Wapendrachtvergunning voor particulieren

peppe

Active member
Het feit dat hij daar toelating voor krijgt toont dan toch wel aan dat die doodsbedreigingen ernstig zijn.
Het is al zot genoeg dat particulieren in België überhaupt toelating krijgt een wapen te dragen. De kans is groter dat hij zichzelf of iemand onschuldig neerschiet dan dat hij het ter zelfverdediging kan gebruiken. Zoals al tot den treure bevestigd door onze buren aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.

Titels van sommige van die artikels zijn wel weer typisch ".. betrapt met wapen". Lijkt me toch vreemd dat je betrapt wordt met iets dat je legaal hebt.
Goh, er zullen weinigen weten dat hij een draagvergunning heeft, is wel héél zeldzaam in België, ik dacht dat iets van een 15 burgers dat maar hebben!

Het is al zot genoeg dat particulieren in België überhaupt toelating krijgt een wapen te dragen.

Goh, toch ook niet zomaar?
Dat kwam omdat hij, blijkbaar serieuze, doodsbedreigingen krijgt en ze zijn veiligheid niet konden garanderen. Enfin, ik vind dat wel net goed dat je als burger/politicus/... toch de mogelijkheid krijgt om zoiets te mogen doen.

De kans is groter dat hij zichzelf of iemand onschuldig neerschiet dan dat hij het ter zelfverdediging kan gebruiken. Zoals al tot den treure bevestigd door onze buren aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.

Mja, zo is het toch net niet? Het gaat hier over een héél beperkt aantal mensen waarvan de overheid zelf basically zegt: 'wij kunnen je veiligheid niet garanderen dus mag je zelf een wapen dragen'.

Ik vermoed dat je dan ook wel wapenlessen moet volgen als je zo een vergunning krijgt.

Het is al zot genoeg dat particulieren in België überhaupt toelating krijgt een wapen te dragen. De kans is groter dat hij zichzelf of iemand onschuldig neerschiet dan dat hij het ter zelfverdediging kan gebruiken. Zoals al tot den treure bevestigd door onze buren aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.
Blijkbaar zijn er toch een tiental mensen doorheen de jaren dat een wapen hebben mogen dragen zonder dat iemand dat ooit heeft geweten.
Dit is de eerste keer dat ik er van hoor.
Van FDW hadden we het nooit geweten had hij zijn jas niet vergeten.

Meestal kadert zo'n wapendrachtvergunning binnen een risicovolle beroepsactiviteit (juweliers, wapenhandelaar, bewakingsactiviteiten) waarbij een aantoonbaar risico aannemelijk wordt gemaakt (bv eerdere overvallen, ernstige bedreigingen, etc.). Het is de provinciegouverneur die daarover beslist, en zo'n vergunning is ook steeds beperkt in de tijd.

Ik wist zelfs niet dat zo'n draagvergunning een ding was. Vraag me af wie de andere 14 zijn :)
In een artikel op VRT NWS vandaag had men het als voorbeeld specifiek over advocaten die in/voor gevoelige milieus werken.
Ik vind het zot dat er "maar" 15 zijn met zo'n vergunning en FDW daar 1 van is, dan moet die toch meer dan wat dreigmails krijgen.

Meestal kadert zo'n wapendrachtvergunning binnen een risicovolle beroepsactiviteit (juweliers, wapenhandelaar, bewakingsactiviteiten) waarbij een aantoonbaar risico aannemelijk wordt gemaakt (bv eerdere overvallen, ernstige bedreigingen, etc.). Het is de provinciegouverneur die daarover beslist, en zo'n vergunning is ook steeds beperkt in de tijd.
Klopt niet volledig.
Bewaking gaat via Binnenlandse Zaken aangezien daar een apart wetgevend kader voor bestaat.
Wapenhandelaars zijn ook een aparte klasse. Dat is ook geen dracht maar bezit en verhandeling. Een wapenhandelaar mag niet zomaar met wapens rondlopen.

Dat aantal waar men over spreekt lijken mij effectief particulieren te zijn die met een geladen wapen mogen rondlopen.

