Sintobin verwijst met mannennaam naar De Sutter en VRT piept die weg

En wat als dat nu wel zou zijn? Dat ik me echt slecht voel als jij mij Anne noemt? Is het dan zo een enorme moeite om dat niet te doen, of dat te bleepen? Wie of wat heeft er baat bij dat die oude naam niet gebliept wordt? Wat is de meerwaarde of nieuwswaarde voor de journaalkijker om die oude naam te horen? Wie hem wil horen, kan het toch gaan opzoeken? Want zoals ik al zei: de oude naam van pakweg Sam Bettens staat gewoon op Wikipedia. Er is dus doorgaans geen wijdverspreide samenzwering om werkelijk alle referenties naar die "oude persoon" te verwijderen. Ook op de Wikipedia van De Sutter staat dat ze transgender is, bijvoorbeeld.

En verder: kan jij je nu echt niet voorstellen dat zo'n oude naam voor iemand die zoiets ingrijpend heeft meegemaakt als een geslachtsverandering (en alle twijfel en gevoelens die daar bij komen kijken) heel pijnlijke gevoelens oproept? Jij gaat er van uit dat dat niet kwetst, maar de wereld draait niet om jou. En je hebt het hier over zware termen als censureren en al van dat, maar ook hier komt het toch gewoon neer op fatsoen? Ik vraag het nogmaals: wat is de meerwaarde van die naam niet te bliepen?

Je kan bijvoorbeeld ook op het nieuws wrakken van dodelijke ongevallen in detail gaan filmen terwijl het bloed er nog uit hangt te druppen. Dat is immers nieuws, er is niets aan gemanipuleerd, en het toont de kijker de ware situatie, maar men doet dat vaak niet. Enerzijds omdat het shockerend kan zijn voor kijkers, en anderzijds omdat het 0,0 bijdraagt aan het nieuws zelf, en de nabestaanden onnodig kan kwetsen. Is dat dan censuur? Neen toch? Dat is een redactionele keuze. Men toont empathie.

Een belediging over iemand's diepe persoonlijke belevingen (gender etc.) is trouwens nog iets heel anders als een (al dan niet verzonnen) belediging over het gebruiken van drugs. Dat zie je toch zelf ook?

Ik vind dit echt zo een bizarre heuvel om op te sterven.

Tel eens met hoeveel zinnen je hier reageert op één zin van en besef hoeveel je misattribueert aan mij.

Bij Sam Bettens staat de oude naam, bij Petra De Sutter dan weer niet. Voor mij is dat overigens prima, aangezien voor zij voor haar transitie vooral een academische carrière had, en de voorste letter volstaat voor een academische carrière. Maar stel nu dat zij voorheen "Wim" De Sutter had geheten, vond ik wel dat daar W. De Sutter had moeten staan ja.

Iets ingrijpend heeft meegemaakt... ik dacht allereerst dat het een genderverandering was, of gaan we weer het balletje-balletje spelen tussen gender en geslacht? Zijn vele pijnlijke zaken in het leven, de vraag is in welke mate anderen zich daaraan moeten aanpassen.
Ik verwacht nergens dat de wereld om mij draait. Ik zou niet bewust de oude naam gebruiken, noch een foute naam.

De meerwaarde van niet te bliepen is dat het gaat om debat op het hoogste politiek niveau (al is dat debat op zijn beurt van laag niveau) en dat het nu gaat om bliepen van iets dat niet in jouw kraam past, misschien jezelf eens voorstellen dat er ook andere zaken gebliept zouden worden...

Bij elke vergelijking gaan er verschillen zijn. Je kan evengoed zeggen: het ene is een merkbaar domme belediging waar niemand veel gevolg aan gaat geven, het andere is een beschuldiging van een illegaal misdrijf, waardoor iedereen zich nu afvraagt of die minister regelmatig een lijntje snuift... iedereen wist echter al dat Petra De Sutter vroeger een man was - maar goed, het taboe dat men op misgendering poogt te leggen tracht ook dat te doen verzwijgen natuurlijk - if anything heb je nu bijgeleerd dat die Sintobin niet bijster snugger is.

En dan hier: waar zie jij dat? Iemand die oprecht een foutje maakt die gaat heus niet "in de ban geslagen worden door de goegemeente op social media". Misschien krijg je commentaar door enkele extremen (die zijn er altijd op het internet) maar je ziet alweer spoken vind ik.

