Drones leggen het luchtruim plat in BE & EU

Het is vooral jammer dat we er niet in slagen om de oorsprong te achterhalen (en er dus niet in slagen om de drones terug te volgen wanneer ze wegvliegen).

Want dat lijkt me toch wel belangrijker dan ze neerhalen, momenteel.

Als je 50 vluchten moet schrappen en je civiele vluchten in het gevaar brengt, dan denk ik niet dat de oorsprong achterhalen, in eerste instantie, de topprioriteit is ... :confused:

Alsof de echte culprit te achterhalen zal vallen, al die 4g/5g sims zijn waarschijnlijk geregistreerd door een patsy die wat geld heeft gekregen om dat te registreren onder zijn/haar naam ..

Het is vooral jammer dat we er niet in slagen om de oorsprong te achterhalen (en er dus niet in slagen om de drones terug te volgen wanneer ze wegvliegen).

Want dat lijkt me toch wel belangrijker dan ze neerhalen, momenteel.
Denk dat dat ook wel zoals hierboven reeds gezegd is zal te werk gaan. Piloten zelf zitten zelfs niet in België, als ik lees dat die via G4/G5 werken en niet via radiofrequentie. Die drones komen vanop een plek waar ze door een persoon gedropt zijn en vliegen naar hun doel. Na daar wat onnozel doen vliegen die weer weg en landen op een andere afgesproken plek waar ze door een andere persoon weer opgepikt worden die ze vervoerd naar nog een ander punt en ze daar weer dropt bij een andere persoon. Personen in nood van geld, die dat allemaal makkelijk en zonder vragen te stellen willen doen in ruil voor een aalmoes en allemaal een opdracht gekregen hebben van een onbekende. Die onbekende dan weer van een andere onbekende een opdracht gekregen hebben etc.

Allemaal wegwerpagenten die zelfs van elkaar niet afweten om de traceerbaarheid zo laag mogelijk te houden, en al zeker niet naar Rusland te kunnen leiden. Ik denk zelfs dat de drone en zo'n wegwerpagent op heterdaad betrappen nog geen garantie zijn om ook maar 1 stap dichter bij de dader te zitten.

Snap niet waarom ze het allemaal zo moeilijk moet maken in België..

Als BAC zijnde koop in samenspraak met Ministerie van Defensie zelf wa drones aan/huur deftige FPV pilots in en vlieg gewoon los in die bogey rotors als countermeasure als ze boven luchthaven hangen, probleem opgelost/collateral damage beperkt...

Het zal hun in ieder geval een pak minder kosten dan 50 vluchten schrappen.

Je zou haast denken dat het opgezet spel is om veel te dure procurement op te starten :S
(Semi-)Pro dronepiloten een deftige drone geven, eventueel er een metalen buis op lassen en dan crashen in die onbekende drones.
Waarom niet? In Oekraïne gebruiken ze ook van die simpele oplossingen om Russische drones neer te halen.

Het klinkt als een simpele oplossing, maar op dit moment misschien wel de goedkoopste en meest efficiënte als het werkt.

Het klinkt als een simpele oplossing, maar op dit moment misschien wel de goedkoopste en meest efficiënte als het werkt.
Uiteraard, maar opperhoofd Francken moet wrs eerst nog eens 500 meetings hebben, waarna ze het waarschijnlijk niet eens geraken over de countermeasures en de procurement dan nog maanden duurt, hopeloos land echt ..

Laatst bewerkt:
Met drones heb je wsl wel wat gedetailleerdere info dan wat je van sattelieten kan krijgen.
Ja, maar met de beeldresolutie van militaire satellieten kom je toch al een heel eind hoor...
Nee, deze drones zijn toch duidelijk pure provocatie. Als je naar die beelden kijkt, die drone is bijna een vliegende kerstboom. Een beetje serieuze spionageactie zou wel met gedoofde lichtjes gebeuren hoor.

Het ding zou blijkbaar met 4G/5G aangestuurd worden (allé, volgens HNL, dus dat is wel met een korrel zou te nemen), dat is wel interessant. Ik neem aan dat dat signaal dan ook via de normale GSM infrastructuur is verstuurd. Dan zou er toch één en ander te achterhalen kunnen zijn.
Een eigen zendmast zou ook nog wel kunnen, maar die signalen dragen niet zover dus die zou dan dichtbij hebben moeten staan, dat lijkt me sterk.

