Bedankt! Ben sowieso niet iemand die zot rijdt en buiten de bebouwde kom zit ik altijd onder de limiet omdat ik nog vrij nieuw ben achter het stuur, dus ik verwacht niet teveel problemen. Maar binnen de bebouwde kom is het wel zo dat ik vaak snel aan 55/60 zit als ik op een grote baan ben en 't is wat rustiger. Zal er wat beter op letten in Duitsland.
Dat is natuurlijk ook het verraderlijke aan Duitse wegen. Je hebt daar een totaal ander snelheidsgevoel dan hier. Ik kan natuurlijk enkel vergelijken met België gezien ik Polen nog niet gezien heb. 130 op een autostrade voelt traag aan. Ik heb al geweest dat ik niet op de snelheid let en denk nu bol ik 120-130 en ik dan eigenlijk al aan 150-160 zit (dat mag natuurlijk wel op veel stukken). Zelfde op die wegen buiten de bebouwde kom waar je 100 mag.
Voor de bebouwde kom is het wel meer de tegenovergestelde situatie, zeker in die boerendorpjes op de buiten. Die wegen zijn dikwijls gelijk tussen willekeurig gebouwde huizen door getrokken waardoor je smalle bochtige straten hebt en 50km/u rijden eigenlijk vrij snel aan voelt.

Iemand hier ervaring met het Technik museum in Sinsheim?
Ik zou eventueel een tweedaagse in de buurt willen doen, maar zou willen weten of het wat de moeite is.

Iemand hier ervaring met het Technik museum in Sinsheim?
Ik zou eventueel een tweedaagse in de buurt willen doen, maar zou willen weten of het wat de moeite is.
Zelf nog niet gedaan. Vorig jaar wel gepasseerd op de autostrade en van ver oa de Concorde zien staan. Deze week op de Duitse radio wel veel berichten in het nieuws over een U-Boot die het leger niet meer gebruikt en die ze nu getransporteerd hebben van het Noorden ergens naar daar voor in het museum. Meeste over water maar laatste stukken moesten over de weg gaan en dat leek vrij spectaculair afgaande op de berichten, oa met wat bruggen dat het kantje boord was.

Verslag Moezelstreek (Cochum - Traben Trarbach) - aantal linken in tekst toegevoegd.
Periode: zondag 7 juli - vr 12 juli

Algemeen
Samen met mijn vriendin genieten van de Duitse natuur in de moezelstreek. Regelmatig een wandeling maar daarnaast vergeten we niet om af en toe een wijnpauze te nemen, we zitten immers in een bekende wijnstreek (Riesling) ook al hebben we niet veel wijnkennis. (tip: vraag naar tastings, verschillende kleine glaasjes wijn dat je kan verkrijgen/proeven)
We merkten tijdens de reis dat cash geld in deze omgeving nog steeds heel belangrijk is. Soms kan je niet met de kaart betalen, dus vergeet dit zeker niet.

Voorbereiding
Wandelingen opgezocht, must-do's, hotel boeken.

