De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Nutteloos antwoord, maar de oude Decathlon regenvestjes zijn echt goed voor jouw noden. Nee, ik verkoop het mijne niet 😅

Vandaag gestart aan mijn ‘Ronde van België’, ik wil op 10 dagen ongeveer 1350km rijden doorheen heel het land. Vandaag was zowat de makkelijkste rit (Knesselare - Gent - Antwerpen - Mechelen), het weer heeft toch voor wat strepen op de carrosserie gezorgd..

Rond Waasmunster zat ik op een gravelstuk waar blijkbaar ook een toertocht door ging, even met iemand gebabbeld die toch even schrok toen hij zag dat ik op een gewone koersfiets reed, en daarna vroeg of ik die toertocht ook reed 😋
Telkens ergens anders beginnen met de auto en dan naar huis? of hoe gaat de logistiek?
 
Dat is de merde in Vlaanderen hé, dat er alsmaar minder mag.
Mijn metzegel van vandaag rijdt met een groepje mee op woensdagavond, degene die daar de routes uittekent doet dat ook voor de TT van Oud-Heverlee. Als ik eens een ritje van hen pik en opnieuw rijdt, dan kom ik echt op plaatsen dat ik nog nooit geweest ben. Ik denk niet dat die gast 5m² Heverleebos niet kent, alleen mogen die wegjes jammer genoeg niet in een TT gestoken worden.
Dat ken ik ja.
Als het TT is in Zonhoven. Dan rijdt ge eigenlijk dwars over de teut (waar de cyclocross ook is). Daar zijn gigantisch veel singletracks. Maar de organisatoren krijgen nooit toestemming.
 
Een rustig loopje zal inderdaad aan een hogere hartslag zijn als bij het fietsen. Maar eens je bij het lopen de goeie stride te pakken hebt merk ik voor de rest weinig verschil. Overslag blijft overslag wat mij betreft, al hoor ik wel eens dat sommige mensen het anders ervaren.
Thanks. Ja ik vroeg het omdat ik het schema van Garmin volgende en vond dat de hartslagen nogal moeilijk te halen waren als opwarming in het begin. 5min Z2, 5min Z3, 5min Z4. Als je dan echt hartslag volgt (die iets trager loopt dan bv wattage) is het soms stevig duwen om in de zone te geraken tijdens de opwarming nog.

Is voldoende, ik heb dezelfde. Let er wel op dat de manometer maar de druk afleest vanaf je de greep weer loslaat, dus niet gewoon blijven drukken, maar in korte stoten de band oppompen.
Merci! Goeie tip ook, dus zal de manometer op de compressor instellen op de gewenste druk. :thumb:
Bagage op de koersfiets en thuis pas terug zien binnen hopelijk 10 dagen 😁
Zalige trip, veel succes!

Hoe checken jullie het weer om te zien of je regenkledij nodig zal hebben of als je 2h later start dat het helemaal niet hoeft. Een betrouwbare app zoals buienradar, website?
 
... en in het Heverleebos/Meerdaalwoud/Mollendaalbos mag eigenlijk nog best veel, veel van die paadjes zijn wel tegelijk toegankelijk voor de fiets (ze hebben er zelfs een redelijk pittige bergaf/bergop voor MTB in het Mommedeel (uiterste noordoosten).
 
Thanks. Ja ik vroeg het omdat ik het schema van Garmin volgende en vond dat de hartslagen nogal moeilijk te halen waren als opwarming in het begin. 5min Z2, 5min Z3, 5min Z4. Als je dan echt hartslag volgt (die iets trager loopt dan bv wattage) is het soms stevig duwen om in de zone te geraken tijdens de opwarming nog.


Merci! Goeie tip ook, dus zal de manometer op de compressor instellen op de gewenste druk. :thumb:

Zalige trip, veel succes!

Hoe checken jullie het weer om te zien of je regenkledij nodig zal hebben of als je 2h later start dat het helemaal niet hoeft. Een betrouwbare app zoals buienradar, website?
Buienradar, voor de rest ken ik ook gene.
 
Iemand tips voor een goed regenjack? Belangrijkste is dat ik het goed kan mee nemen en dat het geen overdreven flapperding is. Heel veel wil ik er ook niet aan uitgeven want als het echt regent dan kruip ik wel op de rollen.

