Doorlopend gezoem

GETHEZ

Well-known member
Ok even een topicje openen, zit met een vraagje. Weet iemand wat dit kan zijn, ik hoor zo een monotoon geluid, klinkt als een gezoem, aan één stuk. Ik heb dat bij momenten in mijn slaapkamer, veel minder dan op andere plaatsen in het huis.

Eerst dacht ik aan een bouw wat verder in t straat, of mss zelf de ring van Brussel, die je kan horen als de wind via een bepaalde weg waait of zelf een vliegtuig, want hier vliegen ook wel eens wat vliegtuigen over naar Zaventem.

Ik krijg hier een solide 30 decibel op een app op de gsm, ik vind dat toch niet weinig... Het wordt gemeten in de slaapkamer, met deur en raam dicht, als ik op het straat ga staan hoor ik niet meteen veel geluid, iedereen ligt in zijn bedde voor het moment.

Lijkt precies op een vliegtuig dat in de verte aan het vliegen is, maar ik weet dat hetzelfde geluid overdag dan, hetzelfde klinkt maar dan maar in golven met anderhalve seconde tussen elke golf.

Wat kan dit mogelijk zijn, bij mijn weten staat hier geen transformator of generator opgesteld. Hebben jullie ook soms last van zulk omgevingsgeluid, of in 1 of andere soorten van geluiden waardoor het niet echt stil is...

Hoogspanningslijn in de buurt?

Die hoor je soms zoemen.

Ergens een ventilator of pompje in de buurt?

Mss een apparaatje, zet de stroom eens af.

Een warmtepomp van ergens bij de buren ofzo?

Dacht ik ook meteen aan.

De onze staat op onze gevel gemonteerd. Binnenkort afspraak maken om ze los te koppelen en op een sokkel te zetten. Buiten niks te horen, 's nachts een irritant gezoem als ze niet op stille modus staat. Soms heeft ze voor sanitair bijwarmen, of als het 's nachts heel koud is volle vermogen nodig en dan schakelt stille modus uit. Worden we soms wakker van. En buiten op straat is amper iets te horen dan.

Even inpikken op de reacties hierboven. Ik kan dus idd het geluid meten, dus een vraagje, is 30 decibel voor s'nachts normaal? Zoals al gezegd horen we de ring wel van hier, maar dit geluid heeft een veel lagere toon, en de autostrade hoor je hier enkel met een raam open, en als de wind goed staat daarvoor.

Mij lijkt het dus eerder naar een apparaat te gaan, maar ik kan mij toch niet inbeelden dat een (huis) apparaat zulk gezoem maakt??

Dus yeah, deze reactie er even uitgepikt:
Heb dit eerder ook meegemaakt, om hondsdol van te worden. Het bleek het ventilatiesysteem te zijn
Het klopt dat we idd een ventilatiesysteem hebben in het huis, en onzen buur, rechtstreeks aanpalend aan slaapkamer, heeft een huis met de nieuwste technologieën, zijn dak staat vol zonnepanelen dus vermoed dat hij ook wel warmtepompen en dergelijke in huis heeft.

Maar hoe kan je dit aldus identificeren dat het een ventilatiesysteem is? En kan je van dat gezoem af geraken? Ik heb het gezoem ook al laten horen aan iemand anders, en die kon dit bevestigen, het is er dus wel degelijk, soms helemaal niet, en andere momenten echt feller...

Hier hetzelfde. In mijn bed contact licht gezoem hoorbaar. Ik woon (voorlopig nog hopelijk) op een appartement en volgens mij is dat het ventilatiesysteem van de buren want ik de mijne uitzet hoor ik het nog een beetje. Om zot te worden en zeker als je er naar begint te luisteren. Is ook met zo'n perioden. Een paar dagen/weken dat gezoem en daarna een tijdje niks meer...

Warmtepompt staat in de kelderverdieping, dus lijkt me onwaarschijnlijk.

Heb dit eerder ook meegemaakt, om hondsdol van te worden. Het bleek het ventilatiesysteem te zijn
Dat was ook mijn eerste gok. Als dat niet goed staat afgesteld (onbalans of te roosters teveel geknepen) kan dat echt een gebrom geven. Wij hebben daarnaast in rijwoning ook al last van de buren zijn ventilatie en 3d printer gehad.