Verloop
  • Dag 1: Eltzer wandeling (Burg Eltz) - aankomst Cochum (Hotel Ravene)
    • [*]Eltzer wandeling:
      • Beginpunt: Parkplatz Dorfgemeinschaftshaus Wierschem - 12,7km - ca 4u (betalend, iets van een 5 EUR)
      • De moeite waard om deze wandeling te ondernemen mits je voldoende fysiek hebt, zeer diverse omgevingen, mooie uitzichten. Kasteel Burg Eltz hebben we van binnen niet bezocht.
      • Ik zou de tour volgen zoals aangeven: Wierschem Hou er rekening mee dat je na Landhotel Ringelsteiner Mühle een steile (echt steil!!) beklimming op moet waar de paden minder goed zichtbaar waren (bij slecht weer zeker niet aan te raden!!). Met kinderen zou ik dit voor de veiligheid niet doen (of naar Kasteel wandelen en zelfde route terug).
      [*]Cochum
      • Hotel Ravene
        • Bij aankomst moesten we bellen naar een nummer, vonden we wat vreemd. Na telefoontje kwam er iemand na 10 minuten de deur openen. Vriendelijke mensen, mooie kamers, goede ligging, goedkopere parkingplaatsen kan je daar verkrijgen (7 EUR per dag), verzorgd ontbijt (buffet, niet het grootste maar voldoende voor ons). Heb je fietsen, dan kan je deze gratis in een garage zetten (best bij reservering aangeven dan leggen ze een sleutel voor je klaar). Wifi werkte op onze kamer niet zo goed, dit gemeld, hopelijk ondertussen opgelost. Ontbijt wel pas vanaf 8u30.
      • Cochum: gezellige klein dorpje. 's avonds door het dorpje gegaan, langs de moezel gewandeld
  • Dag 2 Fietsen huren - Bremmer Calmont (steile wandeling) - Beilstein
    • [*]Fietsen
      • Elektrische fietsen gehuurd bij Schaltwerk - fietstassen hadden ze blijkbaar niet, wel een basket (1 EUR)
      • Prijs: 25 EUR per fiets voor een hele dag (tot max 18u)
      • Via Moezel naar Calmont Bremer gefietst (ca 1u15-30), goede fietspaden.
      [*]Calmont Bremmer (steile wijnwandeling)
      • Startpunt: Bremm - achter de kerk. Met de fiets zijn we ergens anders begonnen waardoor we een stuk niet hebben gedaan (de Calmont Hohenweg). Achteraf niet zo erg aangezien het enorm warm/zonnig was.
      • Ook hier kan je best een goede conditie hebben, eens je aan het uitzichtpunt geraakt heb je een fantastisch mooi zicht. We hadden het geluk dat er enkele parapenters waren die net begonnen toen we aankwamen.
      • Wegens de warmte zijn we terug naar de fietsen gewandeld via dezelfde weg in plaats van de hele route. Een lekker ijsje / wijntje, daar hadden we nood aan bij de Weinhaus Berg (gezellig terrasje).
      [*]Beilstein (aangenaam dorpje)
      • Met de fiets terug via de moezel (andere kant) gereden.
      • Beilstein is een gezellig authentieker dorpje dat leuk om eens bezocht te hebben. Je kan ook naar een kasteel gaan (niet gedaan). Wij besloten om iets verder te wandelen en te stoppen ergens bij Haus Burgblick & Burgschenke (wijngut-balles). Er is daar een leuk tuintje verder weg van de toeristen waar we tasting wijntjes hebben gedaan (4-5 kleine glaasjes - aanrader!). Ook hier weer enorm vriendelijke mensen en wijnen met als gevolg dat we een paar flessen hebben gekocht.
  • Dag 3: Stoeltjeslift Cohum - Klotti - Eifelpark Gemundlucher Maare
    • [*]Stoeltjeslift van Cohum genomen (9u30).
      • Boven aangekomen gewandeld naar klottipark, we zijn er niet binnen geweest maar lijkt ons wel een leuk park voor iets kleinere kinderen (onder de 12). Tegenover het park konden we genieten van een mooi uitzichtpunt. Daarna naar een ander uitzichtpunt (meer verborgen, in google maps kan je het wel vinden, pinnerstrasse 10), daarna de Pinnerkreuz (kan je in de avond goed zien wegens verlicht). Iets gaan drinken op het terras. Neem zeker cash geld mee! Wij hadden dit niet bij, maar gelukkig werd er een oplossing gevonden.
      [*]Gemündener Maare (Eifel)
      • Zochten verkoeling: onverwachts een heel leuk meer gevonden op ca 30 minuten rijden
      • Parkeren: 2 EUR boven (100m wandelen) of 5 EUR beneden parking
      • Activiteiten: waterfietsen, zwemmen (ook kleine kinderen is er een zwembadje voorzien), springen van 3m-5m-7,5m
      • Eten: vrij lang aanschuiven, zeer beperkte kaart (frietjes, ijsje, drankjes). Ik zou opteren om zelf eten-drinken mee te nemen
  • Dag 4: Traben Trarbach - wandeling - Park-Hotel
    • [*]Gereden naar Traben Trarbach - waren te vroeg in het hotel, auto mochten we op parkeerplaats van hotel laten staan
      [*]Wandeling Traben Trarbach -> Bernkastel Keus (Fußweg) - 6,2 km ca 2u (ook bekend als Moezel-Camino wandeling)
      • Leuke wandeling bij mooi weer. Op zich viel de wandeling wel mee.
      • Opmerking: einde van de wandeling is bij het dorpje, niet bij het kasteel zelf
      [*]Bernkastel kreus (kasteel)
      • steilere wandeling naar boven, na ca 30 min ben je er. Het is een ruine dat een mooi uitzicht biedt. Voor 1 EUR kan je binnengaan waardoor je op een toren kan gaan staan.
      [*]Bernkastel-Keus:
      • leuk dorpje, maar enorm toeristisch.
      [*]Boot terug - Moselrundfahrten
      • kijk goed de tijden na, want ze varen niet zoveel uit. Vaartijd was 1,5-2u (evenlang als de wandeling) en vrij prijzig (19 EUR enkel rit). Bij ons: 15u20 terugtocht.
  • Dag 5: Traben Trarbach - minigolf - welness - Grevenburg
    • [*]Traben Trarbach
      • is niet zo heel veel te beleven, zijn naar een minigolf gegaan tussen het groen. Niet de mooiste, maar wel een gezellig locatie.
      [*]Welness Moseltherme: buitenbad - relaxbinnenbad - brubbelbad - binnen groot baanzwembad (sauna helaas gesloten).
      • Niet zo heel duur maar ook niet enorm groot. Er was niet zo heel veel volk wat het aangenamer maakt. Je betaalt nadat je de welness verlaat aan een automaat met een bandje dat je in het begin hebt gekregen. Eten in welness: alleen cash.
      [*]Grevenburg (ruine)
      • Steilere wandeling naar boven. Ook hier krijgen we een mooi uitzichtpunt. Een leuk terrasje (als je geluk hebt met uitzicht) voor de dorst te lessen.
      [*]Die Mose Vinothek & Winebar
      • Afsluiter met een wijntje op een leuk terras. Je kan er blijkbaar ook tapas eten (niet de goedkoopste lijkt me).
Terugweg gestopt in Discovery Museum (Kerkrade, NL). Vond het onverwachts een heerlijk museum, gericht op wetenschap (vrij interactief).

