De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik ben sinds een jaar overgeschakeld naar tubeless op de racer en ben daar zeer tevreden van. Geen enkele reden om iets ander te kiezen.
In die tijd 1x lek gereden in Roubaix en band vanzelf gedicht.
 
Ik heb het effectief over een roadbike, excuses :)
En waarom niet? Omdat de banden moeilijker te steken zijn?
Omdat voor mij de voordelen niet opwegen tegen de nadelen (en heb nog binnenbanden genoeg voor als ik lek rijdt wat zelden gebeurd)
Ik wissel ook van banden in de winter en zomer

bij vriendin steek ik wel tubeless omdat die geen band kan vervangen :p
 
MTB: JA!!!
Gravel: JA!!
Racer: JA!

Voor de mtb/gravelbike is dit eigenlijk een must.
Minder snel lek, je kan met lagere bandendruk rijden, meer comfort, ...
Sinds ik tubeless ben gegaan met de racefiets 1x lek gereden; dat lek heb ik pas gemerkt toen ik thuis kwam (vanzelf gedicht).
Voorheen stond ik af en toe wel eens lek met de racer.
Je kan ook met een lagere bandendruk rijden ;)
Alleen vergde het tubeless leggen van de racebanden wat extra moeite.
Een mtb/gravelbike heeft een bredere velg waardoor de band tegen de velg blijft 'plakken' als alle lucht uit de band is.
Bij mijn racefiets plopt de band van de velg, waardoor ik hem zeer moeilijk kan oppompen.
Ik moet eigenlijk al een CO2 gebruiken om de band terug op de velg te laten ploppen.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik iets verkeerd doe... (plz tell me :unsure:)
 
Hier ligt alles wat tubeless kan liggen tubeless. Met Vittoria Airliner inserts in de wegfiets om de band op de velg te houden bij een klapband. De nadelen (specifieke banden, beetje meer wringen bij het opleggen) wegen echt niet op tegen de grote voordelen van gebruiksgemak, rolweerstand,... (en je kunt zonder stress/schaamte bandenwippers gebruiken om een band er mee op te leggen bvb).

Den Deze: dat hangt echt af van uw band-velg combinatie. WTB met DT-Swissvelgen (haakvelg) zit ZO muurvast dat ik een vise-grip nodig heb om die bead los te maken. Maar een Schwalbe met een hookless Stealthwheel rim komt ook spontaan los. Als je deftige sealant gebruikt, is er trouwens niets mis met je band terug op te pompen met de ijskoude CO² (MucOff kan daar perfect tegen). Je hebt van LeZyne ook "high volume" pocketpompjes waarmee het ook lukt.
 
Hier ligt alles wat tubeless kan liggen tubeless. Met Vittoria Airliner inserts in de wegfiets om de band op de velg te houden bij een klapband. De nadelen (specifieke banden, beetje meer wringen bij het opleggen) wegen echt niet op tegen de grote voordelen van gebruiksgemak, rolweerstand,... (en je kunt zonder stress/schaamte bandenwippers gebruiken om een band er mee op te leggen bvb).

Den Deze: dat hangt echt af van uw band-velg combinatie. WTB met DT-Swissvelgen (haakvelg) zit ZO muurvast dat ik een vise-grip nodig heb om die bead los te maken. Maar een Schwalbe met een hookless Stealthwheel rim komt ook spontaan los. Als je deftige sealant gebruikt, is er trouwens niets mis met je band terug op te pompen met de ijskoude CO² (MucOff kan daar perfect tegen). Je hebt van LeZyne ook "high volume" pocketpompjes waarmee het ook lukt.
Welk gebruiksgemak? Moeilijker op te leggen, vaker op te pompen :unsure:

en voor rolweerstand hoeft het ook niet als je de 'juiste' binnenband neemt
 
Ik heb DT-Swiss R511-velgen icm Schwalbe One TLE's.
Als sealant gebruik ik Peaty's Tubeless Sealant; kan je perfect gebruiken met CO²

Ik verlies weinig lucht bij mijn banden; maar ik check sowieso voor elke rit mijn bandenspanning.
Tenzij ik 2 dagen achter elkaar fiets :)

Er is niets zo ergelijk om in de gietende regen + koud weer langs de kant vd weg een nieuwe biba te moeten steken.
Bij tubeless banden worden kleine gaatjes vanzelf gedicht.
Indien het gat wat groter is dan proppen we er een Dynaplug in.
 
Moeilijker op te leggen, vaker op te pompen
Oftewel beschik ik over buitengewoon sterke handen, maar ik heb tot hiertoe alle tubeless banden zonder gereedschap gemonteerd gekregen (Schwalbe, WTB, Continental, Panaracer, Maxxis, ENVE,...). De enige waar ik problemen mee had, was een set kraakverse Challenge Strada Bianca banden, die ironisch genoeg voor binnenbandjes waren. En qua oppompen: met de juiste sealant die ook de zijwand van de band coat, moet ik die niet vaker oppompen dan een gewone butyl binnenband. De tubeless wielen van MrsFingers (StealthWheels + Schwalbe Pro One + MucOff sealant) houdt de lucht veel beter bij dan mijn setup van Fulcrum + Schwalbe One + Vittoria Latex binnenband.

