Drones leggen het luchtruim plat in BE & EU

Spionage gaat dat toch niet zijn? Boven civiele luchthavens al helemaal niet maar zelfs Kleine Brogel ofzo; wat in godsnaam valt daar te spioneren? Alles wat niet gezien mag worden steekt toch gewoon in bunkers en/of onder de grond? En al de rest hebben ze toch al 1000x keer gezien via satellieten?

Volgens mij ligt dit gewoon in de lijn van cyberterreur: onrust zaaien en de boel verstoren.

Spionage gaat dat toch niet zijn? Boven civiele luchthavens al helemaal niet maar zelfs Kleine Brogel ofzo; wat in godsnaam valt daar te spioneren? Alles wat niet gezien mag worden steekt toch gewoon in bunkers en/of onder de grond? En al de rest hebben ze toch al 1000x keer gezien via satellieten?

Volgens mij ligt dit gewoon in de lijn van cyberterreur: onrust zaaien en de boel verstoren.
Goh met deze informatie kunnen ze nu wel snel de civiele luchtvaart en militaire basissen hier platleggen moest het ooit zo ver komen.

Verder denk ik ook dat dit weer een van de zovele trucjes zijn om onrust te veroorzaken om zo België en met uitbreiding Europa te destabiliseren voor zover dat kan.

Met drones heb je wsl wel wat gedetailleerdere info dan wat je van sattelieten kan krijgen. Hoge resolutiebeelden van alle gebouwen langs verschillende kanten.
De enige andere reden die ik kan bedenken voor Rusland om zoiets te doen is dat we in Belgie goed schrikken en alles van luchtweer voor onzelf gebruiken en niks meer naar Oekraïne sturen. En waarschijnlijk dat er wel wat bompa's en bomma's zo gaan redeneren. Zeker nu hun vlucht naar Benidorm verstoord is geraakt.

Goed anderhalf jaar geleden lanceerde Oekraïne hun operatie spiderweb dat aantoonde hoe je quasi ongehinderd drones kan binnensmokkelen in een land en kan inzetten voor oorlog of terrorisme. Wat is er op dat moment door defensie in gang gezet? Tenderprocedures van 2 jaar om uit te komen bij een of andere goedkope, onbewezen Franse fabrikant die ons uiteindelijk toch budgetair naait? Waarom gewoon geen ingenieurs, bedrijven, miltairen samenzetten in een of andere loods om wat POC's te maken om vanuit defensie zelf op korte termijn iets door te ontwikkelen?

Omdat, als je een land laat besturen door politici die van post naar post lopen en geen vakkennis hebben, ze uiteindelijk gewoon de enige organisatorische methodologie gebruiken die ze als goeie Belgische middenklasser kennen; namelijk offerteaanvragen uitsturen zoals naar keukenbouwers.

Herorganisatie IT infrastructuur? Offerteaanvraag naar IT consultants.
Modernisatie van overheidsbedrijf? Offerteaanvraag sturen naar McKinsey.
We hebben een compleet nieuw paradigma op gebied van moderne oorlogsvoering en we moeten daarop reageren? Offerteaanvraag uitsturen naar de klassieke militaire industrie en miljarden betalen.

Wij betalen als burger altijd de prijs voor een overheid die steeds duurder wordt en toch steeds minder kent en kan.

Laatst bewerkt:
Chaos veroorzaken om te tonen dat we ook in oorlog zijn ofzo? Economische schade veroorzaken door ons luchtruim plat te leggen.. Er zijn wel wat redenen te bedenken.
Verkopers van anti-drone systemen om ons te pushen in een bepaalde aankoop

Al gezien hoe groot die drones zijn??

Wat ik vreemd vind is dat net hetzelfde zich vorig jaar heeft voorgedaan in de VS en UK. Maandenlang vlogen er drones rond luchthavens en gevoelige (militaire) sites. Geen enkele keer hebben ze een drone kunnen pakken, stoppen of neerhalen. Ze hebben ook nooit kunnen achterhalen vanwaar ze vandaan kwamen?