Opnieuw: zie de heise vorige keer op social media rond De Slimste Mens, of de ijver waarmee mensen hier over elkaar struikelen om te pronken met hoe "empathisch" ze wel niet zijn.

Ok dan, lekker consequent.

Dat was dus effectief per ongeluk en is bij deze gecorrigeerd. Maar eigenlijk bewijs je net mee m'n punt.

Ik denk als we Sintobin vanaf nu Stefanie noemen, dat hij dat toch ook gewoon schadelijk vindt hoor.

Doen zou ik zeggen! Wat is het ergste dat gaat gebeuren denk je?

Ik zal het dan korter houden en aflsuitend zeggen: ik vind dat je hier op een gigantische kruistocht gaat waarbij je langs veel verzonnen vijanden wandelt. Het gaat hier over censureren en dwangmatig en taboe en verzwijgen en ... De zware en beladen woorden vliegen lustig in het rond. Je poogt hier een heel zogenaamd objectief en rationeel/neutraal kader te hangen rond het feit dat jij eigenlijk vindt dat we deadnames niet moeten verzwijgen want "er zijn veel kwetsende dingen in de wereld". Zo simpel is het. Soit, dat is een mening als een andere, maar wel gewoon een mening. Geen rationeel of objectief "feit".

Maar je strijdt tegen vijanden die er niet zijn. De oude naam van transpersonen wordt doorgaans niet verzwegen, en daar rust geen taboe op als je die gebruikt in de juiste context. Het is gewoon niet vaak pertinent om die te gebruiken, dus doet men dat niet. Je kondigt hier zelf meerdere keren met veel gevoel voor drama aan dat je "het niet zou durven om de oude naam van Sam Bettens te gebruiken" maar een andere user doet dat wel, en ik zie toch geen moderatingkader of een of andere zichtbare straf, dus waar gaat het dan eigenlijk over? Ook op Wikipedia is de oude naam van Sam Bettens te vinden, en staat geschreven dat de Sutter trans is. Dat je "niet durft" ligt dan gewoon bij jezelf, niet?

OK, de VRT heeft die naam gebliept. Of dat dan noodzakelijk is, daar kan je het over hebben. Maar wat jij je allemaal in je hoofd haalt over Big Brother-achtige scenario's, ik zie het echt met de beste wil van de wereld niet. Neem eens een stapje terug, en je zal zien dat je je in dit specifieke geval heel hard frustreert om niets. Ook die aanvallende en neerbuigende toon ("mensen struikelen over elkaar heen om te pronken hoe 'empathisch' ze wel niet zijn", kom nou...) vind ik absoluut niet bevorderend voor een constructief debat.

Dus met dat in gedachte en met het feit dat jij heel hard met je hielen in het zand staat wat betreft je mening (niets mis mee, maar je moet dan ook kunnen aanvaarden dat mensen er weerwoord op bieden) laat ik het hierbij.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal het dan korter houden en aflsuitend zeggen: ik vind dat je hier op een gigantische kruistocht gaat waarbij je langs veel verzonnen vijanden wandelt. Het gaat hier over censureren en dwangmatig en taboe en verzwijgen en ... De zware en beladen woorden vliegen lustig in het rond. Je poogt hier een heel zogenaamd objectief en rationeel/neutraal kader te hangen rond het feit dat jij eigenlijk vindt dat we deadnames niet moeten verzwijgen want "er zijn veel kwetsende dingen in de wereld". Zo simpel is het. Soit, dat is een mening als een andere, maar wel gewoon een mening. Geen rationeel of objectief "feit".

Maar je strijdt tegen vijanden die er niet zijn. De oude naam van transpersonen wordt doorgaans niet verzwegen, en daar rust geen taboe op als je die gebruikt in de juiste context. Het is gewoon niet vaak pertinent om die te gebruiken, dus doet men dat niet. Je kondigt hier zelf meerdere keren met veel gevoel voor drama aan dat je "het niet zou durven om de oude naam van Sam Bettens te gebruiken" maar een andere user doet dat wel, en ik zie toch geen moderatingkader of een of andere zichtbare straf, dus waar gaat het dan eigenlijk over? Ook op Wikipedia is de oude naam van Sam Bettens te vinden, en staat geschreven dat de Sutter trans is. Dat je "niet durft" ligt dan gewoon bij jezelf, niet?

