doctor in medicinale chemie

Ik overweeg om te doctoreren in de medicinale chemie aan de universiteit Gent. Nu vroeg ik mij af of er in Belgische farmaceutische industrie veel vraag is naar dit type doctors? En of hier wel nog toekomst in is wegens de steeds grotere shift naar biologicals.

Nee, ga je echt geen werk mee vinden 🙃

Misschien is het goed om te vermelden naar welk type functie je wil in de farma industrie (als je dat al weet)

Het liefst zou ik in R&D terecht komen, bv bij Janssen of Pfizer en daar als Discovery scientist werken of iets in die lijn.
In R&D gaat een PhD altijd prefered of zelf required zijn. En wat betreft biologicals vs traditional; die bedrijven dat je noemt hun core business is nog altijd traditional pharma. Dan nog, het is niet alsof je PhD subject alles bepaalt (natuurlijk relevant aan farma/chemie) Het gaat ook om transferable skills, het feit dat je je PhD hebt afgewerkt, etc

Check out this job at Johnson & Johnson:
https://www.linkedin.com/jobs/view/3117951525

In deze job vernoemen ze medicinal chemistry

Janssen zal geen probleem vormen. Voldoende opportuniteiten in België waar jij naar op zoek bent.
Pfizer zal je moeten verhuizen naar de US. In België zijn ze vooral heel sterk in commerciële productie. Ze hebben in Brussel wel nog een klinische onderzoeksafdeling, maar de scientist posities zitten quasi allemaal in de US.

Je kan in België nog terecht bij Galapagos, ArgenX, UCB, GSK, Baxter. Je moet vooral op zoek gaan naar big farma/biotech met R&D activiteiten in België.

In R&D gaat een PhD altijd prefered of zelf required zijn. En wat betreft biologicals vs traditional; die bedrijven dat je noemt hun core business is nog altijd traditional pharma. Dan nog, het is niet alsof je PhD subject alles bepaalt (natuurlijk relevant aan farma/chemie) Het gaat ook om transferable skills, het feit dat je je PhD hebt afgewerkt, etc

Check out this job at Johnson & Johnson:
https://www.linkedin.com/jobs/view/3117951525

In deze job vernoemen ze medicinal chemistry
In België heeft GSK een biological site in Rixensart en Sanofi in Gent (Ablynx). Die van Janssen zit in Nederland (Leiden).

Ik denk dat vandaag en op termijn zeker nog een vraag zal zijn naar scientists in de small molecules. Of dat in België of elders zal zijn, zal afhangen van de strategie van het management van die (big) pharma/biotech.

Als het u interesesert, en je hebt financiering voor je doctoraat: gewoon doen.
Je moet nu nog niet nadenken over specifieke jobmogelijkheden na je doctoraat, dat heeft geen zin omdat uiteindelijk vrij breed binnen R&D gaat kunnen zoeken.

Het liefst zou ik in R&D terecht komen, bv bij Janssen of Pfizer en daar als Discovery scientist werken of iets in die lijn.
Ik ken iemand die daar werkt, en die heeft "gewoon" een PhD in neurobiologie (zij doctoreerde op neuroregeneratie in de oogzenuw bij oude zebravissen)

Terug
Bovenaan