Drukke plaatsen om te wonen

eens benieuwd naar wat meningen. Zouden jullie wel of niet bij een gaan wonen? Waarom dan?
- treinspoor
- autostrade/ drukke ringweg
- school
- voetbal plein
- uitgaansbuurt
-….
Ik woon zelf kort bij een treinspoor, maar dit stoort me niet. Bij de zoektocht merk ik dat goedkopere huizen vaak dicht bij bovenstaande bevinden.

Uitgaansbuurt is een no-go voor mij, eerder omwille van vandalisme dan omwille van het geluid.
Drukke ringweg vlakbij lichten of kruispunt zou ik vermijden, omwille van gezondheidsredenen

de rest kan me eigenlijk weinig schelen. Ik heb zelf jarenlang gewoond naast een marmerbewerkingsfabriek en hoorde dat niet. 's nachts ooit een autoongeluk met 3 perte totals en 1 auto zwaar beschadigd, nooit gehoord (en ik slaap langs de voorkant in een rijhuis)

Ik denk dat alles went. Heb altijd langs een drukke steenweg gewoond en heeft me eigenlijk nooit gestoord. Nu woon ik in de rust waar je hoogstens de vogeltjes hoort fluiten en verschiet ik van het lawaai als ik terug bij het ouderlijk huis kom. Maar ben er zeker van dat dat ook gewoon terug zou wennen.

Ik denk dat niemand vrijwillig bij één van de zaken die je opnoemt zou gaan wonen, maar budget is ook een ding natuurlijk. Of als je droomhuis net vlakbij één van zo'n zaken ligt, zien mensen dat ook wel door de vingers.

Als kind hebben zowel ik als mijn man bij een spoorweg gewoond en je wordt dat echt direct gewoon.

Momenteel woon ik niet zo heel ver van de autostrade. Afhankelijk van de wind, horen wij gezoem van de autostrade. Ook dat zijn we gewoon.

Waar we veel meer last van hebben is een hond die regelmatig tussen 22.00 en 7.00 buiten zit en heel de buurt bij elkaar blaft. Gelukkig lijkt dat de laatste weken toch ook minder voor te vallen.

Aan een drukke steenweg zou ik niet graag wonen. We wonen in een rustige wijk waar ik mijn dochter op straat kan leren fietsen voor de deur en aan de overkant van de straat zitten we zo in een bos. Als we volk op bezoek hebben is er meer dan voldoende parkeerplaats. Vroeger woonde ik in centrum Antwerpen op wandelafstand van quasi alles en dat was ook een zaligheid, al zou dat appartement met een kind erbij toch te klein zijn. Dat was een andere levensfase.

Als kind woonde ik een bel-etage in een typische woonwijk.

We wonen op een crèche en aan een kleuter en lagere school. Ons terras kijkt uit op de speelplaats. Mensen vragen soms of dat het niet storend is.
Maar enkel wanneer het speeltijd is horen we de school. Tijdens de lessen is het gewoon stil en het geluid van spelende kinderen is niet zo storend als geluid van bv. een druk café.
Na de schooluren, weekends en vakanties is het er dan natuurlijk helemaal stil. Drukke momenten zijn wanneer de school begint en stopt, hoeveel ouders er nog hun kinderen afzetten en ophalen met de auto (vele grote SUV's), verbaast me toch soms nog.

Wij wonen naast een spoorweg en een school om de hoek.

Van de school niet veel last.
Ben al weg voor ze begint en thuis als ze al gedaan is.

Van de spoorweg is de enige last als er werken zijn in de nacht.
Dat is nu niet iets dat jaarlijks voorkomt. In de 4 jaar dat we er wonen, is dat 1x een paar dagen geweest.
Maar die dagen slaap je wel zo goed als niet. (boren/slijpen/ronkende diesels/werkmannen die roepen...)

Van de trein zelf niets last.
Na een paar dagen merk je het zelfs niet meer op.

Als kind een dikke 10 jaar naast de parking van de E19 bij Waarloos gewoond. Ons huis stond denk ik een 100m naast die parking.
Nooit last van gehad, in de zin van geen problemen om te slapen.
Natuurlijk hoor je overdag een constant geluid van voorbij rijdende auto's maar dat vond/vind ik totaal niet storend.

Naast een school zou ik sowieso niet willen wonen. Dan denk ik vooral aan parkeerproblemen indien geen oprit/garage.

Tot vorige week een 3 jaar langs een drukke steenweg gewoond. Weliswaar in een appartementsblok aan de achterkant, dus wat verder van de straatkant. Maar zou het toch niet direct willen voor de lange termijn, weinig rust op je terras / tuin.

Dan had ik minder last toen ik op kot zat aan de spoorweg, uiteindelijk is dat maar periodiek dat er een trein passeert. Al zou ik het ook niet direct in mijn achtertuin willen, was nog een 100-meter verderop of zo.

