Debuut IM - do's en don'ts?

De laatste maanden 14-16u per week. Het probleem is dat ik niet 9-5 werk, dus de hele dag zit stampvol. Ik slaap nog steeds hetzelfde (~7u), meer is helaas geen optie. Ik snap niet hoe al die CEOs etc dat allemaal doen. Ik zie mijn mentale capaciteiten echt snel achteruitgaan doorheen de dag en dat kan ik mij op mijn job niet echt veroorloven.
Sorry maar consistent 14-16u per week trainen —> dan hoop ik dat je standaard top 10 finisht in de grotere lokale races? Als jij ook nog eens fulltime werkt dan is die workload gewoon te veel. Je bent goed op weg richting red s
Je kan gerust wel eens die workload enkele weken hebben als piek naar een van je A doelen maar dat kan niet blijven duren

Sorry maar consistent 14-16u per week trainen —> dan hoop ik dat je standaard top 10 finisht in de grotere lokale races? Als jij ook nog eens fulltime werkt dan is die workload gewoon te veel. Je bent goed op weg richting red s
Je kan gerust wel eens die workload enkele weken hebben als piek naar een van je A doelen maar dat kan niet blijven duren
Ik denk dat jij sterk onderschat hoeveel triatleten aan die trainingsuren komen (en zéker als ze trainen voor lange afstand). Daarbovenop nog claims maken over op weg zijn richting REDS-s zonder maar enig idee hebben hoe Exorikos zijn voedingspatroon er uit ziet...

Een terechte bezorgdheid. Ik word goed begeleid. Gemiddeld in 2025 8.7u per week. Ik train in blokken van 3 weken opbouwen-1 week relatieve rust. De laatste 2 blokken zijn 14-16u.

Ik kom niet in de buurt van races winnen. 😅

Ik denk dat jij sterk onderschat hoeveel triatleten aan die trainingsuren komen (en zéker als ze trainen voor lange afstand). Daarbovenop nog claims maken over op weg zijn richting REDS-s zonder maar enig idee hebben hoe Exorikos zijn voedingspatroon er uit ziet...
Slecht! *kraakt een Red Bull*

Ik begrijp de bezorgdheid wel en eerlijk gezegd heb ik het liever zo dan elkaars kop zot maken om nóg harder te trainen.

Slecht! *kraakt een Red Bull*

Ik begrijp de bezorgdheid wel en eerlijk gezegd heb ik het liever zo dan elkaars kop zot maken om nóg harder te trainen.
Ik ga akkoord dat elkaars kop zot maken om nog harder te trainen ook alles behalve productief is (en teveel gebeurt). Maar blindelings uitkramen dat je met die uren zeker top 10 moet finishen en opweg bent naar RED-S toont wel weinig kennis...

Net eens gekeken, na mijn rustperiode zit ik komende periode (ook 3 weken opbouw + 1 relatieve rustweek) aan 12 à 14u, dit voor een halve triatlon. En dat is pas de eerste blok. Vermoedelijk zal dat komende maanden wel nog iets stijgen.

Voor dit jaar kom ik gemiddeld op 11,7u. Wel een marathon en 70.3 gedaan voor de zomer en consistent getraind.

Ik zit wel rond de top 10... in mijn AG :oi22:
Hoewel ik geen idee heb waar ik zo ga uitkomen op het WK.

Net eens gekeken, na mijn rustperiode zit ik komende periode (ook 3 weken opbouw + 1 relatieve rustweek) aan 12 à 14u, dit voor een halve triatlon. En dat is pas de eerste blok. Vermoedelijk zal dat komende maanden wel nog iets stijgen.

Voor dit jaar kom ik gemiddeld op 11,7u. Wel een marathon en 70.3 gedaan voor de zomer en consistent getraind.

Ik loop liever kortere afstanden in de winter (5km, 10km, 10m) en dan pas volume echt opgebouwd naar mijn eerste IM. Ik zat vorig jaar voor beide halves (Westfriesland en Emilia-Romagna) net boven de 5u. Ik wil me vooral amuseren onderweg.

