Sintobin verwijst met mannennaam naar De Sutter en VRT piept die weg

Is dit verkeerd gequote of? Ik ontken toch nergens dat De Sutter AI gebruikte (ik vind dat overigens ook een heel zware fout). Ik duidde maar gewoon aan Wallfish waarom die discussie hier is ontstaan. De hele deadname discussie die daarna is gebloeid staat daar los van en wordt door niemand gebruikt als excuus voor het AI gebruik of iets in die aard.

Beetje vreemd om mij dan te betichten van niet eerlijk te zijn.

Je had op z'n minst explicieter de VRT censuur kunnen vermelden, daar ging het om.

@hierboven ik begrijp best hoe de discussie over haar naam ontstaan is. Het is wel frappant DAT die discussie ontstaan is. Een onderwerp over een rector die niet mee is met AI ontaard weeral in een transgender issue, want x zegt dit en y zegt dat ... terwijl dit compleet offtopic is. Laat ons allen aub wat behoedzamer zijn en laat je niet meesleuren in eender welke richting iemand je wil sturen. En besef wel dat men je effectief wel probeert te sturen - of denkt iemand dat die VB-er perongeluk de oude naam gebruikte?

Heb je gelijk in. Ik zal er hier verder niet op ingaan.
Maar laten we wel wezen: het sturen komt hier wel van 2 kanten: de extremist van bij het V.B. en de mijns inziens evenzeer extreme journalistieke actie van VRT, de facto is dat censuur.

Waarom moet je altijd alles toch zo overdreven opkloppen en doen alsof je de vaandeldrager bent van een ideologische strijd die zich vooral tussen jouw 2 oren afspeelt? Je zit hier te schermen met termen als geschiedenis vervalsing, doublethink, dwangmatige ideologie, quasi religieuze gedachtes en censuur... Besef je nu zelf niet hoe waanzinnig je overdrijft met het gebruik van die termen? Waarom altijd zo polariseren? De VRT heeft een belediging gebleept. Oh nee.

Je had op z'n minst explicieter de VRT censuur kunnen vermelden, daar ging het om.

Heb je gelijk in. Ik zal er hier verder niet op ingaan.
Maar laten we wel wezen: het sturen komt hier wel van 2 kanten: de extremist van bij het V.B. en de mijns inziens evenzeer extreme journalistieke actie van VRT, de facto is dat censuur.
Censuur is het toezicht door de overheid of een andere autoriteit, met als doel om bepaalde informatie te onderdrukken uit politieke of ideologische redenen. Het is geen overheid die hier iets oplegt, er wordt geen informatie onderdrukt. Er wordt gewoon gekozen om niet mee te gaan in het nodeloos verspreiden van iets wat toch al niet klopte. Van mij hoeft die piep ook niet, maar als journalist maak je gewoon de afweging tussen de waarde om het wel te laten horen, en de schade die je berokkent aan zowel het slachtoffer als het algemene discours waarin zulke uitlatingen gangbaarder worden door het wel te laten horen.

Hier is de waarde 0, dus slaat de balans al snel door in de richting van de empathie voor het slachtoffer.

Waarom moet je altijd alles toch zo overdreven opkloppen en doen alsof je de vaandeldrager bent van een ideologische strijd die zich vooral tussen jouw 2 oren afspeelt? Je zit hier te schermen met termen als geschiedenis vervalsing, doublethink, dwangmatige ideologie, quasi religieuze gedachtes en censuur... Besef je nu zelf niet hoe waanzinnig je overdrijft met het gebruik van die termen? Waarom altijd zo polariseren? De VRT heeft een belediging gebleept. Oh nee.

De ironie... het gaat hier om een foute naam, die opgeblazen wordt. Niet omgekeerd.
Jij zegt dat het een belediging is, de mate waarin en of de VRT die moest wegbleepen is net voor discussie vatbaar.

Censuur is het toezicht door de overheid of een andere autoriteit, met als doel om bepaalde informatie te onderdrukken uit politieke of ideologische redenen. Het is geen overheid die hier iets oplegt, er wordt geen informatie onderdrukt. Er wordt gewoon gekozen om niet mee te gaan in het nodeloos verspreiden van iets wat toch al niet klopte. Van mij hoeft die piep ook niet, maar als journalist maak je gewoon de afweging tussen de waarde om het wel te laten horen, en de schade die je berokkent aan zowel het slachtoffer als het algemene discours waarin zulke uitlatingen gangbaarder worden door het wel te laten horen.

Hier is de waarde 0, dus slaat de balans al snel door in de richting van de empathie voor het slachtoffer.

Schade aan het slachtoffer? Als ik jouw Bob of Anne noem, en jij heet niet zo? Heb ik jou dan dermate beschadigd dat dit weggebliept moet worden?