Wij wonen dicht bij een treinspoor (overweg en station eigenlijk). Dat stoort me helemaal niet, het went meteen en sinds men jaren terug de bel van zo'n oude bel naar een elektronisch geluid heeft veranderd is dat ook stiller. Ik zou het eigenlijk zelfs vrij positief beoordelen, het station is vlakbij wat handig is, en de trein rijdt langs mijn achtertuin dus daar komt waarschijnlijk nooit een verkaveling.

Als kind woonde ik langs een drukke steenweg. Mijn vader die er niet opgroeide werd wakker van het zwaar verkeer, ik merkte er niets van. Maar objectiever gezien is daar de luchtkwaliteit toch wel slechter, dus ik zou er niet meteen voor kiezen.

Al de andere zaken lijken me geen probleem, op een groot voetbalstadion of een uitgangsbuurt na. Dat voor de redenen die @JPV aanhaalt: beschonken mensen die eens "grappig" willen doen en je eigendom beschadigen.

Wij wonen vlak aan een fabriek (oude arbeiderswoning) en dat stoort mij echt totaal niet. De spoorweg is hier in vogelvlucht een kleine kilometer af, als de wind "verkeerd" staat horen wij dat fel maar over het algemeen weinig last van. We wonen ook vlak aan het voetbalveld (2 straatjes hier achter) en ook dat stoort mij niet, het is net praktisch, want de kinderen voetballen en ikzelf ben trainer.

Zoals @Sylverscythe en @JPV zeggen, een uitgaansbuurt of groot stadion of zo, dat zou ik niet willen.

Wij wonen vlak aan een fabriek (oude arbeiderswoning) en dat stoort mij echt totaal niet. De spoorweg is hier in vogelvlucht een kleine kilometer af, als de wind "verkeerd" staat horen wij dat fel maar over het algemeen weinig last van. We wonen ook vlak aan het voetbalveld (2 straatjes hier achter) en ook dat stoort mij niet, het is net praktisch, want de kinderen voetballen en ikzelf ben trainer.
Even hierop doorgaan:
wij wonen recht tegenover de bib/academie van ieper (dus beetje parkeerdrukte), in het verlengde van de straat (op 250m) ligt een lagere en middelbare school en drukte van evenementen van Ieper hebben we ook (vakbij grote markt). Maar dat levert idd vooral voordelen op: mijn dochter gaat te voet naar school (weliswaar in een nog andere school op 500 meter), de bib is onze externe boekenkast waar ze kunnen gaan wanneer ze willen en al hun hobbies zijn per fiets/te voet bereikbaar.

Dingen zoals naast een school wonen heeft héél veel voordelen en eigenlijk maar weinig nadelen. Als je achtertuin tegen schoolgebouwen ligt, heb je elke vakantie een rustige buurt :). Die paar ballen over de muur verdraag je dan wel hoor.

Ik woon tegenover het Koning Boudewijnstadion, en daar heb ik ook echt gene last van, behalve op de dagen dat Coldplay 4 shows op rij komt spelen en ik elke avond het gekweel van Chris Martin in de verte moet aanhoren. Ge merkt wel dat als er een concert is of een voetbalmatch dat mensen zich op elke vrije cm2 proberen te parkeren, maar ik heb een oprit dus ik kan daar altijd mijn auto kwijt als het moet zijn. Wanneer Rammstein komt spelen hoef ik een paar dagen thuis niet te stoken. En als ik mijn deur uitloop en ik zie allemaal mensen die geschminkt zijn en rare hoedjes dragen word ik er aan herinnerd dat het waarschijnlijk EK is ofzo.

Maar dus eigenlijk echt geen last van. Daar worden niet super veel evenementen georganiseerd en in de meeste gevallen heb ik zelfs niet door dat ze plaatsvinden.

Als kind ging ik wel eens slapen bij neef - woning gelegen net voor de verkeerslichten van een gewestweg - ervaarde ik echt als storend

Maar is het niet zo dat veel zaken gewoon een kwestie van wennen is, ikzelf woon nu heel rustig (150m van de straat/eerste buur + tuin met zicht op open veld en bos - in combinatie met een algemeen saai en rustig dorp). Vroeger hadden we een warme bakker en slager in de straat - echt een zaligheid - maar door gebrek aan overnemers moeten we nu wel 2km rijden voor een bakker of supermarkt, vandaag de dag rijden hier 2 bussen per dag ... die rust heeft dus ook een zekere prijs.

Een school op wandelafstand lijkt me ook echt een dikke plus, zeker voor mensen met kinderen, net zoals een station voor wie de luxe heeft vlot op het werk te geraken met de trein. Eén van mijn vrienden woont letterlijk onder de E40 - minder dan 30m afstand, heeft geluidswerend glas geplaatst en binnenshuis is er geen probleem - maar in de tuin etc. - wat verder zou echt wel beter zijn.

Er is echter 1 ding dat niet in de lijst staat waar je imo nooit kan aan wennen: slechte buren

Waar we veel meer last van hebben is een hond die regelmatig tussen 22.00 en 7.00 buiten zit en heel de buurt bij elkaar blaft. Gelukkig lijkt dat de laatste weken toch ook minder voor te vallen.
Hier toch ook wel het meeste last van, vooral als we in de tuin zijn.

