Debuut IM - do's en don'ts?

De prijzen zijn duidelijk niet crimineel genoeg want het verkoopt uit…

Persoonlijk zou ik ook liever hebben dat de prijzen lager zijn, maar waarom zouden zij winst laten liggen? Vraag en aanbod.

Dat is natuurlijk geen referentie.
Laat ons zeggen dat velen als enige optie zien om zoveel neer te tikken als ze het willen doen. Onderschat ook niet het gegeven wat ze zelf omschrijven als “A Lifetime of Bragging Rights”.

Pas op een stad als Kopenhagen een weekend in de ban houden en een hele zondag voor een deel langs enkele historische punten lam leggen is niet gratis. Maar de stad betaalt ironman ook gewoon omdat dit perfecte reclame is voor de stad en het toeristische inkomsten oplevert.
En de impact naar de stad toe is ook niet zo groot want het zijn veelal wegen langs het water voor te lopen, of heel snel uit het centrum voor te fietsen.

950€ voor te mogen deelnemen en in een baai te zwemmen waar niemand last van heeft. Dan een rondje van 50km naar het noorden buiten Kopenhagen fietsen. En dan 4x langs de kleine zeemeermin te lopen.
En uiteraard nog een rugzakje.

Laat ons zeggen dat velen als enige optie zien om zoveel neer te tikken als ze het willen doen. Onderschat ook niet het gegeven wat ze zelf omschrijven als “A Lifetime of Bragging Rights”.

Pas op een stad als Kopenhagen een weekend in de ban houden en een hele zondag voor een deel langs enkele historische punten lam leggen is niet gratis. Maar de stad betaalt ironman ook gewoon omdat dit perfecte reclame is voor de stad en het toeristische inkomsten oplevert.
En de impact naar de stad toe is ook niet zo groot want het zijn veelal wegen langs het water voor te lopen, of heel snel uit het centrum voor te fietsen.

950€ voor te mogen deelnemen en in een baai te zwemmen waar niemand last van heeft. Dan een rondje van 50km naar het noorden buiten Kopenhagen fietsen. En dan 4x langs de kleine zeemeermin te lopen.

Ja ge moet serieus wat gelletjes aannemen om uw geld eruit te halen :unsure:

Het kan inderdaad altijd veel slechter :crazy:
Maar je kan toch niet ontkennen dat het onweer die nacht zeer stevig was? En dat het water goot bij de start van het zwemmen en ook nog een stukje bij het fietsen. Of misschien zit het zo in mijn gedachten om het heroïscher te maken? ;)

Ik heb goed geslapen die nacht dus, ik weet niet meer hoe dat zat.
Wel veel takken op de weg dus zal idd wel hevig geweest zijn.

Ik herinner normale regen bij zwemmen & nog wat gedruppel bij het fietsen, maar noet genoeg om mijn regenjasje aan te doen (gelukkig)
Tijdens het lopen begon het wat warmer te worden, dus ik was achteraf gezien wel zeer tevreden met het weer.

Het feit dat het telkens uitverkocht is niet mogen gebruiken om aan te geven dat er geen reden is voor IM om hun prijzen te doen zakken… ok dan.

Ken je het principe van vraag en aanbod?
Dit werkt in 2 richtingen, altijd.
Dat was eigenlijk mijn punt. Als er minder kopers zijn, moet jouw prijs zakken. Heb je teveel kopers, kan je de prijs verhogen. In het geval van IM weet ik nu al dat ze volgend jaar de prijzen zullen verhogen :D ooit zal het €2000 kosten en dan zal het ook uitverkocht zijn, mark my words

IronMan is wel erg duur, maar er zijn alternatieven, Embrunman (~500€), OpenLakes (3-400€), Chrtri Gravelines (2-300€) en zo zijn er nog een heleboel. Tenzij je voor Kona wil gaan maakt dat niet veel uit. Geen rugzakje wel natuurlijk

Trouwens, eigenaar van IronMan is World Triathlon Corporation, een sportmarketingbedrijf, gaat hem dus vooral om de centen ;-)

Eeeuhm, ik ben tevreden!