OK, de VRT heeft die naam gebliept. Of dat dan noodzakelijk is, daar kan je het over hebben. Maar wat jij je allemaal in je hoofd haalt over Big Brother-achtige scenario's, ik zie het echt met de beste wil van de wereld niet. Neem eens een stapje terug, en je zal zien dat je je in dit specifieke geval heel hard frustreert om niets. Ook die aanvallende en neerbuigende toon ("mensen struikelen over elkaar heen om te pronken hoe 'empathisch' ze wel niet zijn", kom nou...) vind ik absoluut niet bevorderend voor een constructief debat.

Dus met dat in gedachte en met het feit dat jij heel hard met je hielen in het zand staat wat betreft je mening (niets mis mee, maar je moet dan ook kunnen aanvaarden dat mensen er weerwoord op bieden) laat ik het hierbij.

Andermaal zeer veel woorden, allesbehalve kort (and it ain't an airport...) ... Zaken die onderuit gehaald kunnen worden met een paar korte tegenargumenten waaronder het feit dat de originele naam van Petra De Sutter wordt door de klassieke media zo goed als overal verzwegen wordt.

Niet durven... Je weet goed genoeg waar het om gaat.

Gebrek aan empathie verwijten is evenmin 'constructief' noch een argument op zich. Als je uitlegt waarom het voor een transgender pijnlijk kan zijn, ja dan heb ik daar begrip voor, maar ik herhaal mezelf: parlement, andere beledigingen niet gecensureerd door dezelfde media, ...

Hielen in het zand? Serieus? Ik zei dat ik niet aan nodeloos beledigen zou doen, dat ik het ik dit geval ook ongepast vond maar bekritiseerde allereerst de censuur door de VRT... Als dat al 'de hielen in het zand is' kan dat tellen als hyperbool.

Tja kijk, hier gaan we weer. "Andermaal zeer veel woorden" bijvoorbeeld. Toch niet noodzakelijk om zo aanvallend te doen? Is dit Twitter? Wat maakt de lengte van mijn berichten dan uit? Is het niet de bedoeling hier je argumenten fatsoenlijk te staven? Kan je je concentreren op de inhoud?

En nee hoor, ik weet niet "goed genoeg waar het om gaat." Je zegt al een paar keer dat je "niet zou durven" om de oude naam van Sam Bettens te plaatsen, daarmee insinuerend dat je dan met alle zonden van de wereld zou overladen worden, maar een ander lid doet het (in de juiste context) zonder problemen. Dus ja, je durft niet. Maar het kan wel. Probleem ligt bij jou of zit in je hoofd.

Deze hele discussie is nu al helemaal ontspoord, want oorspronkelijk ging het (toch toen ik de discussie vervoegde) dat je vindt dat deadnames van voor de transitie moeten behouden blijven, en dan over dat er een of andere "woke brigade" (mijn woorden) alle moeite van de wereld doet om oude namen uit het publieke leven te houden. Nu blijkt dat dat niet zo is (kijk naar de Wikipedia pagina van Sam Bettens, Elliot Page, Caitlyn Jenner, ...) en dat je ook hier en elders -mits de context er toe vraagt- die namen wel op een respectvolle manier kan plaatsen.

En dan gaat het van "censuur" bij de VRT (terwijl er gewoon bij staat dat ze dat hebben gebliept omwille van hoe gevoelig het kan zijn; als ik bv. voor de camera kom om een interview te geven, dan mag ik ook vragen om mij niet zichtbaar te tonen; is dat ook "censuur"?) en agenda's hier en dwang daar en ... En ja, herhaal jezelf maar. Het blijft echter wel een foute vergelijking. Een geslacht, gender, naam, hebben allemaal te maken met identiteit. Daar expliciet een kwetsende opmerking over maken snijdt veel dieper dan een opmerking over snuiven. Je houdt je echt van den domme door te doen alsof dat hetzelfde zou zijn.

En bovendien: had de Ridder naar de VRT gebeld met de vraag om die belediging niet meer uit te zenden, wie zegt dat ze het dan niet gedaan zouden hebben, bijvoorbeeld? Je staat hier bijna schuimbekkend te doen alsof er een hele doofpotoperatie is terwijl er voorbeelden genoeg zijn van artikels en situaties waarin deadnames gewoon gebruikt worden, op basis van 1 bliepje van de VRT.

En met voeten in het zand bedoel ik dat je 0,0mm wijkt van je kruistochtstandpunt. Je krijgt argumenten die je gewoon tegenspreken (dat deadnames bijvoorbeeld wel gebruikt worden in de juiste context en dat daar geen woke politie door het dak komt om je mee te nemen, en je kan klaarblijkelijk wel de oude naam van Sam Bettens posten, jij durft gewoon niet) en die negeer je dan of het wordt dan anders geframed. Of je springt naar de volgende windmolen om te bevechten, compleet met zware termen als Big Brother-gewijs etc. Allemaal sterk overdreven. Ik ben ook niet de enige die dat bemerkt in deze thread.