Geheime Chinees/Russische technologie?
Dit zijn geen amateurs:

Die drone is een (halve) auto groot.
Stuurt blijkbaar geen locatie door van zowel de piloot als drone, want ze zijn plots ergens en daarna plots weg, zonder traceerbaar te zijn.
Hebben camera's aan boord met nachtkijkers. Een amateurdrone heeft het al snel moeilijk wanneer het duister wordt.
Hebben sterke antennes/ontvangers aan boord, want ze kunnen boven locaties hangen waar sterke stoorzenders actief zijn. Hell, bovenstaande video toont aan dat ze 'op hun gemakske' tussen gebouwen hun ding kunnen doen.
+
Tegelijk verschijnen dezelfde zinnen op social media onder de krantenartikels waar het over de drones gaat:
"Inside job van 'Den Theo' om ons bang te maken, om de nodige miljarden aan legeraankopen te krijgen, we kunnen ons niet meer verdedigen want we hebben alles aan Oekraïne gegeven, zijn er wel echt drones? ...."

Hybride oorlog 1.0 als je het aan mij vraagt.
Wie of welke groepering heeft er baat bij om chaos te veroorzaken, het leger + de regering belachelijk te maken?

Wie of welke groepering heeft er baat bij om chaos te veroorzaken, het leger + de regering belachelijk te maken?
Iedereen in P&A?

Het is een (relatief) eenvoudige manier om zonder al te veel risico chaos en schrik te creëren natuurlijk. Met een economische impact, politiek debat over de inzet van middelen en ongerustheid bij de bevolking tot gevolg. Ideale voedingsbodem om wat polarisering in de hand te werken...

Zou er iets voor te zeggen zijn om ook gewoon vuur met vuur te bestrijden en wat drones te sturen naar de luchthavens van Moskou, zodat daar niet gevlogen kan worden? Of is Rusland wél in staat die dingen vlot uit de lucht te halen?

Natuurlijk zijn wij als vrije samenleving kwetsbaarder natuurlijk. In Brussel als Rus rondlopen lukt zonder twijfel nog en genoeg vijanden van onze samenleving, binnen onze samenleving die gesponsord kunnen worden...

Natuurlijk zijn wij als vrije samenleving kwetsbaarder natuurlijk. In Brussel als Rus rondlopen lukt zonder twijfel nog en genoeg vijanden van onze samenleving, binnen onze samenleving die gesponsord kunnen worden...
Als ik me niet vergis denkt men bij dit soort zaken inderdaad aan "wegwerpagenten", mensen die tegen betaling een actie uitvoeren en waarvan men altijd kan ontkennen dat ze het in opdracht van een staat deden.

Ik vermoed dat Rusland een pak beter is in dat soort spelletjes dan de EU.

Als ik me niet vergis denkt men bij dit soort zaken inderdaad aan "wegwerpagenten", mensen die tegen betaling een actie uitvoeren en waarvan men altijd kan ontkennen dat ze het in opdracht van een staat deden.

Waarschijnlijk dan ook nog eens Russisch sprekende Oekraïners om de chaos helemaal compleet te maken.
Geraken via de oorlog gemakkelijk in heel Europa.

Waarschijnlijk dan ook nog eens Russisch sprekende Oekraïners om de chaos helemaal compleet te maken.
Geraken via de oorlog gemakkelijk in heel Europa.
Ik baseer me op iets wat ik op Radio 1 heb gehoord enkele weken geleden, wat eigenlijk ging over onrusten opstoken in Parijs. De aanleiding was deze uitspraak:
French judges on Friday handed prison sentences to four Bulgarian men in a first-of-its-kind trial of a suspected Russian hybrid war operation.
The group was found guilty of conspiring last year to tag the Paris Holocaust memorial with red hands in an operation that was clearly foreign "interference," the judge told the Paris court.
The stunt was "an operation coordinated from abroad with hostile intent" with the goal of "stirring up public opinion, press on existing cleavages to further fracture French society," she added.
The four men were banned from life from French soil.
The tagging of 35 red hands on the memorial in May of last year, along with dozens of Parisian buildings, is the first of nine similar cases currently investigated by French authorities to go on trial.
The different stunts, ranging from pig heads dropped at mosques to coffins placed near the Eiffel Tower, follow a similar pattern.
They involved groups of suspects coming from other countries — including Bulgaria, Serbia or Moldova — committing acts purportedly at Russia's behest in an apparent attempt to fuel societal tensions, thereby weakening a key Ukraine ally and undermining the West’s democratic values.
Notes from intelligence services partly cited in court and seen by POLITICO have pulled back the curtain on what appears to be a modus operandi for such operations, with marching orders sent via Telegram to group leaders, who hire lower-rank proxies to perform the acts
Dus eigenlijk via via wat marginalen optrommelen om losse daden uit te voeren, zonder dat ze zelf eigenlijk iets weten van wat of hoe. Ik kan me inbeelden dat je die drone-incidenten ook wel zo kan organiseren: iemand wordt betaald om een drone te kopen of te ontvangen ergens, iemand om die op de juiste plaats te krijgen, iemand om er mee te vliegen, ...

