De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Wou vandaag vertrekken voor een klein tourtje, maar mijn ketting hing opeens zo slap al iets bij schakelen naar klein blad. Lijkt me dat de derailleur niet genoeg "naar achteren veert". Nochtans vorige zondag nog tour gereden zonder problemen en erna zoals altijd goed gekuist, ontvet en alles gesmeerd.
Iemand al iets gelijkaardig meegemaakt?
Derailleur uit elkaar halen e.d. heb ik voor het moment niet veel goesting in & hier in Gent op kot ook niet echt materiaal & ruimte voor te knutselen dus wordt een tripje naar de fietsenmaker.

4SbsdhLlxqHPEBWA9yK7wCIDruNaz9_uWOZ3U6npw01mckm28C9EBGmF-KbDCxvRvZPIaWZnIsJKUkLpb9lJjRzrdQffT3E4yvkqYlkiL6xbUqAUORkCsuLI3dByOjEWwzvkcYXizDFINjGZMw0o5AXROa-8_Rw3nu8l8GTMTs1Pzs0WaG2sgXFGZO9HQzHA7j9feGCLCkbtiROZl5Nxel2fjiLOLLieo70xHPUAYuIV7cexH2jhwB_4KDZkFD14_-GDW-jXILA_InDl_jtA7oafXnSuFRP9IZHyaGd9E64Dp1mJx9fY16GPDPkgSWHwYB3DnS8HuUiv_itLT6Jm6v5Fj7HvbYQqpM38GV88_LigWMQMyibywEgFSjc2gTxGHtt2yXQw0VfScQZXrXUipzdM-PYUEns5lxM5y7SWoCtWaQAxFqhbjDoA7PjpSNhDmHkyTtrFrzH4M33agXHFvuIcmXIc_3ADZRnVfz8_1EN87dhYtQJREuaZ8orwgzMzXHGVOSGcs_mLlbe9RAcLXHjuYusb5SyudhdOtiFPVDTwPqHZQQXdcx-n3z-Wp8a0ZO7oN7fVrkA6T3ML6r7XbkdGoIlExmgyJaPsUIkRh7y26fkVwpm5XJmsB3-duhjCJwHtlA6mpwwiJmtiZVeaNhnnMF0Tw9AzjHCfMWIcpwPNwd6B65pPez-qfwYLWA=w1250-h937-no

Vandaag nog is een FTP test gedaan, het viel wel mee die lange baan :). 259w aka 3.84w/kg.
Ik snap alleen niet waarom die test met blokken van 20w werkt. Bij mij is het altijd over & out als het naar een nieuwe blok gaat. Zo heb ik deze keer exact 1 blok meer gedaan als 1 maand geleden. Je kan je dan toch afvragen hoe accuraat dit is? Tenzij ik de enige ben die 9 vd 10 stopt bij een overgang.
Als ik nu zelf een training maak met een ramp in, van 50% tot 175% FTP over 20 minuten, dan stop ik tenminste wanneer het voor mij helemaal op is ipv doodgeklopt te worden bij een overgang. Ik neem mijn laatste minuut, 75% daarvan en heb took mijn FTP. Ik denk dat het accurater gaat zijn én ik dieper kan gaan. Ik ben nog maar 2 weken wat blokjestraining aan het doen en daarvoor staat mijn FTP op 270w ...

Beste test is daarom ook gewoon 20 min alles geven. Maar een ramp test doen en dan 75% nemen benadert dit ook goed.

Ja je moet doorgaan he, ben denk ik laatste keer halfweg blok gestopt omdat mijn cadance naar 70 zakte (en ben geen stoemper)
Je zit serieus af te zien en dan is het einde van een blok proberen halen toch wel een soort van mentaal doel. Een geleidelijk stijgend wattage is daarom gewoon beter lijkt me. Heb mijn testen van vorige winter eens bekijken en toen (heb er maar 2 gedaan) ben ik niet gestopt na een blok, misschien ben ik gewoon mentaal zwakker geworden 🙃

@picasso123: ze hebben veel zout gegooid de laatste tijd, als je dat zoute water op je fiets krijgt is het gewoon erg slecht voor alles wat draait. Dan mag je nog zoveel kuisen als je wil, dat kruipt er sowieso in en kan de boel doen vastslaan. Als je aan de zee gaat wandelen en daar staan fietsen tegen huizen zijn die geregeld echt verroest aan de tandwielen, en niet omdat het dan studentenfietsen zijn van 40 jaar oud. Niks slechter dan zout en zand.

