De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb deze pedalen op de racefiets. Gewoon SPD maar beetje de look van een SL. Ook om geen 5 verschillende schoenen te hebben.

Ook de ES600 gehad maar beschadigen zeer snel en grote nadeel is wel dat je het voordeel van SPD verliest, langs beide zijden inklinken.

Om concreet op de vraag te antwoorden, je die northwaves kunnen dat.
Maar met schoenen is altijd wel de tip om ze te gaan passen, kan je ineens zien wat er wel en niet verwisseld kan worden. Maar zo goed als elke deftige schoen heeft een verwisselbare heel.

Ik stap ook zeer veel op mijn RC903’s en die hak is echt nog in zeer goede staat. Dus als je er geen marathons mee loopt zal de slijtage ook wel meevallen.

Vraagje: ik train mezelf al jaren door info van overal rond, hier, podcasts, gcn,... Ik train maar max 6u in de week en eigenlijk is de basis redelijk simpel.
1u vo2max training. 1u beetje sweetspot en nog 1 duurtraining rond de 3 a4u in beste geval. Het laatste jaar ook een beetje met chatgpt. Als je hem redelijk info heeft en feedback vind ik de opbouw redelijk logisch maar je mag nooit klakkeloos die ai volgen want na enkele weken begint hij alles door elkaar te slaan en moet je hem nog eens met de voetjes op de grond zetten 😄.
Nu kwam hij af met een training 5x8min op ftp rijden met telkens 3min z2 ertussen. Naast het feit dat dit een zware belasting is vraag ik me ook het nut ervan van. Geven andere plannen een degelijke training? Zo lang zo zwaar? Join bijvoorbeeld? Om dan 2 dagen later een "ronnestad" 30/15 blokken te doen? Gewoon eens polsen. Ik train voor een 300km rit binnen 3 maanden ter info

Je fiets echt niet sneller door spd-sl te gebruiken.

Even meegeven dat bijna alle serieuze mannen in een gravelrace met SPD-SL of equivalent wegpedaal rijden.
Dus voor je afkomt met zo een uitspraak even nadenken daarover.

Nu kwam hij af met een training 5x8min op ftp rijden met telkens 3min z2 ertussen. Naast het feit dat dit een zware belasting is vraag ik me ook het nut ervan van. Geven andere plannen een degelijke training? Zo lang zo zwaar? Join bijvoorbeeld? Om dan 2 dagen later een "ronnestad" 30/15 blokken te doen? Gewoon eens polsen. Ik train voor een 300km rit binnen 3 maanden ter info

Nee dat is geen training die je bij join gaat krijgen. Maar met louter deze informatie weten we nog niet alles, hoe lang is de totale duurtijd van de training?
Dus hoe lang rij je nog voor en na het werkblok? Als het een training van 3u is dan is het geen immens zware training is TSS, je kan wel gekker gaan.
Het is uiteindelijk ook maar 8minuten op omslagpunt. Maar het rustige gedeelte na de blok is kort met maar 3 minuten. Dat is vooral niet zo goed. Je zou toch op zijn minst 5minuten verwachten en nog beter gewoon 8minuten.
Blokken van 20minuten op omslagpunt zijn al iets anders, wat join wel zal laten doen. Je kan ook 5x5 minuten VO2max rijden, wel een training die je bij join kan krijgen. Dat is echt wel zwaarder dan 8minuten omslagpunt.
2 dagen later 30/15's doen kan. Maar alles hangt af van hoe uw totale week eruitziet natuurlijk.

Ik zou durven zeggen dat AI u wel training kan geven die op iets slaan, al frons ik bij die training van 5x8min maar bon, maar dat het in een logische en nuttig schema zetten nog wel iets anders is.
De training op zich is maar één ding, dat is vrij geisoleerd. Wanneer en waarom je deze doet is veel belangrijk, waar het dus past in een groter geheel.

Even meegeven dat bijna alle serieuze mannen in een gravelrace met SPD-SL of equivalent wegpedaal rijden.
Dus voor je afkomt met zo een uitspraak even nadenken daarover.

Nee dat is geen training die je bij join gaat krijgen. Maar met louter deze informatie weten we nog niet alles, hoe lang is de totale duurtijd van de training?
Dus hoe lang rij je nog voor en na het werkblok? Als het een training van 3u is dan is het geen immens zware training is TSS, je kan wel gekker gaan.
Het is uiteindelijk ook maar 8minuten op omslagpunt. Maar het rustige gedeelte na de blok is kort met maar 3 minuten. Dat is vooral niet zo goed. Je zou toch op zijn minst 5minuten verwachten en nog beter gewoon 8minuten.
Blokken van 20minuten op omslagpunt zijn al iets anders, wat join wel zal laten doen. Je kan ook 5x5 minuten VO2max rijden, wel een training die je bij join kan krijgen. Dat is echt wel zwaarder dan 8minuten omslagpunt.
2 dagen later 30/15's doen kan. Maar alles hangt af van hoe uw totale week eruitziet natuurlijk.

Ik zou durven zeggen dat AI u wel training kan geven die op iets slaan, al frons ik bij die training van 5x8min maar bon, maar dat het in een logische en nuttig schema zetten nog wel iets anders is.
De training op zich is maar één ding, dat is vrij geisoleerd. Wanneer en waarom je deze doet is veel belangrijk, waar het dus past in een groter geheel.
Goh ja, ik train nu sinds januari met join en krijg toch ook pittige trainingen met 4 dagen beschikbaarheid. Ik doe meestal 2 dagen 1,5u op de rollen, de zaterdag 2u en de zondag plan ik zelf een duurtraining in van minimum 3u. Wel de zondag zit er ook niets meer op dan duurtraining want ik heb echt vermoeide benen.