Jij kan het goed uitleggen, maar je gaat niet eerlijk in debat. Komt daar dan nog een neerbuigend toontje bij en een air alsof jij de enige bent die de waarheid in pacht heeft en het eens allemaal zal komen uitleggen (terwijl jij even goed vanuit een ideologische overtuiging argumenteert; misschien zelfs nog harder dan je tegenstanders) en dat maakt dat er gewoon niets constructiefs uit een debat met jou over dit onderwerp kan komen. Overigens geen problemen met hard taalgebruik in discussies, maar dan moet je ook open staan voor wat anderen zeggen, en dat doe jij hoegenaamd niet.

En vooraleer je alweer zegt dat je "op de man" wordt aangevallen: ik heb je ook al verdedigd in deze thread. Ik verdenk je niet van een slecht mens te zijn. Gewoon een slechte gesprekspartner in deze.

Mijn oprechte excuses voor de lange tekst, maar ik hoop dat je nu wat beter begrijpt wat ik bedoel. Je zal nog wel reageren en dat laatste woord gun ik je, maar ik hoop echt (dat is geen sarcasme) dat je toch eens even afstand neemt en de hele situatie nog eens overdenkt. Dan zal je misschien zien dat je toch een beetje overdrijft en onnodig kan schofferen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja kijk, hier gaan we weer. "Andermaal zeer veel woorden" bijvoorbeeld. Toch niet noodzakelijk om zo aanvallend te doen? Is dit Twitter? Wat maakt de lengte van mijn berichten dan uit? Is het niet de bedoeling hier je argumenten fatsoenlijk te staven? Kan je je concentreren op de inhoud?

Dat ik dermate veel woorden niet allemaal meer nauwgezet ga lezen noch in herhaling ga vallen door er opnieuw op te antwoorden want jij herhaalt je zelf evenzeer.

Ik zou vooral zeggen herlees je eigen post en zoek de balk in je eigen oog vooraleer je de splinter in dat van een ander zoekt.
Ik ben zeker niet meer aanvallend dan anderen in deze thread, integendeel denk ik zelfs.

Ik heb overigens in het verleden transgenders als collega's gehad en die "perfect" behandeld als hun gewenste gender. Dat neemt niet weg dat ik vind dat big Brother termen zijn in deze discussie mooie metaforen zijn voor hoever de slinger bij momenten doorslaat in de andere richting.
Reflecteer bijvoorbeeld maar eens grondig waarom men ondanks dat het zogezegd gender is dat veranderlijk is, men toch van geslachtsverandering spreekt.

Sterk overdreven? Ik refereer naar een heisa die ik zelf niet gemaakt heb.

Maar voor sommigen is het nooit genoeg... In zekere zin is er dus ook iets zeer Trumpiaans aan de andere kant in dat debat, les extrêmes se touchent in zekere zin.

@KnightOfCydonia Omdat geslachtsverandering refereert naar verandering van de geslachtsdelen, dus een verandering gerelateerd aan biologische sex kenmerken terwijl gender eerder slaat op de interne leefwereld, je psyche en gevoel alsook het sociaal construct en de rollenpatronen die man en vrouw zich in onze maatschappij aanmeten en aangemeten krijgen.

Nee, zoals al zo vaak gezegd moet je vooral eens naar je zelf durven kijken. Die "maar ik had een transgender iemand als collega" hebben we hier al zo vaak gehoord maar dat geeft je geen vrijgeleide om eender wat van kritiek te spuien zonder weerwerk. Je speelt hier zelf in vele debatten de rol van die trumpiaanse stem die de MAGA anti woke retoriek gretig en met veel passie brengt. Door zo met waanzinnig overdreven emotioneel geladen hyperbolen te schermen zet je je punten geen kracht bij. In tegendeel, het werkt eerder tegenovergesteld omdat het zo overdreven is dat je het moeilijk serieus kan nemen. Zo je hielen in het zand ingraven, wat ik eerder een understatement vind gezien je eerder tot je middel zit ingegraven in je door jezelf aangelegde cultuur oorlog loopgraven zorgt ervoor dat discussies gewoon in cirkels draaien.