@picasso123: ze hebben veel zout gegooid de laatste tijd, als je dat zoute water op je fiets krijgt is het gewoon erg slecht voor alles wat draait. Dan mag je nog zoveel kuisen als je wil, dat kruipt er sowieso in en kan de boel doen vastslaan. Als je aan de zee gaat wandelen en daar staan fietsen tegen huizen zijn die geregeld echt verroest aan de tandwielen, en niet omdat het dan studentenfietsen zijn van 40 jaar oud. Niks slechter dan zout en zand.
Ja zal inderdaad wel de oorzaak zijn denk ik. Soit, ga er mij niet te veel in opjagen, beetje meer lopen de komende dagen dan maar :)

Ik stop toch ook zelden aan het begin van een nieuwe blok bij een ramp test, veelal ergens halfweg. Ik maakt mijzelf wijs dat dat een indicatie is dat het fysiek op is ipv dat ik mentaal plooi, al zal de mentale component nog steeds voldoende meespelen :p

Deze vraag is hier hoogstwaarschijnlijk al gesteld, of op z'n minst op 9lives, excuses. Ik woon op een relatief klein appartement (+ 70m²) gelijkvloers met tuin en terras met (jammer genoeg) maar één kamer. Jammer genoeg, omdat ik vrees dat rollen met zwift praktisch gezien heel moeilijk zijn om te plaatsen. Hebben jullie hier ervaring mee? Het opkuiswerk van de fiets, barre omstandigheden enzovoort beginnen nu toch wel wat door te wegen. (ik begin zelf ook wat door te wegen met die eindejaarskilo's)

Zijn er systemen die makkelijk zijn qua opbergwerk? Graag compatibel met zwift. Ik kan mijn fiets via mijn tuin wel binnen krijgen en heb genoeg plaats in de living voor tv/laptop, maar 't lijkt me telkens zwoegen om die fiets op de rollen te plaatsen, eraf te halen, enzovoort..? Of vergis ik me daarin?

Experts, enlighten me :cautious:

Goh ja, denk ni dat madam blij gaat zijn als dat monument in onze living staat :D
Maak meteen een rocker plate met wieltjes vooraan (zie Mr Fingers) en monteer een ipad op een stand die vaststaat op die plaat. Dan kan je fiets en al verplaatsen in 1 keer. Enkel de stroom inpluggen en gaan

Op en af is nog geen minuut werk

Al zou ik hem gewoon laten staan, tenzij je de ruimte echt nodig hebt :p
Minuut? Met wat voor tijd reken jij? Ik moest door onze verhuis tijdens de Festive 500 elke dag die installatie opzetten en afbreken. Ik was daar toch gemakkelijk 15-20 minuten extra mee kwijt:
* Trainer versleuren
* Strijkplank zetten (voor laptop en fan op te zetten) :p
* Fiets zetten
* Laptop halen
* Elentriek aansluiten
* ANT+ sensor op een wenselijke plaats leggen (binnen trainer bereik maar buiten "zweetbereik")

Nu mijn schoonbroer zijn laatste bouwmateriaal hier uit de garage weg is heb ik een plekje om mijn fiets vast te zetten. Nu is het just nog 5m voor en 5m na...

Maar als uw trainer er staat is dat toch gewoon: wiel eruit, juiste adapter in de trainer, fiets erop en klaar?

Bij mij staat alles in de garage dus enige wat ik moet doen is fiets erop. Heb gisteren tijdens pauze van de voetbal mijne er af gedaan, ketting van vriendin vervangen met nieuwe (dus moest hem nog inkorten) en hare er op gezet. 10 min werk

Iemand die soms een site kent om eenvoudig drop tussen zadel en stuur te berekenen? Of gewoon alle geometry gegevens in vullen en dan zien wat je uitkomt als je uw afstellingen er in zet :D

Was een aan het zien naar mijn fietsmeting van 3j geleden en toen ging volgens die meeting een canyon endurace wel maar ultimate niet (teveel spacer nodig). Maar na aankoop ridley die laten afstellen en zit bv cm lager dan ze hadden aanbevolen, setback zadel is ook cm verschil en hoogteverschil stuur - zadel is er zelfs 2 :D (idem met afstand zadel - stuur)
Dus lijkt me dat ultimate mss wel kan (komen alle fietsen, ook die met aero cockpit met 3cm spacer?)

