Dewinter ronselt volmachten in Benidorm

belloc

Active member
Ik herinner me dat Dries Van Langenhove op Telegram opgeroepen heeft om met de volmachten te stemmen op het Vlaams Belang. Ik vraag me af of dat een significante invloed heeft gehad op het resultaat.

Filip Dewinter (Vlaams Belang) ronselt volmachten bij Vlamingen in Benidorm: mag dat?

Vlaams Belang zet in op volmachten, en Dries Van Langenhove gaat nog stap verder: “Met deze truc kan je twee keer stemmen”

Ik herinner me dat Dries Van Langenhove op Telegram opgeroepen heeft om met de volmachten te stemmen op het Vlaams Belang. Ik vraag me af of dat een significante invloed heeft gehad op het resultaat.

Filip Dewinter (Vlaams Belang) ronselt volmachten bij Vlamingen in Benidorm: mag dat?

Vlaams Belang zet in op volmachten, en Dries Van Langenhove gaat nog stap verder: “Met deze truc kan je twee keer stemmen”
Ach, tijdens verkiezingsdag zag ik verschillende politici (die men met de camera volgde) die nog "een ziek familielid" moesten gaan helpen of nog een volmacht moesten gaan stemmen. Dat waren er uit het linkse spectrum, daar kraaide geen haan naar.

Aan framing weer geen gebrek zeker?

Ach, tijdens verkiezingsdag zag ik verschillende politici (die men met de camera volgde) die nog "een ziek familielid" moesten gaan helpen of nog een volmacht moesten gaan stemmen. Dat waren er uit het linkse spectrum, daar kraaide geen haan naar.

Enkele voorbeelden tov. Er systematisch toe oproepen dat vind je hetzelfde?

Enkele voorbeelden tov. Er systematisch toe oproepen dat vind je hetzelfde?
Ach, ze zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek als het om stemmen ronselen gaat. Uiteindelijk is het 1 grote koehandel, dus ja ik zie niet in wat het verschil is. Behalve dat de ene ervoor geframed wordt en de andere niet.

Een ziek familielid helpen of een volmacht bijhebben
vs
Naar Benidorm gaan op kosten van een partij en daar volmachten ronselen en die door willekeurige vlamingen hier zonder band met de Benidormiaan laten gebruiken.

Vertel me eens, in welk bedje zijn ze samen ziek? En wat is nu specifiek de framing? Ik hoop dat je het verschil tussen beide situaties wel kan zien toch?

Een ziek familielid helpen of een volmacht bijhebben
vs
Naar Benidorm gaan op kosten van een partij en daar volmachten ronselen en die door willekeurige vlamingen hier zonder band met de Benidormiaan laten gebruiken.

Vertel me eens, in welk bedje zijn ze samen ziek?
Een ander zijn stem gebruiken voor je eigen gewin. Laten we tenminste toch een kat een kat noemen.
En wat is nu specifiek de framing? Ik hoop dat je het verschil tussen beide situaties wel kan zien toch?
Bij de ene partij worden daar krantenartikels over geschreven, bij de andere passeert dat als business as usual.

En dat mijn vriend, noemt men framing.

Bij de ene partij worden daar krantenartikels over geschreven, bij de andere passeert dat als business as usual.

Bij de ene partij gaan ze naar een ander land om daar stemmen te ronselen van mensen die ze niet kennen. Bij de andere partij gaat men 1 keer stemmen voor een familielid. Je ziet toch echt het verschil, nee? Tenzij jij bewijzen hebt dat de 'linkse partijen' ook op grote schaal volmachten zijn gaan ronselen bij mensen die ze niet kennen kan je toch echt niet met een gladgestreken gezicht beweren dat dat hetzelfde is?

De daad van een volmacht gebruiken is hetzelfde. De schaal en manier waarop is toch compleet anders? Dat zie je toch?

Bij de ene partij gaan ze naar een ander land om daar stemmen te ronselen van mensen die ze niet kennen. Bij de andere partij gaat men 1 keer stemmen voor een familielid. Je ziet toch echt het verschil, nee? Tenzij jij bewijzen hebt dat de 'linkse partijen' ook op grote schaal volmachten zijn gaan ronselen bij mensen die ze niet kennen kan je toch echt niet met een gladgestreken gezicht beweren dat dat hetzelfde is?
Voor beide zijn geen bewijzen. Maar je lijkt niet in te zien dat het in de grond gewoon om hetzelfde gaat. Zet nu toch eens even je framingbrilletje af.

Voor beide zijn geen bewijzen. Maar je lijkt niet in te zien dat het in de grond gewoon om hetzelfde gaat. Zet nu toch eens even je framingbrilletje af.
Hoe kan jij je nu zo in bochten blijven wringen?

"De meesten hier wonen officieel nog altijd in Vlaanderen. En ik heb gisteren heel wat formulieren uitgedeeld om een volmacht te geven en er ook heel wat teruggekregen. Wij geven die dan aan mensen in Vlaanderen die in de naam van de mensen in Benidorm gaan stemmen", legt Dewinter uit.
Dewinter zegt het verdorie zelf. Is dat bewijs genoeg, of is dat ook framing?

En voor alle duidelijkheid: het is niet illegaal en ik denk niet dat VB daar enorm veel stemmen mee heeft gewonnen, dus mij zal het worst wezen, maar je moet het maar kom zeg. Noem een kat nu eens een kat.

Hoe kan jij je nu zo in bochten blijven wringen?

Dewinter zegt het verdorie zelf. Is dat bewijs genoeg, of is dat ook framing?