De afweging is inderdaad gemaakt en die was even fout als Petra De Sutter haar door A.I. bij elkaar gehallucineerde citaten, wat al bij al in dit verhaal natuurlijk de ergste fout was.

Ik mis toch wel een dosis empathie in je reactie, maar ook regelmatig in andere discussies naar andere users. Die neerbuigende (onder)toon komt hier ook weer naar voren. Jij bepaalt niet of iemand schade lijdt. Dit gaat om iets heel persoonlijk voor iemand die ook gewoon een mens is en een heel goede reden heeft om zo niet meer genoemd te willen worden. Dat heb je te respecteren en daar zou überhaupt geen discussie over moeten zijn.
Ik ben geen fan van Petra. Maar tussen doelbewust iemand targetten of gewoon geen fan zijn, zit nog wel wat verschil he.

Schade aan het slachtoffer? Als ik jouw Bob of Anne noem, en jij heet niet zo? Heb ik jou dan dermate beschadigd dat dit weggebliept moet worden?

De afweging is inderdaad gemaakt en die was even fout als Petra De Sutter haar door A.I. bij elkaar gehallucineerde citaten, wat al bij al in dit verhaal natuurlijk de ergste fout was.
Voilà, en daarmee zijn we rond. De waarde van de uitspraak is 0 en de empathie is iéts meer dan nul bij de journalist: klaar. Beslissing is gemaakt.
Voor jou is die beslisssing echter een zware fout van de journalist, omdat... jij het deadnamen, iets waar jij nooit last van hebt of zult hebben, inschat als iets onbenulligs terwijl mensen die het persoonlijk meemaken iets heel anders zeggen.

Dan lijkt het mij prima dat een journalist in dat geval naar de ene stem luistert, en de andere gepast links laat liggen.

Ik mis toch wel een dosis empathie in je reactie, maar ook regelmatig in andere discussies naar andere users. Die neerbuigende (onder)toon komt hier ook weer naar voren. Jij bepaalt niet of iemand schade lijdt. Dit gaat om iets heel persoonlijk voor iemand die ook gewoon een mens is en een heel goede reden heeft om zo niet meer genoemd te willen worden. Dat heb je te respecteren en daar zou überhaupt geen discussie over moeten zijn.
Ik ben geen fan van Petra. Maar tussen doelbewust iemand targetten of gewoon geen fan zijn, zit nog wel wat verschil he.

Je moet de ironie wel appreciëren, iemand gebrek aan empathie verwijten, maar vervolgens zelf vooral op de man spelen.
Ik heb al gezegd dat ik het niet zou doen, i.e. Petra De Sutter als P**** aanspreken, nodeloos beledigend, de opmerking was dat ik het ongepast vindt dat de media deze belediging wél censureert en andere beledigingen nog geen week geleden in het parlement niet.

Moet ik nu ook een paar dingen over jouw postgeschiedenis in andere discussies zeggen? Ik denk van niet.

Voilà, en daarmee zijn we rond. De waarde van de uitspraak is 0 en de empathie is iéts meer dan nul bij de journalist: klaar. Beslissing is gemaakt.
Voor jou is die beslisssing echter een zware fout van de journalist, omdat... jij het deadnamen, iets waar jij nooit last van hebt of zult hebben, inschat als iets onbenulligs terwijl mensen die het persoonlijk meemaken iets heel anders zeggen.

Dan lijkt het mij prima dat een journalist in dat geval naar de ene stem luistert, en de andere gepast links laat liggen.

Geen last van hebben is in deze discussie geen goed criterium.
Vooral niet wanneer je per ongeluk (want lees hoger, ik zou het niet bewust beledigend doen) zou 'deadnamen' en plots in de ban geslagen zou worden door de goegemeente op social media, of hier for that matter.

Jammer dat journalisten de afgelopen week dan niet naar de gekwetste gevoelens van Anniek De Ridder geluisterd hebben toen het ging over lijntjes coke snuiven? Ik vind censuur van spraak uit het parlement, ongepast, zelfs al zijn de uitspraken die gebeuren ook ongepast.

En wat als dat nu wel zou zijn? Dat ik me echt slecht voel als jij mij Anne noemt? Is het dan zo een enorme moeite om dat niet te doen, of dat te bleepen? Wie of wat heeft er baat bij dat die oude naam niet gebliept wordt? Wat is de meerwaarde of nieuwswaarde voor de journaalkijker om die oude naam te horen? Wie hem wil horen, kan het toch gaan opzoeken? Want zoals ik al zei: de oude naam van pakweg Sam Bettens staat gewoon op Wikipedia. Er is dus doorgaans geen wijdverspreide samenzwering om werkelijk alle referenties naar die "oude persoon" te verwijderen. Ook op de Wikipedia van De Sutter staat dat ze transgender is, bijvoorbeeld.

