De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Niet normaal hoe ik altijd gigantisch uit het wiel gereden word aan de start. Ik heb de omroeper horen zeggen dat er 400 man mee deed aan de race, ik denk dat ik na 3 kilometer op plek 370 reed ofzo. Wat een drama.

Geen strandbanden opgelegd en ik rij ook rond met een verende vork, die ook amper lockt. Ik vraag mij echt af hoeveel watt ik hier verspeel. Als ik mijn inspanning vergelijk (naar gevoel) met wat ik duw op de trainer denk ik niet dat ik lage wattages trap.
Die verende vork is onnodig zwaar, dus die heb ik overboord gegooid en vervangen door een vaste vork.

Banden zijn dan nog meer een bepalende factor. De snelste banden voor het strand zijn de Schwalbe G-one pro, nadeel 1 natte zeedijkpassage te schuin insturen en zwiep.

Ik heb de vittoria tattoos gelegd, hiermee kan je vlot brommeren op het strand en ze kosten 2 keer niks.

Het voorblad was met 34T veel te klein, zelf de 42 is nog vrij beperkt op sommige vlakken.

Ik heb wel mijn stock xr1700 velgen gehouden. Die zijn eigenlijk wat aan de smalle kant, beter is een 30mm of meer interne als interne velgbreedte. strandraces worden ook niet meer gewonnen met rechte sturen. Van de mensen waar ik soms met fiets ben ik de enige die nog met een relatief standaard mtb set-up rijdt. De rest heeft allemaal een dropbar stuur, meestal nog met een stuurpen met sterk negatieve flare.

De winnaar in de Panne reed op een gravelracer.

Misschien moet je zoeken achter een nieuw frame en de componenten overbouwen, langs de andere kant kost een strandfiets ook de wereld niet.

Aanraders voor goede verlichting, zowel voor als achter voor op de grindfiets?
Graag met deftige bevestiging dus niet met zo'n debiele elastiek die je toch meteen kwijt speelt.

Momenteel zalige temperaturen om na 't werk nog een korte rit te doen maar helaas is het wel al om 17 uur donker 😅

Alleen de prijs viel wat tegen, maar deze was de enige die ik toen vond met die soort bevestiging.
Tevreden van maar hopelijk vind je een goedkoper alternatief

Graag met deftige bevestiging dus niet met zo'n debiele elastiek die je toch meteen kwijt speelt.

Momenteel zalige temperaturen om na 't werk nog een korte rit te doen maar helaas is het wel al om 17 uur donker 😅
Dan kijk je naar lampen met zo'n gps-bevestiging zoals
https://www.futurumshop.nl/xand-led-op-de-koplamp-800-lumen.phtml
of
https://www.mantel.com/be/bbb-cycling-frontlight-nanostrike-1000i-plus-bls-267i-koplamp

Als je echt off-road wil gaan in t donker wil je een sterke lamp op het stuur en idealiter nog een helmlamp om de richting waar je naar kijkt te verlichten (bv om een bocht in te gaan).

Als je van plan bent om frequent te rijden, zou ik daar zeker niet op besparen. Ken zeker het verschil tussen een weg- en een mtb-lamp. Laatstgenoemde is bedoeld om heel de omgeving te verlichten en alles rondom jou te zien, ook de obstakels boven grondniveau. Op de weg ga je daarmee dus tegenliggers verblinden.
Vaak hebben lampen 2 modussen, om dat verschil in gebruik te coveren.
Ik heb zelf goede ervaring met de Ravemen pr1400; 2 modussen en verschillende sterktes per modus. Handig is dat je ziet hoeveel uur brandtijd je nog hebt in de huidige modus.
Wil je echt goede verlichting, zit je bij Supernova (zeer) goed. Hun lampen zijn ook stvzo gekeurd (Duits keurlabel voor fietsverlichting - regelgving en standaard, dat nemen de Duitsers heel serieus).

Die verende vork is onnodig zwaar, dus die heb ik overboord gegooid en vervangen door een vaste vork.

Banden zijn dan nog meer een bepalende factor. De snelste banden voor het strand zijn de Schwalbe G-one pro, nadeel 1 natte zeedijkpassage te schuin insturen en zwiep.

Ik heb de vittoria tattoos gelegd, hiermee kan je vlot brommeren op het strand en ze kosten 2 keer niks.