En voor alle duidelijkheid: het is niet illegaal en ik denk niet dat VB daar enorm veel stemmen mee heeft gewonnen, dus mij zal het worst wezen, maar je moet het maar kom zeg. Noem een kat nu eens een kat.
In beide gevallen wordt iemand anders zijn stem gebruikt voor eigen gewin. Leg mij nu eens uit waarom dit bij partij A nieuws is en bij partij B niet?

Als Dewinter illegaal bezig was, had men hem allang geïnterpelleerd. Wat hij daar deed in Benidorm was dus legaal.

In beide gevallen wordt iemand anders zijn stem gebruikt voor eigen gewin. Leg mij nu eens uit waarom dit bij partij A nieuws is en bij partij B niet?
Moet ik het groter schrijven voor jou of wat?

Omdat partij A met partijgeld naar het buitenland trekt om daar volmachten te gaan ronselen van mensen die geen enkele persoonlijke band hebben met de polici die naar het buitenland zijn getrokken. Ze delen die vervolgens uit aan andere A-leden die ook niets met die mensen die hun volmacht hebben gegeven te maken hebben om zodoende extra stemmen voor partij A te verkrijgen. Dit is bevestigd door een kopstuk van partij A die mee naar het buitenland is gegaan. Kom dus niet opnieuw af met 'waar is het bewijs'.

Bij partij B blijft het (tot nader order, tenzij jij bewijs hebt van het tegendeel) tot politici die 1 stem met volmacht gaan uitbrengen voor een persoon die ze wel kennen.

Zie je het nu, of?

@Avondland En het gaat toch helemaal niet over illegaliteit of niet? Dat zeg ik zelf nog.

Ik snap ook niet hoe dat dat verschil niet zichtbaar is. Even hypotetisch :

Een geval van racisme bij de politie.
Systematisch racisme bij de politie.

Gaan we ook doen alsof er tussen die twee geen onderscheid is want "in beiden gevallen is het racisme bij de politie".

Zie je het nu, of?
Maar natuurlijk zie ik uw standpunt. Maar zoals gezegd (los van het feit dat ik geen fan ben van deze praktijken) blijft dit voor mij in de grond gewoon hetzelfde en vind ik het een vorm van framing om hierover artikels te schrijven voor partij A en niet voor partij B.
Ik snap ook niet hoe dat dat verschil niet zichtbaar is. Even hypotetisch :

Een geval van racisme bij de politie.
Systematisch racisme bij de politie.

Gaan we ook doen alsof er tussen die twee geen onderscheid is want "in beiden gevallen is het racisme bij de politie".
Beide racisme. Een minuutje verkrachten is minder erg dan een uurtje verkrachten? Ik zou hier maar direct stoppen om er scheve vergelijkingen gaan bij te halen.

Een ander zijn stem gebruiken voor je eigen gewin. Laten we tenminste toch een kat een kat noemen.

Bon, dit is erg moeilijk discussiëren zo. En het gaat niet over de wettelijkheid ervan. Het gaat erover dat in de grond beide heel andere dingen zijn.

Het ene is een volmacht die gegeven wordt aan iemand anders waarbij er (voor zover verklaard) een link is.
Het andere is op grote schaal volmachten ronselen en die uitdelen aan eigen leden binnen België.

Als je niet kan toegeven dat die dingen feitelijk anders zijn, dan is dat gewoon uit omdat je het niet wil zien. Dan kunnen we nog met honderd feitelijke argumenten komen.

En dat mijn vriend, noemen we bias.

Maar natuurlijk zie ik uw standpunt. Maar zoals gezegd (los van het feit dat ik geen fan ben van deze praktijken) blijft dit voor mij in de grond gewoon hetzelfde en vind ik het een vorm van framing om hierover artikels te schrijven voor partij A en niet voor partij B.

Beide racisme. Een minuutje verkrachten is minder erg dan een uurtje verkrachten? Ik zou hier maar direct stoppen om er scheve vergelijkingen gaan bij te halen.
Dus de politiek/het korps/... moet op exacte dezelfde wijze omgaan met één geval van racisme bij de politie dan als er sprake is van structureel racisme bij de politie? Dat probleem is even groot?

De absurde vergelijking die jij maakt zal ik negeren. Dat je dan verder er in stapt met "Zet nu toch eens even je framingbrilletje af." Terwijl je eigenlijk alle context aan de kant schuift en er zelf enkel simplismen van maakt, slaat nu toch wel alles.

Nu, als je persé een slechte vergelijking wilt op basis van seks (aangezien je over verkrachting begon).

Situatie A : Persoon wordt gevraagd door iemand die die kent om er mee seks te hebben.
Situatie B : Persoon roept op om actief op zoek te gaan naar personen om seks mee te hebben en mensen te overtuigen om met hun seks te hebben.

Hetzelfde?

Het is niet alleen het systematische, het structurele waar we hier over vallen in het onderscheid. Het is ook het sterke vermoeden dat in het geval dat je voor een ziek persoon gaat stemmen, dat deze persoon hier vermoedelijk zelf voor gevraagd heeft. Dat hiervoor niet actief geronseld is. Behalve als jij bewijzen hebt voor het tegendeel...

Laatst bewerkt:
Tijdens de topjaren van de cd&v deden zij ook vaak hetzelfde in de rusthuizen. Niet dat het proper is, maar toen was er daar een pak minder commotie rond volgens mij.

Tijdens de topjaren van de cd&v deden zij ook vaak hetzelfde in de rusthuizen. Niet dat het proper is, maar toen was er daar een pak minder commotie rond volgens mij.
Dat is niet minder vreemd dan wat VB heeft gedaan. Actief aansporen om volmachten een kinderen/familie bijvoorbeeld te geven, maar een volmacht geven aan een compleet wildvreemde?
Dat is toch absurd dat je dat zelf toelaat?

Terug
Bovenaan