Een nieuwe keuken

Niet allemaal het gevolg van het overroepen van het belang van de keuken? Als in: toon me uw keuken en ik zeg u hoe succesvol je bent?

Om dan wegens tijdsgebrek, alleen de microgolf te gebruiken?
Hier is het de meest gebruikte ruimte in het huis dus gaat er logischerwijs veel aandacht naar 🤷‍♂️ Daarom niet persé de duurste dingen, maar ik wil wel graag deftig kunnen koken en daar hoort een goede oven, vuur en voldoende werkruimte nu eenmaal bij.

Wij maakten in onze zoektocht hetzelfde mee bij Keukens De Abdij. De prijs was 39k, maar als we meteen ter plekke tekenden kon het aan 31k. Als we niet meteen beslisten was het dus 25% duurder.

Is blijkbaar de verkoopstechniek bij De Abdij. Ze mogen hun keuken houden.
Zegt toch ook wel veel over de marges die ze kunnen pakken op hun keukens, niet?

We hebben een keuken van IKEA en zijn daar best tevreden mee. Wel een groot gasfornuis van SMEG ingepast, dat was ons splurge-moment. 40k zijn we gelukkig niet kwijtgeweest aan de keuken. Damn.

Zegt toch ook wel veel over de marges die ze kunnen pakken op hun keukens, niet?

We hebben een keuken van IKEA en zijn daar best tevreden mee. Wel een groot gasfornuis van SMEG ingepast, dat was ons splurge-moment. 40k zijn we gelukkig niet kwijtgeweest aan de keuken. Damn.
Op toestellen is hun aankoop gedeeld door twee (ik zit in die sector). Het hout weet ik niet, maar zal ook zoiets zijn vermoed ik

Same here.

Idem hier. De Schutter uit Zandhoven. Hele toffe mensen, denken mee, transparant en de prijs was zeker goed! De eerste die niet pushte om te tekenen i.t.t. Dovy en co.

Absoluut geen spijt.

Zelfde ervaring bij Krijnen Keuken uit Malle.

Kerel zei ook meteen: ik geef u ene prijs, da's meteen de laagste. Geen extra kortingen als ge nu tekent maar ook niet onderhandelbaar.

Nog drie andere offertes ontvangen en die van hen was de op één na laatste. Dus zeker correct qua prijs setting.

Als ge van die regio zijt kan ik ze alleen maar aanraden.

We gaan langs om even te brainstormen voor een nieuwe keuken, laten het uittekenen en willen dan graag een afspraak in de showroom om rustig alles nog eens te overlopen ipv daar gewoon op een blad af te gaan.
Koop nooit een keuken bij verkopers die à la minute een 'ontwerp' uittekenen in de showroom of op een beurs.
Die verkopers zijn effectief verkopers die op commissie werken en die niks geven om het eindresultaat.
Het belangrijkste bij een keuken (en ander maatwerk) begint met een doordacht ontwerp, bij voorkeur door een interieurarchitect die in de keukenzaak zelf werkt.
Die zal alle wensen laten bezinken en na een paar weken krijg je een voorstel.

Als ik die prijzen hier zie passeren van DSM of De Abdij, kan je evengoed bij een 'betere' zaak eens gaan aankloppen (Dovy hoort daar imo evenmin bij).

Heb op de Bis-beurs dit jaar nauwelijks mooie keukens zien staan, met uitzondering van misschien twee standen in de luxueuze hal.
Maar in de DSM-hal was het alvast huilen met de pet op (en ja, die DSM verkopers vielen werkelijk iedereen lastig, ook al deed ik nog zo mijn best om niet in hun richting te kijken).

Als je wat fancy toestellen neemt zit je ruim boven de 10.000 enkel daarvoor. Zeker bij keukenfirma´s die aan catalogusprijs tellen.

Als je wat fancy toestellen neemt zit je ruim boven de 10.000 enkel daarvoor. Zeker bij keukenfirma´s die aan catalogusprijs tellen.

