De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ergens in de antwoorden is er iemand die een .exe gemaakt heeft die het automatiseert.
Een .exe downloaden van een willekeurige Garmin forum gebruiker zou ik iedereen sterk afraden 😅
Zou me beperken tot de online tools, eventueel als je wat technisch onderlegd bent open source tools.
Zelf die online tools geef je ook behoorlijk veel data die ze kunnen misbruiken of lekken 😅

Laatst bewerkt:
Gisteren de Everest challenge gereden op snowy mountain (MyWhoosh). Ik dacht van de eerste x de 10.000hm te doen, kijk ik nadien op de site. Blijkt dat ze verwachten dat je ondertussen ook 400km aflegt. Achja van minder belang…

Om 7h ‘s morgens begonnen, eerste helling was vrij zwak, hartslag zeer hoog. Ik zou me zorgen baren moest ik niet weten dat mijn hartslag ‘s ochtends en ‘s avonds 20 slagen per minuut kan schelen voor dezelfde inspanning, en dat dit na 1.5h normaal wel zakt en stabiel blijft.

Mijn grootste inspanning hiervoor was LBL2024 waar ik 10h effectief gefietst heb.

Deze inspanning heeft 16h19min geduurd.
Afstappen mocht tijdens het dalen, waardoor je telkens iets van een 5 a 7min had dat je mag/kon afstappen en pauzeren zonder dat je stopt.
(Wat de virtuele challenge veel makkelijker maakt denk in)

Eten is nooit een probleem voor mij en nattevingerwerk volstaat meestal.
Maar omdat ik niet wist hoe mijn lichaam ging reageren toch ff chatgpt mijn voedings & pacing coach gemaakt.

In beklimming 11 van de 15,2 een dipje gehad, 150w trappen voelde bijna moeilijk, maar na een gelletje met cafeine kwam ik er volledig door en kon ik makkelijk 200w trappen.

Mijn laatste 3 beklimmingen wist ik dat alles onder controle had.
ik kon zelf de beste (persoonlijke) tijden neerzetten. Met mijn laatste de snelste 12min sneller dan de eerste klim en 13min sneller dan de 11de.

De waardes: gemiddelde hartslag 145, terwijl een paar jaar geleden mijn onderste lactaat punt op 161 lag en ik minder getraind was.
Doet me denken dat ik nog wel dieper kon gaan

Ik weeg 76,5kg
IMG_5611.jpeg

Ten slot.
Ik heb weinig gevoel van voldoening,
Ondanks dat ben ik wel een beetje trots denk ik.
Na een jaar veel sporten zonder doelen, toch eens iets gedaan.

Ik moet de memo gemist hebben dat je bij 8 graden (gevoelstemperatuur 6°C!) geen beenstukken mag dragen. Nogal wat mensen zijn precies anders gebouwd dan mij 😄

Beenstukken draag ik nu toch ook (nog) niet hoor. Maar dit zijn zo de momenten waarop je echt vanalles tegenkomt op de fiets, van kort-kort tot mensen die precies in slaapzak ingeduffeld zijn.

Vandaag gestart kort-kort met armstukken en windstopper-body. Maar de armstukken heb ik toch vrij snel uitgespeeld.

Amai. Hier met buff, handschoenen en toe covers. Wind tegen had ik niks te warm 😬
Op de baan? Bij mij was het met de mbt, en dan krijg ik het snel warm door continu interval te rijden. Er stond bij momenten een kille wind, maar zolang mijn romp en hoofd warm hebben, kan ik daar goed tegen. Ik had ook een helmmuts aan, maar nog mijn zomermodel (soort mesh).

Op de baan? Bij mij was het met de mbt, en dan krijg ik het snel warm door continu interval te rijden. Er stond bij momenten een kille wind, maar zolang mijn romp en hoofd warm hebben, kan ik daar goed tegen. Ik had ook een helmmuts aan, maar nog mijn zomermodel (soort mesh).
Met de gravel, maar een vrij vlak en weinig geaccidenteerd rondje.
Qua lichaam heb ik niet snel kou maar mijn vingers en tenen beginnen jaar na jaar rampzaliger te worden.

