De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Voor de eerste keer in een dik half jaar nog eens op mn fiets gesprongen. Ik zit aan de zee, momenteel een stevige wind van een goeie 30km/u volgens google. Het eerste half uur ging goed, de terugweg was sterven :laugh:

Langs de dijk fietsen is plezant, maar als de wind slecht zit wel het nadeel dat ge u nergens kunt wegsteken :/ Soit, het was triestig in vergelijking met waar ik vorig jaar eindigde, ben gestopt na een uur & een goeie 24km. Heb wel wat gelopen in de winter, maar ik zal toch van ver moeten komen als ik weer wat deftige tochtjes wil gaan doen.

Vantweekend opnieuw iig!

Voor de eerste keer in een dik half jaar nog eens op mn fiets gesprongen. Ik zit aan de zee, momenteel een stevige wind van een goeie 30km/u volgens google. Het eerste half uur ging goed, de terugweg was sterven :laugh:

Langs de dijk fietsen is plezant, maar als de wind slecht zit wel het nadeel dat ge u nergens kunt wegsteken :/ Soit, het was triestig in vergelijking met waar ik vorig jaar eindigde, ben gestopt na een uur & een goeie 24km. Heb wel wat gelopen in de winter, maar ik zal toch van ver moeten komen als ik weer wat deftige tochtjes wil gaan doen.

Vantweekend opnieuw iig!
Tegenwind vertrekken ;)

Ik gebruik Deze bij het mountainbiken
Voel je niet zitten en hebt je veel water bij en plaats voor alles wat anders op je rug of zadeltas zit
Maar dat is een rugzak en dat wil ik net niet zoals hoger aangegeven.

Eerst een laag hardshell bodyarmour en full face aan en daar nog een rugzak over, dat is gewoon niet aangenaam om een ganse dag mee te rijden.

Mijn 9 speed shifter klikt nog maar 7 keer.
Ene keer te weinig dus.

Is die dan kapot kapot? Of kwestie van afstelling?

Het effect is dat hij één tandwiel overslaat. Met regelen kabelspanning kan ik kiezen welk tandwiel. 5,6,7 of 8

Op donderdag 22 April vertellen we samen met gastspreker Charlene Ottevaere van PeakLevel alles over sportvoeding. Charlene is voedingsdeskundige bij PeakLevel, daar begeleidt ze sporters van recreant tot prof naar een hoger sportief niveau en dit dankzij gezonde voedingsprincipes. Zelf is Charlene triatlete en past ze haar eigen methodes met succes toe op zichtzelf

Is die dan kapot kapot? Of kwestie van afstelling?
90% zeker afstelling, waarschijnlijk kabel te strak. Tot waar geraak je op je cassette?

@Arkaine: niet met Stephanie Scheirlynck? Da's toch een absolute experte op dat gebied, met topclienteel en zoveel te doen dat ze zelfs geen tijd heeft voor social media? /s

Willier is wel een erg goed merk, maar 650€ is toch wel het absolute uiterste dat ik eraan zou willen geven. Veel hangt af van de staat, de wielen, de banden (merk & staat),... Campagnolo is natuurlijk een groepset met ontzettend veel luister & "panache", maar aangezien ze niet dezelfde maatvoering als SRAM/Shimano gebruiken, wil dat zeggen dat je voor vervangonderdelen wel veroordeeld bent tot Campagolo-onderdelen (en die zijn niet goedkoop).
Bedankt. De verkoper pusht ook hard door voor een verkoop. Zou maar 2x gediend hebben en al 4j ophangen in een garage.. Maar ben niet 100% mee.. Nieuwprijs was 2000 euro.

Bedankt. De verkoper pusht ook hard door voor een verkoop. Zou maar 2x gediend hebben en al 4j ophangen in een garage.. Maar ben niet 100% mee.. Nieuwprijs was 2000 euro.
Het probleem is dat als een verkoper zegt dat hij 4 jaar is hij over het algemeen er 7 is :D. Centaur is in de zomer van 2017 11 speed geworden, als hij 10 speed is weet je dus al dat hij ouder is als 4 jaar.

Voor de rest valt er weinig over te zeggen zonder de staat te weten, als er effectief amper mee gereden is zal hij dat bedrag er wel voor krijgen. Er staan nu eenmaal nog amper (goedkope) koersfietsen in de winkels. Wilier is sowieso wel een duurder merk dan gemiddeld maar het lijkt me straf dat die fiets nieuw ooit 2000 euro heeft gekost. Centaur is toch maar tiagra niveau, en met velgremmen waren fietsen toch ook nog een stuk goedkoper. Zelfs 1500 euro lijkt me al veel voor een alu centaur.

Het probleem is dat als een verkoper zegt dat hij 4 jaar is hij over het algemeen er 7 is :D. Centaur is in de zomer van 2017 11 speed geworden, als hij 10 speed is weet je dus al dat hij ouder is als 4 jaar.