Ik heb de duurste versie nu van van rysel maar die krijg ik onmogelijk in mijn achterzak. Is meer een jas om aan te doen als je vertrekt.
Je kan dat ook onder je truitje steken op je rug, je moet maar eens zien in de tour doen ze dat ook :p
... en in het Heverleebos/Meerdaalwoud/Mollendaalbos mag eigenlijk nog best veel, veel van die paadjes zijn wel tegelijk toegankelijk voor de fiets (ze hebben er zelfs een redelijk pittige bergaf/bergop voor MTB in het Mommedeel (uiterste noordoosten).
Mogen is veel gezegd, afaik mag elke singletrack niet in Vlaanderen tenzij er een officiële route is ;)

@515 of buienalarm
 
Je kan dat ook onder je truitje steken op je rug, je moet maar eens zien in de tour doen ze dat ook :p

Mogen is veel gezegd, afaik mag elke singletrack niet in Vlaanderen tenzij er een officiële route is ;)

@515 of buienalarm
Ja deed ik maar is echt niet handig. Ook een hele zware en ik ben precies de bultenaar van notre dame met die halve rugzak onder mijn trui.
 
Zijn de tussenstukken die hierbij dat persluchtpistool zitten ok om een fietsband op te blazen (2e van vanboven?) of nog iets extra nodig?
550x260.jpg
Vanwaar komt deze?
Of heeft iemand een idee waar je enkel de hulpstukken kan kopen omdat ik wel reeds een goed pistolol heb voor autobanden.
 
Als ik een framebag aan mijn fiets hang, zou ik graag mijn kader beschermen met tape of iets dergelijks op de punten waar de riempjes het kader raken. Valt er iets aan te raden van welk soort tape ik best gebruik? Isolatietape bijvoorbeeld? Liefst iets dat in de plaatselijke DHZ-zaak te verkrijgen is.

Elektrische isolatietape, te verkrijgen in elke DHZ zaak. En: laat geen lijm residue na wanneer je het verwijdert. Ik heb wat van alles geprobeerd, en dat is veruit de makkelijkste/goedkoopste oplossing.
Die fiets-specfieke stickers vind ik veel te duur voor wat ze maar zijn.
 
Tips rond het Antwerpse om voor de eerste keer eens wat hoogtemeters te maken? Ik dacht zelf om vanuit Mechelen richting Leuven door te fietsen?
 
Je kunt "een variatie op de WK-lus" doen (van Antwerpen naar Leuven doorsteken, en dan naar Huldenberg/Overijse). Smeysberg, Moskesstraat, Rue de Pecrot, Holstheide, Schavei, Heidebergstraat,... Leuven zelf van klimmen is niet zo spectaculair (het glooit hier eerder, een paar uitzonderingen niet tenagelaten)

Hoogtemeters in Antwerpen: de Palmstraat in Heist op den Berg.

Anders moet je je gewenste afstand maar eens geven, dan maak ik wel een GPX.
 
Iemand ervaring met een 'koerier' rugzak (bv https://www.ortlieb.com/nl_nl/velocity+R4302) ?



Normaal liet ik mijn laptop altijd op het werk staan.
Maar nu met corona thuiswerk moet die mee op en af, op de koersfiets.
Die echte laptop rugzak is rotvervelend. Als ik zo wat Google raden veel mensen dergelijke koeriers rugzakken aan.

Is dat zoveel verschil.

Laptop is een portable workstation. Dus ene met behoorlijk wat gewicht.
 
MrsFingers heeft die. Alles wat erin zit blijft droog, ook als je zelf doorweekt bent. Qua ergonomie zijn er wel betere rugzakken, maar het is zeker aanvaardbaar (7/10).
 
Ik heb een deuter gigabike, die zit wel erg goed doordat die iets hoger op de rug zit dan een "gewone" rugzak. Maar hou wel rekening met een natte rug...
 
lekker fietske :love: absoluut fan van Radon


Gisteren herinnering op fb gezien dat mijn huidige Radon 29'er mtb al 9 jaar oud is :eek: Still going strong
 
Terug
Bovenaan