En wat als dat nu wel zou zijn? Dat ik me echt slecht voel als jij mij Anne noemt? Is het dan zo een enorme moeite om dat niet te doen, of dat te bleepen? Wie of wat heeft er baat bij dat die oude naam niet gebliept wordt? Wat is de meerwaarde of nieuwswaarde voor de journaalkijker om die oude naam te horen? Wie hem wil horen, kan het toch gaan opzoeken? Want zoals ik al zei: de oude naam van pakweg Sam Bettens staat gewoon op Wikipedia. Er is dus doorgaans geen wijdverspreide samenzwering om werkelijk alle referenties naar die "oude persoon" te verwijderen. Ook op de Wikipedia van De Sutter staat dat ze transgender is, bijvoorbeeld.
En verder: kan jij je nu echt niet voorstellen dat zo'n oude naam voor iemand die zoiets ingrijpend heeft meegemaakt als een geslachtsverandering (en alle twijfel en gevoelens die daar bij komen kijken) heel pijnlijke gevoelens oproept? Jij gaat er van uit dat dat niet kwetst, maar de wereld draait niet om jou. En je hebt het hier over zware termen als censureren en al van dat, maar ook hier komt het toch gewoon neer op fatsoen? Ik vraag het nogmaals: wat is de meerwaarde van die naam niet te bliepen?
Je kan bijvoorbeeld ook op het nieuws wrakken van dodelijke ongevallen in detail gaan filmen terwijl het bloed er nog uit hangt te druppen. Dat is immers nieuws, er is niets aan gemanipuleerd, en het toont de kijker de ware situatie, maar men doet dat vaak niet. Enerzijds omdat het shockerend kan zijn voor kijkers, en anderzijds omdat het 0,0 bijdraagt aan het nieuws zelf, en de nabestaanden onnodig kan kwetsen. Is dat dan censuur? Neen toch? Dat is een redactionele keuze. Men toont empathie.
Een belediging over iemand's diepe persoonlijke belevingen (gender etc.) is trouwens nog iets heel anders als een (al dan niet verzonnen) belediging over het gebruiken van drugs. Dat zie je toch zelf ook?
Ik vind dit echt zo een bizarre heuvel om op te sterven.
Tel eens met hoeveel zinnen je hier reageert op één zin van en besef hoeveel je misattribueert aan mij.
Bij Sam Bettens staat de oude naam, bij Petra De Sutter dan weer niet. Voor mij is dat overigens prima, aangezien voor zij voor haar transitie vooral een academische carrière had, en de voorste letter volstaat voor een academische carrière. Maar stel nu dat zij voorheen "Wim" De Sutter had geheten, vond ik wel dat daar W. De Sutter had moeten staan ja.
Iets ingrijpend heeft meegemaakt... ik dacht allereerst dat het een genderverandering was, of gaan we weer het balletje-balletje spelen tussen gender en geslacht? Zijn vele pijnlijke zaken in het leven, de vraag is in welke mate anderen zich daaraan moeten aanpassen.
Ik verwacht nergens dat de wereld om mij draait. Ik zou niet bewust de oude naam gebruiken, noch een foute naam.
De meerwaarde van niet te bliepen is dat het gaat om debat op het hoogste politiek niveau (al is dat debat op zijn beurt van laag niveau) en dat het nu gaat om bliepen van iets dat niet in jouw kraam past, misschien jezelf eens voorstellen dat er ook andere zaken gebliept zouden worden...
Bij elke vergelijking gaan er verschillen zijn. Je kan evengoed zeggen: het ene is een merkbaar domme belediging waar niemand veel gevolg aan gaat geven, het andere is een beschuldiging van een illegaal misdrijf, waardoor iedereen zich nu afvraagt of die minister regelmatig een lijntje snuift... iedereen wist echter al dat Petra De Sutter vroeger een man was - maar goed, het taboe dat men op misgendering poogt te leggen tracht ook dat te doen verzwijgen natuurlijk - if anything heb je nu bijgeleerd dat die Sintobin niet bijster snugger is.
En dan hier: waar zie jij dat? Iemand die oprecht een foutje maakt die gaat heus niet "in de ban geslagen worden door de goegemeente op social media". Misschien krijg je commentaar door enkele extremen (die zijn er altijd op het internet) maar je ziet alweer spoken vind ik.
Opnieuw: zie de heise vorige keer op social media rond De Slimste Mens, of de ijver waarmee mensen hier over elkaar struikelen om te pronken met hoe "empathisch" ze wel niet zijn.
Ok dan, lekker consequent.
Dat was dus effectief per ongeluk en is bij deze gecorrigeerd. Maar eigenlijk bewijs je net mee m'n punt.
Ik denk als we Sintobin vanaf nu Stefanie noemen, dat hij dat toch ook gewoon schadelijk vindt hoor.
Doen zou ik zeggen! Wat is het ergste dat gaat gebeuren denk je?