De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zijn er hier ervaringsdeskundigen op vlak van retour en forme na een langdurige blessure?

Begin november ben ik tijdens een sprint uit mijn pedaal geschoten en met mijn voet tegen mijn voorwiel beland. Wonder boven wonder recht gebleven, maar wel met gescheurde ligamenten en avulsiefractuur in de enkel (stukjes bot mee afgetrokken door het scheuren van de ligamenten) tot gevolg. Na een dikke 1.5 maand immobilisatie met gips en later brace ben ik sinds twee weken begonnen met kinesitherapie. Stap 1 is terug wandelen, want langzaam maar zeker vorm begint te krijgen. Rustig fietsen, eventueel op rollen, is hopelijk niet veraf meer. Volgens de dokters ziet alles er wel "OK" uit op de beeldvorming en zal op termijn alles volledig herstellen. Voor zaken zoals lopen etc... zal het wel nog een aantal maand duren eer de ligamenten voldoende sterk zijn terug gegroeid.

Indien iemand in hetzelfde schuitje heeft gezeten, hoe snel kwam de vorm terug en hoe verliep de opbouw van belasting? Ik veronderstel dat ook de kracht-component een grote rol zal spelen (mijn rechterkuit is echt hilarisch klein geworden lol). Ik zou in mei graag terug meerijden in Etalle en ben ook ingeschreven voor de Maratona in juli, maar ben benieuwd op welk niveau ik daar ga kunnen meerijden. De voorbije 4 jaar reed ik wel consistent 10 a 15k km per jaar, heel het jaar door, dus de basis zit wel OK denk ik.

Benieuwd naar jullie eventuele ervaringen :)

Laatst bewerkt:
Zijn er hier ervaringsdeskundigen op vlak van retour en forme na een langdurige blessure?

Begin november ben ik tijdens een sprint uit mijn pedaal geschoten en met mijn voet tegen mijn voorwiel beland. Wonder boven wonder recht gebleven, maar wel met gescheurde ligamenten en avulsiefractuur in de enkel (stukjes bot mee afgetrokken door het scheuren van de ligamenten) tot gevolg. Na een dikke 1.5 maand immobilisatie met gips en later brace ben ik sinds twee weken begonnen met kinesitherapie. Stap 1 is terug wandelen, want langzaam maar zeker vorm begint te krijgen. Rustig fietsen, eventueel op rollen, is hopelijk niet veraf meer. Volgens de dokters ziet alles er wel "OK" uit op de beeldvorming en zal op termijn alles volledig herstellen. Voor zaken zoals lopen etc... zal het wel nog een aantal maand duren eer de ligamenten voldoende sterk zijn terug gegroeid.

Indien iemand in hetzelfde schuitje heeft gezeten, hoe snel kwam de vorm terug en hoe verliep de opbouw van belasting? Ik veronderstel dat ook de kracht-component een grote rol zal spelen (mijn rechterkuit is echt hilarisch klein geworden lol). Ik zou in mei graag terug meerijden in Etalle en ben ook ingeschreven voor de Maratona in juli, maar ben benieuwd op welk niveau ik daar ga kunnen meerijden. De voorbije 4 jaar reed ik wel consistent 10 a 15k km per jaar, heel het jaar door, dus de basis zit wel OK denk ik.

Benieuwd naar jullie eventuele ervaringen :)

Het voordeel is wel dat etalle niet doorgaat, dus daarvoor moet je u al geen zorgen maken :p

Ik heb jammer genoeg ervaring met langdurig niks doen ja. September 2022 linkerknie achterste kruisband ruptuur en wervelindeuking opgelopen, kleine 3 weken niks gedaan. Indeuking was pijnlijk en lastig maar geneest niet en is permanent, de ruptuur zorgde dat ik niet meer kon lopen tot reconstructie werd gedaan en fietsen eerst ook onmogelijk was.

Toen de indeuking oké was rustig terug begonnen met uitsluitend te fietsen (lopen ging uiteraard niet meer).
Week van 8-14 november een week van 5,5u gedaan dan. Volgende week 7,5u en daarna consistent 7-10u gedraaid tot mijn operatie op 22 februari. Dus geen toptrainingsweken qua duur of absolute intensiteit, maar ook niet niks.
Week erna begonnen met kine, en intensief en consistent 3x per week gegaan. In het begin korte sessies maar na 3 weken waren dat sessies van 1,5u en daarna nog meer. Dan op 4 april begonnen met 3-4x in de week 20-30m gewoon beetje losrijden. En steeds opgebouwd.
Dikke maand later op 7 mei voor het eerst 2,5u gereden. Laat ons zeggen begin juni terug iets van een degelijk niveau. Maar het heeft echt wel tot november geduurd voor ik terug op vorig niveau was.