Woon ook niet zover van de autostrade en op een steenweg, maar de steenweg valt stil na de spits en de autostrade horen we maar lichtjes, dus daar ook niet zoveel last van. Slaapkamers zijn ook achteraan dusja.

Veel/bijna alles went m.i.
-Buiten bij ouderlijk huis autostrade die "constant" op de achtergrond te horen is. Maar als je daar woont merk je dat niet meer, nu ik er niet meer woon valt dat wel terug op.
-Grootouders langs drukke steenweg (met zo typische betonplaten). Vroeger veel geslapen, en nooit "last" van gehad. Nu hoor je dat wel hard als je er op bezoek gaat.
-Eerste eigen woning was rijwoning langs een vrij drukken centrumstraat. Op enkele meter van mijn zetel passeerde de lijnbussen en (in het seizoen) zware tractoren. Je hoorde die binnen goed als ze voorbij kwamen maar na enkele weken merk je dat niet meer op.
-Ooit gewerkt langs een druk kruispunt vlak bij een groot ziekenhuis. Kwamen letterlijk 10-tallen ziekenwagens/mugvoertuigen met sirenes voorbij per dag. Eerste week kijk je nog elke keer naar buiten, maar daarna hoor je die zelfs niet meer. Tenzij een nieuwkomer je er terug attent opmaakte.
-Huidige woning is naast de jeugdbeweging. Zondag namiddag altijd "ambiance", eerste zomerse zondagen in de tuin merk je dat, nadien hoor je dat niet meer.

Mij stoort het dus niet/zou het niet storen zolang je er geen "fysieke" of "materiele" schade van hebt. Naast Umicore in Hoboken is vb een no-go, net zoals een uitgangsbuurt waar je elke week je brievenbus moet gaan rechtzetten of de k*ts mag opkuisen. Hoogspanningskabels, letterlijk naast de A12 in Wilrijk (uitstoot),... zouden twijfelgevallen zijn.

Wij hebben zelf honden, maar als er nu iets is waar ik zelf niet tegen kan zijn het honden die heel de nacht buiten zitten te blaffen. Die van mij zitten binnen in huis.
Er is echter 1 ding dat niet in de lijst staat waar je imo nooit kan aan wennen: slechte buren
Klopt, voorlopig nog geluk mee hier!

Ik woon tegenover het Koning Boudewijnstadion, en daar heb ik ook echt gene last van, behalve op de dagen dat Coldplay 4 shows op rij komt spelen en ik elke avond het gekweel van Chris Martin in de verte moet aanhoren. Ge merkt wel dat als er een concert is of een voetbalmatch dat mensen zich op elke vrije cm2 proberen te parkeren, maar ik heb een oprit dus ik kan daar altijd mijn auto kwijt als het moet zijn. Wanneer Rammstein komt spelen hoef ik een paar dagen thuis niet te stoken. En als ik mijn deur uitloop en ik zie allemaal mensen die geschminkt zijn en rare hoedjes dragen word ik er aan herinnerd dat het waarschijnlijk EK is ofzo.

Maar dus eigenlijk echt geen last van. Daar worden niet super veel evenementen georganiseerd en in de meeste gevallen heb ik zelfs niet door dat ze plaatsvinden.
Precies ja. Heb nu een appartement op het oog, maar de achterzijde, en terras ligt vlak bij een voetbalveld (1e nationale) - in vogelvlucht 30 meter begin plein. Maar op de hoek ligt ook een café, waar af en toe wat te doen is. Ook op 30 meter, met wat huizen tussen weliswaar. Doet me toch serieus twijfelen.

Ik heb ooit aan een treinspoor gewoond, in mijn geval enorm praktisch en soms mis ik het zelfs om die reden. Qua geluid had ik veel meer last van de buren (appartement) dan van de trein eigenlijk, maar het kwam er uiteraard wel bij en dan vervloekte ik het weer. Echt rustig kon je het dus nooit echt noemen. Als ik bij mijn familie logeerde vond ik de stilte dan ook zalig.
Het volk dat er 's avonds rondliep was inderdaad "apart" en tijdens de zomer konden er wel eens luidruchtige dronken mensen passeren (met open ramen uiteraard goed te horen).
Ideaal lijkt mij eigenlijk in een zijstraat wonen die bij het spoor ligt, maar niet letterlijk aan het spoor.

Verrassend veel mensen die precies weinig last hebben van de trein.
Ik woon ondertussen een jaar of 7 naast een spoorweg en ervaar dat eigenlijk nog altijd als storend. Ja, het went een beetje, maar ook niet veel meer dan dat.

Vroeger altijd met mijn raam open geslapen (hoe kouder hoe liever), maar dat is jammer genoeg onmogelijk nu.
Zeker die goederentreinen maken een enorm lawaai, en dat zowel heel vroeg als heel laat.

Klagen doe ik niet, maar als ik ooit verhuis zal het niet langs een spoorweg zijn.

Terug
Bovenaan