Ja, maar met de beeldresolutie van militaire satellieten kom je toch al een heel eind hoor...
Nee, deze drones zijn toch duidelijk pure provocatie. Als je naar die beelden kijkt, die drone is bijna een vliegende kerstboom. Een beetje serieuze spionageactie zou wel met gedoofde lichtjes gebeuren hoor.

Het ding zou blijkbaar met 4G/5G aangestuurd worden (allé, volgens HNL, dus dat is wel met een korrel zou te nemen), dat is wel interessant. Ik neem aan dat dat signaal dan ook via de normale GSM infrastructuur is verstuurd. Dan zou er toch één en ander te achterhalen kunnen zijn.
Een eigen zendmast zou ook nog wel kunnen, maar die signalen dragen niet zover dus die zou dan dichtbij hebben moeten staan, dat lijkt me sterk.
Ik zie het nog gebeuren dat het een false flag operatie is, waarbij het eigenlijk de bedoeling eigenlijk is dat we de drones neerhalen en vervolgens zien dat daar een Russisch/Chinees/Amerikaans/... serienummer aanhangt. Maar dat we door de incompetentie van ons leger de drones zelfs niet konden neerhalen waardoor de hele opzet van de operatie mislukt is.

Al zou je dan verwachten dat ze hun drone achterlaten op een makkelijk te vinden locatie.

Stel dat je weet wie en vanwaar die drones gestuurd zijn het blijken door Rusland ingehuurde freelancers te zijn vanop een gehuurde locatie - wat zijn we daar dan precies mee vraag ik me af?

Dat is toch gewoon ander en beter, rinse and repeat

Of sla ik hier de bal compleet mis?

Doe gewoon zoals Rusland, stel een woordvoerder aan, zeg dat er rode lijnen zijn overschreden, dreig met raketaanvallen en kernwapens, laat eens wat F35's en wat vliegdekschepen langs de grens passeren

Stel dat je weet wie en vanwaar die drones gestuurd zijn het blijken door Rusland ingehuurde freelancers te zijn vanop een gehuurde locatie - wat zijn we daar dan precies mee vraag ik me af?

Dat is toch gewoon ander en beter, rinse and repeat

Of sla ik hier de bal compleet mis?
Dat lost niet alles op nee, maar die locatie zal wel op Europese bodem zijn en dan kan je wel meteen actie ondernemen en mensen oppakken en zaken in beslag nemen. Is dat dweilen met de kraan open? Mogelijk wel, maar ze uit de lucht schieten is dat evenzeer natuurlijk.

Start uw task force op, doe een beroep op Citymesh. Die hebben over heel België drones die binnen de paar minuten op elke locatie kunnen zijn omwille van hulpverlening. Geef ze eventueel wat fatsoenlijker materiaal met een grotere reikwijdte. Laat die piloten die reeds in een geavanceerd commandocentrum werken die drones volgen tot waar ze landen. Problem solved ?

Spionage gaat dat toch niet zijn? Boven civiele luchthavens al helemaal niet maar zelfs Kleine Brogel ofzo; wat in godsnaam valt daar te spioneren? Alles wat niet gezien mag worden steekt toch gewoon in bunkers en/of onder de grond? En al de rest hebben ze toch al 1000x keer gezien via satellieten?

Volgens mij ligt dit gewoon in de lijn van cyberterreur: onrust zaaien en de boel verstoren.
Aan Brussels Airport is natuurlijk ook Melsbroek verbonden. en de civiele luchthaven vervoert ook heel wat eu- en nato-ambtenaren, en ambassade-personeel etc. dus als je daar gerichte aanvallen op doet, zal dat wel impact hebben.

en wat onder de grond zit, daar zijn ergens wel ingangen voor. een beetje expert herkent dat wel op een beeld.

Defensie heeft toch sinds kort de MQ-9 in Florennes staan, kunnen ze daarmee niet op verkenning gaan?

