De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Pretty sure dat dat enkel voor Cycling Vlaanderen telt.

Pro tip: dump VWB en schakel over op Cycling Vlaanderen. Eigenlijk zijn beide gelijk kwa voordelen maar Cycling Vlaanderen heeft nog een paar extra kleine voordelen (korting op Golazo organisaties, Canyon korting...). En op andere toertochten krijg je korting ongeacht van welke bond je lid bent.
VWB is goedkoper dus als je geen golazo doet of canyon koopt :p
Ben trouwens niet zeker of je bij VWB ritten effectief die korting krijgt als je bij cycling vlaanderen zit (zonder club) en omgekeerd?

Waarom kunnen ze niet 1 bond maken 🥺

?

Als je een parcours rijdt in zwift en wilt uitrijden, maakt je snelheid wel uit

Als je een training doet van een uur bvb waar je bepaalde wattages trapt, maakt het niets uit op welke fiets je zit of welke afstand je aflegt.

Dat is het enige wat ik wilde zeggen met mijn vorige post
Je doet er wat langer over maar dat is geen half uur he (door de staat van de weg)

Als je een training doet van een uur bvb waar je bepaalde wattages trapt, maakt het niets uit op welke fiets je zit of welke afstand je aflegt.

Vandaaar mijn vraag.
Als je buiten gaat rijden een jaagpad gewoon rechtdoor langs het kanaal.

Dan vind je het toch ook plezanter om met een koerfiets te rijden dan met een MTB of een stadsfiets? Volgens mij ondermeer omdat je iedereen voorbij knalt met een koersfiets, dat werkt gewoon veel motiverender.
Dat is op Zwift identiek. Als je iedereen voorbij knalt in de jungle dat is toch veel plezanter dan dat ge zelf wordt voorbij geknald?

Maar uiteindelijk maakt het ook daar niet uit of je langs dat jaagpad met ne koersfiets of een mtb een uur hetzelfde wattage trapt.

Ben trouwens niet zeker of je bij VWB ritten effectief die korting krijgt als je bij cycling vlaanderen zit (zonder club) en omgekeerd?

Bij cycling vlaanderen krijg je ook korting in het wielercentrum eddy merckx.

Depends, solo aansluiting is hetzelfde (of goedkoper via club zelfs)

Familievergunning is €10 duurder bij Cycling Vlaanderen. Tot een jaar of 2-3 was de prijs hetzelfde maar voor één of andere reden willen ze mensen naar een fietsclub duwen bij Cycling Vlaanderen.

Waarom niet één bond? Omdat het een bende ego's onder elkaar zijn maar vooral door Franske Van Ingelgem die zijn postje (en het postje van al zijn familie/vrienden/kennissen bij de VWB) niet op het spel wil zetten. Als ge ook ziet wat die mens allemaal in die column van zijn boekske zet altijd :cautious: Er zijn een jaar of 2-3 geleden wel toenaderingen geweest maar de VWB was tijdens die onderhandelingen blijkbaar ook nog met andere partijen aan het onderhandelen en dat is bij Cycling Vlaanderen in het verkeerde keelgat geschoten voor zover ik gelezen heb.

Vandaaar mijn vraag.
Als je buiten gaat rijden een jaagpad gewoon rechtdoor langs het kanaal.

Dan vind je het toch ook plezanter om met een koerfiets te rijden dan met een MTB of een stadsfiets? Volgens mij ondermeer omdat je iedereen voorbij knalt met een koersfiets, dat werkt gewoon veel motiverender.
Dat is op Zwift identiek. Als je iedereen voorbij knalt in de jungle dat is toch veel plezanter dan dat ge zelf wordt voorbij geknald?

Maar uiteindelijk maakt het ook daar niet uit of je langs dat jaagpad met ne koersfiets of een mtb een uur hetzelfde wattage trapt.
Helemaal niet.
Als ik 200 watt moet trappen, trap ik gewoon 200 watt. Het boeit mij geen ene rest of anderen mij voorbij rijden of niet op zwift op dat moment.

Buiten train ik niet, maar ga ik gewoon rijden...

Depends, solo aansluiting is hetzelfde (of goedkoper via club zelfs)

Familievergunning is €10 duurder bij Cycling Vlaanderen. Tot een jaar of 2-3 was de prijs hetzelfde maar voor één of andere reden willen ze mensen naar een fietsclub duwen bij Cycling Vlaanderen.

Waarom niet één bond? Omdat het een bende ego's onder elkaar zijn maar vooral door Franske Van Ingelgem die zijn postje (en het postje van al zijn familie/vrienden/kennissen bij de VWB) niet op het spel wil zetten. Als ge ook ziet wat die mens allemaal in die column van zijn boekske zet altijd :cautious: Er zijn een jaar of 2-3 geleden wel toenaderingen geweest maar de VWB was tijdens die onderhandelingen blijkbaar ook nog met andere partijen aan het onderhandelen en dat is bij Cycling Vlaanderen in het verkeerde keelgat geschoten voor zover ik gelezen heb.
Ik ben niet bij een club en sluit ook vriendin aan dus altijd familie :p

Maar krijg je dus op VWB-ritten korting als je gewoon lid bent bij cycling vlaanderen (of moet je wedstrijdlicentie hebben)?