De vraag is, waarom moeten het fancy toestellen zijn?

Ik heb een kookplaat van AEG van 600 euro, een oven van AEG voor 650 en een vrijstaande microgolfcombi van 200 euro. Mijn eten is ook lekker hoor. Een Miele of Smeg voegt geen smaak toe.

En voor je aanhaalt: design! Die kookplaat van me is een zwarte effen breedbeeldplaat waarvan je pas de kookzones en knoppen ziet als ze aanligt, dus strakker kan het al niet. En die oven is ook glas met een alu rand bovenaan met een klein klokje en quasi onzichtbare knoppen.

De vraag is, waarom moeten het fancy toestellen zijn?

Ik heb een kookplaat van AEG van 600 euro, een oven van AEG voor 650 en een vrijstaande microgolfcombi van 200 euro. Mijn eten is ook lekker hoor. Een Miele of Smeg voegt geen smaak toe.

En voor je aanhaalt: design! Die kookplaat van me is een zwarte effen breedbeeldplaat waarvan je pas de kookzones en knoppen ziet als ze aanligt, dus strakker kan het al niet. En die oven is ook glas met een alu rand bovenaan met een klein klokje en quasi onzichtbare knoppen.
Ik ben nu voorlopig van een Miele inductieplaat naar een AEG gegaan, fuck no dat is niet hetzelfde imo :D

De reactietijd van die AEG is traaaaggg (als je je pan opschud bijvoorbeeld en hem terug op de plaat zet, duurt soms 3-4 sec eer je die terug in werking hoort schieten.) bij de Miele was dat 1 sec. Daarvoor een De Dietrich en die was ook zeer goed.

Kan misschien aan mijn specifiek model liggen, maar heb er toch ook rond de €1000 voor betaald dus geen instappertje.

Zoals met alles hangt dat ook af van hoe graag je kookt en hoeveel je dat waard is.

Ik ben nu voorlopig van een Miele inductieplaat naar een AEG gegaan, fuck no dat is niet hetzelfde imo :D

De reactietijd van die AEG is traaaaggg (als je je pan opschud bijvoorbeeld en hem terug op de plaat zet, duurt soms 3-4 sec eer je die terug in werking hoort schieten.) bij de Miele was dat 1 sec. Daarvoor een De Dietrich en die was ook zeer goed.

Kan misschien aan mijn specifiek model liggen, maar heb er toch ook rond de €1000 voor betaald dus geen instappertje.

Zoals met alles hangt dat ook af van hoe graag je kookt en hoeveel je dat waard is.

Als 3-4 seconden reactietijd het verschil maakt tussen je eten laten lukken of mislukken, dan doe je toch iets verkeerd denk ik :p

Ik sta continue mijn eten via de pan op te schudden, ik heb nog nooit het probleem gehad van: shit, die pan is weer koud!

Als 3-4 seconden reactietijd het verschil maakt tussen je eten laten lukken of mislukken, dan doe je toch iets verkeerd denk ik :p

Ik sta continue mijn eten via de pan op te schudden, ik heb nog nooit het probleem gehad van: shit, die pan is weer koud!
Kom kom, heb ik nu gezegd dat het eten koud wordt? Het is gewoon onnozel hoe traag dat ding vaak reageert. Ik werkte 10x liever met die Miele, dat is gewoon een feit.

Niks MOET een fancy toestel zijn, maar voor sommige zaken MAG dat. Dat is toch exact hetzelfde als een auto. Beiden brengen u van A naar B. Maar daarom hoeven we toch niet allemaal met een Dacia te gaan rijden. (En nu niet dat een AEG het equivalent van een Dacia is, maar you get my point)

Ik heb een IQ700 kookplaat van Siemens, dat was 5j geleden het topmodel.
Ik besefte pas toen ik op echt goedkope (whirlpool, AEG, lage reeksen van Bosch & Siemens,... ) platen moest koken hoe verschrikkelijk dat kan zijn. Voornamelijk de systemen waarbij je secondenlang het plusje of minnetje moet induwen om te verhogen of verlagen.