Op 313 deelnemers stond ik 307e na het zwemmen - ik wist dat ik slecht was, maar zo dramatisch had ik het eigenlijk toch niet verwacht 🫣. (Doel: overleven ✅)

Nadien 71km fietsen (ipv de geafficheerde 75), aan gemiddeld 35.2km/u. Zeker niet vol vol gereden omdat ik niet wist wat ik nadien nog moest verwachten. (Doel: 35avg ✅)

Dan 10km gelopen aan 4:43/min (Doel: sub 5:00 ✅).

99 man ingehaald tijdens fietsen en lopen, 208ste gefinisht. Overall dus wel heel blij, en ook omdat er extreem veel marge is in de voorbereiding (met als dieptepunt pukkelpop ❄️ 💊 🍺🚫 💤 de week voordien)

Behoorlijk fris gearriveerd en laveloos gezopen, pizza gefret en frituur besteld.

Vanaf september 2 zwemlessen per week en km’s proberen pakken op de fiets. Heb er nog maar een dikke 3000. En volgend jaar hopelijk een halve als mijn zwemmen de goeie richting uitgaat.

In het geval van IM weet ik nu al dat ze volgend jaar de prijzen zullen verhogen :D ooit zal het €2000 kosten en dan zal het ook uitverkocht zijn, mark my words
Ik heb gelezen dat Kona inschrijving voor volgend jaar $1850 kost.

Dus voor die zal het niet zo lang meer duren. Tis wel de moment nu de dollar zwak staat :biglaugh:

Op 313 deelnemers stond ik 307e na het zwemmen - ik wist dat ik slecht was, maar zo dramatisch had ik het eigenlijk toch niet verwacht 🫣. (Doel: overleven ✅)
Doet me denken aan mijn eerste tri ooit, 1km zwemmen in het donkmeer in Berlare. In het parc ferme stonden nog 3 fietsen, de mijne en 2 opgevers :scream:.

Haha!

De 1/4 triatlon in Berlare is echt fantastisch. Vroeger was dat altijd eerste week van augustus, altijd 20 - 25 - 30 graden! Ik vind dat heerlijk. Het was wel altijd 1.6km zwemmen daar en met wat zijstroom eerder 1.7km zwemmen 😩

Ik heb deze ooit gedaan onder de 3u en ben daar zeer tevreden van 😎

Veel IMs liggen ook tegen het einde van het toeristisch seizoen, waardoor de stad/regio nog eens een weekend vol zit. Kalmar of Emilia-Romagna zijn daar goeie voorbeelden van.

Het is gelukkig geen €950, tenzij je verblijf erbij rekent, maar wie gaat er niet op vakantie of citytrip.

Kona 2026 was inderdaad €1850 in Kalmar. Het zotte is trouwens dat door het gesplitste WK er nog een dame die in de nieuwe qualification standard ver voorbij de 1000e was, nog naar Kona mag dit jaar. Het is echt zot dat ze nog zo met slots moeten leuren, maar zo last-minute nog slots moeten uitdelen minder dan 2 maanden voor de race zegt toch ook hoe onpopulair Kona bij de dames is. Benieuwd hoe dat voor 2026 zal zijn en of hun nieuwe kwalificatiesysteem dat zal verbeteren.

Volgende jaar ook een volledige Ironman doen. Nooit een andere triathlon gedaan, maar wel degelijke basis fietsen en lopen.
Het zwemmen wordt geen topprestatie, bezig met de techniek te leren, maar talent is er niet.

Oprechte vraag: waarom begin je niet met een kwart triatlon? En nadien eens ergens een halve? Ik ken ook niemand die bv onmiddellijk een volledige marathon loopt.