Korte samenvatting:
* Jungle circuit: MTB (Specialized en Scott zijn het snelst)
* Alpe du Zwift en Mont Ventoux: Cannondale Evo of Specialized Tarmac Pro met Lightweight Meilenstein (DT Swiss ARC 62 als je de Meilensteins niet hebt)
* Alle andere parcoursen: Tron

* Eventueel kan je voor vlakke/high speed omlopen (Crit City, Watopia Flat, London Classic) nog voor de Specialized Venge S-works + Disc gaan. Is even snel als de Tron maar op de Tron heb je geen draft animatie...

Als je de Tron niet hebt sowieso Canyon 2021. Wheels hangen wat af van het parcours, als het nog relatief vlak is gewoon Canyon+Disc. Als het voor een race is en je weet dat het verschil bergop gemaakt gaat worden kies je waarschijnlijk beter voor de DT Swiss ARC 62.
Merci voor de info.

- Tron bike heb ik nog niet. Mee bezig maar zal nog even duren want ik heb van de week pas de Trek Emonda unlocked dus ik heb nog een pak klimwerk voor de boeg.
- Disc wheels heb ik ook nog niet. Ik zit aan level 23. Disc wheels kan je pas kopen vanaf level 35 dacht ik. Dus heb ik ook nog een pak kilometers voor de boeg :D
- Light weight Meilensteins heb ik ook nog niet. Heb de Alpe tot nu toe 5 keer beklommen maar altijd handschoenen of een helm gekregen. Ik heb dus ook nog enkele keren Alpe du Zwift voor de boeg.
- De specialized tarmac pro, de Canyon 2021, de Scott spark mtb, de Cannondale Evo en de DT Swiss ARC 62 heb ik wel allemaal. Het zal dus daar tussen kiezen worden.

Wel nog een vraagje. Je hebt het over geen draft animatie met de Tron bike. Wat bedoel je daar mee ? Kan je met de Tron bike niet draften ? Is dat dan zo als bij een TT bike ?

Ik ben niet bij een club en sluit ook vriendin aan dus altijd familie :p

Maar krijg je dus op VWB-ritten korting als je gewoon lid bent bij cycling vlaanderen (of moet je wedstrijdlicentie hebben)?
Volgens mij krijg je gewoon korting bij de meeste VWB ritten als Cycling Vlaanderen lid. Mijne fietskameraad is altijd lid geweest van Wielerbond Vlaanderen/Cycling Vlaanderen en dit heeft gewoon altijd korting gekregen bij de Saeftinghe Classic bv voor zover ik weet.

Ik ben zelf sinds 1 januari 2020 overgestapt van VWB naar Cycling Vlaanderen maar heb wegens covid nog niet de kans gehad van tochten te rijden. De enige deftige cyclo die vorig jaar nog nipt voor de lockdown is doorgegaan was Parel van het Hageland en toen lag ik zo ziek als nen hond in mijn bed :p

Ik ben overigens vooral overgestapt n.a.v. een verzekeringskwestie na mijn aanrijding eind 2018. Ik belde toen naar Ethias (verzekering VWB) en die zijde eigenlijk botweg "jong, bel naar uwe familial"... dat en de €3 korting die ge elke keer krijgt voor de Waalse Pijl, T-B-T. Natuurlijk is CV ondertussen zoveel opgeslagen dat het zelfs met die €3 korting evengoed een 0 operatie is.

Merci voor de info.

- Tron bike heb ik nog niet. Mee bezig maar zal nog even duren want ik heb van de week pas de Trek Emonda unlocked dus ik heb nog een pak klimwerk voor de boeg.
- Disc wheels heb ik ook nog niet. Ik zit aan level 23. Disc wheels kan je pas kopen vanaf level 35 dacht ik. Dus heb ik ook nog een pak kilometers voor de boeg :D
- Light weight Meilensteins heb ik ook nog niet. Heb de Alpe tot nu toe 5 keer beklommen maar altijd handschoenen of een helm gekregen. Ik heb dus ook nog enkele keren Alpe du Zwift voor de boeg.
- De specialized tarmac pro, de Canyon 2021, de Scott spark mtb, de Cannondale Evo en de DT Swiss ARC 62 heb ik wel allemaal. Het zal dus daar tussen kiezen worden.

Wel nog een vraagje. Je hebt het over geen draft animatie met de Tron bike. Wat bedoel je daar mee ? Kan je met de Tron bike niet draften ? Is dat dan zo als bij een TT bike ?
Je kan met de Tron bike wel draften, je ziet het alleen niet. Op al andere fietsen (buiten TT bikes) gaat je mannetje rechtop zitten in de draft en plat liggen in de wind. Bij de Tron doet hij dat niet. Maakt dat veel uit? Niet echt op zich maar soms is het toch een queue van effe opletten dat je toch in de draft blijft.

