Debuut IM - do's en don'ts?

Een kwart triatlon in 2u40 slecht noemen is toch fout vind ik. Wat verwacht je dan? 2u20 ofzo? Dat zijn freaks met zo’n tijd.

Ik hoor wel dat je stikkapot was nadien. Dus eigenlijk was je tijd eerder 2u50. Maar alles onder de 3u is meer dan prima hoor.

Het is maar waar je de lat legt natuurlijk.

Zondag was het na de sprint van Aarschot mijn debuut op de kwart triatlon in Lommel. Waar in Aarschot het zwemmen nog een kleine ramp was ging het nu, met wetsuit, al een heel stuk beter. 1500m massastart, dus nog goed moeten vechten en Australian exit in 31min was ver boven de verwachting. Momenteel 4,5 maand aan het trainen. Ik kon geen 25m zwemmen zonder buiten adem te zijn of te moeten stoppen en lopen was al 10j geleden.
Helaas stopt daar het positieve. Meteen in de transitie de klop van de warmte en nadien nooit hersteld tijdens het fietsen. Onderweg dan nog mijn voeding kwijt gespeeld en reserve gel in de transitiebox stond dik van de warmte. Lopen was dus vooral op karakter. Uiteindelijk gefinisht in 2u40 ongeveer. Nadien ook compleet leeg en heeft toch een 3tal uur geduurd eer ik wat hersteld was. Ben sinds het begin van dit jaar ongeveer 20kg vermagerd maar moet nu oppassen dat ik wel voldoende bij tank voor een wedstrijd. Mooie les wel voor 70.3 Duisburg.

Laat zeker eens weten hoe duisburg geweest is binnenkort. Ik plan die volgend jaar te doen

Een kwart triatlon in 2u40 slecht noemen is toch fout vind ik. Wat verwacht je dan? 2u20 ofzo? Dat zijn freaks met zo’n tijd.

Ik hoor wel dat je stikkapot was nadien. Dus eigenlijk was je tijd eerder 2u50. Maar alles onder de 3u is meer dan prima hoor.

Het is maar waar je de lat legt natuurlijk.
Ik heb dat volgens mij nergens slecht genoemd? Enkel dat het positief gevoel na het zwemmen snel weg was en het eigenlijk nadien nooit terug gekomen is. Het zwemmen is momenteel gewoon mijn best doen maar voor het fietsen en lopen heb ik wel targets die ik mee krijg van de coach. In Aarschot die vlot kunnen halen en zelfs overtreffen. Hier was het dus gewoon enorm af zien door de warmte. Ik had wel graag ergens tussen de 2u30-2u35 gezeten en dat zou geen zotte target geweest zijn. Ondanks het gevoel ben ik duidelijk ook niet ingestort wat dan weer wel positief was.
Het feit dat ik stikkapot was veranderd toch niets aan mijn tijd? In Aarschot was het gevoel dat ik nog veel over had. Daar zeg ik ook niet dat mijn tijd 10min beter was? Het was eerder het gevoel van leeg zijn dan stikkapot. Ik kon bij het lopen bijvoorbeeld niet versnellen maar had aan hetzelfde tempo nog wel wat verder kunnen lopen.

Ik denk dat er ook niets mis is met een haalbare lat te leggen. Als mijn lat tussen de 2u30-2u35 lag en uiteindelijk is het rond de 2u40 met een slecht gevoel (in +30°), dan lag die lat wel op een realistische plaats denk ik.

Ik heb gisteren na jaren triatlon doen mijn eerste Ironman gedaan in Kalmar. 11u18. De man met de hamer stond aan de start, maar ook vroeger dan verwacht rond de 16 km in de marathon. Ik was zo uitgedroogd dat ik stopte met zweten. Binnen geshuffeld na 4u26.

Heel leuke dag! Ik kan wel geen “heja heja” meer horen. 😂

De komende jaren andere prioriteiten en wat halves blijven doen, maar ooit zeker opnieuw.

Het is belachelijk hoe wedstrijden tegenwoordig zo snel uitverkopen. Kopenhagen was op 44u uitverkocht. Ik vraag me altijd af hoeveel mensen uiteindelijk aan de start staan.

Er zullen er volgens mij toch meer niet aan de start verschijnen.
Als je nu koopt, is er volgens mij nog enige flexibiliteit. Met Flex90 kun je tot 45 dagen vooraf annuleren.

