Elektriciteitstopic

Het zijn geen meningen, maar het arei verhaal zou gewoon zwart of wit moeten zijn.

In dit geval is mijn installatie gekeurd, dus zal het wel mogen dat je een type B stroomafwaarts zet van een A.
Het is niet omdat iets gekeurd is, dat het ook perfect wettelijk is. Het kan altijd zijn dat er menselijke fouten gebeurd zijn of dat een keurder de fout niet belangrijk genoeg vond te vermelden.

Ja, een AREI ZOU zwart/wit moeten zijn, maar élke regelgeving die gedetailleerd is, blijft onderhevig aan interpretatie.

Een vraagje.

Ik ben niet zeker of mijn plafondlampen (ze zijn al zo'n 8 jaar oud), geintregeered LED lampen zijn of GU10 lampen.
Ik heb daar nooit bij stilgestaan maar nu heb ik dus geen licht meer en moet ik de lampen vervangen :D

De lampen zien eruit als lampen met een GU10 fitting (vandaar dat ik twijfel) MAAR ik heb al geprobeerd of ik er beweging in krijg met een schroevedraaier en met de beste wil van de wereld lukt het niet. En ik wil niet alle macht van de wereld erop zetten als ik niet zeker ben of ..

Hieronder een foto van de lamp

Iemand die zo op het zicht kan zeggen of het geintegreerde lampen zijn of niet? Ik vermoed van wel (wat dan jammer is), maar ik ken er te weinig van om dit zeker te kunnen zeggen.

LED-lampen.jpg

Een vraagje.

Ik ben niet zeker of mijn plafondlampen (ze zijn al zo'n 8 jaar oud), geintregeered LED lampen zijn of GU10 lampen.
Ik heb daar nooit bij stilgestaan maar nu heb ik dus geen licht meer en moet ik de lampen vervangen :D

De lampen zien eruit als lampen met een GU10 fitting (vandaar dat ik twijfel) MAAR ik heb al geprobeerd of ik er beweging in krijg met een schroevedraaier en met de beste wil van de wereld lukt het niet. En ik wil niet alle macht van de wereld erop zetten als ik niet zeker ben of ..

Hieronder een foto van de lamp

Iemand die zo op het zicht kan zeggen of het geintegreerde lampen zijn of niet? Ik vermoed van wel (wat dan jammer is), maar ik ken er te weinig van om dit zeker te kunnen zeggen.

LED-lampen.jpg
Het lijkt hier te gaan om spots. We kunnen dan besluiten dat het om MR16 of GU10 gaat:

1695019957165.png

MR16 is er gewoon uit te trekken en GU10 gaat met een draaibeweging moeten gebeuren. Draai eens zachtjes naar links en naar rechts en kijk of dit meegeeft. Trek het er vooral niet gewoon uit bij GU10.

Verder lijkt het me om spots met led te gaan en niet om halogeen spots.

Als je ze moeilijk kan draaien, kun je iets tegen de lamp zetten met een zekere zuigkracht zodat je kan trekken en/of draaien.

Laatst bewerkt:
MR16 is er gewoon uit te trekken en GU10 gaat met een draaibeweging moeten gebeuren. Draai eens zachtjes naar links en naar rechts en kijk of dit meegeeft. Trek het er vooral niet gewoon uit bij GU10.
Merci uw raad heeft geholpen.

Als test heb ik deze in de badkamer er proberen uit te draaien (2 van de 3 spots hadden het daar ook begeven) omdat daar duidelijk op de plafondlamp wél staat aangegeven dat het GU10 spots zijn. Ik heb met alle macht liggen draaien naar links, rechts .. noppes .. Dan met plakband geprobeerd zodat ik echt hard kan draaien. Ik heb echt macht moeten zetten en een kwartier (!) liggen proberen voor ik ze los kreeg. :wtf:

Zonder zo'n zuipnap (wat ik niet heb), is dat echt niet gemakkelijk se. Dat viel toch zwaar tegen. Géén wonder dat ik dacht dat het geintegreerde spots waren. Die spots zitten echt MUURvast. Anyways in de badkamer zijn de kapotte GU10 lampen er dus uit. Ik zal deze alvast vervangen. In de living is er nog voldoende licht, in de badkamer was het dringender :D

Laatst bewerkt:
Merci uw raad heeft geholpen.

Als test heb ik deze in de badkamer er proberen uit te draaien (2 van de 3 spots hadden het daar ook begeven) omdat daar duidelijk op de plafondlamp wél staat aangegeven dat het GU10 spots zijn. Ik heb met alle macht liggen draaien naar links, rechts .. noppes .. Dan met plakband geprobeerrd zodat ik echt hard kan draaien. Ik heb echt macht moeten zetten en een kwartier (!) liggen proberen voor ik ze los kreeg. :wtf:

Zonder zo'n zuipnap (wat ik niet heb), is dat echt niet gemakkelijk se. Dat viel toch zwaar tegen. Géén wonder dat ik dacht dat het geintegreerde spots waren. Die spots zitten echt MUURvast.