Laatst bewerkt:
Mooi overzicht van een mooie reis in een mooie streek. Ben enkel beetje verward door de link (Bernkastel Kues) en de vermelding in je tekst van Bernkastel Krov. Krov ligt tussen Bernkastel en Traben trarbach. Ik vermoed dat de link correct is en je de Fußweg tussen Bernkastel Kues en Traben trarbach bedoeld? Heb die goed 10 jaar terug gedaan en is inderdaad een mooie wandeling, maar dan van Bernkastel naar Traben trarbach en dan met de boot terug. Dus omgekeerde richting met jullie. Bremmer Calmont wil ik ook nog wel eens doen maar daar ga ik de vrouw niet mee krijgen.

We zijn donderdag ook ter hoogte van Schweich over de moseltalbrucke de Moezel gepasseerd op onze terugweg uit het zwarte woud. We hebben toen ook tegen elkaar gezegd van hier gaan we nog eens moeten naar toe komen.
En we hebben in het zwarte woud en vorig jaar ook in Beieren de opmerking gemaakt dat er inderdaad nog veel cash geld omgaat in Duitsland. Op restaurant kregen we steevast de vraag of we Bar oder mit Karte wouden betalen. Waar ik op de duur counterde met: was ist billiger? Maar toch geen enkele gehad die mij korting wou geven als ik bar betaalde. 😁 Het is niet iets dat we hier in België gewoon zijn sinds alle witte kassa's en horeca regels. En dat doet mij toch wel vermoeden dat er in Duitsland nog iets meer gefoefeld kan worden dan hier.

Mooi overzicht van een mooie reis in een mooie streek. Ben enkel beetje verward door de link (Bernkastel Kues) en de vermelding in je tekst van Bernkastel Krov. Krov ligt tussen Bernkastel en Traben trarbach. Ik vermoed dat de link correct is en je de Fußweg tussen Bernkastel Kues en Traben trarbach bedoeld? Heb die goed 10 jaar terug gedaan en is inderdaad een mooie wandeling, maar dan van Bernkastel naar Traben trarbach en dan met de boot terug. Dus omgekeerde richting met jullie. Bremmer Calmont wil ik ook nog wel eens doen maar daar ga ik de vrouw niet mee krijgen.