Maar eens de wedstrijd dichterbij komt, of wanneer je geen Flex90 Early Entry hebt, mag je je ticket zelf niet doorverkopen.
Een blessure of een tekort aan (tijd voor) voorbereiding is natuurlijk niet altijd te voorzien.

Bij een gemiddelde uitverkochte wedstrijd in de buurt – weliswaar niet met de kostprijs van een Ironman – valt me telkens op dat het aantal DNS'ers behoorlijk hoog ligt.

Ik zit in de organisatie van een kwart triatlon.

Als we gewoon de regels van Triatlon Vlaanderen volgen, geen refund een maand voordien, houden we rekening met 10% DNS

Er zullen er volgens mij toch meer niet aan de start verschijnen.
Als je nu koopt, is er volgens mij nog enige flexibiliteit. Met Flex90 kun je tot 45 dagen vooraf annuleren.

Maar eens de wedstrijd dichterbij komt, of wanneer je geen Flex90 Early Entry hebt, mag je je ticket zelf niet doorverkopen.
Een blessure of een tekort aan (tijd voor) voorbereiding is natuurlijk niet altijd te voorzien.

Bij een gemiddelde uitverkochte wedstrijd in de buurt – weliswaar niet met de kostprijs van een Ironman – valt me telkens op dat het aantal DNS'ers behoorlijk hoog ligt.
Ironman laat sowieso niet toe om je ticket door te verkopen. Nog zo’n bonkers regel.

Van de 2800 ingeschreven triatleten in Kalmar zijn er 800 met of DNF of DNS. Bijna 30% vind ik echt waanzinnig veel.

Ironman laat sowieso niet toe om je ticket door te verkopen. Nog zo’n bonkers regel.

Van de 2800 ingeschreven triatleten in Kalmar zijn er 800 met of DNF of DNS. Bijna 30% vind ik echt waanzinnig veel.
Ja dat vind ik ook verschrikkelijk. Zeker als die events uitverkocht zijn vind je sowieso wel iemand die je ticket wilt overkopen. Waarom het dan niet toelaten..

DNF is toch iets totaal anders dan DNS 😁

laat ons zeggen dat 5% ziek kan zijn (of andere reden zoals bv privé omstandigheden) maar ik weet niet of daarover cijfers bekend zijn, over de DNS?

DNF is toch iets totaal anders dan DNS 😁

laat ons zeggen dat 5% ziek kan zijn (of andere reden zoals bv privé omstandigheden) maar ik weet niet of daarover cijfers bekend zijn, over de DNS?
Uiteraard is dat iets helemaal anders, maar IM publiceert geen startlijsten. Zowel DNF als DNS staan niet in hun uitslagen.

Valt nog te omzeilen door zelf een wachtlijst te maken en mensen die niet meer kunnen gaan dit te laten doorgeven.

Ze kunnen er zelfs nog geld aan verdienen door bv 90% van de ticketprijs terug te betalen en de mensen op de wachtlijst 100% te laten betalen.

Die 90% kan nog lager om mensen te ontraden om in te schrijven zonder een duidelijke motivatie om deel te nemen.

Valt nog te omzeilen door zelf een wachtlijst te maken en mensen die niet meer kunnen gaan dit te laten doorgeven.

Ze kunnen er zelfs nog geld aan verdienen door bv 90% van de ticketprijs terug te betalen en de mensen op de wachtlijst 100% te laten betalen.

Die 90% kan nog lager om mensen te ontraden om in te schrijven zonder een duidelijke motivatie om deel te nemen.

De prijzen zijn nu al crimineel genoeg. Stel u voor dat ze op deze manier nog eens extra winst zouden maken…

Dat je niet kan doorverkopen is dom. Maar zoals gezegd zit er ook wel een reden achter want scalpers liggen altijd op de loer.
Maar anno 2025 moet daar toch al hoofd aan geboden kunnen worden.

De prijzen zijn nu al crimineel genoeg. Stel u voor dat ze op deze manier nog eens extra winst zouden maken…

Dat je niet kan doorverkopen is dom. Maar zoals gezegd zit er ook wel een reden achter want scalpers liggen altijd op de loer.
Maar anno 2025 moet daar toch al hoofd aan geboden kunnen worden.
De prijzen zijn duidelijk niet crimineel genoeg want het verkoopt uit…

Persoonlijk zou ik ook liever hebben dat de prijzen lager zijn, maar waarom zouden zij winst laten liggen? Vraag en aanbod.

Terug
Bovenaan