Gisteren ook een ritje gedaan in lang lang en ook veel volk gezien int kort....

Vooral aan de knieën denk ik dan. Maar elk zijn ding zeker.

Beenstukken draag ik nu toch ook (nog) niet hoor. Maar dit zijn zo de momenten waarop je echt vanalles tegenkomt op de fiets, van kort-kort tot mensen die precies in slaapzak ingeduffeld zijn.

Vandaag gestart kort-kort met armstukken en windstopper-body. Maar de armstukken heb ik toch vrij snel uitgespeeld.

Respect dat jij nog kort-kort kan rijden :p
Ik fiets al meer dan een maand met lange mouwen bovenaan. En in de ochtend altijd beenstukken.
Met temperaturen als gisteren denk ik er zelfs niet over na om kort te rijden, altijd lang.

Ik heb het bij de lopers ook al eens gezegd, maar de temperatuur van uw huid en spieren is echt wel heel belangrijk voor uw prestaties en om blessures te vermijden.
Dus extra bescherming is echt geen overbodige luxe.
Maar iedereen doet ermee wat hij zelf wil natuurlijk.

Ik rijd toch ook al in lange broek nu.
Vandaag/morgen ben ik wel met de auto :)

Lopen doe ik juist in korte broek en tshirt, de eerste km is dat efkes fris, maar met meer kledij zweet ik me direct kapot.
Voor in lange mouwen en lange broek te lopen moet het al onder de 10°C zijn.
Ik loop tijdens mijn trainingen wel steeds een deftig tempo en dat is zo'n 11-12km/u gemiddeld meestal. Nooit trager dan 10km/u.
Op de fiets heb je sowieso meer wind en dus is meer kledij noodzakelijk en de intensiteit van de inspanning is minder hoog dus je krijgt rapper kou.

Zondag was het 6 graden om 8u sochtends, dan rijd ik toch ook al met een lange broek hoor.

Geen deep winter tights uiteraard, maar eigenlijk een zomerbroek met lange pijpen.
Boven een marcelleke van MAAP (miljaar die zijn goed!), dunne longsleeve baselayer en een thermal jersey van MAAP (miljaar die zijn goed, maar minder must-have dan de marcellekes)

Blijkbaar ben ik dus nogal warmbloedig. Mijn fietsmaat had gisteren ook de ganse rit een jersey met lange mouwen aan.

Ook naar het werk rij ik trouwens zo (korte broek, s'ochtends armstukken en een windstopper zonder mouwen boven een shirt met korte mouwen).

Er zit zeker verschil op tussen mensen. Tijdens mijn woonwerk kom ik al jaren iemand tegen die ALTIJD in t-shirt rijdt. En hij is één van de enige mensen die ik ook steevast in januari bij pakweg 2°C en regen tegenkom. Armen zo rood als een kreeft, handschoenen draagt hij dan wel maar ik heb hem nog nooit met lange mouwen gezien.

Mijn stregel is onder de 14 graden een lange broek, de koude zou nog meevallen maar doe het eerder om de spieren warmer te houden en zo blessures te vermijden.
Soms zeggen ze bv 14/15 graden maar als er dan zo’n stevige NO wind blaast is de gevoelstemperatuur vele malen lager.

Op de fiets heb ik nog niet echt last gehad van blessures door de kou. Je moet natuurlijk ook niet van de eerste kilometers direct all-in gaan.
Als de zon schijnt en ze voorspellen 20°C dan vertrek ik bij 6°C wel soms in korte broek, want in de zon is het al vlug warmer dan 6°C. Maar niet wanneer ze maar 14°C voorspellen en bewolkt weer. Als je weet dat je nog 2-3u in de kou gaat rijden is dat nog anders dan wanneer je enkel in het begin een beetje kou hebt. Aan het einde van een rit kou krijgen als je wat vermoeid bent is juist gevaarlijker om ziek te worden achteraf.

Terug
Bovenaan