De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vorige week een beetje een schrik momentje gehad op de fiets... tijdens een relatief rustig ritje op de rollen na ongeveer een kwartier plots ne spike in mijn hartslag van +30-35 zonder direct aanwijsbare oorzaak. Direct gestopt met fietsen en dan duurde het in mijn beleving toch nog wel ne minuut of 2-3 voor die terug zakte, beetje scary tbh. Dokter heeft mij den dag nadien voor de zekerheid recht doorgestuurd naar de cardioloog, daar bleek wel alles ok. Heb nu zo'n Holter voor 24u monitoring met de boodschap van "fiets maar" :tongue:

Voorlopig blijft het dus een beetje raden naar de trigger. Mogelijks stress en/of vermoeidheid maar dat blijft vaag. Toevallig of niet gebeurde het wel recht in een periode waar mijn Garmin trainingstatus op overbelast stond, wat ik op zich vreemd vond aangezien ik de week daarvoor eigenlijk veel minder getrained had. Ook HRV status zat buiten (boven) normaal bereik. Ik dacht dat vooral een te lage HRV op vermoeidheid wees en ik had sowieso al vragen bij hoe correct die data is op basis van polshartslag maar misschien weet dat ding maar dan ik zou denken :unsure:

Iemand die hier toevallig al eens iets soortgelijk heeft gehad?

Enkel op gps hoge hartslag of ook voelbaar?

Ik had 4 al keer het omgekeerde, normale hartslag is rust rond de 55 en zakt soms naar de 30-35 en is dan voor paar minuten een heel zware ´vettige´ voelbaar trage slag.
Cardioloog vond niks en laat me maar doen. Nu geregeld nog dalingen tot 40-45 en iets minder zwaar.

Die bodybattery (HRV) van Garmin werkt toch vrij goed? Zie je toch mooi de effecten van bijv. alcohol of s'avonds laat eten op uw herstel. Dat ding detecteert ook vlug wanneer je ziek aan het worden bent.

Die bodybattery (HRV) van Garmin werkt toch vrij goed? Zie je toch mooi de effecten van bijv. alcohol of s'avonds laat eten op uw herstel. Dat ding detecteert ook vlug wanneer je ziek aan het worden bent.
Zeker en vast. Goed enkele dagen op voorhand te voorspellen dat je ziek gaat worden. Hier al elke keer een juiste voorspelling.

Enkel op gps hoge hartslag of ook voelbaar?

Ik had 4 al keer het omgekeerde, normale hartslag is rust rond de 55 en zakt soms naar de 30-35 en is dan voor paar minuten een heel zware ´vettige´ voelbaar trage slag.
Cardioloog vond niks en laat me maar doen. Nu geregeld nog dalingen tot 40-45 en iets minder zwaar.
Ook effectief voelbaar: eerst zowa slap gevoel, dan zag ik de piek op het scherm en als ik dan voelde bonkte het nogal hard (voor het vermogen).
Nu net ne ramp test gedaan, het kan maar mee op de holter staan dacht ik. Dat leek allemaal ok.

30-35 is wel heel laag toch? Bij mij is 45-48 zowat standaard en elke keer de dokters hier mijn hartslag meten zie ik ze zo precies een beetje raar kijken :p

Ik denk dat ik in de toekomst toch iets meer die HRV ga geloven. Niet als heilige graal per sé maar als ik mij niet top voel en HRV is ook uit balans toch eerder rusten.

Krijg je dan een melding, of hoe zie je dat precies?
Ik weet niet als je meldingen kan instellen. Maar als je de app opent en je ziet dat alles in het oranje staat , zal je later op de dag ziek worden. Dit is bijv. een voorbeeld van hoe het eruit ziet tijdens ziekte en wanneer normaal.

Vorige week moeten pluggen, wat perfect werkte. Van wat ik online lees zou de plug dat nog wel even moeten uithouden (band heeft ook nog maar +- 1500 gelopen).

Ik heb wel nog een aantal cyclo's in het vooruitzicht dus wil anderzijds geen risico's lopen. Mocht de plug dan loslaten, dan kan ik in principe toch een nieuwe steken niet?

Die stress is wel nog wat anders dan HRV. Zo kan je een nacht stress hebben door alcohol bv en dat je HRV toch in het groen blijft.

HRV kan je dus ook wel nakijken in Garmin Connect en da's echt fascinerend om in het oog te houden, zoals @belvedere86 aangaf haal je de dagen ziekte er zo uit:
L3xZF7f.png

Vorige week moeten pluggen, wat perfect werkte. Van wat ik online lees zou de plug dat nog wel even moeten uithouden (band heeft ook nog maar +- 1500 gelopen).