Sorry maar red s is niet enkel voedingsgerelateerd.. als je zijn originele post leest dan kan je daar uit duidelijk concluderen dat hij serieus vermoeid is.
Hij praat over de laatste maanden 14-16u gemiddeld per week te doen + geen focus kan houden doorheen de dag. Dat is niet wat de gemiddelde triatleet van workload heeft. Je kan dat even doen om te pieken maar als dat een constante is dan ga ik er van uit dat je topniveau bent en idd binnen die top 10 zit.
Zie post matja hierboven.. ik zit op eenzelfde workload

14-16u per week trainen met geen correct voedingspatroon, te weinig slaap, geen focus overdag, algemene hoge vermoeidheid —> allemaal tekenen voor mij om even wat terug te schroeven

Sorry maar red s is niet enkel voedingsgerelateerd.. als je zijn originele post leest dan kan je daar uit duidelijk concluderen dat hij serieus vermoeid is.
Hij praat over de laatste maanden 14-16u gemiddeld per week te doen + geen focus kan houden doorheen de dag. Dat is niet wat de gemiddelde triatleet van workload heeft. Je kan dat even doen om te pieken maar als dat een constante is dan ga ik er van uit dat je topniveau bent en idd binnen die top 10 zit.
Zie post matja hierboven.. ik zit op eenzelfde workload

14-16u per week trainen met geen correct voedingspatroon, te weinig slaap, geen focus overdag, algemene hoge vermoeidheid —> allemaal tekenen voor mij om even wat terug te schroeven
Akkoord met het eventueel wat terug te schroeven als de vermoeiheid te hoog is maar om meteen medische claims te maken... Waar haal je trouwens vandaan dat er geen correct voedingspatroon aanwezig is?

Nogmaals: je zou verschieten als je weet hoeveel triatleten aan 14-16 uur per week (zeker degene die focussen op lange afstand EN in de zomermaanden) zitten zonder dat die "topniveau" zijn. Dat zijn uiteraard lange trainingsweken maar echt niet zo uitzonderlijk. Bijna alle triatleten die ik ken (en ook als je online opzoekt) zitten aan die uren en dat heel uiteenlopende niveaus...

Akkoord met het eventueel wat terug te schroeven als de vermoeiheid te hoog is maar om meteen medische claims te maken... Waar haal je trouwens vandaan dat er geen correct voedingspatroon aanwezig is?

Nogmaals: je zou verschieten als je weet hoeveel triatleten aan 14-16 uur per week (zeker degene die focussen op lange afstand EN in de zomermaanden) zitten zonder dat die "topniveau" zijn. Dat zijn uiteraard lange trainingsweken maar echt niet zo uitzonderlijk. Bijna alle triatleten die ik ken (en ook als je online opzoekt) zitten aan die uren en dat heel uiteenlopende niveaus...
Zijn voedingspatroon geeft hij zelf aan hierboven.
Als die mensen op dat soort volume zitten en niet hoog scoren is misschien wel de belangrijkste vraag of het volume niet wat verlaagd moet worden.
De zomermaanden zijn nu begonnen en hij heeft hierboven aan gemiddeld over de afgelopen maanden al op dat volume te zitten? Dan is dit bij mij de afgelopen 3-4 maanden, rekening houdende met rustweken dan zit hij gemiddeld aan 17-18u op zijn volumeweken.. op een bepaald punt als de rest niet in orde is, ga je ook geen vooruitgang meer boeken. Integendeel

Zijn voedingspatroon geeft hij zelf aan hierboven.
Als die mensen op dat soort volume zitten en niet hoog scoren is misschien wel de belangrijkste vraag of het volume niet wat verlaagd moet worden.
De zomermaanden zijn nu begonnen en hij heeft hierboven aan gemiddeld over de afgelopen maanden al op dat volume te zitten? Dan is dit bij mij de afgelopen 3-4 maanden, rekening houdende met rustweken dan zit hij gemiddeld aan 17-18u op zijn volumeweken.. op een bepaald punt als de rest niet in orde is, ga je ook geen vooruitgang meer boeken. Integendeel
Ik ben vrij zeker dat gezien de "*kraakt een redbull*" zijn "slecht!" sarcastisch was...

Ik ga trouwens volledig akkoord met het gegeven dat slaap, voeding, stress, ... allemaal zeer belangrijk zijn en dat je goed naar je lichaam moet luisteren omdat je anders contraproductief bezig bent. Als Exorikos aanvoelt dat het teveel is lijkt (tijdelijk) mij een stap terug zetten zeker aangewezen. Maar je claims van zeker top 10 te finishen met dat volume (wat zeker niet uitzonderlijk hoog is - en waarbij de intensiteit ook een grote rol speelt) en zeker op weg bent naar RED-S gaan mijn inziens toch een stap te ver (vooral de medische claim zonder dat je alle andere aspecten kent van zijn situatie).

