Eerste gebruik magnetron

Tonerider

Well-known member
In het boekje van mijn magnetron staat dat ik er eerst 10 minuten water in moet opwarmen voor ik het echt in gebruik neem. Maar euh, ik vermoed dat ik dit niet gewoon in een tas kan doen voor zo'n lange tijd? Ik heb hier wel nog een glazen ovenschaal, zou dat beter zijn om die half te vullen? Uiteindelijk is dat gemaakt om lange tijd warmte te kunnen verdragen, maar weet nu niet of dat echt in een magnetron mag. Iemand die me meer inzicht kan schenken? Is ook een 1000W, dus zou niet willen dat ik hier direct met brokken zit. :p

Gaat dat niet plots openspatten? Zoals als je een beker soep, te lang erin laat staan? Of hoe komt dat eigenlijk?
Zou dat niet kommen door de densiteit van de soep waarbij de luchtbel van het koken minder makkelijk naar het oppervlak kan en eenmaal dit toch gebeurt met meer kracht zal gebeuren?

I.t.t. water waar alle luchtbelletjes makkelijk naar de oppervlakte stijgen.

[/pseudo-wetenschappelijke eigen interpretatie]

het wordt veroorzaakt door een fenomeen dat superverwarmen wordt genoemd. Het kan gebeuren telkens als water wordt verwarmd, en in het bijzonder als het kopje nieuw is, of wanneer een kleine hoeveelheid water wordt verwarmd (minder dan een halve kop).

Wat dan gebeurt is dat het water sneller opwarmt dan dat er bubbels kunnen gevormd worden.

Als het kopje erg nieuw is, heeft het aan de binnenkant nog geen oppervlakkige krasjes die een plek voorzien om bubbels te laten ontstaan. Als er zich geen bubbels kunnen vormen om wat van de hitte te laten ontsnappen die zich heeft opgebouwd, dan blijft de vloeistof opwarmen tot voorbij zijn kookpunt.

Gewoonlijk wordt daarna de vloeistof in het kopje verplaatst of geroerd, wat een voldoende schok is om snel bubbels te laten ontstaan die dan de superhete vloeistof laten borrelen wat soms zelfs leidt tot een omhoogschieten van de vloeistof.

Gaat dat niet plots openspatten? Zoals als je een beker soep, te lang erin laat staan? Of hoe komt dat eigenlijk?
Dat gebeurt normaal alleen maar wanneer ge een te groot verschil in temperatuur hebt in het materiaal van uw beker zelf. Bijvoorbeeld bij hele dikke wand die de warmte niet doorlaat, waarbij de binnenkant opwarmt (en uitzet) door de warme vloeistof, maar de buitenkant nog koud blijft. Die buitenkant wordt dan te klein voor de uitzettende binnenkant tot het breekt (en da’s inderdaad plots en spattend).

Maar met materiaal dat geschikt is voor een microgolf zou dat niet mogen gebeuren.

Gewoon een ei naast je beker water leggen, dan ga je geen problemen hebben met dat water :evil:

Nee, nu serieus, ik denk dat ge het teveel overdenkt, ik zou gewoon een tas water erin knallen en gewoon niet te ver gaan, moest er iets gebeuren. Maar hoogst waarschijnlijk zal er gewoon niks gebeuren want anders zou de fabrikant wel weer 38 disclaimers bij hun handleiding moeten steken. Het is geen kernreactor he die ge in gebruik neemt.

Ik vraag mij eigenlijk af of dat met de huidige magnetrons wel nog een issue is, hier hebben wij een combi magnetron/oven/grill/weet ik nog veel wat en ik mag daar toch in iedere modus operandi een metalen voorwerp in knallen zonder enig probleem.
De werking is toch nog altijd hetzelfde? Via stralingen. Als ik in de onze een bord steek met zo een goudkleurig randje zie ik wel constant vonkjes.

Terug
Bovenaan