De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Deze morgen voor de eerste keer met Magma xc rock schoenen van Northwave gaan MTB'en, en toch wel een wereld van verschil.
Enkel op het einde begonnen de tippen van de tenen wat kou te krijgen, maar ik had ook niet meteen de warmste kousen aan.
dat zijn officieel de warmste die je kan kopen bij Northwave (niet de stijfste, maarja, who cares)... Ik zou nu wel verwachten dat je daar in blote zelfs geen kou in kan krijgen :D

Mtb aangekocht in augustus, nu op eerste nazicht binnen gedaan. Blijkt dat er speling zit op mijn trapas, kan er nog mee rijden maar ze raden toch aan om deze al te vervangen. Kan dat na enkele maanden al defect zijn? Na misschien nog geen 1000 km :p. Hoe onderhoud je zoiets? Genoeg smeren? Heeft uiteraard wel wat afgezien de laatste maanden in de modder en nattigheid, maar dan nog...
Welk model mtb? + hoe poets ge uwe mtb?

Mtb aangekocht in augustus, nu op eerste nazicht binnen gedaan. Blijkt dat er speling zit op mijn trapas, kan er nog mee rijden maar ze raden toch aan om deze al te vervangen. Kan dat na enkele maanden al defect zijn? Na misschien nog geen 1000 km :p. Hoe onderhoud je zoiets? Genoeg smeren? Heeft uiteraard wel wat afgezien de laatste maanden in de modder en nattigheid, maar dan nog...
threaded of pressfit? Indien dat laatste, kan je eigenlijk niet echt iets aan doen. Af en toe uw cranks losmaken en zien of er niet teveel grit & grime tussenzit. Eventueel eens de seal van het lager verwijderen met een pincet of scherp voorwerp, proberen ontvetten en opnieuw goed smeren.

Truvativ Powerspline, 73 mm, geschroefd industrielager, 118 mm trapas.

Is een trek x-caliber 8. Haal hem eerlijk gezegd wel nooit uit elkaar om te poetsen, spuit er oppervlakkig de vuiligheid uit. Zal in 't vervolg wat dieper kuisen :p

Bij mijn huidige en vorige mtb heb ik de trapas ook al vrij snel moeten vervangen. En ik rij in de wintermaanden niet als het modderig is.
Dus ja, als je in de winter rijd is het zeker geen uitzondering dat deze na enkele maanden al versleten is.

Het probleem is dat als je je fiets afspuit er altijd wel langs ergens water je frame in kan. Je trapas is het laagste punt dus daar blijft het water achter. Het kan dus goed zijn dat je lager constant in een plasje van water zit rond te draaien, wat uiteraard niet ideaal is voor de levensduur.
Op de cyclocross blazen ze alles droog met een compressor.

Deze morgen voor de eerste keer met Magma xc rock schoenen van Northwave gaan MTB'en, en toch wel een wereld van verschil.
Enkel op het einde begonnen de tippen van de tenen wat kou te krijgen, maar ik had ook niet meteen de warmste kousen aan.
Jammer genoeg nergens meer te vinden in mijn maat. Zal hier waarschijnlijk de Celsius XC Arctic GTX worden dan. Wel 50€ duurder :/. Iemand ervaring met Shimano MW7 (is vooral voor warme voeten)?

Dit weekend mijn Triban 100 decathlon fiets op een trainer gezet (cheap Tacx flow) en 50km gefiets daarop. Ligt het aan gebrek aan training of is fietsen op zo een trainer zwaarder dan buiten. Zat na een uur al kapot...
Voor de rest wel goed te doen met een serie of film erbij.

Mijn nieuwe fiets (Trek emonda) is wederom uitgesteld, deze keer tot 9 Maart (mijn verjaardag), hopelijk komt die tegen dan eens eindelijk.

Ja dat is veel zwaarder. Ik vind een uur al straf voor een eerste rit. Ik kom al gek bij 45 minuten. Al vanalles geprobeerd: 1-2 ventilators, raam open, raam op kipstand, filmpje erbij, verschrikkelijk vind ik het.

Doen jullie de MTB 1x per jaar binnen voor onderhoud los van enige problemen/geluiden?
Gewoon eens 1x per jaar een check-up en deftig onderhoud...
Wanneer dan? Ik dacht eraan die jaarlijks in maart ofzo binnen te gaan doen...

Doen jullie de MTB 1x per jaar binnen voor onderhoud los van enige problemen/geluiden?
Ik los een probleem gewoon op wanneer het zich voordoet. Behalve fiets degelijk kuisen doe ik niets van preventief onderhoud.

Ik zou mijn hubs wel eens moeten open smijten en kuisen en opnieuw invetten. Enkele maanden geleden geprobeerd, maar kreeg ze niet open en dan maar opgegeven :D

Dacht de mijne ook wel eens binnen te doen in april, zal dan ergens tussen de 3500 en 4000 km hebben (niet zeker hoeveel de 1e eigenaar er gedaan had) dus een 200u.

Ik los een probleem gewoon op wanneer het zich voordoet. Behalve fiets degelijk kuisen doe ik niets van preventief onderhoud.

