Een van de leukste anime’s die ik dit jaar zag, was zonder enige twijfel Solo Leveling. De serie vond zijn weg naar het scherm in maart 2024, waarna we exact een jaar later ook het tweede seizoen mochten verwelkomen. Ik was er dermate door weggeblazen dat ik ook meteen de eerder uitgegeven comics opsnorde om het verhaal opnieuw te herbeleven. Wie ook fan is van de ‘from zero to hero’-verhalen, zal bij Solo Leveling ongetwijfeld zijn honger kunnen stillen. Mijn vreugde was dus groot, toen ik hoorde dat ze de eerder matig ontvangen pc/mobile game Solo Leveling: Arise een complete revamp zouden geven. Deze nieuwe uitgave werd Solo Leveling: Arise Overdrive gedoopt.
De grootste reden waarom Solo Leveling: Arise niet door iedereen met open armen werd ontvangen, had te maken met het feit dat het spel een heel agressief gacha-systeem bevatte. Wou je snel progressie maken, dan veranderde het standaard free-to-play principe al snel in een pay-to-win. Dat er echter ook heel wat positieve punten aanwezig waren, ging niemand ontkennen. Ook ontwikkelaar Netmarble Neo had dit goed begrepen en tracht met Solo Leveling: Arise Overdrive een nieuwe wind te brengen. Benieuwd of ze deze keer wel weten te overtuigen!
Gedwongen door geldnood, is hij echter steeds op zoek naar nieuwe dungeons. Tot op heden heeft hij deze steeds kunnen overleven, al lijkt dat te veranderen wanneer hij in een krachtige dubbele dungeon terechtkomt. Sterkere hunters dan hem hebben het leven reeds gelaten. Zijn kansen zijn uitzichtloos. Dit was net die dungeon teveel. Tot wanneer hij gered wordt door ‘het systeem’ …
Het is de basis van de webtoon, het is de basis van de anime en het is uiteraard ook de basis van deze actie-RPG. Aan het verhaal werd niets gewijzigd. Hoewel er hier en daar een iets andere insteek inzit, zal je merken dat de gameplay, verdeeld over tien verschillende hoofdstukken, exact hetzelfde verhaal vertelt. Helaas voor Solo Leveling: Arise Overdrive is dat in een sterk afgeslankte versie, waardoor ik mensen toch zou aanraden eerst de serie te bekijken of de webtoon te lezen alvorens ze zich aan het spel wagen. Niet dat dat per se nodig is, maar je zal naar mijn mening toch iets teveel context missen om het verhaal écht goed te vinden.
Nadien kom je in een centrale hub terecht, waar het verhaal zich verder kan ontplooien. Hier vind je niet alleen de wereldmap met de verdere verhaallijn, maar ook alle eerder gespeelde dungeons die je kan grinden om je personage sterker te maken en items en geld te verzamelen. Deze zal je nodig hebben om nieuwe wapens te craften, je personage sterker te maken en dergelijke meer. Hoewel de hub doet wat hij moet doen, werd ik persoonlijk nooit echt warm van de aankleding en indeling. Daarenboven vond ik alle info in het begin wat overweldigend en vind ik het nog altijd niet erg duidelijk waarvoor alle resources exact dienen of waar je bepaalde onderdelen kan vinden voor het maken van wapens of potions.
Daarenboven zal je merken dat je heel wat tijd zal doorbrengen in je character screens, waar je niet enkel je uitrusting zal kunnen aanpassen, maar ook de nieuwe wapens, skills en stats van je personage zal moeten selecteren. Naarmate het spel vordert zal je ook nieuwe hunters kunnen rekruteren, waarmee je in bepaalde dungeons ook aan de slag zal kunnen gaan. Hoewel Sung Jin-woo de rode draad blijft doorheen het verhaal, was de gameplay met een andere personage wel een welkome afwisseling, waarbij je in een team met tot drie andere hunters kan spelen. Wie trouwens van is van co-op, goed nieuws, ook dat is aanwezig.
