Doorlopend gezoem

Ik zou ook aan één of ander elektrisch apparaat denken.
Ik heb slimme lampen van Ikea die je met een afstandsbediening kan aansturen. In principe zet je de originele lichtschakelaar aan en bedien je de lichten vervolgens met de afstandsbediening. Echter zolang de originele lichtschakelaar aanstaat krijg je een soort gezoem te horen. Als je in je bed ligt en er is geen omgevingsgeluid ga je dat opmerken. Ik zet de schakelaar dus uit als ik ga slapen.

Heb het ook eens gehoord op een van onze slaapkamers. Ben begonnen met stroomkringen Enzo uit te schakelen. Uiteindelijk gevonden dat het de pomp van de gas cv ketel was die dat gezoem doorgeeft via de leidingen tot in de radiator op die kamer. Op andere kamers met radiatoren niet te horen trouwens. Ook op dat moment stond enkel de vloerverwarming beneden op en in de radiatoren zelf stroomde geen water.

Thx, al een paar mogelijkheden gelezen die ik kan proberen uitzoeken. Er zijn er hier nog in huis die hetzelfde horen blijkbaar, dus ik vermoed dat we tinnitus kunnen uitsluiten...

Volgende keer dat je het nog eens hoort die ventilatie unit eens uitschakelen. Indien dan nog aanwezig volledig de elektriciteit eens uitschakelen, als het dan niet meer te horen is je kringen één voor één aanzetten om te lokaliseren vanwaar het komt.

Is dat een ventilatiesysteem C of D? Hoe lang draait dat al en heeft dat ooit al onderhoud gekregen?

Recent, eind 2021 ofzo, vitoladens 300-c,

En ook zo een vat voor warm water, ook van viessman, maar vind effe niet het model

Volgende keer dat je het nog eens hoort die ventilatie unit eens uitschakelen. Indien dan nog aanwezig volledig de elektriciteit eens uitschakelen, als het dan niet meer te horen is je kringen één voor één aanzetten om te lokaliseren vanwaar het komt.

Is dat een ventilatiesysteem C of D? Hoe lang draait dat al en heeft dat ooit al onderhoud gekregen?
Ga ik komende dagen eens navragen

Ik hoorde een paar maand geleden een soort bel geluid...net zoals je hebt bij tinnitus maar ik had dit enkel ik mijn achtertuin. Nergens anders. Ik dacht dat ik het alleen hoorde tot ik hierover met mn partner sprak en dat ze me vertelde dat ze dit ook hoorde.
In de maand September was het geluid weg tot ik de buurman in z'n tuin zag en kort daarna was het geluid terug.
Bleef dat hij een soort bel buiten had hangen dat geluid maakte met de wind. Heb toen gevraagd om dit te verwijderen want ze ook gedaan hebben.
Vraag het aan je buren of ze dit ook horen. T zal wellicht komen van 1 van je buren

Quasi alles elektrisch maakt wel wat geluid. In de slaapkamer zijn alle apparaten verboden hier.

Enkele veel voorkomende apparaten met een geluidsniveau boven de 25db, afstand is hier ook belangrijk:
- Diepvriezer
- Koelkast
- Oven, wasmachine, vaatwasser, droogkast, microgolf en soortgelijke (al scheelt er dan wel iets met het apparaat, een elektrisch lek misschien)
- Omvormers (zonnepanelen hebben omvormers)
- Versterkers
- Warmtepomp
- Condensator
- Waterontharder
- Opladers met omvormers (gsm, laptop, ...)
- platenspeler (zet die af als je het niet gebruikt, dit is zeer merkbaar)
- always-on apparaten zoals een TV (plasma televisies en CRTs zeker)
- tuinapparaten die in een gedeeld circuit steken kunnen 'noise' induceren in het netwerk en dat kan zich uiten in een ingestoken apparaat.