Voor de rest valt er weinig over te zeggen zonder de staat te weten, als er effectief amper mee gereden is zal hij dat bedrag er wel voor krijgen. Er staan nu eenmaal nog amper (goedkope) koersfietsen in de winkels. Wilier is sowieso wel een duurder merk dan gemiddeld maar het lijkt me straf dat die fiets nieuw ooit 2000 euro heeft gekost. Centaur is toch maar tiagra niveau, en met velgremmen waren fietsen toch ook nog een stuk goedkoper. Zelfs 1500 euro lijkt me al veel voor een alu centaur.
Campa centaur vergelijken met tiagra :nono:. Veloce was toen de instapgroep bij campa en die zou ik eerder gelijkstellen met een shimano 105. De centaur is toch een stapje hoger, zeker toen het nog 10 speed was.

Compleet bereik. Alleen wordt er één tandwiel overgeslagen zoals ik zei. En als ik bijregel wordt dat een ander tandwiel.
In de praktijk is dat bijna altijd kabelspanning, ma bon, lijkt bij deze niet het geval te zijn, al weet ik dat niet 100% zonder zelf te proberen.. De shifter klikt vlot naar zowel grootste als kleinste tandwiel? Als het de kabelspanning en het bereik echt niet zijn, is er ook nog de mogelijkheid dat het bovenste derailleurwieltje kuren heeft (te veel of te weinig speling of onderste wieltje boven gestoken en andersom), anders begint het inderdaad te wijzen richting intern probleem in de shifter. Zelf wel nog niet gezien dat een shifter plots een keer minder klikt, alle kapotte shifters die ik gezien heb gaan van volledig ok meteen naar niet meer klikken. In theorie kan het zijn dat een van de tandjes/pinnetjes respectievelijk afgesleten is of blokkeert, maar daarvoor moet ge uwe shifter openvijzen, en daar heb ik vooralsnog geen ervaring mee. :unsure:

Ik had hier een tijd terug geschreven dat ik last van EXTREEM piepende remschijven aan mijn achterwiel. Ik heb dan nieuwe remblokken gestoken en echt eens goed liggen inremmen en ook de rem wat proper gemaakt. Dan ging het heel eventjes goed, maar nu ben ik terug naar af. Ik snap echt niet wat het probleem kan zijn.
Al eens binnen gedaan bij de grootste fietsenwinkel van Mechelen, maar ook daar hetzelfde verhaal: een week lang gaat het goed, dan weer om zeep. Iemand nog een suggestie? Het gaat om hydraulische schijfremmen op een e-bike (stadsfiets).

Staat de fiets op een vochtige plaats? Natte/vochtige remblokken willen al wel eens piepen. Maak je je remschijven soms schoon, en hoe?

Ik had hier een tijd terug geschreven dat ik last van EXTREEM piepende remschijven aan mijn achterwiel. Ik heb dan nieuwe remblokken gestoken en echt eens goed liggen inremmen en ook de rem wat proper gemaakt. Dan ging het heel eventjes goed, maar nu ben ik terug naar af. Ik snap echt niet wat het probleem kan zijn.
Al eens binnen gedaan bij de grootste fietsenwinkel van Mechelen, maar ook daar hetzelfde verhaal: een week lang gaat het goed, dan weer om zeep. Iemand nog een suggestie? Het gaat om hydraulische schijfremmen op een e-bike (stadsfiets).
De pistons van de remhoef al nagekeken? Een klein en moeilijk op te merken lek daar kan wel precies veroorzaken wat ge nu beschrijft.

Verder: vocht/juist reinigen en de juiste remplaatjes? Dat laatste lijkt me weinig waarschijnlijk, maar er zijn remplaatjes die zowel in keramieke als organische versie te verkrijgen zijn.

ik heb nu net een specifieke remreiniger besteld en ga dat morgen ook al eens proberen. Over die pistons ga ik me moeten inlezen/youtuben want daar heb ik nog niet naar gekeken.
De fiets staat altijd binnen in een garage, dusja dat is wel vochtiger dan een living maar ook niet dat die in de regen staat.
Het zijn sowieso de juiste remblokjes, ze zijn van resin als ik me niet vergis. Is de andere optie beter?

ik heb nu net een specifieke remreiniger besteld en ga dat morgen ook al eens proberen. Over die pistons ga ik me moeten inlezen/youtuben want daar heb ik nog niet naar gekeken.
De fiets staat altijd binnen in een garage, dusja dat is wel vochtiger dan een living maar ook niet dat die in de regen staat.
Het zijn sowieso de juiste remblokjes, ze zijn van resin als ik me niet vergis. Is de andere optie beter?
Remblokjes moeten gewoon altijd passen bij het type remschijf, geen organische op hars gebruiken of omgekeerd. Lek in de piston kan bv ontstaan wanneer er bij het ontluchten, wanneer er geen remschijf tussen de plaatjes steekt, geremd wordt, waardoor de pistons te ver naar buiten komen en niet meer deftig terug op hun plaats kunnen schuiven. Kijk na of er aan de remplaatjes/schijf/binnenkant remhoef aan de pistons ergens olie zit. En vooral niet remmen wanneer er niks tussen de plaatjes zit. :biglaugh:

Terug
Bovenaan