Light op mijn gravelfiets geïnstalleerd. Super simpel!
FElVMyal.jpg

De samenvatting is helemaal juist.

In droge omstandigheden kan je zeker 400km doen, in natte… minder. Maar veel meer dan met squirt.

Ik wax niet bij tussendoor, ik roteer 3 kettingen. Het ritueel:

- waxpot aanzetten
- ketting 1 eraf, soms onder heet water afspoelen, soms ultrasoon reinigen, maar meestal niks en in de hete wax
- fiets poetsen enkel met water of een beetje milde zeep, want er plakt niks
- fiets afdrogen
- ketting 2 erop
- fiets opbergen aan de haak, klaar voor volgend vertrek
- waxpot uit, ketting 1 aan zijn spijkertje aan de muur. En terwijl die nog lauw is, breken over een bezemsteel

300-400km later
- zelfde ritueel maar dan vervang ik ketting 2 door ketting 3

Shimano quicklinks kan je blijven gebruiken tot ze niet meer op hun plek klikken, en in mijn ervaring de flattop SRAM ook. Ik doe het in elk geval.

De quicklinks gaan niet mee in de pot.

Ik ben fan van het eerste uur. De oprichter van Cyclowax is een kennis en op die manier heb ik meegedaan als testrijder om feedback te geven op de pot en het principe, samen met een 100-tal andere amateurs en profs.

Ik ga zeker niet terug.

Het lijkt veel werk maar ik ben er zeker van, als je altijd een spotless fiets wil, dat het in totaliteit minder tijd kost.

Neemt niet weg dat je dezelfde installatie voor een fractie van de prijs kan kopen door wat losse onderdelen te zoeken. De tabletten zijn echter wel héél goed vergeleken met zelfgemaakte wax-mengsels (i’ve been there).
Ik ben dus ook net begonnen met hot wax chain, maar nu heb ik toch wat een 'vuilere' ketting met zwarte smurrie zeg maar aan de ketting en cassette. Wat doe ik fout? :)

Heb de ketting met heet water gekuist en terug gewaxxed.

Mss voorlopig moeilijk te zeggen, maar voor het overige tevreden?

Ik vind 125€ eigenlijk een heel propere prijs!

Mss voorlopig moeilijk te zeggen, maar voor het overige tevreden?

Ik vind 125€ eigenlijk een heel propere prijs!
Meer nog, ‘t is maar €40 voor de statische opmeting, en als je dan effectief je fiets gekozen hebt kan je die voor €80 laten afstellen.

Zo was het bij mij toch.

Ik ben dus ook net begonnen met hot wax chain, maar nu heb ik toch wat een 'vuilere' ketting met zwarte smurrie zeg maar aan de ketting en cassette. Wat doe ik fout? :)

Heb de ketting met heet water gekuist en terug gewaxxed.
Welke wax? En heb je ‘m eerst volledig ontvet? Ik doe dat eerst met ontvetter, dan alcohol en dan nog eens ultrasoon de eerste keer. Anders heb je nooit al het vet weg

Terug
Bovenaan