De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Kan ik hier iemand een plezier doen met een stapel Fiets magazines (2021-2024 ongeveer)? Anders gaan ze naar het containerpark...

Op statistieken heb ik nooit gelet en sporthorloge of fietscomputer gebruikte ik niet echt. Focus lag tot nu toe gewoon op leuke ritjes, hoofd leegmaken en van de zon genieten op occasionele basis. 500km/jaar gemiddeld.
Na >10j onnozel doen op de mtb (crossen in het bos, bloso routes, 25-40km/rit) kocht ik in september een gravelbike om toch wat langere ritten en occasioneel ook woon-werk (35km enkel) te kunnen doen. Nog steeds vooral focus op offroad.

Intussen op onregelmatige basis zo'n 250km op de gravelbike gezet, nog steeds puur fun, maar wel wat op cijfers gelet met een Garmin Edge 540 en bijhorende hartslagmeter (borst) en sensoren voor cadans en snelheid om een gevoel te krijgen.
Grofweg wat cijfers om een idee te geven: merendeel offroad (bos, velden), ritten tussen 25 en 40km, gemiddelde snelheid +-23 km/h, cadans rond de 70. Gemiddelde hartslag 150-155. 35j, man, 182cm, 78kg.

Ik zou graag wat gericht(er) trainen om langere ritten te kunnen doen tot pakweg 100km. Ik kan 1 tot soms 2x/week rijden.
Na wat te lezen en prullen met ChatGPT lijkt toch vooral die cadans van 70 te laag en rij ik waarschijnlijk op te hoge versnellingen?

ChatGPT gaf me volgend voorstel om gedurende 3 maanden te trainen richting 100km.
Aan de ervaringsdeskundigen hier, wat is jullie gevoel/suggesties/...?
Merci!

🗓 12-WEKEN GRAVEL TRAININGSSCHEMA​

Legenda

• Z2 = rustige duur (vlot praten mogelijk)
  • Z3 = tempo (korte zinnen mogelijk)
  • Z4 = hard (niet praten)
  • Cadansdoel: 80–90 (intervallen zelfs 85–95)

🟢 FASE 1 — Basis & cadans (week 1–4)​

Rit A — Cadans & duur (±1u15)

• 15 min Z2 inrijden (cadans 80)
  • 40 min Z2 met cadans 85–90
  • 10 min uitrijden
🎯 Doel: efficiënt leren draaien

Rit B — Korte prikkel (±1u)

• 15 min inrijden
    • 1 min Z4 (cadans 90–95)
    • 2 min rustig
  • 10 min uitrijden
🎯 Doel: motor wakker maken

➡️ In deze fase is Rit A belangrijker dan B.

🟡 FASE 2 — Tempo & duur (week 5–8)​

Rit A — Tempoduur (±1u30)

• 15 min Z2
  • 2× 15 min Z3
  • 5 min Z2 tussenin
  • Uitrijden
🎯 Doel: hogere kruissnelheid

Rit B — Duur langer (1u30–1u45)

• Volledig Z2
  • Cadans 80–90
  • Laatste 15 min Z3
🎯 Doel: afstand opbouwen

🟠 FASE 3 — Richting 80 km (week 9–12)​

Rit A — Kracht uithouding (±1u15)

• 15 min inrijden
  • 3× 12 min Z3 (cadans 85)
  • 5 min rustig tussenin
  • Uitrijden

Rit B — Lange duur

• Week 9: 1u45 (±65 km)
  • Week 10: 2u00 (±70 km)
  • Week 11: 2u15 (±75 km)
  • Week 12: 1u45 rustig (herstelweek)
  • Alles Z2
  • Cadans 80–85
  • Eten vanaf 45 min
🎯 Doel: lichaam laten wennen aan “lang”

❗Belangrijke regels​

• Slechts 1 rit per week? → altijd Rit B doen
  • Vermoeid? → intensiteit schrappen, niet de duur
  • Slecht weer? → doe Rit A binnen of korter

📈 Wat je mag verwachten na 12 weken​

• Langste rit: 75 km comfortabel
  • Gemiddelde snelheid voelt makkelijker
  • Cadans rond 80–85 “normaal”
  • Veel minder vermoeid op het einde
Daarna ben je perfect geplaatst om naar 90 km en 100 km te bouwen 💪

Van Fase 1 deed ik al 3x rit A en vanochtend eens rit B.
In de eerste rit was het echt zoeken en focussen om die cadans hoger en stabiel te krijgen maar intussen merk ik dat dat al een pak vlotter gaat.

Aan de ervaringsdeskundigen hier, wat is jullie gevoel/suggesties/...?
Merci!

Fietsen, fietsen en nog eens fietsen. Gewoon uren in het zadel en fietsen maar.
Hou het fun, maar fiets de uren vooral weg.

Uw schemaatje ziet er wel oké uit. Focussen op 85-90 cadans te halen is inderdaad een goede insteek.

Inderdaad, de grootste winst ga je maken door zo vaak mogelijk 2x per week op de fiets te zitten ipv 1x. Ik ben ook wel iemand die graag een schema volgt om in mijn training meer een doel te hebben, dan simpelweg 2u rond te toeren.

Korte blokjes aan cadans 100 is ook wel een goede manier om gewend te geraken aan een hogere trapfrequentie. Zo eens even over je normale cadans gaan en je 70 omwentelingen zal traag beginnen aanvoelen.
Als je aan je cadans wil werken bekijk dat dan vooral over bepaalde stukken waar je minutenlang door kan trappen, want bij gravel of mtb (zeker zware offroad) stop je zo vaak eventjes met trappen dat gemiddelde cadans over de hele rit ook niet alles zegt.

want bij gravel of mtb (zeker zware offroad) stop je zo vaak eventjes met trappen dat gemiddelde cadans over de hele rit ook niet alles zegt.
In tegenstelling tot bij vermogen laat je normaalgezien uw nulwaarden niet meetellen bij cadans. Anders zou dat wel een heel vreemd beeld geven. Da’s ook de standaardinstelling bij de computers.

