Drones leggen het luchtruim plat in BE & EU

Dat ze eens ballen kweken aan hun lijf en die drones uit de lucht knallen.
Als het technisch niet mogelijk is om welke reden ook dan moeten ze proactief naar een oplossing zoeken, maar nee, eerst wachten tot het luchtruim platligt en dan pas actie ondernemen.

Als je ziet dat men daar in het noorden raketten en straaljagers heeft moeten inzetten om 50% te "pakken" weet ik niet of dat zo eenvoudig is, bijkomend nog een dingetje - wat/waar/hoe komt het naar beneden - en wie gaat opdraaien voor de gevolgen.

Mss een drone met een schepnet op de markt brengen, in plaats van Pokemons kunnen er dan drones gevangen worden.

Een snelvurend luchtafweerkanon met programmeerbare projectielen die na een ingestelde tijd exploderen. Dit hoeven heus geen grote kalibers te zijn (25 tot 35mm is genoeg). Dit aangestuurd door een systeem met LIDAR dat de afstand, snelheid en mogelijke baan van de drone berekent.

Die drones neerhalen is niet het grote probleem, het probleem is dat we hier niet in een oorlogszone zitten en de kans op collateral damage veel te groot is.

Als je ziet dat men daar in het noorden raketten en straaljagers heeft moeten inzetten om 50% te "pakken" weet ik niet of dat zo eenvoudig is, bijkomend nog een dingetje - wat/waar/hoe komt het naar beneden - en wie gaat opdraaien voor de gevolgen.

Mss een drone met een schepnet op de markt brengen, in plaats van Pokemons kunnen er dan drones gevangen worden.
Ik denk dat we toch eens zullen moeten de expertise van de Oekraïners gaan aanspreken. Die staan op dat vlak al mijlenver voor op ons. Het zou mij zelfs niet verbazen als het echt tot een conflict komt met Rusland dat Rusland de eerste tijd van het conflict dankzij hun ervaringen met drones in Oekraïne een lichte overhand kan hebben ondanks het westerse militaire overwicht. Wij als Westen, en daar mag militaire superpower USA ook bij gerekend worden, zijn 0,0 vertrouwd met die nieuwe manier van oorlogsvoering en lijken daar helemaal niet mee bezig te zijn. Ik hoop dus dat er achter de schermen dat ook gezien hebben wat de afgelopen jaren in Oekraïne zich afgespeeld heeft en de nodige stappen al gezet zijn zodat we ook daar weer niet achterop lopen. Maar ik vrees ervoor.

Dat ze eens ballen kweken aan hun lijf en die drones uit de lucht knallen.
Als het technisch niet mogelijk is om welke reden ook dan moeten ze proactief naar een oplossing zoeken, maar nee, eerst wachten tot het luchtruim platligt en dan pas actie ondernemen.
En morgen staat dan een gezin beteuterd naar hun dak te kijken op de frontpagina van HLN waarna de massa terug compleet verontwaardigd is dat die brokstukken altijd wel ergens naar beneden vallen en de volgende "oplossing" is dat ze ze maar met een laser moeten neerschieten op een manier dat de brokstukken volledig in de lucht opbranden.

Drones met een schepnet bestonden al. Net zoals er drones bestaan met een net.
Het probleem is niet de detectie of het feit dat je die uit de lucht kan schieten. Het probleem zijn, zoals je het ook al zegt, de consequentie van die actie. Met een schepnet kan het ook mis gaan net zoals met een net. In Oekraïne gebruiken ze drones met een stok om een andere drone te doen crashen.

Dit is altijd een afweging die je moet maken tussen risico en impact. Het blijft uiteindelijk een risicoinschatting die men maakt. De risico's zijn ondertussen hoger en de impact is er ook.

Onze maatschappij hecht echter zeer veel belang aan de menselijke impact (dood, iemand zijn huis die afbrandt door brokstukken, gewonden,...) dan aan de financiële impact (luchtruim dat even dicht gaat). Maar dit blijft een afweging.
Bij een militair domein is het al wat gemakkelijker om die uit de lucht te knallen. Boven een luchthaven is dat al iets minder praktisch. En boven een stad tot zelfs dorp... is dat nog iets anders.

Het moment dat we effectief in oorlog zijn dan schieten we die gewoon neer. Of gaan we dat proberen, net zoals ze dit zo ook in Oekraïne doen. Het risico van ze ongemoeid te laten is daar van een heel andere categorie dan de overlast die wij ervan hebben.

Maar ja het klinkt natuurlijk goed om dan te gaan zeggen... dat risico is er al x jaar en nu pas denkt men eraan om x of y te doen...

Waar ik het dan spijtig vindt dat je weinig mensen hoort zeggen ja... deuh... we wilden x jaar geleden geen x miljoen afnemen van mensen hun pensioenen, sociale zekerheid of ... om te spenderen aan materiaal dat zou staan te verstoffen. Met munitie die helemaal niet gebruikt zou worden.