We zijn donderdag ook ter hoogte van Schweich over de moseltalbrucke de Moezel gepasseerd op onze terugweg uit het zwarte woud. We hebben toen ook tegen elkaar gezegd van hier gaan we nog eens moeten naar toe komen.
En we hebben in het zwarte woud en vorig jaar ook in Beieren de opmerking gemaakt dat er inderdaad nog veel cash geld omgaat in Duitsland. Op restaurant kregen we steevast de vraag of we Bar oder mit Karte wouden betalen. Waar ik op de duur counterde met: was ist billiger? Maar toch geen enkele gehad die mij korting wou geven als ik bar betaalde. 😁 Het is niet iets dat we hier in België gewoon zijn sinds alle witte kassa's en horeca regels. En dat doet mij toch wel vermoeden dat er in Duitsland nog iets meer gefoefeld kan worden dan hier.

Dank je voor de verbetering! Een hele tijd bezig geweest met verslag, maar een foutje is snel gemaakt.
Ik merk op dat je in Beieren ben geweest. Lijkt me een mooie bestemming om eens te doen, je mag altijd (evt. in pm) tips/info bezorgen.

Reden van de cash betaling zou volgens een ober zijn dat ze voor een buitenlandse kaart iets extra moeten betalen t.o.v. een Duitse bankkaart. Of het waar is weet ik niet. Toen we geen cash konden betalen (terras in Cochum, bovenaan stoeltjeslift), was er plots wel een bankkastje aanwezig waarbij we via mastercard konden betalen. We moesten iets van een 10 EUR betalen, maar hij gaf 30 EUR in waardoor we 20 EUR cash terug kregen.

Ik ben eind juni ook naar de Moezel geweest. Super leuke streek met de insteek om wat te relaxen en uit te rusten. Helaas niet veel kunnen wandelen door dat ik last heb van gewrichtspijn (hoogtemeters kan ik zo goed als niet daardoor).

Het was qua toerisme nog heel rustig dus das wel leuk. Wij zaten in Landal te Kröv wat heel goed is meegevallen. Mooi zicht op de Moezel en heel rustig. We hebben elke avond gewoon buiten gezeten en gelezen/gezelschapsspellentjes gespeeld terwijl we in de dag wat dorpjes bezochten.

Welness Moseltherme: buitenbad - relaxbinnenbad - brubbelbad - binnen groot baanzwembad (sauna helaas gesloten).

Hier zijn wij ook geweest. Wij hebben twee dagen tegen de 30 graden gehad en zijn die twee enkele uurtjes daar geen relaxen. Het was heel rustig en ook heel proper. We wouden eigenlijk naar een spa richting te Eifel gaan, maar die was gesloten de week dat wij er waren.

Nog efkes en we zijn weer weg :love:

72920e6e95ae51446cc729a6e14939bb.jpg

Dank je voor de verbetering! Een hele tijd bezig geweest met verslag, maar een foutje is snel gemaakt.
Ik merk op dat je in Beieren ben geweest. Lijkt me een mooie bestemming om eens te doen, je mag altijd (evt. in pm) tips/info bezorgen.

Reden van de cash betaling zou volgens een ober zijn dat ze voor een buitenlandse kaart iets extra moeten betalen t.o.v. een Duitse bankkaart. Of het waar is weet ik niet. Toen we geen cash konden betalen (terras in Cochum, bovenaan stoeltjeslift), was er plots wel een bankkastje aanwezig waarbij we via mastercard konden betalen. We moesten iets van een 10 EUR betalen, maar hij gaf 30 EUR in waardoor we 20 EUR cash terug kregen.
Beieren heb ik 2x gedaan. Een keer de grens B-W met Beieren op goed 40-50km boven de Bodensee. Paar keer naar de bergen gegaan, ook Bodensee zelf bezocht, Bregenz was een zeer mooie stad net over de Oostenrijkse grens. Dat was qua omgeving mooi maar net niet wow. We wouden liever wat dichter bij de bergen zitten.
Vorig jaar zaten we dan wel helemaal in de bergen. Omgeving Oberstdorf tot Pfronten gedaan. Overnachten deden we in de Oostenrijkse enclave Jungholz en de rest was eigenlijk vooral Duitsland bezoeken. Zeer mooi qua natuur, waarvoor we wel vooral gaan. Met de kinderen is dat dan eens een dierenpark of zwembad eens doen. Zijn ook zot van zo eens een "klamm" door te wandelen. En dan veel bergwandelingen uit stippelen langs speeltuinen en minigolfbanen. Füssen en Neuschwanstein bv niet bezocht ook al zaten we er tegen, maar we zagen de drukte daar niet zitten en ik weet niet of ze er al veel van zouden opvangen.

