Elektriciteitstopic

Fluvius...

Wat een bedrijf. Ze zijn maanden te laat met de elektrische aansluiting bij onze cohousing, dus komen ze op onze kosten de werfkast verzwaren. Ok, nieuwe werfkast gehuurd; gast van Fluvius komt die aansluiten. Tot mijn schoonpa de volgende dag de warmtepomp enorm hoort ronken.

Fasen verwisseld en draaiveld is omgekeerd. Warmtepomp van €10 000 mogelijk kapot.
Klachtendossier geopend, en Fluvius zegt ons per mail dat we het rechtstreeks met de onderaannemer moeten regelen die de aansluiting voorzag. Wat? Jullie zijn als bedrijf toch zelf verantwoordelijk voor wat jullie onderaannemers doen?

Ondertussen probeer ik al weken iemand aan de lijn te krijgen om ons coax-aansluiting in orde te krijgen. Nooit is de verantwoordelijke persoon aanwezig. Ik heb er intussen een dagelijkse gewoonte van gemaakt om ze te bellen. Sinds vorige week was de verantwoordelijke geen enkele keer in staat op te nemen. Dossier sleept al aan sinds februari. Elke keer 15 minuten aan de lijn hangen om te horen dat er niemand is.

De incompetentie is echt erger dan eenderwat ik eenderwaar ooit meemaakte.

Ik ga nog even wachten want ik heb zo 4 identiek dezelfde armaturen hangen met in totaal 10 spots.
(8+ jaar geleden er nooit over nagedacht en nu hangen ze daar he)

Dan kan ik beter wachten tot er nog een spot of 3 kapot gaan en dan alles in zijn geheel laten vervangen.

Anyways bedankt iedereen voor de hulp ik weet nu wat er hier allemaal hangt qua spots. Dat is toch al veel waard. :D
Ik kan nu wel verder.

Dat is idd vervelend, maar ken het.
Ik heb 59 dezelfde inbouwspots (enkel de badkamer heeft andere) en vind die niet mooi.
Maar dat is en een kostelijke grap en nog eens veel werk. Dat is dus ook iets dat op de lange baan geschoven is hier.

Fluvius...

Wat een bedrijf. Ze zijn maanden te laat met de elektrische aansluiting bij onze cohousing, dus komen ze op onze kosten de werfkast verzwaren. Ok, nieuwe werfkast gehuurd; gast van Fluvius komt die aansluiten. Tot mijn schoonpa de volgende dag de warmtepomp enorm hoort ronken.

Fasen verwisseld en draaiveld is omgekeerd. Warmtepomp van €10 000 mogelijk kapot.
Het lijkt mij dat Fluvius gewoon wettelijk gewoon de schade moet vergoeden als kan bewezen worden dat door die fout de warmtepomp stuk is? :support:

Ondertussen probeer ik al weken iemand aan de lijn te krijgen om ons coax-aansluiting in orde te krijgen. Nooit is de verantwoordelijke persoon aanwezig. Ik heb er intussen een dagelijkse gewoonte van gemaakt om ze te bellen. Sinds vorige week was de verantwoordelijke geen enkele keer in staat op te nemen. Dossier sleept al aan sinds februari. Elke keer 15 minuten aan de lijn hangen om te horen dat er niemand is.
Mijn dossier bij Mega staat ondertussen alweer 20 maanden open en dat zal wel eeuwig blijven openstaan (vrees ik). Het gaat echter momenteel nog over een te goed van 2.18€ dus daarvoor ga ik nu niet naar de rechter stappen. Typisch België zeker?

Laatst bewerkt:
Sinds het nieuwe AREI moet verlichting ook achter een 30ma diff.
Is het logisch gevolg dan niet, dat je in elk huishouden, nu minstens twee 30 ma diff's steekt: 1 waar het echt realistisch is dat hij soms uitslaat, en een andere 30ma diff waar je de verlichting achter steekt, zodat je niet in de donker moet zoeken als er een stopcontactkring uitvliegt?

