De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Wat ik niet meteen terugvind op de website: moet je op weekbasis je beschikbaarheid doorgeven? Of past die on the spot je workouts aan?

Je kan kiezen. Eerst en vooral geef je aan welk niveau je hebt, en op basis daarvan ga je al een ballpark krijgen. Dan kan je een weekschema instellen, bv: maandag 1u, dinsdag niet, woensdag 2u,...

Hij zal die combineren: als totale beginner, die zegt dat hij 4u per dag kan trainen, ga je heus geen 4u training krijgen, maar eerder 2-3 keer een uurtje per week. Als semi-prof zal hij wellicht elke beschikbare minuut opvullen (behoudens rustmomenten etc.).

Maar, je kan ook elke dag afwijken. Ik zet standaard vrijdag op onbeschikbaar, omdat ik graag eens een pintje ga drinken. Hierdoor kan ik er wel vanuit gaan dat ik zowel zaterdag als zondag zal moeten rijden. Soms heb ik echter zin om de vrijdag toch te trainen, dan pas ik dat even snel aan en afhankelijk van hoe lang/zwaar die vrijdagtraining is zou het kunnen dat ik dan een rustdag krijg op zaterdag.

Ad hoc aanpassen is dus mogelijk, maar hoe vroeger je dat kan doen, hoe beter. Als je trainingload op maandag en dinsdag gebaseerd is op het feit dat je woensdag een zware training hebt, maar woensdagochtend geef je aan dat je niet kan trainen, dan is zijn de eerste 2 trainingen misschien te licht. Hij zal dat dan opnieuw recht trekken de daaropvolgende dagen.

Nu nog datzelfde verstand in blinde bochten in een afdaling :scream:

Ik heb ook al zitten twijfelen over Join, houdt die qua belasting ook rekening met andere sporten? Momenteel gebruik ik Trainerroad, al is gebruiken de laatste maanden een overstatement, door mijn legacy prijs ben ik echter niet geneigd om het snel stop te zetten. Zij hebben ook wel triatlon plannen maar brengen bvb bij lopen enkel de geplande belasting in rekening, niet de effectieve belasting. Als ze 30 min lopen voorstellen aan 5:30/km en ik loop er 45min aan 05:00/km zullen ze nog steeds de belasting van de vooropgestelde training gebruiken.
Ja, hij houdt er rekening mee. Die functionaliteit is echter nog niet bijzonder uitgebreid, maar als ik de podcast mag geloven wordt daar hard aan gewerkt

ps: hoho, dat had evengoed een BG'er minder kunnen zijn

Je kan kiezen. Eerst en vooral geef je aan welk niveau je hebt, en op basis daarvan ga je al een ballpark krijgen. Dan kan je een weekschema instellen, bv: maandag 1u, dinsdag niet, woensdag 2u,...

Hij zal die combineren: als totale beginner, die zegt dat hij 4u per dag kan trainen, ga je heus geen 4u training krijgen, maar eerder 2-3 keer een uurtje per week. Als semi-prof zal hij wellicht elke beschikbare minuut opvullen (behoudens rustmomenten etc.).

Maar, je kan ook elke dag afwijken. Ik zet standaard vrijdag op onbeschikbaar, omdat ik graag eens een pintje ga drinken. Hierdoor kan ik er wel vanuit gaan dat ik zowel zaterdag als zondag zal moeten rijden. Soms heb ik echter zin om de vrijdag toch te trainen, dan pas ik dat even snel aan en afhankelijk van hoe lang/zwaar die vrijdagtraining is zou het kunnen dat ik dan een rustdag krijg op zaterdag.

Ad hoc aanpassen is dus mogelijk, maar hoe vroeger je dat kan doen, hoe beter. Als je trainingload op maandag en dinsdag gebaseerd is op het feit dat je woensdag een zware training hebt, maar woensdagochtend geef je aan dat je niet kan trainen, dan is zijn de eerste 2 trainingen misschien te licht. Hij zal dat dan opnieuw recht trekken de daaropvolgende dagen.