Maar, wat @Tomski zegt klopt natuurlijk ook. Er zijn er hier weinig die zo vaak zo'n schone bordjes maken als hem, dus in de praktijk zal het niet belemmeren.

Wat ik echter nooit meer zou doen, is een IQ700 microgolfoven. Ik heb die omwille van symmetrie met de oven (ik wou absoluut convectie/hetelucht/stoom) die reeks genomen en dat trekt op geen hol. Dat er geen draaiend element in zit is héél aangenaam om te poetsen, maar qua opwarmtechnologie is dat echt veel slechter. En €800 voor een microgolf die slechter presteert dan mijn Samsung van €119 op kot...

Kom kom, heb ik nu gezegd dat het eten koud wordt? Het is gewoon onnozel hoe traag dat ding vaak reageert. Ik werkte 10x liever met die Miele, dat is gewoon een feit.

Niks MOET een fancy toestel zijn, maar voor sommige zaken MAG dat. Dat is toch exact hetzelfde als een auto. Beiden brengen u van A naar B. Maar daarom hoeven we toch niet allemaal met een Dacia te gaan rijden. (En nu niet dat een AEG het equivalent van een Dacia is, maar you get my point)
Het frusteert u omdat je van iets komt dat sneller reageert. Net zoals mijn geduld op de proef gesteld wordt als ik bij mijn grootmoeder met nog een keramische kookplaat iets op het vuur zet. Het werkt ook gewoon, om dat dan onnozel te noemen...het vraagt gewoon wat aanpassing? Dat is zoals zeggen dat wie ooit een Ferrari reed nooit meer met plezier een Audi kan rijden, want die is traaag. Dat maakt een Audi nog niet traag of onnozel. Weer een top BG first world problem zeker? Long story short en om de oorspronkelijke vraag hierboven te beantwoorden: neen, een keuken hoeft geen 30-40k te kosten, wie wat nadenkt beseft ook dat het merendeel van de Belgen dat gewoon ook niet kan betalen.

Maar het betekent wel dat Miele in dit voorbeeld een meerprijs waard is, omdat het toestel sneller reageert op inputs van de gebruiker. Al de rest is subjectief en zal afhangen van de voorkeuren van de gebruiker.

Maar het betekent wel dat Miele in dit voorbeeld een meerprijs waard is, omdat het toestel sneller reageert op inputs van de gebruiker. Al de rest is subjectief en zal afhangen van de voorkeuren van de gebruiker.
Voila.

@Valkuil nergens heb ik gezegd dat een AEG niet voldoende is ofzo he. Ik reageerde louter op het feit dat er gedaan werd alsof er gewoon GEEN verschil is en dat is gewoon niet waar. Probeer mij hier nu aub niet in het first world BG rolletje te duwen, dat is nergens voor nodig. Probeer het gewoon eens objectief te bekijken, er zijn verschillen tussen die toestellen, zo simpel is het. Is het de meerprijs waard? Dat is voor iedereen anders en bepaal je gewoon zelf.

@Musk ik had misschien eerder die post van "je zit rap aan 10.000 euro aan toestellen" moeten quoten, maar 3-4s wachten op een kookplaat wachten is en blijft toch echt wel een first world problem. Het zal persoonlijk en misschien verkeerd opgevat zijn maar ik lees toch tussen de lijnen dat die AEG je niet kan bekoren en op termijn, en misschien voor ze versleten is, vervangen zal worden door een beter model.
Met de rest van je post akkoord. Uiteraard zijn er verschillen, en elk zijn keuze en prioriteiten.

Wij hebben dit jaar een keuken met een eiland van 3m20 en een kastenwand van 5m40 inclusief toestellen en met keramisch blad gekocht bij Ixina voor 23k. Deze prijs bekomen door de verschillende zaken wat tegen elkaar uit te spelen.

Terug
Bovenaan