De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Aanbevelingen voor winddichte regenjasjes (betaalbaar maar toch deftig)?
Mijn laatste twee ritten buiten ging het zogezegd niet regenen :unsure: . Heb precies moeite met me te kleden voor dit weer van afgelopen en komende dagen!

Gisteren stond 100 km door het Hallerbos + Zoniënwoud op het programma. Uiteindelijk nog mooi weer gehad, zaten op ongeveer 60 km toen er in het Zoniënwoud een loslopende hond voor mijn kameraad zijn voorwiel sprong, salto op de kasseien. Gelukkig enkel schaaf -en vleeswonden en de fiets ongedeerd. Toch maar naar huis gegaan want het begon te regenen erna en de goesting was ver over... Afgetikt op 75 km. Echt fameus gefrustreerd, zijn zeker een 7-tal keer moeten uitwijken of alles dichtsmijten omwille van loslopende honden. Dit terwijl er overal bordjes staan dat honden aan de leiband moeten.

Het erge is dat die mensen dan nog vaak in discussie gaan. Gisteren 3x een opmerking gemaakt tegen wandelaars met loslopende honden dat hun hond aan de leiband moet omdat die vlak voor onze fietsen sprongen... Krijgt ge dan de opmerking "ge moet gewoon trager fietsen". We staan daar dan te discussiëren met de vrouw wiens hond de val heeft veroorzaakt... Telefoonnummer en foto van id kaart meegekregen. De vrouw in kwestie was meegaand en besefte dat ze in fout was. Komt daar één of andere bejaarde mens zich ermee moeien; letterlijk: "laat u niet vangen mevrouw!! Die fietsers fietsen veel te snel, moesten ze trager fietsen gebeurden er geen accidenten!! Laat u niet vangen!! Ze mogen hier wettelijk maar 5 km/uur rijden want dat is de snelheid van de wandelaars en ze mogen niet sneller!!". Niet te vatten... We reden dan nog niet eens snel, denk +- 15 km/u bergop terwijl dat beest vlak naar onze fietsen kwam gelopen en we moesten uitwijken...

Uiteindelijk gefrustreerd naar huis gereden maar wel blij dat veel erger vermeden is. Voor 't zelfde geld breek je uw schouder door zo op kasseien te kwakken...

ak in discussie gaan. Gisteren 3x een opmerking gemaakt tegen wandelaars met loslopende honden dat hun hond aan de leiband moet omdat die vlak voor onze fietsen sprongen... Krijgt ge dan de opmerking "ge moet gewoon trager fietsen". We staan daar dan te discussiëren met de vrouw wiens hond de val heeft veroorzaakt... Telefoonnummer en foto van id kaart meegekregen. De vrouw in kwestie was meegaand en besefte dat ze in fout was. Komt daar één of andere bejaarde mens zich ermee moeien; letterlijk: "laat u niet vangen mevrouw!! Die fietsers fietsen veel te snel, moesten ze trager fietsen gebeurden er geen accidenten!! Laat u niet vangen!! Ze mogen hier wettelijk maar 5 km/uur rijden want dat is de snelheid van de wandelaars en ze mogen niet sneller!!". Niet te vatten... We reden dan nog niet eens snel, denk +- 15 km/u bergop terwijl dat beest vlak naar onze fietsen kwam gelopen en we moesten uitwijken...
Regels in Vlaanderen, Wallonie en Brussel zijn anders:
"In Wallonië moet een hond altijd aan de leiband. In Vlaanderen geldt hetzelfde uitgezonderd in een aantal kleinere zones. In Brussel is de leiband enkel verplicht in beschermde zones."

Maakt het al een soepje, heb dat ook al altijd gemerkt als ik er kwam. Ben al over leibanden gereden

Regels in Vlaanderen, Wallonie en Brussel zijn anders:
"In Wallonië moet een hond altijd aan de leiband. In Vlaanderen geldt hetzelfde uitgezonderd in een aantal kleinere zones. In Brussel is de leiband enkel verplicht in beschermde zones."

Maakt het al een soepje, heb dat ook al altijd gemerkt als ik er kwam. Ben al over leibanden gereden
Klopt, heb achteraf ook de regels opgezocht.

Er zijn effectief zones waar honden "onder controle" los mogen lopen, ook al zijn deze zones eerder bepekt. Dan nog:

In sommige delen van het bos kan de leiband worden losgelaten zolang de eigenaar de hond onder controle houdt en op voorwaarde dat:
– de hond steeds in de buurt en in het zicht van de eigenaar blijft.
– de hond gehoorzaam is.
– de eigenaar de negatieve gevolgen voor andere gebruikers en dieren in het wild kan inschatten.