En verder: kan jij je nu echt niet voorstellen dat zo'n oude naam voor iemand die zoiets ingrijpend heeft meegemaakt als een geslachtsverandering (en alle twijfel en gevoelens die daar bij komen kijken) heel pijnlijke gevoelens oproept? Jij gaat er van uit dat dat niet kwetst, maar de wereld draait niet om jou. En je hebt het hier over zware termen als censureren en al van dat, maar ook hier komt het toch gewoon neer op fatsoen? Ik vraag het nogmaals: wat is de meerwaarde van die naam niet te bliepen?

Je kan bijvoorbeeld ook op het nieuws wrakken van dodelijke ongevallen in detail gaan filmen terwijl het bloed er nog uit hangt te druppen. Dat is immers nieuws, er is niets aan gemanipuleerd, en het toont de kijker de ware situatie, maar men doet dat vaak niet. Enerzijds omdat het shockerend kan zijn voor kijkers, en anderzijds omdat het 0,0 bijdraagt aan het nieuws zelf, en de nabestaanden onnodig kan kwetsen. Is dat dan censuur? Neen toch? Dat is een redactionele keuze. Men toont empathie.

Een belediging over iemand's diepe persoonlijke belevingen (gender etc.) is trouwens nog iets heel anders als een (al dan niet verzonnen) belediging over het gebruiken van drugs. Dat zie je toch zelf ook?

Ik vind dit echt zo een bizarre heuvel om op te sterven.

Vooral niet wanneer je per ongeluk (want lees hoger, ik zou het niet bewust beledigend doen) zou 'deadnamen' en plots in de ban geslagen zou worden door de goegemeente op social media, of hier for that matter.
En dan hier: waar zie jij dat? Iemand die oprecht een foutje maakt die gaat heus niet "in de ban geslagen worden door de goegemeente op social media". Misschien krijg je commentaar door enkele extremen (die zijn er altijd op het internet) maar je ziet alweer spoken vind ik.

Ge moet nu toch expres het punt aan't missen zijn?
Het draait niet om de naam, maar om expres een transgender met het verkeerde geslacht aan te duiden. En 't is nogal obvious dat dat voor die mensen gevoelig ligt.
Is compleet anders dan iemand die mij Peter noemt terwijl ik zo niet noem, omdat hij me met iemand verwart....

Jij zegt dat het een belediging is, de mate waarin en of de VRT die moest wegbleepen is net voor discussie vatbaar.

Nu lijk je je zelfs af te vragen of het wel een belediging is en of dat wel kwetsend is...

Die gast uitte die belediging doelbewust om te kwetsen omdat hij ideologisch niet akkoord is met Petra haar bestaan. Dat het een belediging was en zo bedoelt was staat niet ter discussie. Die zijn onbeschoft gedrag hoort niemand goed te praten en dat de VRT bericht over de belediging en daarbij niet de belediging zelf uitzendt lijkt me vrij normaal? Gelijkaardig zal je in het nieuws eerder horen dat iemand ontaarde in een "scheldtirade" en zal men niet uitweiden over de specifiek gebruikte scheldwoorden.

Als je mij Bob of Anne noemt, doelbewust om mij te kwetsen omdat je mijn bestaan niet wil aanvaarden of om te trachten mij te raken in mijn persoonlijke geschiedenis dan ja dan hoop ik dat de media dat niet gaat uitzenden voor jan en alleman. Ik vermoed dat je zelf wel beseft dat je vergelijking niet opgaat gezien ze alle lading mist.

Jammer dat journalisten de afgelopen week dan niet naar de gekwetste gevoelens van Anniek De Ridder geluisterd hebben toen het ging over lijntjes coke snuiven? Ik vind censuur van spraak uit het parlement, ongepast, zelfs al zijn de uitspraken die gebeuren ook ongepast.
Geen last van hebben is inderdaad geen goed criterium. Het correct de impact kunnen inschatten bij mensen die ermee te maken krijgen wel. En dat kun jij toch ongetwijfeld minder dan iemand die er zelf mee te maken krijgt? Goed afgewogen van de journalist dan. Je stelt ook hier weer twee uitspraken gelijk die de journalist overduidelijk niet gelijk heeft gesteld. Je kunt daaruit concluderen dat het noemen van die deadname dan zwaarder weegt dan een ongefundeerde roddel, of je kunt weigeren te kijken naar je eigen onvermogen om dat in te schatten en eraan blijven vasthouden dat die mensen overdrijven. Dat kan allebei.

En ik ga niet in op het hellend vlak van "wanneer het per ongeluk"... dit was niet per ongeluk. Het gaat ook niet om een precedent en vanaf nu doen we het altijd en eeuwig zo zonder nog naar context te kijken. Dit was een journalist die de waarde van het tonen van de uitspraak afwoog tegen de impact bij dit slachtoffer en in het grotere discours.