Wat ik wel erg leuk vond, waren de cutscenes. Hierin werden animatiefilmpjes afgewisseld met beelden uit de manwha. Een leuke insteek die me eens te meer het verhaal opnieuw deed beleven. Net als de bijhorende muziek en het geluid tijdens de gevechten, waardoor je voldoende in de combat wordt gezogen. Als je het mij vraagt is Solo Leveling: Arise Overdrive dus zeker de betere versie vergeleken met het eerdere Solo Leveling: Arise. Hoewel de gacha-elementen werden weggehaald, de gameplay-focus iets anders ligt en het verhaal en de actie dieper werden uitgewerkt, merk je echter toch nog iets te vaak het mobiele aspect van zijn voorganger. Hierbij blijft het spel mijn inziens iets te lineair en zal je merken dat er toch nog steeds heel wat grinden aan te pas zal komen. Volgens mij vooral een aanrader voor mensen die erg grote fan waren van de anime of manwha en het verhaal nog eens opnieuw willen beleven. Ken je de serie echter niet, dan betwijfel ik of Solo Leveling: Arise Overdrive volledig zal overtuigen.
De grootste reden waarom Solo Leveling: Arise niet door iedereen met open armen werd ontvangen, had te maken met het feit dat het spel een heel agressief gacha-systeem bevatte. Wou je snel progressie maken, dan veranderde het standaard free-to-play principe al snel in een pay-to-win. Dat er echter ook heel wat positieve punten aanwezig waren, ging niemand ontkennen. Ook ontwikkelaar Netmarble Neo had dit goed begrepen en tracht met Solo Leveling: Arise Overdrive een nieuwe wind te brengen. Benieuwd of ze deze keer wel weten te overtuigen!
The weakest hunter of all mankind
We bevinden ons in een wereld waarin ‘hunters’, een soort menselijke krijgers met bovennatuurlijke krachten, nodig zijn om de mensheid te beschermen tegen dodelijke monsters. Deze hunters worden gerangschikt volgens sterkte, waarbij S-klasse de sterkste hunters vertegenwoordigen en E-hunters veruit de zwaksten zijn. In die laatste categorie vinden we Sung Jin-Woo. Hij is zoals ze zeggen het kneusje van de bende, een hunter die tegen zichzelf zou moeten beschermd worden om niet meteen het leven te laten. Eenmaal de klasse van de hunter bepaald is, ligt deze echter vast voor de rest van zijn leven. Enkel in héél uitzonderlijke omstandigheden kan een ‘reawakening’ plaatsvinden, waarbij een hunter toch in een sterkere klasse terechtkomt. Aangezien de kans echter zodanig klein is, is Sung Jin-Woo met andere woorden met erg grote waarschijnlijkheid veroordeeld om voor altijd een zwakkeling te blijven.De wereld, de karakters en de actie zien er werkelijk verbluffend uit.
Gedwongen door geldnood, is hij echter steeds op zoek naar nieuwe dungeons. Tot op heden heeft hij deze steeds kunnen overleven, al lijkt dat te veranderen wanneer hij in een krachtige dubbele dungeon terechtkomt. Sterkere hunters dan hem hebben het leven reeds gelaten. Zijn kansen zijn uitzichtloos. Dit was net die dungeon teveel. Tot wanneer hij gered wordt door ‘het systeem’ …
You have now become a player
“You have now become a player”. Weinig zeggend, maar Sung Jin-woo zal snel doorhebben dat het heel zijn leven overhoop zal gooien. Ik gaf al mee dat de sterkte van hunters vastligt. Sung Jin-woo ontdekt echter dat hij als enige hunter ter wereld in kracht kan stijgen en zijn vaardigheden kan verbeteren. Wat volgt is een enorme reis, waarin hij tegen allerlei vijanden zal vechten, zowel mensen als monsters, dungeons zal moeten bestrijden en zijn ware kracht zal ontdekken. Er zijn geen limieten meer. Speelt hij zijn kaarten juist, dan zal hij evolueren van zwakste hunter aller tijden tot de sterkste hunter die de planeet ooit heeft gekend.Het is de basis van de webtoon, het is de basis van de anime en het is uiteraard ook de basis van deze actie-RPG. Aan het verhaal werd niets gewijzigd. Hoewel er hier en daar een iets andere insteek inzit, zal je merken dat de gameplay, verdeeld over tien verschillende hoofdstukken, exact hetzelfde verhaal vertelt. Helaas voor Solo Leveling: Arise Overdrive is dat in een sterk afgeslankte versie, waardoor ik mensen toch zou aanraden eerst de serie te bekijken of de webtoon te lezen alvorens ze zich aan het spel wagen. Niet dat dat per se nodig is, maar je zal naar mijn mening toch iets teveel context missen om het verhaal écht goed te vinden.