@KnightOfCydonia Omdat geslachtsverandering refereert naar verandering van de geslachtsdelen, dus een verandering gerelateerd aan biologische sex kenmerken terwijl gender eerder slaat op de interne leefwereld, je psyche en gevoel alsook het sociaal construct en de rollenpatronen die man en vrouw zich in onze maatschappij aanmeten en aangemeten krijgen.
...

Maar in de context waarin die user het gebruikte, ging het dus niet per se daarover, maar ging het over een gendertransitie. Vandaar mijn exacte opmerking over het spelletje balletje-balletje wat er gespeeld wordt. Zelfs aan jouw definitie schort het een en ander, en dat weet je zelf ook, maar dat debat ga ik hier niet nogmaals voeren.

En andermaal voor ook jij weer op de man speelt, en het meer hebt over discussies in het verleden, dan deze discussie: zoek de balk in je eigen oog, voor je de splinter zoekt bij een ander. Veel meer woorden maak ik hier niet aan vuil.

Ik bepleit hier nergens om transgenders continu te gaan misgenderen, noch om hun oude namen te pas en te onpas te gaan gebruiken, of om ze te gaan beledigen, MAAR ik vind censureren van een parlementair 'debat' door een overheidszender wél een stap te ver, en vind deadnamen niet de doodszonde die men ervan maakt.
Dan ben ik de onredelijke persoon? Het enige resterende alternatief is gewoon 100% meegaan in censuur en doodzwijgen (pun intended) van historische feiten, en dan zijn Big Brother termen géén hyperbolen maar perfecte analogieën.

Als je hier afkomt met zodanig overdreven hyperbolen als geschiedenis vervalsing, overheidscensuur, quasi religieuze gedachtes, big brother, woke agenda, dwangmatige ideologie en god weet wat nog allemaal gewoon omdat de VRT een belediging bleepte dan ja, vind ik dat vrij onredelijk.

Als je hier afkomt met geschiedenis vervalsing, overheidscensuur, quasi religieuze gedachtes, big brother, woke agenda, dwangmatige ideologie en god weet wat nog allemaal gewoon omdat de VRT een belediging bleepte dan ja, vind ik dat vrij onredelijk.

Jij mag dat vinden. Ik vind een andere naam genoemd worden dan dat je werkelijk heet, een belediging noemen van die aard dat die weg gebleept moet worden, evenzeer niet alleen onredelijk maar onnodig verregaand. Heb dat ook beter onderbouwd dan louter je afvragen in welke mate mensen daar gekwetst door worden...

Als een foute naam een belediging is, ben ik overigens vandaag al minstens 2 keer beledigd... maar goed, andere maten en gewichten zeker?

Bij Sam Bettens staat de oude naam, bij Petra De Sutter dan weer niet. Voor mij is dat overigens prima, aangezien voor zij voor haar transitie vooral een academische carrière had, en de voorste letter volstaat voor een academische carrière. Maar stel nu dat zij voorheen "Wim" De Sutter had geheten, vond ik wel dat daar W. De Sutter had moeten staan ja.
Als het je gerust kan stellen: het doctoraat van De Sutter staat onder haar deadname in de UGent bibliotheekcatalogus. Geen "geschiedvervalsing" dus.
Als een foute naam een belediging is, ben ik overigens vandaag al minstens 2 keer beledigd... maar goed, andere maten en gewichten zeker?
Het is een belediging omdat het een bewuste misgendering is, niet omdat iemand haar per ongeluk bijvoorbeeld Pauline heeft genoemd i.p.v. Petra.

En dat bedoel ik maar net met tegen windmolens vechten, iets wat je heel vaak ziet bij dit soort "cultuuroorlog" discussies. Soms heb ik de indruk dat men gewoon dingen verkeerd interpreteert of zaken gaat verzinnen of heel hard overdrijven om toch maar een reden te hebben om te mogen uitvliegen tegen "woke".

Heel veel vijven en zessen en zwaarwichtige cultuuroorlogstaal maar ondertussen staat de oude naam van De Sutter dus wel nog gewoon te boek bij de UGent, gebruikt men op het internet (zoals op Wikipedia) ook vaak—wanneer de context erom vraagt—oude namen (voorbeeld hiergenoemd was Sam Bettens; oude naam staat er gewoon bij) en mag je hier tot nader order ook gewoon oude namen plaatsen wanneer de context erom vraagt, ook al "durven" sommigen dat niet.

Zo enorm hard lijkt die befaamde slinger mij toch nog niet doorgeslagen.

Terug
Bovenaan