En morgen staat dan een gezin beteuterd naar hun dak te kijken op de frontpagina van HLN

Of het feit dat in het breed is uitgesmeerd dat het neerschieten van zo'n drone gezorgd heeft voor het overlijden van een kind op de crashlocatie...
Waarna het politiek gerecupereer dan weer geactiveerd wordt.

Laten we positief blijven.
Met een beetje geluk hebben ze al 1 van die drones kunnen vangen. Hebben ze die open gedaan om te kijken op welke manier en op welke frequentie ze werken.
Hebben ze met de kennis dat ze aan de grens zitten en hoever de bediening reikt een perimeter afgebakend en zit 3para in een café in Hamont,
klaar om een klopjacht te houden de volgende nachten.

Al gezien hoe groot die drones zijn??

Wat ik vreemd vind is dat net hetzelfde zich vorig jaar heeft voorgedaan in de VS en UK. Maandenlang vlogen er drones rond luchthavens en gevoelige (militaire) sites. Geen enkele keer hebben ze een drone kunnen pakken, stoppen of neerhalen. Ze hebben ook nooit kunnen achterhalen vanwaar ze vandaan kwamen?

Geheime Chinees/Russische technologie?

Al gezien hoe groot die drones zijn??

Wat ik vreemd vind is dat net hetzelfde zich vorig jaar heeft voorgedaan in de VS en UK. Maandenlang vlogen er drones rond luchthavens en gevoelige (militaire) sites. Geen enkele keer hebben ze een drone kunnen pakken, stoppen of neerhalen. Ze hebben ook nooit kunnen achterhalen vanwaar ze vandaan kwamen?

Geheime Chinees/Russische technologie?
Beelden kunnen fake zijn (of het kan ook gezichtsbedrog zijn) maar als dat 'echt' is: holy shit. Dat je met zo'n spel gewoon effe over een luchthaven kunt vliegen zonder dat ook maar 1 iemand u iets in de weg legt... Toch wel meer dan een tikkeltje verontrustend.

Klopt niet. Is gefilmd ergens vanuit die kantoren waar oa Deloitte en KPMG zitten (grenzend aan de vertrekhal) dus kijkend richting het noorden/oosten.

Klopt inderdaad niet. Als ik het goed interpreteer lijkt mij dat de zuidkant van Terminal B, de toren staat aan de andere kant. De kantoren va Deloitte of KPMG lijkt mij een logischere plek.

Beelden kunnen fake zijn (of het kan ook gezichtsbedrog zijn) maar als dat 'echt' is: holy shit. Dat je met zo'n spel gewoon effe over een luchthaven kunt vliegen zonder dat ook maar 1 iemand u iets in de weg legt... Toch wel meer dan een tikkeltje verontrustend.
Die drone ging ook ziek traag, kunt ge makkelijk volgen toch.

Op de beelden ja. Maar zegt natuurlijk niets over zijn effectieve topsnelheid. Drones voor de consumentenmarkt halen blijkbaar al gemakkelijk een snelheid van 60-70km/u. Zelfs dat volgen vanop de grond lijkt mij al niet zo evident te zijn. Laat staan als je met een toestel zit dat 100km/u of sneller haalt.

Natuurlijk ging die ziek traag gezien deze gewoon daar aanwezig is om onrust en commotie te veroorzaken, moest het nodig zijn haal die wel hogere snelheden, imo is er weinig geheims aan de luchthaven in zaventem dus spionage zal het wel niet zijn. Dit is gewoon chaos veroorzaken, waarom zou de drone anders direct terug zijn wanneer het luchtruim terug open gaat. Spierballengerol in mijn ogen.

Wie zegt dat het een geheime drone is? Voor Florennes of Kleine Brogel zou ik daar nog mee willen meegaan dat je wilt bespioneren en dus niet gezien worden. Op Zaventem of Luik is het puur provocatie en intimidatie en dan wil je op de eerste plaats gezien worden.

Dat kan zeker een piste zijn maar niet vergeten dat de militaire luchthaven van Melsbroek gewoon naast Brussels Airport ligt. Als het doel verstoren is, wil je dat misschien zo lang mogelijk doen en dan is verlicht zijn geen goed idee natuurlijk.

Ik ben uiteraard wat luidop aan het denken, te weinig info om echt conclusies te trekken.

Dat kan zeker een piste zijn maar niet vergeten dat de militaire luchthaven van Melsbroek gewoon naast Brussels Airport ligt. Als het doel verstoren is, wil je dat misschien zo lang mogelijk doen en dan is verlicht zijn geen goed idee natuurlijk.

Ik ben uiteraard wat luidop aan het denken, te weinig info om echt conclusies te trekken.
Het is opvallend hoe overal in EU het boven luchthavens gebeurd.
Luchthaven van Mallorca had zelfs drones een tijd terug, of is er daar in de buurt ook een militaire basis?

Terug
Bovenaan