Een geslaagde adaptatie, maar met kanttekeningen
In Solo Leveling: Arise Overdrive start je met een Sung Jin-woo die reeds heel sterk is. Je maakt kennis met de vlotte gameplay en alle visuele pracht die je zal mogen verwachten. Hoewel ik dit initieel wat vreemd vond, bleek dit van korte duur en word je al snel terug het verleden in gekatapulteerd waar het voor Sung Jin-Woo allemaal begon. Je speelt het begin van de anime/webtoon na en ontdekt hoe hij unlocked geraakt als ‘player’. In tegenstelling tot de serie moet je deze keer een keuze maken welk soort karakter je wil spelen. Je krijgt hierbij de keuze tussen Assassin, Duelist, Elementalist en Ruler, waarbij elke klasse RPG-gewijs zijn eigen sterktes zal hebben. In tegenstelling tot wat we doorgaans gewoon zijn, krijg je ook meteen te lezen wat de moeilijkheidsgraad is van de verschillende klasses en krijg je een preview te zien van wat je keuze exact inhoudt. Een leuke insteek die menig andere RPG’s mijn inziens ook zouden kunnen gebruiken.De iets te sterk afgeslankte verhaallijn doet het origineel niet volledig eer aan.
Nadien kom je in een centrale hub terecht, waar het verhaal zich verder kan ontplooien. Hier vind je niet alleen de wereldmap met de verdere verhaallijn, maar ook alle eerder gespeelde dungeons die je kan grinden om je personage sterker te maken en items en geld te verzamelen. Deze zal je nodig hebben om nieuwe wapens te craften, je personage sterker te maken en dergelijke meer. Hoewel de hub doet wat hij moet doen, werd ik persoonlijk nooit echt warm van de aankleding en indeling. Daarenboven vond ik alle info in het begin wat overweldigend en vind ik het nog altijd niet erg duidelijk waarvoor alle resources exact dienen of waar je bepaalde onderdelen kan vinden voor het maken van wapens of potions.
Daarenboven zal je merken dat je heel wat tijd zal doorbrengen in je character screens, waar je niet enkel je uitrusting zal kunnen aanpassen, maar ook de nieuwe wapens, skills en stats van je personage zal moeten selecteren. Naarmate het spel vordert zal je ook nieuwe hunters kunnen rekruteren, waarmee je in bepaalde dungeons ook aan de slag zal kunnen gaan. Hoewel Sung Jin-woo de rode draad blijft doorheen het verhaal, was de gameplay met een andere personage wel een welkome afwisseling, waarbij je in een team met tot drie andere hunters kan spelen. Wie trouwens van is van co-op, goed nieuws, ook dat is aanwezig.