Oprechte vraag: waarom begin je niet met een kwart triatlon? En nadien eens ergens een halve? Ik ken ook niemand die bv onmiddellijk een volledige marathon loopt.
Ik snap dat wel.

Als fitte loper/fietser stelt zelfs een halve eigenlijk niet veel voor hé. Iedereen die beide sporten uitoefent kan heel makkelijk 90km fietsen en nadien 21km lopen (als tempo niet meespeelt). Dan ligt de uitdaging enkel in het zwemmen.

Ik kon (eigenlijk kan als je naar mijn uitslag kijkt) totaal niet zwemmen anders had ik ook meteen een volledige als doel gesteld. Een halve (minus het zwemmen) heb ik al meermaals op training gedaan en daar is niet zoveel uitdaging aan. Zelfs voor iemand als ik zonder talent en zonder weken van +10u sport.

Ik ken iemand die vorig jaar in Klagenfurt de IM heeft gedaan in 9u59m zonder ooit eerder een triathlon of marathon te hebben gedaan. Had ook, op de 8 maanden voorbereiding na in 15j niks (letterlijk niks) van sport gedaan. Ze bestaan. En 2 dagen na die prestatie was hij gewoon terug aan het lopen.

Zelf wel al 2 keer een marathon gelopen (En de laatste was dit jaar). En al enkele ritjes van 200KM+ gedaan.
Ironman spreekt mij gewoon aan als een groot doel, omdat uitdoen al een hele prestatie is. Bij een halve zou tijd te veel belang hebben voor mij.

Laatst bewerkt:
Heel dat gedoe van de wissel en eten en drinken was voor mij toch niet zo vanzelfsprekend tijdens mijn eerste 1/8 triathlon. Het zwemmen in open water en zelfs slagen krijgen tijdens het zwemmen, al die zaken maken dat ik mij pas bij de 5e comfortabel voelde. Vanaf dan deed ik 1/4 triatlons en was alles vanzelfsprekend. Uiteindelijk zou een halve het hoogst haalbare zijn, maar dan moet ik eerst 90km leren fietsen.

Anyway, we wijken af. Ik wil maar zeggen dat de allereerste triathlon echt zoeken was, en dan is dat toch spijtig als je daarvoor direct die IM doet. Doe desnoods lokaal ergens een 1/8 :p

Ik snap dat wel.

Als fitte loper/fietser stelt zelfs een halve eigenlijk niet veel voor hé. Iedereen die beide sporten uitoefent kan heel makkelijk 90km fietsen en nadien 21km lopen (als tempo niet meespeelt). Dan ligt de uitdaging enkel in het zwemmen.

Ik kon (eigenlijk kan als je naar mijn uitslag kijkt) totaal niet zwemmen anders had ik ook meteen een volledige als doel gesteld. Een halve (minus het zwemmen) heb ik al meermaals op training gedaan en daar is niet zoveel uitdaging aan. Zelfs voor iemand als ik zonder talent en zonder weken van +10u sport.

Ik ken iemand die vorig jaar in Klagenfurt de IM heeft gedaan in 9u59m zonder ooit eerder een triathlon of marathon te hebben gedaan. Had ook, op de 8 maanden voorbereiding na in 15j niks (letterlijk niks) van sport gedaan. Ze bestaan. En 2 dagen na die prestatie was hij gewoon terug aan het lopen.
Dit jaar maar 3000km gefietst hebben en 71km rijden aan 35km/u en dan zeggen dat je geen talent hebt :laugh:
Stop toch eens met die humble brags.

Dit jaar maar 3000km gefietst hebben en 71km rijden aan 35km/u en dan zeggen dat je geen talent hebt :laugh:
Stop toch eens met die humble brags.
0 talent, absoluut. ik zit niet slecht op mijn zelfgebouwde Chinees, en ik heb sinds mijn 18 (20j geleden) zelden een week niet gesport. Consistency is king, maar talent heb ik langs geen kanten :)

Terug
Bovenaan