De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Heb de laatste tijd wat last van geratel na het schakelen op mijn mtb, als ik van 7>6 schakel maakt de ketting veel lawaai, doe ik echter 7>6>5>6 dan is alles weer stil.

Shimano Deore XT M8000, Shadow Plus
Shimano SLX M7000, 11-42, 11-speed
KMC ketting

Iemand een idee?
met een waarschijnlijkheid grenzend aan de zekerheid: kabelspanning

Als je bij het lichter schakelen (dat bedoel je vermoed ik, dus een kransje groter) geluid hoort, dan wil dat normaal zeggen dat je meer kabelspanning nodig hebt, omdat hij niet 100% geraakt waar hij moet zijn. Dus uw tonnetje een beetje uitdraaien.
 
bedoelde inderdaad lichter schakelen.

Dat tonnetje, dat waar de kabel de shiftersbehuizing verlaat aan het stuur?
 
bedoelde inderdaad lichter schakelen.

Dat tonnetje, dat waar de kabel de shiftersbehuizing verlaat aan het stuur?
Yes - of aan je derailleur - maakt niet uit!

De eenvoudigste manier is je fiets op je bikestand te zetten, of met het achterwiel omhoog. Dan lichter schakelen, dat gaat reutelen, en dan traag aan het tonnetje draaien tot de reutel stopt.

Uiteraard testen dat het opschakelen nog vlot verloopt, en je niet teveel hebt uitgedraaid. Kan soms neerkomen op 1/8 van een omwenteling.
 
bedoelde inderdaad lichter schakelen.

Dat tonnetje, dat waar de kabel de shiftersbehuizing verlaat aan het stuur?

Dit filmpje legt het goed uit;

Indien ketting niet makkelijk naar boven op de casette schakelt > tegen de klok in draaien (met kwart draaien) = meer kabelspanning.
Dan kijken of ketting nog vlot naar beneden schakelt. En zo repetitief checken.

Uiteindelijk is het een kwestie van de balans vinden van net genoeg, maar niet teveel kabelspanning.
 
Iemand ervaring met fietsleningen? Ik zie dat je nauwelijks intrest moet betalen.
Wanneer ik €2400 leen, zou ik ongeveer €2430 moeten afbetalen op 2j tijd. Zie ik bepaalde dingen over het hoofd?

Andere optie is gewoon het bedrag zo betalen, dus ik moet het niet lenen, gewoon evt interessant...
 
Het id
Iemand ervaring met fietsleningen? Ik zie dat je nauwelijks intrest moet betalen.
Wanneer ik €2400 leen, zou ik ongeveer €2430 moeten afbetalen op 2j tijd. Zie ik bepaalde dingen over het hoofd?

Andere optie is gewoon het bedrag zo betalen, dus ik moet het niet lenen, gewoon evt interessant..

het is gewoon superinteressant - je wint er eigenlijk mee. Maar het blijft wel een vreemd gegeven om voor zoiets te lenen imho
 
Iemand ervaring met fietsleningen? Ik zie dat je nauwelijks intrest moet betalen.
Wanneer ik €2400 leen, zou ik ongeveer €2430 moeten afbetalen op 2j tijd. Zie ik bepaalde dingen over het hoofd?

Andere optie is gewoon het bedrag zo betalen, dus ik moet het niet lenen, gewoon evt interessant...
Ik heb ook geleend voor mijn Cowboy. Misschien wat raar maar de interesten zijn inderdaad zeer interessant.
 
De tijd dat particulieren leningen aanboden ligt toch ook alweer decennia achter ons. Dat zijn doorgaans altijd financiële instellingen. Die goedkope leningen zijn er om de commerce wat op te drijven. Want een fiets van 4000€ kopen is toch een hele stap, maar een fiets van 40x101€ maakt dat al heel wat aanlokkelijker. Klant blij (want fiets), winkel blij (want iets verkocht), financiële instelling blij (want geld in't laadje door de interest & waarschijnlijk een percentje via de verkoper).

Je moet dan juist eens zien naar de modaliteiten van dat contract, en hoe het bvb zit met onderhoudsplicht en dergelijke tijdens de termijn van de lening. Want dat kan goed zijn dat daar wel addertjes onder het gras zitten (als in: "verplicht om de zoveel maanden op onderhoud bij de verkopende partij", waarna die verkopende partij zijn werkuren goed duur doorrekent, want je hangt toch vast aan dat contract).
 