Ik heb wel nog een aantal cyclo's in het vooruitzicht dus wil anderzijds geen risico's lopen. Mocht de plug dan loslaten, dan kan ik in principe toch een nieuwe steken niet?
Heb je ook de latex bijgevuld? In principe gaat die plug nergens heen, ik rij al een hele tijd met een geplugde achterband in mijn gravelfiets. En daarnet thuisgekomen met een scheurtje in de zijkant van de voorband, latex bijgekapt en het wiel ligt nu plat. Hopelijk geraakt (en blijft) het gedicht…

Ik denk dat ik in de toekomst toch iets meer die HRV ga geloven. Niet als heilige graal per sé maar als ik mij niet top voel en HRV is ook uit balans toch eerder rusten.

Bestaat dat dan nog, niet geloven in HRV?
Is een metric die heel veel steek houdt en vrij accuraat weergeeft dat je deed en hoe je herstel is.
Ook voorspellen van ziek worden en of er iets fout is, HRV leid je de weg.
Het is niet de heilige graal, wel zeer nuttig.

Heel het whoop gegeven is gestoeld op HRV en rusthartslag.

Een piek in hartslag is trouwens wel spooky. Gewoon goed laten opvolgen zou ik zeggen.
En maar te hopen dat er niks effectief loos is.

Bestaat dat dan nog, niet geloven in HRV?
Is een metric die heel veel steek houdt en vrij accuraat weergeeft dat je deed en hoe je herstel is.
Ook voorspellen van ziek worden en of er iets fout is, HRV leid je de weg.
Het is niet de heilige graal, wel zeer nuttig.

Heel het whoop gegeven is gestoeld op HRV en rusthartslag.

Een piek in hartslag is trouwens wel spooky. Gewoon goed laten opvolgen zou ik zeggen.
En maar te hopen dat er niks effectief loos is.
Niet het concept HRV op zich maar vooral de manier waarop het gemeten wordt. Die data komt van polsHR die in mijn ervaring zelfs op de nieuwere Fenix reeksen nog steeds niet kan tippen aan borst/arm. Ik ben dus nogal sceptisch over het meten van variaties tussen hartslagintervallen als het meten van de hartslag soms al niet accuraat lijkt.

Maar goed, dat lijkt toch niet echt nodig aangezien de trends die zich aftekenen toch wel lijken te kloppen.

Vorige week een beetje een schrik momentje gehad op de fiets... tijdens een relatief rustig ritje op de rollen na ongeveer een kwartier plots ne spike in mijn hartslag van +30-35 zonder direct aanwijsbare oorzaak. Direct gestopt met fietsen en dan duurde het in mijn beleving toch nog wel ne minuut of 2-3 voor die terug zakte, beetje scary tbh. Dokter heeft mij den dag nadien voor de zekerheid recht doorgestuurd naar de cardioloog, daar bleek wel alles ok. Heb nu zo'n Holter voor 24u monitoring met de boodschap van "fiets maar" :tongue:

Voorlopig blijft het dus een beetje raden naar de trigger. Mogelijks stress en/of vermoeidheid maar dat blijft vaag. Toevallig of niet gebeurde het wel recht in een periode waar mijn Garmin trainingstatus op overbelast stond, wat ik op zich vreemd vond aangezien ik de week daarvoor eigenlijk veel minder getrained had. Ook HRV status zat buiten (boven) normaal bereik. Ik dacht dat vooral een te lage HRV op vermoeidheid wees en ik had sowieso al vragen bij hoe correct die data is op basis van polshartslag maar misschien weet dat ding maar dan ik zou denken :unsure:

Iemand die hier toevallig al eens iets soortgelijk heeft gehad?
Ik wel. Ik stopte met fietsen op de rollen, hartslag zakt mooi om plots uit het niets naar 180 te gaan. Ook een paar keer gehad terwijl ik gewoon zat te eten. Was vooral door stress en teveel cafeïne volgens mij want is vanzelf over gegaan en geen last meer van gehad na die drukke periode.

Ik was aan het kijken voor een zonnebril om te gaan fietsen, en meer bepaald een Oakley bril omdat ik een dikke/brede kop heb, en het brilmontuur van mijn huidige bril vaak net in de weg zit als ik over mijn schouder wil kijken voor aankomend verkeer te spotten.

Maar zitten daar eigenlijk nog verschillende maten op qua bril? Of is het echt een one-size bril?

Alle raad daarrond zeker welkom, of eventuele alternatieven.

Ik was aan het kijken voor een zonnebril om te gaan fietsen, en meer bepaald een Oakley bril omdat ik een dikke/brede kop heb, en het brilmontuur van mijn huidige bril vaak net in de weg zit als ik over mijn schouder wil kijken voor aankomend verkeer te spotten.

Maar zitten daar eigenlijk nog verschillende maten op qua bril? Of is het echt een one-size bril?

Oakley heeft van de meeste modellen “normaal” en smal, te herkennen aan de “S” toevoeging in de naam. Bv Oakley Sutro S.

Die zijn meestal goedkoper :p

Ik heb een 100% s3 te koop. Die hebben ook een brede montuur. Nog breder dan oakley.

Terug
Bovenaan