Dit zijn geen amateurs:

Stuurt blijkbaar geen locatie door van zowel de piloot als drone, want ze zijn plots ergens en daarna plots weg, zonder traceerbaar te zijn.
Hebben camera's aan boord met nachtkijkers. Een amateurdrone heeft het al snel moeilijk wanneer het duister wordt.
Hebben sterke antennes/ontvangers aan boord, want ze kunnen boven locaties hangen waar sterke stoorzenders actief zijn. Hell, bovenstaande video toont aan dat ze 'op hun gemakske' tussen gebouwen hun ding kunnen doen.
+
Tegelijk verschijnen dezelfde zinnen op social media onder de krantenartikels waar het over de drones gaat:
"Inside job van 'Den Theo' om ons bang te maken, om de nodige miljarden aan legeraankopen te krijgen, we kunnen ons niet meer verdedigen want we hebben alles aan Oekraïne gegeven, zijn er wel echt drones? ...."

Hell, moest het een inside job zijn steek ik toch mijn pet af dat we zulke goeie drones en dronepiloten hebben.

Dit doet men ookal lange tijd en in verschillende gradaties. Zo zijn er die anti eu en antifa stickers plakken om het onveiligheidsgevoel op te stoken, die hakenkruizen die overal opdoken in frankrijk zou ook zulk werk geweest zijn etc.

Hell, moest het een inside job zijn steek ik toch mijn pet af dat we zulke goeie drones en dronepiloten hebben.
haha, ja toch? Heel de tijd zitten mensen te lachen/zagen over hoe erg het met ons leger gesteld is, hoe zielig ze zijn qua bewapening, maar dan vanuit het niets hebben we dronepiloten en drones uit den hoed getoverd die ervoor zorgen dat de luchthavens stil vallen.

Als die drones dan toch niet traceerbaar willen zijn, waarom vliegen ze dan altijd met lichten aan?
Omdat ze net willen gezien worden. Als ik je morgen bang wil maken in uw huis zal het ook niet werken als ik snachts rond uw huis hang en je niet merkt dat ik er ben.

Snap niet waarom ze het allemaal zo moeilijk moet maken in België..

Van het moment dat die meldingen uit Denemarken binnenkwamen, hadden ze veel rapper moeten schakelen ...

Als BAC zijnde, koop in samenspraak met Ministerie van Defensie, zelf wa drones aan/huur deftige FPV pilots in en vlieg gewoon los in die bogey rotors als countermeasure als ze boven de luchthaven hangen, probleem opgelost/collateral damage beperkt...

Het zal hun in ieder geval een pak minder kosten dan 50 vluchten schrappen.

Je zou haast denken dat het opgezet spel is om de procurement van veel te dure overengineerde oplossingen (EMP/AA) op te starten :S

Laatst bewerkt:
Het is vooral jammer dat we er niet in slagen om de oorsprong te achterhalen (en er dus niet in slagen om de drones terug te volgen wanneer ze wegvliegen).

Want dat lijkt me toch wel belangrijker dan ze neerhalen, momenteel.

Dit zijn geen amateurs:

+

Dat het niet janneke en mieke zijn akkoord maar professioneel is mss ook wel wat overroepen.
Francken gehoord. Zou op 4g netwerk bestuurd worden.
Een 4g dongle heb je voor 125 euro, een skywalker x8 (spanwijdte 2112mm) heb je voor 300 dollar. Met wat een deftige batterij vlieg je gemakkelijk een uurtje. Wat ledjes op voor een maximaal effect en mission accomplished.

x8-9-jpg_1366670156.jpg

Kan je trouwens ook vtol maken

Dat de rus erachter zit bijna zeker maar dat het allemaal professioneel is durf ik echt wel in vraag stellen. Dit lijken me off the shelf componenten die je naar eender welk land kan shippen om ineen te steken en dat maakt het best wel moeilijk om te verbieden, te controleren en laat staan te registreren.

Het enigste dat ik zie is die krengen uit de lucht halen dmv kinetische impact van andere drone en de brokstukken op vingerafdrukken en dna onderzoeken.

Terug
Bovenaan