Ja, hij houdt er rekening mee. Die functionaliteit is echter nog niet bijzonder uitgebreid, maar als ik de podcast mag geloven wordt daar hard aan gewerkt

Precies of er worden op donderdag geen pintjes gedronken op een Strava rit met 5u elapsed time en 2,5u moving time :unsure: :tongue:

Ik heb het gevoel dat ik een annekdote mis over een blinde bocht :unsure:
De auto die in op 2de BG Gravel Ride plots aan de linker kant van de baan uit de bocht kwam was anders ook wel iets te close for comfort voor mij overigens.

En in welke mate kan je aangeven, op die en die dagen X aantal uur trainen en op die dag Y aantal uren? Want dat mis ik wel bv bij trainerroad.

Ga iig nog eens uit nostalgie een paar weken TR doen, en dan schakel ik wel over naar iets minder nonsensicaal, allicht Join.
Da's net het hele principe van Join, op basis van uw beschikbaarheden en voltooide trainingen gaat die een zo optimaal mogelijk trainingsschema afleveren. In de praktijk werkt het als volgt:
- Ik krijg zondagavond een popup om mijn beschikbaarheden van de week te bekijken en in te geven. Daarbij moet je per dag doorgeven hoeveel uur je kan fietsen. Bij mij is dat standaard 1.5h/werkdag in de wintermaanden omdat ik langere traingingen op de rollen niet wil doen, en dan in het weekend geef ik op zaterdag en/of zondag langere beschikbaarheden door.
- Soms wijzig ik dan doorheen de week als bv. plannen wijzigen, ik laat moet werken of eens niet kan wegens een andere sport oid.

Op zich kinderlijk eenvoudig, en vooral voor mensen die geen tijd in schema's zoeken willen steken de ideale oplossing. Waar Join voor mij het grote verschil maakt: Soms wil ik ook gewoon eens afwijken en dat lukt ook prima. Vandaag een korte training gepland met interval maar blijkbaar uitstekend weer (I wish), weinig werk (I wish) dus in plaats van het schema te volgen kan je perfect een lange duurtraining doen. De rest van uw week past zich dan aan in functie van deze training zodat uw workload dezelfde blijft en uw recuperatie wordt geoptimaliseerd.

Het zit er gedeeltelijk al in. Ben nu op skivakantie, de strava activiteiten neemt hij al over naar join, inclusief RPE.

Ik zie duidelijk dat hij dit, onder categorie 'kracht & andere' mee in rekening brengt.

Ik kan het wel niet op voorhand invullen, jammer genoeg. Maar ik zie wel dat hij in mijn join score hier ook rekening mee houdt.

Nu iedereen hier aan de JOIN zit, wat is jullie JOIN score.
Aangezien deze wel een realistisch beeld van fitheid geeft en je deze dus kan vergelijken :evil:

De mijne is momenteel 30,9.

Nu iedereen hier aan de JOIN zit, wat is jullie JOIN score.
Aangezien deze wel een realistisch beeld van fitheid geeft en je deze dus kan vergelijken :evil:

De mijne is momenteel 30,9.
30.9? Amai, jij hebt toch maar 230FTP ofzo.. zeker dat die instelling juist staat? 😇

Ik 20.X, maar het stijgt snel🫶🏽

Hier nog geen join. Maar stilletjes aan het uitkijken voor powermeter en een abonnement. Voor die prijs lijkt het me de ideale trainingsapp.
Enkel jammer inderdaad dat je bijvoorbeeld voordien geen training/fietsreis kan inplannen. Stel mijn doel is een fondo in Juli maar in mei ga ik 3 dagen naar de Ardennen met vrienden allemaal vrij rustig en dus geen doel op zich. Dan kun je dit voordien al niet ingeven dat je dit effectief zal doen en dan kan hij er voordien dus geen rekening mee houden naar je uiteindelijk doel later.