Zou graag in Beieren nog eens de omgeving Berchtesgaden en Tsjechische grens doen. Maar dat zal niet voor onmiddellijk zijn. Mijn vrouw wil nu na 3 jaar niet meer naar bergen gaan en volgend jaar wil ze zeker naar het plattere Noorden. Maar ik denk niet dat we dat echt gaan kunnen verzoenen met mijn natuur aspect. Nedersaksen, Hamburg, Bremen spreekt mij ook niet echt aan. Het oude Oostblok tegen de zee zou mogelijk zijn, maar dat is al wat verder. Zou dat dan wel willen combineren met een stad als Leipzig of Dresden. Zou wel eens het verschil Oost-West eens willen vergelijken.

Na onze reis naar Berlijn verbleven wij nog 2 nachten in het magische (ja echt :unsure: ) Holzminden, een bergdorp op de grens met Nordrhein Westfalen. We verbleven er in een huisje op een berg met werkelijk fantastisch uitzicht. Ik vond het jammer dat we er niet langer konden blijven. Eigenlijk kun je het vergelijken met een bergdorp in Frankrijk (ik had er ook zo'n gevoel bij), maar toch is het nog "anders".
Ik zou er wel nog eens willen teruggaan op een dag... Uiteraard is het in the middle of nowhere, is er weinig te doen, maar zo prachtig... Dat kun je je niet voorstellen gewoon (misschien wel in de Ardennen).

Dat doet mij eraan denken; in dezelfde streek waren wij op weg naar bovengenoemd dorp en wilden we onderweg iets eten. We stopten bij een bakkerij. We wilden met de kaart betalen, maar het systeem accepteerde onze kaarten niet. We hadden niet genoeg cash meer op zak. (Hoe zou dat komen?) We moesten iets van € 12 betalen en we kwamen cash samen op net geen 6 uit. We vroegen waar we geld konden afhalen, maar die verkoopster zei dat het oké was. We hebben onze maaltijd dus voor wat meer dan de helft gratis gekregen.
Geen grap.

Op onze terugrit vanuit Italië passeren we Fussen, ook wel gekend als de plaats waar Neuschwanstein zich bevindt. We denken eraan om daar even te stoppen om even de benen te strekken en iets kleins te eten. Lijkt me prachtig, maar wellicht één grote toeristenval?

Op onze terugrit vanuit Italië passeren we Fussen, ook wel gekend als de plaats waar Neuschwanstein zich bevindt. We denken eraan om daar even te stoppen om even de benen te strekken en iets kleins te eten. Lijkt me prachtig, maar wellicht één grote toeristenval?

Yep, verwacht je maar aan een meute toeristen. Het wandelen zal wel meevallen, maar ga aub niet gaan aanschuiven aan het kasteel als je mentale gezondheid je iets waard is :lol:.

Yep, verwacht je maar aan een meute toeristen. Het wandelen zal wel meevallen, maar ga aub niet gaan aanschuiven aan het kasteel als je mentale gezondheid je iets waard is :laugh:.
Mijn intentie is iets eten met zicht op de Alpensee en misschien nog een blik op het kasteel en dan terug weg. We overnachten in Karlsruhe in een B&B-hotel. Ziet me er wel een fijne stad uit met veel parken.

In een verlengd weekend rond de 15de ben ik één dag in Trier + twee dagen in Heidelberg gebleven en dat is me toch goed bevallen. Mooie steden en er is ook veel natuur in de onmiddellijke omgeving zodat je ook mooie wandelingen kan maken. Met name het Römerpfad nabij Trier is de moeite waard. In Heidelberg zijn er een heleboel dingen te ontdekken, maar de tweede dag heb ik het toch wat kalmer aan gedaan. Bij dertig graden is het dan geen goed idee om in een nauwelijks gekoeld museum rond te lopen. Dan maar wat pintjes gepakt.

Aan het genieten van 2 weken Beieren nu. Eten, drinken, wandelen, fietsen, dammen bouwen met de jongens. Forellen eten geven. Diezelfde forellen later opeten :lol:

HaKovuM.jpeg

Genieten!

nH0SOUs.jpeg

Is er al eens iemand naar Essen of Münster geweest? Wij zijn aan het kijken voor een weekendje weg met de voetbal en zoeken eigenlijk een stad waar we overdag een activiteit kunnen doen, maar ook 's avonds genoeg te doen is.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan