Edelmetalen - beleggen / investeren in goud, zilver, platina, ...

Krijg je die fysiek even (platina en palladium) vlot verhandeld ivm goud of zilver? Of zit je in trackers? Gewoon naar goudkantoor gaan en verkopen?

Heel raar dat hier zeer weinig animo is rond goud en zilver.

Het is stormloop in alle goudkantoren, recordprijzen waar geen eind aan lijkt te komen.

De gemiddelde BGer geen interesse in dit blinkende metaal?

Het zijn nochtans leuke tijden, comex die leegloopt, elon musk die een audit vraagt op het amerikaanse goud na 50 jaar ofzo? Usa die aangeeft het goud te herwaarderen.

Wist niet dat er hier een topic rond was, maar zelf heb ik dit jaar ook voor het eerst geïnvesteerd in goud, doel is lange termijn. Als je ziet dat het van 60k in 2024 naar 90k is gegaan, dan zijn het wel zotte rendementen die je kan behalen.

Ben nog van plan om bij te kopen maar ben nu even aan het afwachten wat de prijs gaat doen.

Valt dat ook onder die nieuwe meerwaardebelasting van onze nieuwe overheid? Alhoewel ik graag 10% zou betalen op 30k winst :D

Heel raar dat hier zeer weinig animo is rond goud en zilver.
Er is telkens animo als het op recordhoogte staat.
Er zou animo moeten zijn als edelmetaal extreem laag staat... :laugh:

Goud aan 90.000€/kilo en zilver aan 1.000€/kilo.
Geld is onderhevig aan inflatie, maar het zijn wel gekke prijzen!

Prijs van goud heeft niets te maken met inflatie, maar met het verlies van vertrouwen in de overheden.
You ain't seen nothing yet mbt goudprijs. De parabolische stijging moet nog komen binnen enkele jaren. Eerst nog een wipe out daling om de recent ingestapten eruit te stoempen.

Is de EGLN: xlon (iShares Physical Gold ETC) een mooie om in de gaten te houden? Of zouden jullie een andere nemen om te beleggen in physical gold?

Ik zou mijn portefeuille nog wat meer willen diversifieren (enkel IWDA op dit ogenblik) en goud lijkt me wel een mooie, zeker inde huidige woelige tijden.

Is de EGLN: xlon (iShares Physical Gold ETC) een mooie om in de gaten te houden? Of zouden jullie een andere nemen om te beleggen in physical gold?

Ik zou mijn portefeuille nog wat meer willen diversifieren (enkel IWDA op dit ogenblik) en goud lijkt me wel een mooie, zeker inde huidige woelige tijden.
PHAU eventueel. Maar denk dat EGLN beter is (lagere TER).

Fysiek valt er niet onder. Een gold etf daarintegen.

Waarom zou fysiek er niet ondervallen? Staat nog niks in een wet over de meerwaarbelasting (en dat gaat waarschijnlijk nog een tijdje duren.) maar serieus mijn twijfels daarover.

Als crypto eronder valt, valt fysiek goud daar ook onder in mijn mening.
Als een bedrijf fysiek goud koopt, moeten zij dat ook boeken als belegging. (buiten als goud verwerkt wordt in het eindproduct, dan is het voorraad.)
Zie: https://www.cbn-cnc.be/nl/adviezen/...n-goud-en-kunstwerken#aankoop-van-kunstwerken

Voor de twijfelgevalle met meerwaardebelasting moet je dus al naar kunstwerken kijken (Wanneer is een kunstwerk een belegging of gewoon onderdeel van het meubilair?)

Laatst bewerkt:
Beleggingsgoud heeft een speciaal statuut, is ook vrijgesteld van BTW. Zilver, platina, palladium etc. niet.
Goud is een monetair metaal (zie centrale banken) en is nog steeds legal tender.
Zou me oprecht verbazen moesten ze daar meerwaardebelasting gaan op heffen.
Trackers en mijnaandelen daarentegen gaan wel in de prijzen vallen.