Als je geen Tron of Disc hebt zou ik quasi alles met Canyon Aeroad 2021 + DT Swiss ARC 62 rijden. De Zipp 808's zijn iets sneller op het vlakke maar klimmen aanzienlijk slechter. De ARC 62 zijn quasi de beste all-round wielen in game en beschikbaar op lvl6...
Voor de Alpe of Ventoux kan je de Canyon swappen voor de Cannondale maar dan ben je echt aan het mini-maxen. Aeroad 2021 + ARC 62 is eigenlijk altijd een goeie combinatie.

Marginal gains nee?
Ik heb tarmac pro en 2 weelsets (1 met 3 aero en 4 weight en 1 met 3 weight en 4 aero)
en me voor de jungle event snel een scott spark aangeschaft

(ben lvl 19)

Je kan met de Tron bike wel draften, je ziet het alleen niet. Op al andere fietsen (buiten TT bikes) gaat je mannetje rechtop zitten in de draft en plat liggen in de wind. Bij de Tron doet hij dat niet. Maakt dat veel uit? Niet echt op zich maar soms is het toch een queue van effe opletten dat je toch in de draft blijft.
Ah, dat wist ik dus niet. Merci voor de tip.

Als je geen Tron of Disc hebt zou ik quasi alles met Canyon Aeroad 2021 + DT Swiss ARC 62 rijden. De Zipp 808's zijn iets sneller op het vlakke maar klimmen aanzienlijk slechter. De ARC 62 zijn quasi de beste all-round wielen in game en beschikbaar op lvl6...
Voor de Alpe of Ventoux kan je de Canyon swappen voor de Cannondale maar dan ben je echt aan het mini-maxen. Aeroad 2021 + ARC 62 is eigenlijk altijd een goeie combinatie.
Die Zipp's 808 heb ik ook. Maar die gebruik ik eigenlijk bijna nooit. Wel soms de ENVE SES 3.4. Ik denk dat er tussen die en de DT Swiss ARC 62 niet veel verschil zit.

Ik was net eens op de website van VWB aan het kijken. Klopt het dat je voor 32/jaar verzekerd bent zowel voor de koersfiets als bv een ebike voor dagelijks gebruik? (Winkelen, woon werk,...)

En iemand ervaring bv met schadegevallen enz?

Ze hebben de aeroad wel serieus gedowngrade hoor. Als je de sterretjes mag geloven is de tarmac beter..

Iemand ervaring met een Shimano D-Fly? Lijkt me enerzijds handig om de status van de Di2 batterij te zien, maar ook om de knoppen op de shifters aan te passen (bv wisselen van gps scherm, achterlicht aansteken,...).
D fly geprobeerd, volledige di2 dood. 1 voor 1 alle onderdelen aan de pc gehangen om er terug leven in te krijgen. Uiteindelijk werkte de di2 terug. D fly linken via de app? Onmogelijk, met enkele kameraden geprobeerd op 3 verschillende gsm's. Nooit op het punt geraakt dat we verbinding konden maken.

Knoppen om te schakelen kan je ook instellen via de pc. En dat vind ik handiger dan dat ik er mijn garmin mee zou kunnen bedienen. Batterijstatus? 1x om de 3000km eens opladen. De meerwaarde daar is dus ook vrij klein om constant het percentage te zien.

D fly geprobeerd, volledige di2 dood. 1 voor 1 alle onderdelen aan de pc gehangen om er terug leven in te krijgen. Uiteindelijk werkte de di2 terug. D fly linken via de app? Onmogelijk, met enkele kameraden geprobeerd op 3 verschillende gsm's. Nooit op het punt geraakt dat we verbinding konden maken.

Knoppen om te schakelen kan je ook instellen via de pc. En dat vind ik handiger dan dat ik er mijn garmin mee zou kunnen bedienen. Batterijstatus? 1x om de 3000km eens opladen. De meerwaarde daar is dus ook vrij klein om constant het percentage te zien.
Hmm veel miserie dus. Heb er ook gemengde reviews over gelezen. Uit nieuwsgierigheid toch besteld, maar hopelijk toch betere ervaring dan hetgeen jij beschrijft.

Ja gans uw gezin
Ja dat had ik ook gelezen. Hoe zit dit met schade dan?

Bv je valt met de fiets en er is iets kapot. Ik las iets van externe factoren buiten de rijder om. Maar bijna alle valpartijen (als toerist) zijn toch bijna door externe factoren? Ijs, slecht wegdek, een aanrijding..

Is dit zoals gewone verzekeringen dan je de eerste xxx euro zelf moet betalen?

Bv je valt met de fiets en er is iets kapot. Ik las iets van externe factoren buiten de rijder om. Maar bijna alle valpartijen (als toerist) zijn toch bijna door externe factoren? Ijs, slecht wegdek, een aanrijding..

Die verzekering is niet voor uw fiets zelf toch? (https://vwb.be/58/verzekering)
De verzekering is niet van toepassing voor eigen materiele schade en diefstal (fiets, helm, kledij,...)

Kan je toch allemaal op de website nakijken?

Er staat ook dat materiële schade niet gedekt is. Dus als je valt, zullen in principe je medische kosten gedekt zijn (maar de kosten aan je fiets niet).

Van een franchise vind ik niet meteen iets terug.

Terug
Bovenaan