Het gevoel van de mobile game is niet volledig verdwenen
Solo Leveling heeft een sterk verhaal waarin het ‘zero-to-hero’-aspect fantastisch wordt uitgewerkt. Zeker wanneer je het over de machtigste protagonist aller tijden hebt, weet je al dat het grafische heel belangrijk zal zijn. Dat hebben ze niet alleen in de anime begrepen, maar weet Netmarble Neo ook perfect te vatten in deze game. De wereld, de karakters en de actie zien er werkelijk verbluffend uit. Naarmate je personage groeit en zijn kracht toeneemt, merk je dat niet alleen aan de vlottere vooruitgang, maar ook aan de visuals die werkelijk van het scherm spatten. Op dat vlak, wat mij betreft, alvast een schot in de roos! Daarbij hoort uiteraard ook een vlotte gameplay en hoewel de basis zeker goed zit, merkte ik bij specifieke aanvallen toch dat deze niet altijd even smooth was. Daarenboven bleek het spel al iets te snel te vervallen in een typische button masher, waarbij het vooral belangrijk bleek achter je vijand te gaan staan en al je skills te unleashen of zoveel mogelijk trachten te ontwijken. Iets wat ik initieel geen probleem vond, maar naarmate het spel vorderde ik toch al snel iets te repetitief begon te vinden. Mede doordat levels nogal vaak lineair en hetzelfde waren opgebouwd en je ook wat vijanden betreft nogal vaak in een repetitief riedeltje belandde.Wat ik wel erg leuk vond, waren de cutscenes. Hierin werden animatiefilmpjes afgewisseld met beelden uit de manwha. Een leuke insteek die me eens te meer het verhaal opnieuw deed beleven. Net als de bijhorende muziek en het geluid tijdens de gevechten, waardoor je voldoende in de combat wordt gezogen. Als je het mij vraagt is Solo Leveling: Arise Overdrive dus zeker de betere versie vergeleken met het eerdere Solo Leveling: Arise. Hoewel de gacha-elementen werden weggehaald, de gameplay-focus iets anders ligt en het verhaal en de actie dieper werden uitgewerkt, merk je echter toch nog iets te vaak het mobiele aspect van zijn voorganger. Hierbij blijft het spel mijn inziens iets te lineair en zal je merken dat er toch nog steeds heel wat grinden aan te pas zal komen. Volgens mij vooral een aanrader voor mensen die erg grote fan waren van de anime of manwha en het verhaal nog eens opnieuw willen beleven. Ken je de serie echter niet, dan betwijfel ik of Solo Leveling: Arise Overdrive volledig zal overtuigen.
Conclusie
In Solo Leveling: Arise Overdrive ga je aan de slag als Sung Jin-woo, ‘the weakest hunter of all mankind’. Wat niemand had durven dromen is dat Sung Jin-woo echter de sterkste ooit zal worden. Jij staat in deze actie-RPG aan het roer van zijn verhaal. Door verschillende dungeons te doorkruisen en steeds sterker wordende vijanden te verslaan, zal je je personage moeten laten groeien tot de onverslaanbare Shadow Monarch die hij in zich heeft. Het spel is gebaseerd op een manwha en anime-serie, en betreft een herwerkte versie van een eerder uitgebrachte pc/mobile-uitgave. Hoewel een aantal minpunten uit de eerdere iteratie succesvol werden aangepakt, weet het spel toch niet volledig te overtuigen. De iets te sterk afgeslankte verhaallijn doet het origineel niet volledig eer aan, maar zal fans van de franchise mogelijks toch kunnen overtuigen. Heb je nooit eerder van Solo Leveling gehoord, dan raad ik aan om eerst de anime of manwha een kans te geven.
Pro
- Erg strakke visuals
- De combat is erg leuk (maar wordt helaas ook repetitief)
- De extra hunters zijn een welkome afwisseling
- Trouw aan het verhaal (doch iets te afgeslankt)
- Het verdwijnen van de gacha-elementen is positief (maar het 'grinden' blijft enigszins aanwezig)
Con
- Het verhaal mist wat context als je de anime niet hebt bekeken of de manwha niet hebt gelezen
- Het 'mobile' aspect is toch niet volledig weg
- Soms vrij lange laadtijden
- De resources die nodig zijn voor het craften zijn niet altijd duidelijk
- De centrale hub kon beter worden uitgewerkt
- Hier en daar wel wat glitches en bugs
6
Over
Beschikbaar vanaf
24 november 2025
Gespeeld op
- PC
Beschikbaar op