Drones leggen het luchtruim plat in BE & EU

Misschien een hele domme vraag, maar waarom kunnen / mogen we die drones niet neerhalen?

Van wat ik de afgelopen dagen heb gehoord in de media is er vooral het gevaar dat die drones mensen op de grond zouden raken.
Drones boven militaire basissen mogen wel worden neergehaald, dat heeft de legerbaas Vansina bevolen.

Het luchtruim boven Brussel is trouwens opnieuw toe nu, nadat het even terug open is geweest.

Misschien een hele domme vraag, maar waarom kunnen / mogen we die drones niet neerhalen?
Omdat we geen legerbasissen meer hebben zoals in de films met torens en scherpschutters.
Groot gedeelte van de beveiliging wordt zelfs uitgevoerd door privé bedrijven.
Ze gaan echt soldaten moeten toewijzen en bewapenen hiervoor.

Het is niet van mogen. Het is van moeilijk kunnen.
Je moet kijken hoe je dat het beste veilig aanpakt. Via de niet agressieve manieren gaat niet (jammers, netten) door verschillende redenen.
Ze uit de lucht schieten is ook gevaarlijk voor burgers. Dus het is allesbehalve evident.

Jammers enzo werken niet of amper. Geen luchtafweer meer sinds 2005 waarmee we dat nogal drastisch zou kunnen. Voor de onderste laag luchtafweer (drones, heli's) was er dacht ik wel een aankoop gedaan in Polen? Maar ja heel Europa is tegelijkertijd aan het kopen dus dat gaat hier morgen nog niet zijn. En veel van het gekochte materiaal wordt ook eerst doorgesluisd naar Oekraïne wegens daar noodzakelijker. En zelfs met luchtafweer is het een risico: je schiet wat uit de lucht boven een van de dichtsbewoonde gebieden van Europa. Als je niet kan controleren waar dat terecht komt dan ga je mensen in gevaar brengen.
Met geweren ofzo: veel succes. Die dingen zijn zo snel en onvoorspelbaar dat je ze moeilijk kan raken. Met jachtgeweren en hagel heb je misschien meer kans om te raken, maar dan moet je ook dicht genoeg raken voor er op te vuren. Ik zie weinig andere mogelijkheden. Vansina heeft gezegd van neerhalen indien er geen burgers in gevaar gebracht worden maar in praktijk zie ik dat nog niet onmiddellijk gebeuren.

Goed anderhalf jaar geleden lanceerde Oekraïne hun operatie spiderweb dat aantoonde hoe je quasi ongehinderd drones kan binnensmokkelen in een land en kan inzetten voor oorlog of terrorisme. Wat is er op dat moment door defensie in gang gezet? Tenderprocedures van 2 jaar om uit te komen bij een of andere goedkope, onbewezen Franse fabrikant die ons uiteindelijk toch budgetair naait? Waarom gewoon geen ingenieurs, bedrijven, miltairen samenzetten in een of andere loods om wat POC's te maken om vanuit defensie zelf op korte termijn iets door te ontwikkelen?

Laatst bewerkt:
Als je ze echt uit de lucht wil halen zet je er beter 1 van die oude dingo's.
Nachtzicht, optiek tot +1-2km, bediening in de cabine via duidelijke schermen.
Probleem is dat je waarschijnlijk los door een huis schiet dat paar km verder staat.

De onmacht van België en bij uitbreiding Europa... Wie nog gelooft dat dit hobbyisten zijn... Russen, Chinezen, Jihadi, wie zal het zeggen?
Wie weet wordt er momenteel een gedetailleerde planning gemaakt voor een grootschalige aanval in de komende weken/maanden.
En wij sturen een helicopter en een paar combi's...

Dit hebben we nodig, maar daarvoor is het te laat.

dronebezit moet in de toekomst net als vuurwapens gereguleerd worden, enkel met vergunning.

Je kan er wel gewoon kopen op het internet.
Vuurwapens kan je ook gewoon verkrijgen op allerlei manieren.
Mensen die echt slechte bedoelingen hebben raken altijd wel aan hun gerief hoor.

Plus het is niet zo dat je heel simpel een kant en klaar model koopt. Veel is gewoon zelfbouw.

Was het probleem ook niet dat de drones te klein/snel zijn om zomaar neer te halen én dat ze niet opgepikt worden door radars? Ik herinner mij nog een post een aantal weken geleden dat we rond deze periode meer provocaties zouden zien met drones door de Russen maar dat is dan weer complotdenken :tongue:

"Nationale veiligheidsraad komt met spoed samen" lees ik net in de krant.
Hadden ze dit al niet beter eerder gedaan? 't is nu niet de eerste drone melding in Europa. Dat was echt toch kwestie van dagen/weken vooraleer België aan de beurt was.

Dat ze eens ballen kweken aan hun lijf en die drones uit de lucht knallen.
Als het technisch niet mogelijk is om welke reden ook dan moeten ze proactief naar een oplossing zoeken, maar nee, eerst wachten tot het luchtruim platligt en dan pas actie ondernemen.

Terug
Bovenaan