Uiteraard was het nodeloos kwetsend en moeten we het moedwillig gebruik van dead names afkeuren.

Dat gezegd zijnde, lijkt het wegbiepen van passages in verslaggeving me toch geen gunstige evolutie. Ik vind het eerder krampachtig en het leidt tot speculatie. In die zin slaat het woke gedrag wel wat door en wordt het draagvlak voor verdraagzaamheid ondermijnd.

Opvallend trouwens dat diezelfde VRT destijds wel de kwetsende monoloog van Jeff Hoeybeghs heeft uitgezonden waar werd aangezet tot haat en discriminatie. Nochtans ging het daar om strafbare (!) feiten.

Uiteraard was het nodeloos kwetsend en moeten we het moedwillig gebruik van dead names afkeuren.

Dat gezegd zijnde, lijkt het wegbiepen van passages in verslaggeving me toch geen gunstige evolutie. Ik vind het eerder krampachtig en het leidt tot speculatie. In die zin slaat het woke gedrag wel wat door en wordt het draagvlak voor verdraagzaamheid ondermijnd.

Opvallend trouwens dat diezelfde VRT destijds wel de kwetsende monoloog van Jeff Hoeybeghs heeft uitgezonden waar werd aangezet tot haat en discriminatie. Nochtans ging het daar om strafbare (!) feiten.
Ik zie wel een verschil tussen een monoloog van enige lengte, waar er toch een meerwaarde is om te horen wat er net wordt gezegd (en zo misschien ook te begrijpen waarom het strafbaar is), en een random naam horen terwijl we weten dat het om een naam gaat. Enfin ja, voor zover er enige redenering bij betrokken is.

Ik snap dat bieben of weglaten van die deadname in artikels ook wel wat vreemd, zeker omdat gisteren in Terzake het fragment gewoon zonder bieb werd vertoond en de naam gewoon nog eens herhaald werd, met ondertitels. Om dan daarna alles weg te laten in artikels en het videofragment.

Zo rond 01:29:50

Nog steeds staat het fragment zonder biep en met de volledige naam wel gewoon online op de VRT.
Ik vind het toch vreemd dat me dat zo dus op VRT1 heeft uitgezonden vrijdagavond (ik heb het toen gezien op Ter Zake), maar dan achteraf besloten heeft het te veranderen in de verdere artikels etc.

Je moet de ironie wel appreciëren, iemand gebrek aan empathie verwijten, maar vervolgens zelf vooral op de man spelen.
Ik heb al gezegd dat ik het niet zou doen, i.e. Petra De Sutter als P**** aanspreken, nodeloos beledigend, de opmerking was dat ik het ongepast vindt dat de media deze belediging wél censureert en andere beledigingen nog geen week geleden in het parlement niet.

Volledig/eerlijk zijn:
  1. Petra De Sutter gebruikte AI. Vandaar het eerste deel van deze discussie.
    (Ik vind dat ook een zéér zware fout aangezien de UGent dit bij studenten als fraude zou labelen).
  2. Een VB'er noemde hem bij een foute mannelijke voornaam.
  3. De VRT aanzag dit (foutief) als deadnamen en censureerde, dit terwijl ze zwaardere beledigingen niet censureert.
Ok dan, lekker consequent.

Ok dan, lekker consequent.
Dat lijkt ne nu eerlijk gezegd wel een foutje van Cydonia (gezien zijn andere opmerkingen zeggende dat hij het niet zou doen) dus daar zou ik nu niet te hard op concentreren. Missen is menselijk.

Sintobin hangt hiermee de edgelord uit. Onnodig, puberaal. Gebrek aan elementaire beleefdheid. Wel typerend voor het niveau van het Vlaams parlement vandaag. Van Grieken heeft hem daar terecht over aangesproken. Of dat allemaal oprecht is in plaats van voor de schone schijn laat ik in het midden al denk ik dat we ons weinig illusies moeten maken over de toekomst van transgenders wanneer VB de meerderheid zou halen.

Ik denk dat er binnenshuis bij VB eens mee gelachen wordt en dat ze voor de schone schijn met het vingertje wijzen voor de buitenwereld. Als je ziet hoe Trump en zijn kliekje zich gedragen tegenover transgenders dan denk ik dat het bij VB niet veel anders zou zijn moesten ze de macht hebben.

Ik vind het kinderachtig en dom. Die heet nu Petra op haar paspoort, en de transitie is achter de rug neem ik aan, dus je moet die niet met haar oude naam gaan benoemen om te choqueren of te kwetsen.

Die censuur bij VRT is ook onnodig. Dat geeft het anti-woke kamp weer munitie om mee te schieten en de VRT te beschuldigen van woke-censuur.
Omdat iemand een ongepaste uitspraak doet moet dat niet meteen weggecensureerd worden, een disclaimer zetten was ook al goed geweest.

Terug
Bovenaan