Ik zou mijn hubs wel eens moeten open smijten en kuisen en opnieuw invetten. Enkele maanden geleden geprobeerd, maar kreeg ze niet open en dan maar opgegeven :D
Mja, buiten na elke rit poetsen (ook niet altijd even goed denk ik) en ketting insmeren doe ik eigenlijk niks en ben ik niks van plan zelf te doen.
De fiets is wel pas nieuw van november. Heb nu 500km erop zitten.
Leek me dus wel verstandig 1x per jaar eens grondig na te laten kijken.

Jammer genoeg nergens meer te vinden in mijn maat. Zal hier waarschijnlijk de Celsius XC Arctic GTX worden dan. Wel 50€ duurder :/. Iemand ervaring met Shimano MW7 (is vooral voor warme voeten)?

Heb de mijne vorige week bij Van Eyck in Aalst gekocht, hadden daar elke maat nog staan. Op de webshop ook nog normaal.

Van Eyck heeft in de winkels meer voorraad dan op de website (bvb hopeloos uitverkochte Shimano GRX stukken (futurum levertijd is de week van 13 mei) die zelfs niet op de website staan liggen daar gewoon achter de toog).

En een trapas: als je daarmee in de modder gaat liggen rijden, en dan een beetje bruut bent met het afspoelen kun je die op een 1 dag slopen. Ja, er zitten "weather seals" op, maar aangezien het een onderdeel is dat vrij moet kunnen ronddraaien, zijn er altijd wel openingen waarlangs vuil zich naar binnen kan werken. Een laag waterafstotend vet kan veel tegenhouden, maar ook niet alles, en ook niet voor altijd. Het grote nadeel van moderne (industrie) lagers en de cups waar die in zitten is dat die eigenlijk niet (voldoende) open te maken zijn, en je dus niet het vet kunt vervangen daar waar het nodig is. High-end lagers zoals Chris King zijn volledig user-serviceable, en kunnen in theorie tot in het oneindige onderhouden worden. Oude lagersystemen met cup & cone ook.

Als ik in de vuiligheid of diepe plassen gereden heb, dan haal ik gewoon heel mijn crankset eruit om alles goed te laten drogen. Met een threaded BB schroef ik de lagers er ook gewoon uit. Als je het gereedschap hebt is dat een werkje van 5 minuten. En het is nu niet dat dat gereedschap duur is.

Voor de winter pak ik alles waar lagers zitten (balhoofd, trapas, hubs, ratelsysteem, freehub) extra goed in met waterafstotend vet. Echt om te voorkomen dat er water kan binnendringen en daar alles laat kapotroesten. MrsFingers deed dat niet, dus die heeft al meerdere keren willen vertrekken, om dan te merken dat de freehub volledig vast zat.

Laatst bewerkt:
Bij aankoop van mijn koersfiets, heb ik papier/fiche meegekregen met de richtdatums voor onderhoud en gegevens van de fiets. Eerste was na 1000km (gratis)

Heb de mijne vorige week bij Van Eyck in Aalst gekocht, hadden daar elke maat nog staan. Op de webshop ook nog normaal.
Van Eyck heeft in de winkels meer voorraad dan op de website (bvb hopeloos uitverkochte Shimano GRX stukken (futurum levertijd is de week van 13 mei) die zelfs niet op de website staan liggen daar gewoon achter de toog).
Bedankt voor de tip. Heb ze online gekocht bij Van Eyck. Stonden al het goedkoopst ten opzichte van andere webshops/winkels (202€ vs 220-240€) EN nog eens 20% korting. Dus voor 182,5€ heb ik mijn winterschoenen :)

Bij mijn huidige en vorige mtb heb ik de trapas ook al vrij snel moeten vervangen. En ik rij in de wintermaanden niet als het modderig is.
Dus ja, als je in de winter rijd is het zeker geen uitzondering dat deze na enkele maanden al versleten is.

Het probleem is dat als je je fiets afspuit er altijd wel langs ergens water je frame in kan. Je trapas is het laagste punt dus daar blijft het water achter. Het kan dus goed zijn dat je lager constant in een plasje van water zit rond te draaien, wat uiteraard niet ideaal is voor de levensduur.
Op de cyclocross blazen ze alles droog met een compressor.
Meestal zit er wel een gaatje onder het bracket voor afwatering. En tussen de lagers zit er nog een beschermhuls waar de trapas doorgaat, daar komt geen water bij...

Ik verwijder ook regelmatig de trapas, maak schoon waar ik bij kan en doe wat vet aan de seals.

Zo'n pressfit BB is een slijtage-onderdeel, en ga je dus nu en dan moeten vervangen.

Na opwarming rollen nog eens gecalibreerd en dan 45min gas gegeven op TDZ stage 2. 4w verschil tussen rollen en powermeter maar nu gaven de rollen minder 😂

Nieuwe rollen gekregen? Op zich is het normaal dat de rollen wat lager zitten. 4w is ook een verwaarloosbaar verschil, dan spreek je dus over dik 1% verschil.

Terug
Bovenaan