Sealant in binnenbanden is... wisselend. Je wint er een beetje bij aan lekbestendigheid, maar 't is toch vooral extra gewicht en je moet nog altijd je banden hard oppompen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog de beginnende rijder die alleen wel even zal bellen om mij op te halen ipv te herstellen of in groep beroep doen op anderen.
Maar wil daar toch stilaan verandering in brengen.
Maar welke binnenbanden koop ik eigenlijk best voor een gewone 700x25 buitenband?
Op wat moet ik letten? Aanraders ifv ervaringen?
 
Op zich worden er tegenwoordig geen slechte binnenbanden meer verkocht. Duurdere banden zijn lichter en consistenter (de wanddikte zal overal gelijk zijn). Je hebt butylrubber en latex binnenbanden. Butylrubber (de zwart/blauw/grijze) zijn de goedkoopste en stevigste, maar ook de zwaarste. Latex (vaak wit of oranje) zijn veel lichter, maar ook veel fragieler. Belangrijkste is dat je een binnenband neemt die past voor je buitenband (dus eentje waarvan het breedteinterval rond de 25mm zit), en waarvan het ventiel lang genoeg is, maar ook weer niet te lang. Ik ben zelf wel fan van de binnenbanden van Schwalbe, maar ik heb ook al met Michelin, Continental, Vredestein en het huismerk van Decathlon gereden. Ik zou voor deze butylbanden gaan als je een standaard 23 of 32mm diepe aluminium velg hebt. Bestel er ineens een paar.

Gewoon thuis eens een paar keer oefenen met de band erop en eraf te halen, zodat je een feel krijg van hoe bandenlichters werken, hoe je de band zelf vervangt, hoe je voorkomt dat je je binnenband "pincht" onder de hieldraad van de buitenband,...

Oh, en een binnenband met een gat in is niet direct voor de vuilbak hé. Zolang het geen scheur is van 1cm kun je die gewoon plakken.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben altijd tevreden geweest van de Activ-8 binnenbanden.
Kosten weinig en ze deden goed hun dienst.

En zoals hierboven aangegeven, gewoon thuis eens oefenen.
In het begin doe je misschien 20 minuten over het vervangen van een binnenband, maar als je dit enkele keren hebt geoefend dan is dit amper minutenwerk.
Geeft meteen ook een 'easy of mind' als je aan het fietsen bent en je zou eventueel lekrijden.

Beste bandenlichters ooit zijn trouwens die van Pedro's ;)
 
Leve de ecocheques, gisteren gaan winkelen:
- broek van Vermarc
- broek van assos
- 2 paar kousen

Nog wel eens een nieuwe helm zoeken want die helmen stonden mij niet aan.
 
Leve de ecocheques, gisteren gaan winkelen:
- broek van Vermarc
- broek van assos
- 2 paar kousen

Nog wel eens een nieuwe helm zoeken want die helmen stonden mij niet aan.
Fietskleding is bij mijn weten nochtans niet toegestaan met ecocheques maar als je ze daaraan moet besteden fiets je duidelijk te weinig :unsure:
 
Fietskleding is bij mijn weten nochtans niet toegestaan met ecocheques maar als je ze daaraan moet besteden fiets je duidelijk te weinig :unsure:
3k per jaar. Niet veel, ik weet het.
Aan materiaal voor zelf te sleutelen bedoel je? Remblokken en keer een andere band steken.. Aan de aandrijving blijf ik nog af.
 
3k per jaar. Niet veel, ik weet het.
Aan materiaal voor zelf te sleutelen bedoel je? Remblokken en keer een andere band steken.. Aan de aandrijving blijf ik nog af.
Niet iedereen is zo nen beer zoals gij die dag in dag uit door noodweer, storm, regen en andere neerslagvormen het tarmac trotsee... ahnee, wacht.
Haha ja hier vliegt helaas nogal wat door.
Minstens 1,5 set buitenbanden / jaar, cassette en 4 kettingen. Dan ben je al snel door budget, zeker als het een 12-speed is

Mtb terug, is nog niet volledig opgelost maar die kerel die dat issue oplost is ik verlof (iets aan de vork).

Nieuwe naaf staat 'ratchet system' op dus neem aan dat dat een nieuwe 350 is?
 
Oude 350 heeft ook een ratchet, maar met grove vertanding. Je moet dus kijken naar de degrees of engagement, of dat 20° is (oud) of 10° (nieuw).
 
Terug
Bovenaan