Beleggingsgoud heeft een speciaal statuut, is ook vrijgesteld van BTW. Zilver, platina, palladium etc. niet.
Goud is een monetair metaal (zie centrale banken) en is nog steeds legal tender.
Dit is dus de reden. Er is ook geen goudregister, men kan het dus niet belasten. Je kan perfect fysiek goud onderling verhandelen, particulier tussen particulier bijvoorbeeld.

Dit is dus de reden. Er is ook geen goudregister, men kan het dus niet belasten. Je kan perfect fysiek goud onderling verhandelen, particulier tussen particulier bijvoorbeeld.

Ja maar dat laatste is geen argument.
Een mens kan dat perfect ook doen met crypto. Daarmee dat als crypto specifiek al vermeld wordt in het regeringsakkoord, dan zie ik ook geen uitzondering voor goud.

En crypto is ook vrijgesteld van BTW.
Vrijstelling van BTW heeft niks te maken met meerwaardebelasting. Dat is niet relevant.
Ik zie toch in veel landen die al een meerwaardebelasting hebben dat goudmeerwaarden ook belastbaar zijn.

USA:
any gold that isn't a collectible is taxed under normal capital gains tax rules, and taxed at a 0%, 15% or 20% tax rate if held for more than one year.
NBS op google.

UK:
What is Capital Gains Tax?
CGT is the tax you pay on the profit or gain that you’ve made on a taxable asset when it is sold. It applies to assets that you own, such as bullion, property or shares. CGT differs from Income Tax in that only the gain made on the sale of the asset is taxable. For example, if you bought a gold bar for £5,000 and sold it for £7,000, the CGT would apply to the £2,000 profit you made from the sale (excluding any trade costs). CGT is usually charged at a rate between 10–28%, depending on your tax band and the taxable asset in question. However, you don’t have to pay CGT if your total gains within a tax year fall below the CGT allowance of £6,000 (2023/24).* It is the responsibility of the individual investor to declare any CGT payable.

Enfin, fysiek goud kopen omdat je denkt dat je geen meerwaardebelasting erop gaat moeten betalen, lijkt mij een slecht idee.

Enfin, fysiek goud kopen omdat je denkt dat je geen meerwaardebelasting erop gaat moeten betalen, lijkt mij een slecht idee.
Er is ook niemand die dat zegt toch.

Je kunt zaken in een regeerakkoord zetten maar je moet ze ook nog afdwingen. Hoe ga je dat doen met goud dat onderling wordt verkocht. Of de Napoleons, Vreneli's of ouden Ponden van opa gekregen die je gaat cashen in een goudshop?

Idem met crypto, die buitenlandse exchanges gaan er hun echt niet mee bezig houden om alla transacties aan de Belgische fiscus door te geven en hardware wallets zijn gewoon overdraagbaar.

Vrijstelling van BTW heeft niks te maken met meerwaardebelasting. Dat is niet relevant.
Het is relevant in die zin dat er voor beleggingsgoud dus al eens een uitzondering werd gemaakt. Dat doet de kans toenemen dat die wordt doorgetrokken.
In de VS heb je in bepaalde staten sales tax (dus BTW) op goud en in andere dan weer niet.

De europese unie beschouwt fysiek goud als liquide middelen en financieel instrument, net zoals cash geld.

Daar heb je geen meerwaarde op. Dat is ook de reden waarom je geen btw op goud moet betalen, in geen enkel eu land. Zou nogal gek zijn, ff wat geld uit de bankautomaat halen en daar 21% van moeten afgeven.

Goud kent geen meerwaarde maar volgt gewoon de levensduurte. De tijd dat men ongebreideld decennia lang geld heeft bijgedrukt zonder dat dit weerspiegelde in de goudprijs is voorbij.

Goud wordt niet duurder, ons geld is gewoon minder waard.

Eind corona, aan 56 k €/kilo serieus getwijfeld.
Uiteindelijk niets mee gedaan.

Niets doen kost ook geld, is een les die ik sedert goed onthouden heb.

Dus wat is de best optie (voor lange termijn), physical gold of een gold ETF?
Ik zou daarin dan beleggen in aanvulling naast de IWDA ETF.

Terug
Bovenaan