Ik krijg vaak de dinsdag training op kracht (trage kadans met vrij hoog wattage), de woensdag 1 of ander intensieve interval, de zaterdag vaak intensieve duur in blokken van 20 minuten.

Nu kwam hij af met een training 5x8min op ftp rijden met telkens 3min z2 ertussen. Naast het feit dat dit een zware belasting is vraag ik me ook het nut ervan van. Geven andere plannen een degelijke training? Zo lang zo zwaar?

Je ftp moet je een uur kunnen wegtrappen, dan is 40' aan ftp met rust tussenin toch helemaal niet zo lang en zo zwaar? Zoals MrKend54l zegt zou ik enkel de rust tussenin verlengen.

Wat is het nut van een uur sweetspot? Waarom zou die wel nuttig zijn en die 40' aan ftp niet?

Uiteindelijk kan je van 1 losse training ook niet zeggen of die nuttig is. Het draait om de opeenvolging van training en rust, en progressive overload.
Je doet bv een uur sweetspot omdat je de dag ervoor een 3u endurance ride hebt gedaan. Vo2 doe je best als je echt fris bent.

Je ftp moet je een uur kunnen wegtrappen, dan is 40' aan ftp met rust tussenin toch helemaal niet zo lang en zo zwaar? Zoals MrKend54l zegt zou ik enkel de rust tussenin verlengen.

Wat is het nut van een uur sweetspot? Waarom zou die wel nuttig zijn en die 40' aan ftp niet?

Uiteindelijk kan je van 1 losse training ook niet zeggen of die nuttig is. Het draait om de opeenvolging van training en rust, en progressive overload.
Je doet bv een uur sweetspot omdat je de dag ervoor een 3u endurance ride hebt gedaan. Vo2 doe je best als je echt fris bent.

Je ftp kan je nooit een uur wegtrappen. Komt eerder overeen met 35-40 minuten.
8x5min kan zeker als training maar is echt wel behoorlijk zwaar. Zeker met 3 min rust. Heel vaak worden intervallen in een 2:1 ratio gedaan maar die 3 minuten zitten daar nog onder.
Zo’n training doe ik misschien 4x per jaar als laatste serieuze prikkel heel dicht bij een wedstrijd

De definitie van ftp is het maximale vermogen dat je kunt volhouden voor een uur.

Door ramp tests en dergelijke staan veel mensen hun ftp te hoog, omdat het nu eenmaal leuker is dat Zwift tegen iemand zegt dat je ftp 320w is ipv 300w.

Als je een race op Zwift rijdt moet je NP dat vermogen gewoon een uur kunnen trappen, niet 35 minuten.

8x5min kan zeker als training maar is echt wel behoorlijk zwaar. Zeker met 3 min rust. Heel vaak worden intervallen in een 2:1 ratio gedaan maar die 3 minuten zitten daar nog onder.
Zo’n training doe ik misschien 4x per jaar als laatste serieuze prikkel heel dicht bij een wedstrijd

Hangt sterk af van hoe goed je getraind bent, hoe accuraat uw FTP ingesteld staat en hoe mentaal sterk je bent.
Nooit een uur is kort door de bocht, een goed getraind iemand die echt crazy in de koko is zal dat een uur kunnen. Voor velen zal het bij 45m wel op zijn.

Het ging trouwens over 5x8 minuten en niet 8x5 minuten. 5minuten op uw omslagpunt rijden is niet zwaar. In eender welke wedstrijd ga je dat meermaals moeten doen.
blokken van 5 minuten of 8 minuten op omslagpunt is niks moeilijk aan, of dat zou het toch niet mogen zijn. Dat zijn normale trainingsprikkels.
Als ik 3x15 minuten, 2x 20minuten of 1x30minuten zie staan, dan slik ik even. Dat is iets wat je niet elke week kan en wil doen.

Volgens mij is er een serieus verschil ook in ftp buiten en binnen. 280 watt kan ik binnen een half uur -40 minuten volhouden en buiten kan ik dat zeker dubbel zo lang.

Leuk dat er discussie rond komt! Uiteindelijk kun je over iedere training of trainingsplan wel iets zeggen.
Maar met 1 tempo/sweetspot training, 1vo2 max en 1 duurtraining in de week kun je sowieso weinig mis doen denk ik. En in die speciefieke trainingen dan nog eens variëren.
Wat zeker is dat deze de belangrijkste zijn:
1: consistentie
2: duur
3: intensiteit

Als je deze 3 punten kunt aanvinken ben je al op de goede weg.

Volgens mij is er een serieus verschil ook in ftp buiten en binnen. 280 watt kan ik binnen een half uur -40 minuten volhouden en buiten kan ik dat zeker dubbel zo lang.
Er is wel degelijk een verschil tussen indoor en outdoor als het op presteren aankomt.
Betere koeling buiten, het feit dat je buiten zeer weinig echt 100% op dat FTP trapt maar soms wat meer en wat minder, het mentaal vaak makkelijker is buiten en je ook andere spieren gebruikt buiten.
Maar nog belangrijker is dat uw powermeter buiten meer aanduid, wat ook helpt.

Maar als je als amateur langer dan een uur uw FTP wegtrapt dan staat deze gewoon wel te laag :P

2 ritjes in Tenerife achter de kiezen,

2 keer +\- 50km met 1000hm. Eerste keer 1 lange klim en een lange afdaling, was bijzonder tevreden met mijn 264NP op 2u.

Vandaag meer mijn meug, beetje kletsers gelijk in de Vlaamse Ardennen. 2u met 291NP, dat heb ik nog nooit gehaald, bijlange niet.

Overmorgen Teide maybe, maar kheb er wat schrik voor.

Terug
Bovenaan