Het voorblad was met 34T veel te klein, zelf de 42 is nog vrij beperkt op sommige vlakken.

Ik heb wel mijn stock xr1700 velgen gehouden. Die zijn eigenlijk wat aan de smalle kant, beter is een 30mm of meer interne als interne velgbreedte. strandraces worden ook niet meer gewonnen met rechte sturen. Van de mensen waar ik soms met fiets ben ik de enige die nog met een relatief standaard mtb set-up rijdt. De rest heeft allemaal een dropbar stuur, meestal nog met een stuurpen met sterk negatieve flare.

De winnaar in de Panne reed op een gravelracer.

Misschien moet je zoeken achter een nieuw frame en de componenten overbouwen, langs de andere kant kost een strandfiets ook de wereld niet.
Uiteraard zijn de verende vork en noppenbanden alles behalve ideaal. Maar hoeveel procent of snelheid scheelt het vraag ik mij wat af.

't is mij ook opgevallen dat je tegenwoordig veel meer goeie fietsen ziet op't strand. Slechts enkele jaren geleden meen ik mij te herinneren dat toch een aanzienelijke deel van de deelnemers op een oude fiets wat kwam rondrijden. Dit weekend vond ik dat heel veel mensen op een heel propere fiets zaten, en inderdaad echt heel erg veel dropbar sturen en gravelfietsen. Precies of het allemaal wat serieuzer wordt genomen dan slechts 3 jaar geleden.

Ik ben tevreden over deze lamp, met rubberen bevestiging, maar niet apart af te halen (wat je kwijtspeelt)

Vanmorgen 87km gefietst.
De verwarmde handschoenen hebben prima hun werk gedaan.
Mijn voeten waren wel twee ijsklompen toen ik thuiskwam.

Ik deze ochtend vertrokken van Merendree naar De Panne.
Was lichtjes aan het vriezen, maar gevoelstemperatuur was -14 graden volgens de weather app.

Met de mooie rugwind had ik daar minder last van, maar toch, warm was het niet. Marcelleke van MAAP, LS jersey van Soomom, LS thermal jersey van MAAP en MAAP wind/rainproof jack, decathlon 900 handschoenen en dat was eigenlijk perfect. De zomershoes met NW overtrekken was wel een mindere keuze, maar mijn winterschoenen zijn niet geschikt voor de PM en ik wou toch mijn vermogen zien vandaag.

34,4 gemiddeld met 217NP gereden over 85km, dus wel heel content met de vorm van het moment. Dikke handschoenen en vele lagen maken het geheel toch een pak minder aero, en door de ijle lucht en kou verlies je toch ook makkelijk wat snelheid.

Laat het voorjaar maar komen!

1766677866124.png

Int
Ik deze ochtend vertrokken van Merendree naar De Panne.
Was lichtjes aan het vriezen, maar gevoelstemperatuur was -14 graden volgens de weather app.

Met de mooie rugwind had ik daar minder last van, maar toch, warm was het niet. Marcelleke van MAAP, LS jersey van Soomom, LS thermal jersey van MAAP en MAAP wind/rainproof jack, decathlon 900 handschoenen en dat was eigenlijk perfect. De zomershoes met NW overtrekken was wel een mindere keuze, maar mijn winterschoenen zijn niet geschikt voor de PM en ik wou toch mijn vermogen zien vandaag.

34,4 gemiddeld met 217NP gereden over 85km, dus wel heel content met de vorm van het moment. Dikke handschoenen en vele lagen maken het geheel toch een pak minder aero, en door de ijle lucht en kou verlies je toch ook makkelijk wat snelheid.

Laat het voorjaar maar komen!

Bekijk bijlage 46881
Int wiel van @Chauffagist zeker?

Daarmee kan je wel wedstrijden rijden zeker?
Ferm gemiddelde...
Haha, bijlange niet hoor. Nog niet voldoende voor de voorlaatste plaats op een kermiskoers vrees ik.

Mijn doel is een halve triatlon, dus tbegint tijd te worden om aan mijn lopen te werken (daar ligt veel meer marge makkelijk te rapen)

Hier bij mij in de Voeren zit ik met pak 210NP maar aan +- 27 gem op 80 km😃
Heel mooi om te rijden in de voeren maar ik reken altijd 100HM per 10 km, wat het voor de mindere klimgeiten best zwaar kan maken.

Terug
Bovenaan