Niet trappen: meetellen bij gemiddeld vermogen, niet meetellen bij gemiddelde cadans

Niet trappen: meetellen bij gemiddeld vermogen, niet meetellen bij gemiddelde cadans
Offroad is je cadans toch gewoon meer on/off?

Je hebt veel meer bochten waarbij je nog lichtjes trapt tot aan de bocht. Je snelheid gaat er veel meer uit waardoor je aan lagere cadans weer optrekt. Steilere kortere hellingen waar je ook aan een lagere cadans rijdt tov op de weg. Een helling omhoog rijden met wat boomwortels waar je je cadans soms wat verhoogt of verlaagt om deze vlot te pakken.

Zo ziet bijvoorbeeld een 60km gravelrit met 700hm's en zo'n 80% offroad in meerdaelbos er uit. Met de koersfiets zal ik nooit onder een gemiddeld cadans van 80 of 85 zelfs uitkomen.

Screenshot-2026-01-04-19-07-58-92-3bb53944894d9646ec5754b62cc2584b.jpg

Offroad is je cadans toch gewoon meer on/off?

Je hebt veel meer bochten waarbij je nog lichtjes trapt tot aan de bocht. Je snelheid gaat er veel meer uit waardoor je aan lagere cadans weer optrekt. Steilere kortere hellingen waar je ook aan een lagere cadans rijdt tov op de weg. Een helling omhoog rijden met wat boomwortels waar je je cadans soms wat verhoogt of verlaagt om deze vlot te pakken.

Zo ziet bijvoorbeeld een 60km gravelrit met 700hm's en zo'n 80% offroad in meerdaelbos er uit. Met de koersfiets zal ik nooit onder een gemiddeld cadans van 80 of 85 zelfs uitkomen.

Screenshot-2026-01-04-19-07-58-92-3bb53944894d9646ec5754b62cc2584b.jpg
Je hebt gelijk hoor, ik had je opmerking eigenlijk maar half gelezen en daaruit (verkeerdelijk) gedestilleerd dat je dacht dat uw gemiddelde cadans naar beneden gaat door je benen stil te houden (wat dus niet zo is volgens de standaardsettings)

Voor plezierritten tot 100km hoef je echt geen schema’s te volgen. Gewoon vaak fietsen en stelselmatig het volume opbouwen.
Ik heb toch ook wel een schema nodig om tijdens de wintermaanden op de fiets te blijven. Gewoon wat fietsen is dan voor mij echt geen optie want dan doe ik helemaal niets .. Een schema is dan voor mij gewoon een doel om de fiets op te kruipen.

Merci allemaal! Niet teveel bij nadenken dus en gewoon kilometers doen. Ik wou gewoon zeker zijn dat ik niets mis doe of kansen laat liggen. Bij nieuwe lopers hoor je ook vaak dat ze zich mispakken.

Ik heb toch ook wel een schema nodig om tijdens de wintermaanden op de fiets te blijven. Gewoon wat fietsen is dan voor mij echt geen optie want dan doe ik helemaal niets .. Een schema is dan voor mij gewoon een doel om de fiets op te kruipen.
Hier het omgekeerde, ik doe niet liever dan gewoon op de fiets springen en zonder doel of schema rondfietsen. Zoals @Airjinx ook zegt is offroad minder te voorspellen en zit ik precies meer op dat schermpje te kijken en in die range te blijven dan dat ik geniet van het fietsen. Maar als het helpt om te trainen…

Laatst bewerkt:
Schema, vraag mij af of dat nog zin heeft om dat op mijn 37 te doen.

In de eerste plaats geen indoortrainer, dat haat ik, dus aangewezen op het weer.

MTB in de winter, koersvelo in de zomer of droog weer, daar komt dan hopelijk deze week nog een gravel bij om ook in de winter meer 100+ ritten te doen.

Ik zat aan kleine 14000km in 2025, dat is natuurlijk te weinig, dus hopelijk dit jaar 15000 of meer.

Schema, vraag mij af of dat nog zin heeft om dat op mijn 37 te doen.

In de eerste plaats geen indoortrainer, dat haat ik, dus aangewezen op het weer.

MTB in de winter, koersvelo in de zomer of droog weer, daar komt dan hopelijk deze week nog een gravel bij om ook in de winter meer 100+ ritten te doen.

Ik zat aan kleine 14000km in 2025, dat is natuurlijk te weinig, dus hopelijk dit jaar 15000 of meer.
Inderdaad, een trainingsplan heeft weinig zin als je minder dan 15000km per jaar doet. Hopelijk doe je dit jaar beter zodat je ons niet opnieuw moet teleurstellen.

Heel teleurstellend, beetje beter je best doen of je gaat nooit aan 40 km/h geraken of je zal moeten hopen dat ze een nieuwe aeroad uitbrengen die tegen geitenkak kan en je meer uren kan trainen.

Ik vind dat we moeten eisen dat de chauffagist zijn identiteit bekend maakt, op boete van een ban!
Om te beginnen al eens een foto posten van zijn fietsen.
Volgens mij is Chauffagist een 73-jarige vent in een rolstoel die 2u per dag op de gedeelde PC mag van WZC Sint-Anna in Bulskamp. Hij begint te zagen over geitenkak omdat ze al 4u vergeten hebben zijn pamper te verversen.

Terug
Bovenaan