Mijn schoonbroer heeft het geplaatst (en deed ook ventilatie systemen plaatsen vroeger), dus zal het hem eens vragen. 9 op de 10 zal het wel dat zijn, aangezien deze ingewerkt is in een kruipruimte onder het dak, 2 kamers van mij zogezegd. Maar ga hem ni lastig vallen nu, tis zondag :p

Kan wel degelijk een elektrisch apparaat zijn. Heb zo ooit een wekker radio gehad die een zoemend geluid maakte.
Dat verdween wanneer ik het nachtlampje (dat op dezelfde stekkerblok stak) aan zette. Wanneer ik dat lampje uit deed, begon de wekker radio terug te zoemen. Zeer vreemd. Toen kunnen oplossen door beide apparaten in een ander stopcontact te steken.

Aangezien het gezoem 's nachts verandert bij jou: wat verandert er allemaal op dat moment? Centrale verwarming op nachtstand? Elektrische teller op nachtstand? Bepaalde verlichting aan of uit? Ventilatie (zoals al gezegd) aan of uit?

Mss een misverstand maar heb het dus ook overdag, wanneer ik van thuis uit werk, het valt uiteraard dubbel zo hard op wanneer het overal stil is, maar dat gezoem overdag is ook soms serieus irriterend...

Eens uw elektriciteit volledig afleggen voor een paar minuten en opnieuw luisteren?
Dan zou je al bepaalde zaken kunnen uitsluiten.

Ja maar het is niet of het er constant is, maar idd, eens de ventilatie afzetten wanneer ik het hoor mss?

30dB is wel zeer stil en is ongeveer de ondergrens dat een smartphone kan meten.
Ik krijg hier een solide 30 decibel op een app op de gsm, ik vind dat toch niet weinig...

Solide? 30dB is zowat de ondergrens dat een gsm kan registreren, dus het is echt wél weinig. Maar natuurlijk, als je in bed ligt en probeert te slapen kan het toch serieus storend zijn.
Dus de piste van iets tinnitus-achtig is niet persé direct uit te sluiten, behalve dan dat je zegt dat je het niet in elke ruimte even goed hoort wat dan uiteraard wél wijst op een externe factor. Je zou in die andere ruimtes ook eens kunnen meten om te zien of je gsm nog stiller kan registreren.

Paar jaar terug had ik ook iets gelijkaardig met een stofzuiger. Overdag als ik in stilte zat te werken hoorde ik ook zo een zacht gezoem/gebrom. Niet luid maar genoeg om storend te zijn na een uur.

Ook beginnen zoeken en stroom afzetten (en toen was het weg). Vervolgens de kringen beginnen afgaan en bleek uit de woonkamer te komen (ook ventilatie gechecked, die stond al af). Bleek dus de stofzuiger te zijn wiens uitknop (zo een draaiknop met vermogen) niet meer volledig uitkon. Die motor stond dus continue op minimum vermogen te draaien.

30dB is wel zeer stil en is ongeveer de ondergrens dat een smartphone kan meten.

Solide? 30dB is zowat de ondergrens dat een gsm kan registreren, dus het is echt wél weinig. Maar natuurlijk, als je in bed ligt en probeert te slapen kan het toch serieus storend zijn.
Dus de piste van iets tinnitus-achtig is niet persé direct uit te sluiten, behalve dan dat je zegt dat je het niet in elke ruimte even goed hoort wat dan uiteraard wél wijst op een externe factor. Je zou in die andere ruimtes ook eens kunnen meten om te zien of je gsm nog stiller kan registreren.
Ja maar lag ook een keer in bed met de beats uit de boxen van een feestje bij de buren (om 2 uur nachts bij de buren in de week :p)

Die gaf voor duidelijk hoorbare bassen toch tussen de 30 en 50 decibels aan. Ramen en deuren gesloten... Dus ik vermoed dat die 30 wel degelijk een geluid weergeeft dat hoger is dan het zou mogen zijn s'nachts

Dacht ik ook meteen aan.

De onze staat op onze gevel gemonteerd. Binnenkort afspraak maken om ze los te koppelen en op een sokkel te zetten. Buiten niks te horen, 's nachts een irritant gezoem als ze niet op stille modus staat. Soms heeft ze voor sanitair bijwarmen, of als het 's nachts heel koud is volle vermogen nodig en dan schakelt stille modus uit. Worden we soms wakker van. En buiten op straat is amper iets te horen dan.
Huh ik heb die warmtepomp nog nooit gehoord?

Terug
Bovenaan