Ik ben hier wellicht te extreem in, maar ik schakel alles altijd uit in de avond.

Toevallig geen buren die obees zijn? Ik heb daar ooit last van gehad en het bleek de onderbuur te zijn die met een apneu toestel sliep.
Enorm irritant.

Toevallig geen buren die obees zijn? Ik heb daar ooit last van gehad en het bleek de onderbuur te zijn die met een apneu toestel sliep.
Enorm irritant.
Je hoeft niet obees te zijn om met een CPAP te moeten slapen. Die dingen maken tegenwoordig ook veel minder lawaai dan vroeger en het zou een ritmisch geluid moeten maken i.p.v. doorlopend gezoem, de moderne toestellen "ademen" mee zodat je niet die constante tegendruk hebt.

In een ver verleden was er een tijd dat ik op een appartement woonde en de gewoonte had om een paar keer per week van 5u30 tot 6u30 op de rollen te rijden.
Appartement gaf aan de achterzijde uit op een binnenplaats.
Op een bepaald moment zie ik op een ochtend terwijl ik binnen aan het fietsen ben onze buurvrouw daar rondlopen en in het rond kijken.
Vreemd zo vroeg op dit uur, dus ik kijk uit het raam en vraag of alles ok is?
Zegt ze me dat ze al weken op zoek is naar een zoemend geluid dat ze af en toe 's ochtends hoort en dat ze denkt dat het van daar ergens moet komen want in de kelder heeft ze het ook niet gevonden...
Dan was het rap duidelijk wat de reden was...
Ik heb mijn trainingsregime dan ook wat aangepast uiteraard!

Je hoeft niet obees te zijn om met een CPAP te moeten slapen. Die dingen maken tegenwoordig ook veel minder lawaai dan vroeger en het zou een ritmisch geluid moeten maken i.p.v. doorlopend gezoem, de moderne toestellen "ademen" mee zodat je niet die constante tegendruk hebt.
Was een piepend geluid en als dat extra druk gaf dan piepte dat extra....Misschien geen cpap maar zuurstoffles ofzo....was wel degelijk iemand die extreem overgewicht had.

In een ver verleden was er een tijd dat ik op een appartement woonde en de gewoonte had om een paar keer per week van 5u30 tot 6u30 op de rollen te rijden.
Appartement gaf aan de achterzijde uit op een binnenplaats.
Op een bepaald moment zie ik op een ochtend terwijl ik binnen aan het fietsen ben onze buurvrouw daar rondlopen en in het rond kijken.
Vreemd zo vroeg op dit uur, dus ik kijk uit het raam en vraag of alles ok is?
Zegt ze me dat ze al weken op zoek is naar een zoemend geluid dat ze af en toe 's ochtends hoort en dat ze denkt dat het van daar ergens moet komen want in de kelder heeft ze het ook niet gevonden...
Dan was het rap duidelijk wat de reden was...
Ik heb mijn trainingsregime dan ook wat aangepast uiteraard!

Is dat geen doorfietsend gezoem ipv doorlopend? :unsure:

I'll get me coat!

Zoemende geluiden waarvan ik al last heb gehad:

- GSM lader die instak langs bed
- Lampen die verder ingedraaid moesten worden
- Computer
- Warmtepomp van de buren (ty buren)

Vant weekend bij het ouderlijk huis langs een kant ook last van, tijdens ochtend loop ontdekt wat het was, paar straten verderop een generator die stond te draaien in een bouwput..

Ik heb in het verleden ongeveer hetzelfde mee gemaakt toen ik nog in mijn appartement woonde dat ik nu verhuur. Het bleek de waterpomp te zijn die op de collector gemonteerd zit van de vloerverwarming en die is tegen de muur bevestigd. Door die vibratie gaf het een irritant geluid door de muur dat tot in de slaapkamer te horen was. Heb dit opgelost om hier een mat tussen te monteren die trillingen opvangt.

Terug
Bovenaan