Eet jij graag spruitjes?

Hoe graag eet jij spruitjes?

• Totaal aantal stemmers
    87

QiQi

Member
Ik ben gewoon nieuwschierig hoeveel van jullie spruitjes lusten
ik vond ze in het begin super slecht en totaal niet de smaak die ik had verwacht
maar spruitjes zien er zo lekker uit en na een tijd word je die smaak gewoon en dan is het echt nog wel super lekker mits met een lekkere sausje
en er zit ook veel ijzer in dus ook wel mooi meegenomen
hoeveel van jullie lusten spruitjes?

de associatie met slechte smaak dateert van 30-40j geleden
De bittere smaak, waar sommige mensen spruiten van kennen, is bovendien al grotendeels verleden tijd. Dankzij een ontdekking in de jaren '90 door een Wageningse wetenschapper, is het gen dat verantwoordelijk is voor die bittere smaak aangepakt.
Bereiding: buitenste blaadjes wegdoen (indien bruin/vuil), kruisje in poepje maken, dan stomen/koken, en daarna kort stoven met wat spekjes

Ik vind dat best lekker, zeker als je het na even te koken aanstooft met wat spek. Zou in plaats van het gewone spek volgende keer eens pancetta of guanciale gebruiken. Ik doe er ook altijd een beetje kaneel bij.

Bij mijn grootouders aten we dat vaak met een varkenskarbonade en dan prakten we de spruitjes met wat bloempatatten en mosterd.

Heerlijk!

Jammer genoeg wel last nadat ik het eet maar afin, dat heb ik ook met broccoli, ajuin etc. maar dat stopt mij niet. :p

Wij eten dat dikwijls, stoven zonder spek gaat even goed, zeker als je die goed afkruidt is dat gewoon lekker. IMO is het ook veel beter die niet helemaal plat te koken zodat je nog een beetje "beet" hebt, zowel qua textuur als qua smaak is dat beter.

Laatst bewerkt:
Wordt dikwijls gegeten hier. Kinderen hebben daar nooit een probleem over gemaakt. Maken ook soms spruitjesstoemp. Imo een lekkere wintergroente, net als gestoofd witloof 🤤

Terug
Bovenaan