Anyways in de badkamer zijn de kapotte GU10 lampen er dus uit. Ik zal deze alvast vervangen. In de living is er nog voldoende licht, in de badkamer was het dringender :D
In GU10 heb je inderdaad ook nog verschillende formaten. Best even de diameter en hoogte van je huidige spots opmeten en op basis daarvan nieuwe kopen. Als je nu kleine spots hebt en je koopt er grotere zou het kunnen dat deze uitsteken en dat is niet zo mooi natuurlijk, wel handig om eruit te draaien 🤷‍♂️

Het zijn geen meningen, maar het arei verhaal zou gewoon zwart of wit moeten zijn.

In dit geval is mijn installatie gekeurd, dus zal het wel mogen dat je een type B stroomafwaarts zet van een A.

@Eendraadsschema, staat er ook niet in. Ik ben mee met het verhaal als ik een type B MOET stroomafwaarts plaatsen dat deze tot helemaal boven moet meevolgen.
Maar echter MAG ik een type B plaatsen stroomafwaarts zonder dat dit nodig is. (In mijn geval nu want ik vervang de type A door B zonder dat er iets anders aan de installatie veranderde) en dus MAG ik ook stroomopwaarts een type A of B zetten.
In de vorige versie stond dat er expliciet in dat dat niet mag:

"In elektrische installaties van huishoudelijke ruimten is het verboden een differentieelstroombeschermingsinrichting van het type A stroomopwaarts te plaatsen van een of meerdere differentieelstroombeschermingsinrichtingen die een beschermingsfunctie heeft tegen de fouten
met een totale gelijkstroomcomponent van meer dan 6 mA."

die zin is er in de laatste versie uitgehaald maar hij is niet plots onwaar.

Los van wat expliciet in de tekst staat mag je ook wel gewoon correct en veilig ontwerpen.

Waarom plaats je een type B? Omdat je verwacht dat er een DC-component kan zitten in de lekstroom. Dat stoort de werking van een type A. De diff die stroomopwaarts van uw type B staat gaat diezelfde DC-component zien. Dat is een probleem want die gaat niet meer correct werken. Daarom vervang je die normaalgezien ook.

Dat kan perfect zijn dat in uw geval dat niet is, omdat jouw (enige) laadpaal die geïntegreerde detectie heeft waardoor de diff daarboven nooit die storende DC-component ziet. Maar dan kan je je ook de vraag stellen waarom je eigenlijk 500 euro gespendeerd hebt aan die type B diff, die ook perfect een type A van 50€ had mogen zijn.

In GU10 heb je inderdaad ook nog verschillende formaten. Best even de diameter en hoogte van je huidige spots opmeten en op basis daarvan nieuwe kopen. Als je nu kleine spots hebt en je koopt er grotere zou het kunnen dat deze uitsteken en dat is niet zo mooi natuurlijk, wel handig om eruit te draaien 🤷‍♂️
In de badkamer = 50 mm en bewegingsruimte. Dus daar kreeg ik ze er nog uit na heel veel moeite :)
In de living = 70 mm? Kan dat? Ik heb na een beetje rust het daar ook geprobeerd met plakband en met veel geweld = NOPPES. Lukt totaal niet.

Ik vrees dat ik dan zo'n zuignap moet kopen? :support:

Opmerking: 1 van de 2 GU10 spots is nu deels afgebroken omdat ik zoveel macht moest zetten dat die half is afgebroken.
Maar goed, dat maakt niet uit, want de spot was toch kapot hé.

Laatst bewerkt:
In de badkamer = 50 mm en bewegingsruimte. Dus daar kreeg ik ze er nog uit na heel veel moeite :)
In de living = 70 mm? Kan dat? Ik heb na een beetje rust het daar ook geprobeerd met plakband en met veel geweld = NOPPES. Lukt totaal niet.

Ik vrees dat ik dan zo'n zuignap moet kopen? :support:
Dat zou kunnen. Check zeker ook de wattages, lumen en kelvin op je lampen zodat je dezelfde koopt als je daar nu tevreden over bent.

Dat zou kunnen. Check zeker ook de wattages, lumen en kelvin op je lampen zodat je dezelfde koopt als je daar nu tevreden over bent.
In de badkamer is het 35W. Kan ik dan beter LED kopen (in het equivalent van 35W dat is dacht ik 3.5 of 4.5 W?) of gaat dit qua lichtsterkte dan hinderlijk zijn?