Zou op termijn 2e racer willen en nu is het dus kijken of ik MTB lease en 2e racer koop of MTB koop en racer lease :D
2e racer zou ik dan meer klimversnelling willen geven (al heeft ultimate ook geen lange kooi, maar weet niet of ik dat wil want dan zijn de sprongen wat groot imo)

(ondertussen wel 2e hands ook aan het kijken maar enige in mijn maat dat ik zien passeren heb is exacte zelfde fiets als ik nu heb en dat aan een prijs die canyon nieuw is, ok fiets was recent maar toch. Vereiste zijn : di2, hydraulische schijven en niet te aggresief en dat in een 63)

Laatst bewerkt:
Dan wel, maar hij mag niet alles laten staan van de madam. Als je iedere keer alles moet opruimen wordt dat op den duur een immense sleur. Ik heb in het verleden ook soms eens alles van de kamer naar de living verzet om dan tijdens de koers op de rollen te kunnen rijden, dat zie ik me echt geen 3x per week doen.
Als je een tuin en grote living hebt zou ik toch denken dat je wel ergens 2 m² ruimte over hebt. Ergens tegen een muur of in een hoek. Neemt belachelijk weinig plaats in hoor.

Zou dat nu ook niet graag doen, maar dan nog is dat toch geen 20min werk?
* 2 min om trainer te verplaatsen (dacht dat je er met wieltjes had ?)
* 2 min fiets er op zetten
* 2 min voor randzaken
* 4 min op adem komen

:LOL:

Zou dat nu ook niet graag doen, maar dan nog is dat toch geen 20min werk?
* 2 min om trainer te verplaatsen (dacht dat je er met wieltjes had ?)
* 2 min fiets er op zetten
* 2 min voor randzaken
* 4 min op adem komen

:LOL:
Ja exact... maar dan kom je pompaf van die fiets en dan begint heel die cirque vanachter naar voor... 2x10'=20' :p

Ik ben trouwens ook van mening dat je alle bijkomende hordes om op die fiets te stappen zoveel mogelijk moet wegwerken als dat kan. Die installatie opzetten is alweer een extra reden om te zeggen "fuck it, vandaag toch maar niet".

Best wel tempting: https://www.2dehands.be/a/fietsen-e...nyon-grail-cf-sl-8-0-xxl.html?previousPage=lr . Wel nooit van zen leven voor die prijs maar bon, tis wel de juiste maat.

Afbreken gaat altijd sneller :cool:

Klopt idd wel, als vriendin vraagt of ze ook eens op de rollen mag dan denk ik 'pff moet ik daar 3min aan spenderen' :D
Maar gisteren ze toch eens laten fietsen en mijn zwift opgezet dan verdien ik wat zweetdruppels haha (wel niet veel want ja 80kg/196cm vs 56kg/156

Als ze het plezant genoeg vind en ook wekelijks 1-2 keer wil doen koop ik haar wel rollen :p

Ik hoorde van een kameraad dat ze bij Canyon hun prijzen stevig hebben opgetrokken. Hij was niet speciaal naar iets op zoek maar merkte op dat ene met Di2 plots 500 euro was opgeslagen.
Ik heb dat ook zien passeren, maar dat ging vooral over de nieuwe Aeroroad als ik het goed heb.

Ik heb dit specifieke model van de Grail al wel even in de gaten en dat is nog steeds dezelfde prijs. Ze hebben er wel €100 bij gelapt t.o.v. vorig jaar (of is het €200?). Feit is wel dat ik kan wachten, ik ga niet zwaar over betalen omdat de markt out of control is. Hij geeft nog geen 7% korting op een (off-road) fiets waar 1000+km op staat + waar ook al stukken aan geweest zijn. Je kan namelijk niet zeker weten dat er bij die kaderbreuk niks geraakt is van andere componenten lijkt mij. Proberen gaat mee natuurlijk... als je nu een nieuwe Grail wil bestellen mag je wachten tot in juni/juli en veel mensen hebben nu eenmaal geen geduld :-)

Terug
Bovenaan