FDW is blijkbaar reserve-officier en een geoefend sportschutter, ik denk dat er ontelbaar veel meer Belgen een groter gevaar zijn voor zichzelf en de samenleving gewoon omdat ze een rijbewijs hebben dan FDW omdat ie een wapen heeft. Als het inderdaad is omdat ze na jarenlange continue politiebescherming vinden dat het een betere oplossing zou zijn om zijn eigen veiligheid te garanderen dan ga ik niet lopen zeggen dat dat iets 'zot' is.

Klopt niet volledig.
Bewaking gaat via Binnenlandse Zaken aangezien daar een apart wetgevend kader voor bestaat.
Wapenhandelaars zijn ook een aparte klasse. Dat is ook geen dracht maar bezit en verhandeling. Een wapenhandelaar mag niet zomaar met wapens rondlopen.

Dat aantal waar men over spreekt lijken mij effectief particulieren te zijn die met een geladen wapen mogen rondlopen.
Ja idd voor de uitoefening van hun taken is dat via biza, niet voor permanente wapendracht omwille van een wettige reden. En bezit en verhandeling voor wapenhandelaars is niet hetzelfde als het op zich dragen van een wapen ter beveiliging. Al die gevallen kaderen binnen art 14 van de wapenwet.

Wat een storm in een glas water alweer. Alsof hij rond liep als ware hij John Wayne himself.

Die mens is in regel. Het kon mogelijks discreter. Jammer.
De persoon die die foto trekt heeft daar feitelijk ook geen zaken mee.

Maar iemand die elke dag met argus ogen gevolgd wordt, zal ooit eens "net-niet-discreet-genoeg" zijn?

En daarbij. Het is niet omdat het voor sommige mensen een "ver-van-hun-bed-show" is, dat dat voor de rest ook zo is.

Wat interessanter is in dit ganse verhaal. Sportschieten en wapenbezit is booming. En terecht.

En nee, we worden daarmee niet de VS. Daar is het inderdaad schrikwekkend.

Wat interessanter is in dit ganse verhaal. Sportschieten en wapenbezit is booming. En terecht.

En nee, we worden daarmee niet de VS. Daar is het inderdaad schrikwekkend.
Of we ooit zo gek worden op wapens als de gemiddelde Amerikaan betwijfel ik, maar ik sta nu ook niet te springen voor een situatie waar een significant deel van mijn buren of kennissen een vuurwapen heeft eerlijk gezegd.

Er zijn veel meer sportschutters dan je denkt. De kans dat uw buren er een liggen hebben is groot. Als ik zie naar de club dan zit er in elke buurt wel iemand. We hebben 800+ leden. En dan zijn er natuurlijk nog heel wat wapens illegaal.

Volgens ledencijfers van de Vlaamse Schietsportkoepel steeg het aantal leden van schuttersverenigingen tussen 2023 en 2024 van 13.200 naar 14.100. Er zijn ook 12034 jagers (https://www.vlaanderen.be/inbo/indicatoren/aantal-actieve-jagers) en 900 (cijfers van 2011) wapenverzamelaars (https://vlaamsvredesinstituut.eu/wp...actsheet_feiten_en_cijfers_vuurwapenbezit.pdf). En natuurlijk zijn er ook nog Walen :p

Laatst bewerkt:
Hier in Aalst is een schietclub en dat is daar inderdaad serieus booming de laatste jaren.
Passeer er veel en elke keer staat het daar bomvol auto's.
Uiteindelijk blijft het in Belgie wel als hobby natuurlijk want ook thuis moet het ongeladen en opgeborgen zijn en ik denk als je het zou gebruiken ter verdediging dat je een groter probleem hebt, laat staan dat je een inbreker al tot moes klopt heb je al een probleem.

Ik heb al eens met een AK47 geschoten in Vietnam en dat gaf wel een kick, ik begrijp de appeal wel van een vuurwapen. Er eentje in huis halen zou ik enkel doen als ik daar de noodzaak voor voel. Dan spreek ik over een context met een instabiele overheid en een onmachtig politieapparaat en dat het gevaarlijk is om op straat te komen.

Terug
Bovenaan