In de badkamer is het 35W. Kan ik dan beter LED kopen (in het equivalent van 35W dat is dacht ik 3.5 of 4.5 W?) of gaat dit qua lichtsterkte dan hinderlijk zijn?
4.5W LED schijnt niet super hard hoor. Dat komt ongeveer overeen met uw 35W halogeen. Zie dat je dezelfde lichtkleur koopt en dan ga je het verschil niet merken.

waarom je eigenlijk 500 euro gespendeerd hebt aan die type B diff, die ook perfect een type A van 50€ had mogen zijn.
Omdat ik die gratis heb liggen van een project en ik de huidige type A wel kan hergebruiken.
Dit type B heeft het logo ook van ev, dus voor mijn vriendin veel duidelijker. Want als ik toevallig niet thuis ben moet ze het zelf kunnen oplossen.

4.5W LED schijnt niet super hard hoor. Dat komt ongeveer overeen met uw 35W halogeen. Zie dat je dezelfde lichtkleur koopt en dan ga je het verschil niet merken.
Thanks. Ik ben als 48 jarige ne leek in elektriciteit :D Alhoewel ik er meer en meer van begin te kennen.
Vroeger liet ik altijd de elektriciën komen, maar dan denk ik: Die mens is op 5 minuten buiten, kan ik dat niet zelf?

Ik heb buiten onlangs nog LED spots vervangen, ik heb een lichtschakelaar hersteld en nu heb ik GU10 lampen eruit gedraaid.

Het issue is - Ik heb eigenlijk een fobie - ik heb schrik van elektriciteit - géén idee waarom, dat is gewoon zo. En daardoor probeer ik te vermijden dat ik met elektriciteit moet werken. Maar de laatste tijd verzamel ik mijn moed bij elkaar om dit toch allemaal te doen mits wat raad van anderen. :tongue: Ook omdat ik nu Syndicus ben en men verwacht dat ik voor klein prullekes GEEN elektriciën laat komen ;)

(En zo geraak ik misschien vroeg of laat wel van die angst af)

En van vrienden of familie moet ik het niet hebben. :frown: Dat is altijd hetzelfde liedje: Makila dat is toch poepsimpel! Ik ga dat niet uitleggen of u dat even tonen se, zoek het zelf eens op! Maar ze begrijpen niet dat ik angst heb of dat iemand uberhaut angstig kan zijn van elektriciteit, en dan kruip ik eerder in mijn schulp dan dat ik het dus oplos.

Laatst bewerkt:
Omdat ik die gratis heb liggen van een project en ik de huidige type A wel kan hergebruiken.
Dit type B heeft het logo ook van ev, dus voor mijn vriendin veel duidelijker. Want als ik toevallig niet thuis ben moet ze het zelf kunnen oplossen.

Hier staat alles EV gerelateerd in een apart zekeringskastje, ook niet heel moeilijk.
Heb een 30 mA Type A diff, die staat elektrisch naast de andere diffs, dus rechtstreeks op de hoofdzekering. Dus het circuit van de wagen zou geen invloed mogen hebben op de andere kringen. Laadpaal is een Alfen pro.

(En zo geraak ik misschien vroeg of laat wel van die angst af)

Mijn ouders hebben dat ook, die hebben al schrik van de coax-kabel die in de digibox moet. En die nemen dan nog geen raad aan.
Als je de spanning afzet kan er weinig gebeuren, al kan je nog steeds ergens kortsluiten, maar daar heb je zelf geen last van.

Had overlaatst bij een maat ook een fout gemaakt, maar dat had ik al gevonden bij het nameten, nog voor de spanning erop ging. Maar dat was iets afwerken wat nen elektricien begonnen was (en dan nietmeer gekomen). Die had het wel heel ingewikkeld gemaakt en dan nog 1,5mm2 en 2,5mm2 draad gemixed in een gemengde kring.

Stap voor stap kom je er ook wel.

Als je de spanning afzet kan er weinig gebeuren, al kan je nog steeds ergens kortsluiten, maar daar heb je zelf geen last van.
Voor gewoon een spot eruit te halen is het tegenwoordig volgens mij niet meer nodig de spanning uit te schakelen. Ik doe dit zelf wel wegens mijn panische angst lol (and you never know if and when something goes wrong), want tegenwoordig is dat toch allemaal vrij veilig niet?

Natuurlijk als je de bedrading moet vervangen of aan de spanning moet komen met je vingers om iets hardnekkig in de lamp te krijgen of zo .. of je gaat echt alles uit elkaar halen, dan is dit natuurlijk sowieso wel altijd noodzakelijk.

Voor een lamp eruit te halen is het tegenwoordig volgens mij niet meer nodig de spanning uit te schakelen. Ik doe dit nog wel (you never know), maar tegenwoordig is dat toch allemaal vrij veilig niet?