Met nen MQ-9 luchthavens patrouilleren is beetje ridicuul, operating companies genre BAC moeten gewoon investeren in een degelijk multi-sensor fusion detection systeem aan hun borders, dat RF, radar, IF, & accoustisch combineerd, daar moet imo geen belastingsgeld naartoe gaan. Alsof ge met die ene MQ-9 alle BE luchthavens kunt coveren, dat helpt zelf niet eens als afschrikmiddel :s

Start uw task force op, doe een beroep op Citymesh. Die hebben over heel België drones die binnen de paar minuten op elke locatie kunnen zijn omwille van hulpverlening. Geef ze eventueel wat fatsoenlijker materiaal met een grotere reikwijdte. Laat die piloten die reeds in een geavanceerd commandocentrum werken die drones volgen tot waar ze landen. Problem solved ?

Als dat echt georchestreerd is door russen en gelijkgezinden dan boeit da hun echt niet of ze die drones recupereren of niet hoor, en als ze zouden moeite doen dan is de persoon die de drone zou recuperen een patsy. Verloren moeite..

Zou er iets voor te zeggen zijn om ook gewoon vuur met vuur te bestrijden en wat drones te sturen naar de luchthavens van Moskou, zodat daar niet gevlogen kan worden? Of is Rusland wél in staat die dingen vlot uit de lucht te halen?

Natuurlijk zijn wij als vrije samenleving kwetsbaarder natuurlijk. In Brussel als Rus rondlopen lukt zonder twijfel nog en genoeg vijanden van onze samenleving, binnen onze samenleving die gesponsord kunnen worden...

Wel, ik kan niet zomaar met een vrachtwagen rondrijden in Moskou met een paar drones in mijn truck.
Dat zijn zaken die makkelijker gaan in een open economie zoals de EU of VS.

Het probleem is vooral:
- Om de drones "tegen te houden", moet je heel wat middelen insteken dan dat die drone kost. Je gaat miljoenen moeten betalen voor iets van een paar duizend euro tegenhouden. Schaal dat op over alle luchthavens en dat is een weer serieuze kostprijs.
- Doelstelling van de drones is gewoon "ambeteren". Beetje angst zaaien in het ergste geval, frustratie in het beste geval. Verstoor continue luchtvaart en er zullen wel een paar vloeken van "Is dat nog niet gedaan met die oorlog in Oekraïne?". Dat is de bedoeling: mensen moe of bang maken.

Ik vraag mij wel af waar de mensen uit het Oekraïne topic zijn gebleven die claimde dat we "in België niet moeten investeren in luchtafweer want drones en raketten gaan nooit tot in België raken want die moeten eerst door Polen en Duitsland".

Guess what? You were wrong... again...

Ik herhaal mijn punt van de laatste jaren, vroeg of laat zal Rusland zich wel aan een gokje durven wagen en heel snel heel veel infrastructuur zoals raffinaderijen, elektriciteitscentrales, verdeelstations, etc beschadigen.

Snap niet waarom ze het allemaal zo moeilijk moet maken in België..

Van het moment dat die meldingen uit Denemarken binnenkwamen, hadden ze veel rapper moeten schakelen ...

Als BAC zijnde, koop in samenspraak met Ministerie van Defensie, zelf wa drones aan/huur deftige FPV pilots in en vlieg gewoon los in die bogey rotors als countermeasure als ze boven de luchthaven hangen, probleem opgelost/collateral damage beperkt...

Het zal hun in ieder geval een pak minder kosten dan 50 vluchten schrappen.

Je zou haast denken dat het opgezet spel is om de procurement van veel te dure overengineerde oplossingen (EMP/AA) op te starten :S
Het ergste is dat het leger (de navy) al twee jaar op rij een drone race georganiseerd heeft met Drone racing belgium
https://www.seatalk.be/maritieme-de...sis-zeebrugge-open-voor-navy-technofest-2025/

Belgian Navy Drone Race: technologie in actie
Tijdens het TECHNOFest vindt ook de Belgian Navy Race plaats, een internationale drone race waarbij piloten met zelfgebouwde drones het tegen elkaar opnemen in een technisch uitdagend parcours. Drone Racing Belgium wil zo jong en oud warm maken voor technologie, luchtvaart en precisiesport.

Ik was er niet bij maar ik heb wel via via gehoord dat daar (2024) heel wat legerofficieren heel geïnteresseerd waren in die drones. Die weten wel wat die toestellen kunnen.

Hier is juist boven mijn huis zo een drone voorbij gevlogen. Heel laag en vrij traag. Hier in de buurt ligt een militair vliegveld.

Doet wel effe raar.

Terug
Bovenaan