Je hond op 30 meter van jezelf laten loslopen en die al zigzaggend over de weg zien lopen lijkt me hier niet onder te vallen :p

Aanbevelingen voor winddichte regenjasjes (betaalbaar maar toch deftig)?
Mijn laatste twee ritten buiten ging het zogezegd niet regenen :unsure: . Heb precies moeite met me te kleden voor dit weer van afgelopen en komende dagen!
Zo een sportful hotpack is een goed regenjasje en kun je klein opvouwen.

Minder betaalbaar is een castelli perfetto die ideaal is voor zulk weer (zolang het geen uren aan een stuk giet). Kun je dragen van 0-15 graden, is waterafstotend en heel ademend.

Is niet echt een regenjas maar meer een tussenseizoen jasje maar met de juiste onderlaag kun je die in de winter ook dragen.

Als je die ooit voor een 120 euro kan vinden (gebeurd wel regelmatig in solden en vooral in de zomer)moet je die direct kopen. Het is mijn meest gedragen kledingstuk dat ik heb.

De realiteit is gewoon dat je daar moet wegblijven op zondag, het is niet anders.

Vorige zomer heb ik een toer door het zonienwoud gedaan, het was op een doordeweekse dag en toen al zeker een keer of 10 vaart moeten minderen voor een loslopende hond. En ja, die mensen vinden allemaal dat de regels niet voor hen gelden.

De realiteit is gewoon dat je daar moet wegblijven op zondag, het is niet anders.

Vorige zomer heb ik een toer door het zonienwoud gedaan, het was op een doordeweekse dag en toen al zeker een keer of 10 vaart moeten minderen voor een loslopende hond. En ja, die mensen vinden allemaal dat de regels niet voor hen gelden.
MTB doe ik liefst op zaterdag dan is het idd rustiger in bos
Zondag dan koersfiets, ideaal om wat in de wielen te gaan zitten bij wildvreemden (nou ja toch buiten corona)

Iemand aanraders voor een hele goede broek?
Zal gebruikt worden voor ritten van meer dan 10 uur en ook voor op vakantie om meerdere dagen na elkaar te fietsen.

Ik heb nu wel een redelijk goede broek, maar na 5-6 uur begint mijn gat toch zeer te doen 😅.

Klopt volledig. Hetzelfde geldt voor het Hallerbos met de hyacinten-periode..

Zal gebruikt worden voor ritten van meer dan 10 uur en ook voor op vakantie om meerdere dagen na elkaar te fietsen.

Ik heb nu wel een redelijk goede broek, maar na 5-6 uur begint mijn gat toch zeer te doen 😅.
Dan zou ik precies toch 2 broeken nemen? Of je moet ze elke avond wassen en zien dat ze droog is dag erna

Assos blijft naar het schijnt de king, maar meeste merken hun topzeem zou normaal wel moeten volstaan.
Heb je gewoon zitpijn aan uw botten of schuurpijn? Assos Chamois Creme helpt imo ook goed voor dat laatste, klein potje kost 15 euro en daar kom je lang mee toe (ik +1j)

Ik heb onlangs de Mille GT van Assos (instapmodel) opgepikt voor een prijsje en die zit echt ongelofelijk goed. Groot verschil t.o.v. mijn eerder broeken. Zo tevreden van dat ik op termijn een duurder model van Assos ga aanschaffen.

Daarnaast ook al veel goeds gehoord van de spitfire-modellen van Bioracer, maar zelf geen ervaring mee.

Gohja, het is duur, het is snobistisch en al wat je maar wil, maar volgens MrsFingers zijn de Mechanism-broeken van Pas Normal Studios de allerbeste die ze ooit al aan heeft gehad, ook voor marathonritten van 12h+

Dan zou ik precies toch 2 broeken nemen? Of je moet ze elke avond wassen en zien dat ze droog is dag erna

Assos blijft naar het schijnt de king, maar meeste merken hun topzeem zou normaal wel moeten volstaan.
Heb je gewoon zitpijn aan uw botten of schuurpijn? Assos Chamois Creme helpt imo ook goed voor dat laatste, klein potje kost 15 euro en daar kom je lang mee toe (ik +1j)
Ja heb natuurlijk al een paar broeken, maar had er graag nog 1 hele degelijke bij gewild.

Heb vooral zitpijn aan de botten, schuren heb ik geen last van.

Als je last hebt van je zitbeenderen moet je uitkijken naar een ander zadel, of een andere positie. Dat gaat een betere broek niet oplossen. Tenzij je nu quasi zonder zeem rijdt.

Terug
Bovenaan