De tijd dat particulieren leningen aanboden ligt toch ook alweer decennia achter ons. Dat zijn doorgaans altijd financiële instellingen. Die goedkope leningen zijn er om de commerce wat op te drijven. Want een fiets van 4000€ kopen is toch een hele stap, maar een fiets van 40x101€ maakt dat al heel wat aanlokkelijker. Klant blij (want fiets), winkel blij (want iets verkocht), financiële instelling blij (want geld in't laadje door de interest & waarschijnlijk een percentje via de verkoper).

Je moet dan juist eens zien naar de modaliteiten van dat contract, en hoe het bvb zit met onderhoudsplicht en dergelijke tijdens de termijn van de lening. Want dat kan goed zijn dat daar wel addertjes onder het gras zitten (als in: "verplicht om de zoveel maanden op onderhoud bij de verkopende partij", waarna die verkopende partij zijn werkuren goed duur doorrekent, want je hangt toch vast aan dat contract).

Canyon biedt het ook aan zie ik.
Misschien dat enkele grote fietsgroepen het ook wel doen, maar dan zal het wel gelijkaardig zijn als bij auto's : Verdoken interest, met name korting/ opties die je niet krijgt.
 
Uiteraard. Maar de meeste merken hebben nu wel een “crash replacement service” waar ze je een kader verkopen met grote korting als je de originele eigenaar bent & indien de crash met een recente fiets is.
 
Kbc heeft ook zo'n lening, en dan hang je totaal niet af van een winkel of merk. Ze steken meer tijd in u dossier in orde maken dan dat ze er geld aan verdienen. Ze zullen het als een manier zien om nieuwe klanten te ronselen zeker.
 
Ben je dan verplicht om een van hun (dure) zelfbouwwielen te nemen? Ik zou er dan gewoon een DT-Swiss 1900 inlepelen en dat dan "oprijden".

Canyon biedt het ook aan zie ik.

Ja, da's KLARNA. Moet je toch mee oppassen, dat zijn Amerikaanse toestanden (ook al zijn ze Zweeds), waarbij ze mensen echt aanmoedigen om zichzelf in de schulden te jagen. Het "voordeel" van KLARNA is dat je gespreid kunt betalen en zelf je aflossingen kunt regelen (geen vaste bedragen op vaste tijdstippen), maar ze rekenen wel 9.9% interest aan vanaf de 7e maand. Dus als je je fiets op 6 maanden gegarandeerd kunt afbetalen op welke manier dan ook is het interessant, vanaf dat het 7 maand is, is het echt geld dat je aan het weggooien bent.

Ik heb er ook naar gekeken toen ik de Grizl in de winkelmand had gelegd, maar er toch maar (wijselijk) van afgezien, en "gegokt" op een snelle verkoop (sneller dan de kredietkaartafrekening komt) van de Grail om het leeuwendeel van de Grizl-kost op te vangen. Nu was het wel quasi gegarandeerd dat de Grail snel ging verkopen, dus...
 
Ben je dan verplicht om een van hun (dure) zelfbouwwielen te nemen? Ik zou er dan gewoon een DT-Swiss 1900 inlepelen en dat dan "oprijden".
Nee maar die 1900 was ook niet meteen ergens te vinden bv
En kan ook nu gewoon investeren in een achterwiel voor later, dan ander voorwiel kopen en de standaard wielen die met die fiets komen op de huidige zetten :p

Welke velgbreedte voor XC-MTB? Gewoon 25 interne breedte?
 
Gohja, dan is het niet echt weggegooid geld hé (gewoon een "iets eerder dan geplande aankoop"). Heb je ook de kans om iets echt naar je meug te laten bouwen.
 
Gohja, dan is het niet echt weggegooid geld hé (gewoon een "iets eerder dan geplande aankoop"). Heb je ook de kans om iets echt naar je meug te laten bouwen.
Dat is waar maar ken er niet veel van :D

Nog eens geïnformeerd voor de spark, ze hebben meer info maar via lease zijn ze die korting kwijt en omdat ze zo weinig gaan krijgen hebben ze aan de lease gevraagd of ze die korting weg mogen doen of aanpassen ofzo. Want ja die fietsen raken ze wss ook wel aan volle pot gewoon kwijt
 
Terug
Bovenaan