Hier nog geen join. Maar stilletjes aan het uitkijken voor powermeter en een abonnement. Voor die prijs lijkt het me de ideale trainingsapp.
Enkel jammer inderdaad dat je bijvoorbeeld voordien geen training/fietsreis kan inplannen. Stel mijn doel is een fondo in Juli maar in mei ga ik 3 dagen naar de Ardennen met vrienden allemaal vrij rustig en dus geen doel op zich. Dan kun je dit voordien al niet ingeven dat je dit effectief zal doen en dan kan hij er voordien dus geen rekening mee houden naar je uiteindelijk doel later.
Er komt een uitbreiding aan waarin subdoelen beter gedefinieerd kunnen worden. Maar met een doel in mei en juli is er voldoende ruimte om ze afzonderlijk te behandelen hé :)

Nog een vraag: je kan je beschikbare tijd ingeven maar kan je de zondagavond ook al invullen dat je de volgende zondag sowieso een 3uur durende groepsrit zal rijden aan pakweg +-200w? Stel je kan dat niet maar je doet dat wel elk weekend dan zal hij jou eigenlijk 6 dagen niet de correcte training geven aangezien jij de zondag toch zal doen wat jij elke zondag doet.

30.9? Amai, jij hebt toch maar 230FTP ofzo.. zeker dat die instelling juist staat? 😇

Ik 20.X, maar het stijgt snel🫶🏽
eFTP van 253 op 65kg :p
FTP staat nog op 248 momenteel. Puur qua power ben ik inderdaad niet de sterkste, al ben ik nog volop aan het opbouwen natuurlijk.
Maar FTP is minder mijn zorg, dat volgt wel. Het is vooral uithouding dat ik nu aan het opbouwen ben.
Maar ik draai wel weken van op zijn minst 10u en mik toch op een trainingload van minimaal 500.
Binnenkort als het echt goed weer wordt gaat de grizl iets meer op stal blijven en gaat de race buiten. Trainingen van 3,5u zullen dan meer naar de 5u gaan.
Dan is het ook makkelijker om tijdens een weekdag 3u of langer te trainen.

Eerst wou ik meedoen aan de Shleck Granfondo. Maar was wat laat met inschrijven dus veel slaapplaatsen waren al volboekt.
Dan maar voor Tilf-Bastogne-Tilf gegaan. Qua parcours een pak lastiger, maar ook wel meer een cyclo waar ik rustig aan ga doen.

eFTP van 253 op 65kg :p
FTP staat nog op 248 momenteel. Puur qua power ben ik inderdaad niet de sterkste, al ben ik nog volop aan het opbouwen natuurlijk.
Maar FTP is minder mijn zorg, dat volgt wel. Het is vooral uithouding dat ik nu aan het opbouwen ben.
Maar ik draai wel weken van op zijn minst 10u en mik toch op een trainingload van minimaal 500.
Binnenkort als het echt goed weer wordt gaat de grizl iets meer op stal blijven en gaat de race buiten. Trainingen van 3,5u zullen dan meer naar de 5u gaan.
Dan is het ook makkelijker om tijdens een weekdag 3u of langer te trainen.

Eerst wou ik meedoen aan de Shleck Granfondo. Maar was wat laat met inschrijven dus veel slaapplaatsen waren al volboekt.
Dan maar voor Tilf-Bastogne-Tilf gegaan. Qua parcours een pak lastiger, maar ook wel meer een cyclo waar ik rustig aan ga doen.
Tilf-Bastogne-Tilf valt eigenlijk nog relatief mee kwa zwaarte. Ook niet zo´n heel mooi parcours imo. Wel leuk dat je 20-25km vrij vlakke aanloop krijgt naar de Chambralles maar is wel een relatief drukke baan. Ook de terugweg is langs een drukke baan aan de andere kant van de baan met dan een relatief drukke slotklim.

Dan is de Fleche De Wallonie een veel mooiere cyclo, wel zwaarder ook. Daar moet je na 1km wel meteen de Rosier over en is de finale met Thier De Coo, Haute Levee en Rosier niet van de poes maar imo wel de mooiste cyclo van België.

Dan is de Fleche De Wallonie een veel mooiere cyclo, wel zwaarder ook. Daar moet je na 1km wel meteen de Rosier over en is de finale met Thier De Coo, Haute Levee en Rosier niet van de poes maar imo wel de mooiste cyclo van België.
Ja de Fleche is mijn jaarlijkse top rit, ik probeer altijd de langste afstand te rijden daar maar die is wel heftig 220km 4000hm

Terug
Bovenaan