Ik heb het afgelopen seizoen weer gigantisch veel vooruitgang geboekt en haal elk jaar nieuwe PRs. Zo dramatisch zal het wel niet gesteld zijn. Mijn taper begint bijna, dus het is nog even doorbijten. :)

Mijn voedingspatroon is oké, maar het kan uiteraard beter. Af en toe zit er wel eens Red Bull bij hoor. Veel respect voor wie al die energie clean terug kan aanvullen, maar it ain't me.

Het is wat bizar om twee mensen die me niet kennen te zien discussiëren over wat ik wel of niet moet doen. Het internet is een bijzondere plaats. 😅

Ik vind uw prestatie wel zeer straf, ik dacht wel eens gelezen te hebben dat je sowieso al een goed loper bent, maar ben je dan al altijd zeer sportief geweest?
Of heb je veel aanleg?
Als ik weet wat ik heb moeten doen om onder de 5h te komen voor een halve triatlon. (Wel zonder begeleiding)

Ik zal iets meer chatgpt moeten gebruiken in de toekomst denk ik.
Met ww werk verkeer inbegrepen (27km enkel) zit ik toch wel vaak aan 20h sport per week

Ik heb het afgelopen seizoen weer gigantisch veel vooruitgang geboekt en haal elk jaar nieuwe PRs. Zo dramatisch zal het wel niet gesteld zijn. Mijn taper begint bijna, dus het is nog even doorbijten. :)

Mijn voedingspatroon is oké, maar het kan uiteraard beter. Af en toe zit er wel eens Red Bull bij hoor. Veel respect voor wie al die energie clean terug kan aanvullen, maar it ain't me.

Het is wat bizar om twee mensen die me niet kennen te zien discussiëren over wat ik wel of niet moet doen. Het internet is een bijzondere plaats. 😅
Ik probeer alles behalve je advies te geven over wat je wel/niet moet doen. Ik vond het juist bizar dat er zo'n ongenuanceerde, sterke claims kwamen op basis van een klein stukje tekst dat je geschreven had... Ik ken uiteraard niets van jouw context en wil dan absoluut ook geen advies geven.

Ik vind uw prestatie wel zeer straf, ik dacht wel eens gelezen te hebben dat je sowieso al een goed loper bent, maar ben je dan al altijd zeer sportief geweest?
Of heb je veel aanleg?
Als ik weet wat ik heb moeten doen om onder de 5h te komen voor een halve triatlon. (Wel zonder begeleiding)

Thx :)

Tgoh, zal zeker wel een bepaalde aanleg zijn vermoed ik? Maar ik denk dat ik ook veel uithaal met mijn mogelijkheden, want is het niet dat mijn FTP zo zot is. Nu werk ik wel met een trainer sinds een dik jaar en toch nog wat progressie gemaakt.
Ervoor volgde ik de schema's van Trainerroad.

Ik ben eigenlijk pas echt intensief beginnen sporten eens ik beginnen werken ben (ondertussen een 15j geleden. Daarvoor 10j krachttraining gedaan, wat ook sporten is maar geen edurance).
Eerst fietsen, dan begonnen met ook lopen in de winter en uiteindelijk zwemmen erbij. Ondertussen een 8j met triatlon bezig denk ik.

In mijn eerste wedstrijden was wel al direct duidelijk dat het lopen mij wel goed afging. Ondertussen staat mijn fietsen ook wel op een goed niveau (i.v.m. de positie die ik haal in het lopen). Zwemmen blijft het mindere onderdeel.

Momenteel train

Ik heb nu toch al een paar keer gezien dat er een zotte transfer is van krachttraining naar lopen. Ze geraken ook wel snel gekwetst, maar altijd heel snel zonder al te veel extra moeite. Omgekeerd doe ik te weinig krachttraining.

Ik heb in juli 61u getraind.

@BG123 ik zag er zeker geen slechte intentie in. Het was dat jullie verder gingen zonder mij dat wat gek was. :D

Terug
Bovenaan