Natuurlijk als je de bedrading moet vervangen of aan de spanning moet komen met je vingers om iets hardnekkig in de lamp te krijgen of zo .. of je gaat echt alles uit elkaar halen, dan is dit natuurlijk sowieso wel altijd noodzakelijk.

Voor een lamp te vervangen hoeft dat niet, je kan normaal geen contact maken.

Maar als ik lees dat je lamp afbreekt bij het verwijderen, dan mss toch wel. Het is overigens niet echt normaal dat die zo vast zitten. Is dat dan deels gecorrodeerd door vocht ofzo? Een GU10 lamp voel je wel wat weerstand, maar al bij al draait dat vlot los.

Maar als ik lees dat je lamp afbreekt bij het verwijderen, dan mss toch wel. Het is overigens niet echt normaal dat die zo vast zitten. Is dat dan deels gecorrodeerd door vocht ofzo? Een GU10 lamp voel je wel wat weerstand, maar al bij al draait dat vlot los.
Ik moest in de badkamer 2 spots eruit halen. 1 spot ging vlotjes (2 minuten wat draaien, drukken en ie was eruit), de andere die afbrak was echt zwoegen.

De spot is bij nader inzien dus afgebroken in het midden. Dat is blijkbaar bevestigd door een soort stevige lijm lijkt mij (indien je wenst post ik hier wel de afbeelding van de kapotte spot). Ik vermoed dat die spot dus al meteen afbrak (lijm gelost? Dat zou niet mogen maar ja) bij het minste dat ik aan het draaien was en dat die daardoor bleef haperen. (En neen ik heb er niet aan liggen trekken aan die spot)

Die in de woonkamer zijn klote. Geen bewegingsruimte (0 mm spatie zoals je op bovenstaande tekening kan zien) en bij een eerste poging, geen fucking beweging in te krijgen. Dat waren ook spotgoedkope lampen. Ik heb veel zin om gewoon ander lampen te hangen, want als je die spots er niet of met moeite uit krijg, is het dan géén dikke brol ??

Laatst bewerkt:
Die in de woonkamer zijn klote. Geen bewegingsruimte (0 mm spatie zoals je op bovenstaande tekening kan zien) en bij een eerste poging, geen fucking beweging in te krijgen. Dat waren ook spotgoedkope lampen. Ik heb veel zin om gewoon ander lampen te hangen, want als je die spots er niet of met moeite uit krijg, is het dan géén dikke brol ??

Het enige dat dat armatuur doet is spanning/stroom doorgeven en bijgevolg voldoet zowat alles. Het enige wat je betaald is dus het design.
Maar eenvoudig vervangen van lampen zou wel leuk zijn. Maar aangezien dat maar om de x-aantal jaar is, is het mss zonde om dat te vervangen, tenzij je het beu bent gezien.

Het enige dat dat armatuur doet is spanning/stroom doorgeven en bijgevolg voldoet zowat alles. Het enige wat je betaald is dus het design.
Maar eenvoudig vervangen van lampen zou wel leuk zijn. Maar aangezien dat maar om de x-aantal jaar is, is het mss zonde om dat te vervangen, tenzij je het beu bent gezien.
Ok ik heb de spot die stuk is in de woonkamer eruit gekregen.
Zo zie ze er dus uit

20230918-124203.jpg

Dat lijkt me dus toch gewoon een geintegreerde spot te zijn dan (maar corrigeer mij als ik fout ben). Dus dikke fuck. :frown: Alleen die in de badkamer zijn dus 'per spot' vervangbaar en die van de living (bestaande uit 2 of 3 spots) is dus in zijn geheel te vervangen.

Ok ik heb de spot die stuk is in de woonkamer eruit gekregen.
Zo zie ze er dus uit

20230918-124203.jpg

Dat lijkt me dus toch gewoon een geintegreerde spot te zijn dan (maar corrigeer mij als ik fout ben). Dus dikke fuck. :frown: Alleen die in de badkamer zijn dus 'per spot' vervangbaar en die van de living (bestaande uit 2 of 3 spots) is dus in zijn geheel te vervangen.

Dat is duidelijk geen GU10. Ik zou die vervangen door een ander armatuur met GU10 spots. De keuze in LEd is daar enorm in.

Dat is duidelijk geen GU10. Ik zou die vervangen door een ander armatuur met GU10 spots. De keuze in LEd is daar enorm in.
Ik ga nog even wachten want ik heb zo 4 identiek dezelfde armaturen hangen met in totaal 10 spots.
(8+ jaar geleden er nooit over nagedacht en nu hangen ze daar he)

Dan kan ik beter wachten tot er nog een spot of 3 kapot gaan en dan alles in zijn geheel laten vervangen.

Anyways bedankt iedereen voor de hulp ik weet nu wat er hier allemaal hangt qua spots. Dat is toch al veel waard. :D
Ik kan nu wel verder.

Terug
Bovenaan