Maar heel de periode ben ik consistent naar de kine blijven gaan. In het begin zoals ik zei 3x in de week, soms door omstandigheden 2x in de week vanaf ik terug aan het werk was. Uiteraard toen ik op vakantie 2 weken niet gegaan etc.
Maar uiteindelijk gestart met kine op 28 februari 2022 en mijn laatste sessie was 6 februari 2023.
Bij de kine ook elke elke 5-6 weken testen gedaan om het verschil in kracht tussen links en rechts te meten. Dat heeft toch aanzienlijk lang geduurd om dit grotendeels weg te werken, als in augustus 2022, vooral omdat je kan focussen op één been maar je ook genoodzaakt bent beide benen te trainen. En na het wegwerken moet je ook nog krachtiger en stabieler worden.
Meting van voor de operatie had ik niet omdat ik voorheen elders ging. Maar op de fiets en tijdens uw oefening voel en zie je duidelijk dat je nog niet de kracht van voorheen hebt bij de testen. Maar bij mijn laatste sessies wel duidelijk sterker en beter dan daarvoor, met een goeie marge zelfs.

Kort samengevat inactiviteit is nooit bevorderlijk, en een operatie is dat allerminst. Maar goed ook wel gezegd zijnde dat ik sindsdien enkel maar beter ben geworden.
Door die sessies kine ben ik sterker, mobieler en sneller dan ooit voor september 2022.

Laatst bewerkt:
Iemand interesse in 2 tickets voor de 666 gravel night ride op 23 januari?
Is uitverkocht maar mijne kameraad en ik kunnen helaas niet gaan.

Edit: verkocht

Laatst bewerkt:
Iemand een goede tip voor kwalitatieve Europese fietskledij die niet volledig van de pot gerukte prijzen heeft?
gobik.

dat is prima gerief.

Vroeger La Passione, dat bestaat niet meer maar is herrezen onder de naam Noove. Zeer minimalistisch, maar heel mooi en kwalitatief voor een relatief lage prijs (en altijd zotte solden).

Vroeger La Passione, dat bestaat niet meer maar is herrezen onder de naam Noove. Zeer minimalistisch, maar heel mooi en kwalitatief voor een relatief lage prijs (en altijd zotte solden).

Maar amper iets te koop op hun website? Das wel zeer minimalistisch.

Om aan te vullen: Etxeondo (enkel ervaring met bibs wel) en Bioracer uiteraard (zelfs de goedkoopste uit lijstje zeker?).

Bioracer via zale online blijft wel een koopje (epic reeks is echt topgerief)

Moesten ze nu bij bioracer een design ontwerper met werkende ogen vinden is het helemaal top.

Maatvoering is idd geschift. Maar wat vind je vreselijk aan hun broeken? Ik heb er uit zowel de supergiara als fiandre reeks, en die vind ik top.
De kwaliteit van hun zemen vind ik niet goed. Heb wel 2 assos broeken er naast liggen in de kast.. heb vb ook een broek van vermarc en dat zeem voelt bij mij stukken beter.
Zal ook wel persoonlijk zijn

De kwaliteit van hun zemen vind ik niet goed. Heb wel 2 assos broeken er naast liggen in de kast.. heb vb ook een broek van vermarc en dat zeem voelt bij mij stukken beter.
Zal ook wel persoonlijk zijn
Ook geen fan van hun zemen, ik ben nochtans niet teer op dat vlak maar met sportfull heb ik rap last en wondjes. Ik draag altijd Gobik en Bioracer.

Dat bejubelde K10 zeem van Bioracer komt inho toch niet in de buurt van Assos. Ook niet van de betere Elastic Interface zemen vind ik.

Idd onze you go assos...
Momenteel vind je de gt mille aan 100€ op verschillende plaatsen. Direct terug 2 besteld. Enig nadeel dat de pijpen redelijk kort zijn voor een slungel van 1,88m zoals ik.

Terug
Bovenaan