Sinds het nieuwe AREI moet verlichting ook achter een 30ma diff.
Is het logisch gevolg dan niet, dat je in elk huishouden, nu minstens twee 30 ma diff's steekt: 1 waar het echt realistisch is dat hij soms uitslaat, en een andere 30ma diff waar je de verlichting achter steekt, zodat je niet in de donker moet zoeken als er een stopcontactkring uitvliegt?
dan moet je al selectieve diff schakelaars steken, want anders zou de ene voor de andere nog kunnen uitschakelen.
Ook mag je maar 8 kringen achter een diff steken volgens het nieuwe AREI.

Er zijn ook mensen die gewoon een 30mA hoofddiff steken he. Die hebben dan later misschien last van de omvormer, oven met grillfunctie, of het coax kabelbakske waar de totale verliesstroom net boven die 30 mA gaat uitkomen.

Ik snap je punt niet @rubenvb . Ik bedoel dat je die 2 diff's van 30ma parallel steekt, zodat als de wasmachine diff1 30ma doet uitslaan, diff2 30 ma met de verlichting niet uitslaat.

Vroeger:
300 ma
---verlichting zonnepanelen
---30 ma
------vochtig, droogkast, wasmachine

nu
300 ma
---zonnepanelen
---30 ma
-----vochtig, droogkast, wasmachine
---30 ma
------verlichting

Losse gu10 fittings, phillips spotlampjes op amazon en dan ergens uw gading van losse armaturen kiezen.

Ik heb er van VTAC gepakt. Die zijn gewoon discreet egaal wit, rond, standaard 75mm boorgat, richtbaar en eigenlijk zeer ok van prijs. Bestaan ook in zilver.

Spots met armatuur en spot geïntegreerd is:
1: zeer duur
2: miserie als je er een moet vervangen en exact hetzelfde wordt niet meer verkocht

Edit: ik ging er eventjes wel vanuit dat je inbouw bedoelde
Toevallig in uw zoektocht naar armaturen ook bredere tegengekomen? Onze gaten zijn blijkbaar 80 mm en in combinatie met pleisterwerk dat niet overal perfect is, is het soms erg krap om het volledige gat te bedekken. Die VTAC hebben een diameter van 91 mm, dus het zou nog breder moeten zijn... Ik heb mij al dood zitten zoeken, maar vind niet echt iets. Qua zoektermen is het ook niet echt makkelijk, meestal kom je op 'gewone' spots uit met lamp erin.
92 mm diameter is zo beetje het breedste dat ik vind.

Ik zou ook kunnen proberen het pleisterwerk wat bij te werken, maar ik vrees dat ik het dan wel weer op een andere manier ga verprutsen :p

Edit: geen idee hoe, maar plots toch op deze gekomen, kleur lijkt mij vooral aan de foto te liggen, dus misschien die eens proberen...

Nee, zo heb je wel een punt, had niet ver genoeg nagedacht.

Verlichting is hier zelfs gesplit over 2 diffs.
Verlichting in berging, badkamer beneden, eetplaats, gang beneden, WC, gang boven, badkamer, buitenverlichting zijkant en achterkant, sfeerverlichting woonkamer en slaapkamers staat op diff 1
Verlichting keuken, living, trap, berging boven, bureau, portaal en overdekt terras buiten en alle slaapkamers op diff 2.

Doordat er altijd een 'ruimte' overgeslagen wordt en een aansluitende ruimte op een andere diff staat heb je nog altijd overal een minimum aan licht als er 1 van de 2 diffs uitslaat. Zo raak je makkelijker tot aan de elektriciteitskast of in geval van nood buiten.

Laatst bewerkt:
Toevallig in uw zoektocht naar armaturen ook bredere tegengekomen? Onze gaten zijn blijkbaar 80 mm en in combinatie met pleisterwerk dat niet overal perfect is, is het soms erg krap om het volledige gat te bedekken. Die VTAC hebben een diameter van 91 mm, dus het zou nog breder moeten zijn... Ik heb mij al dood zitten zoeken, maar vind niet echt iets. Qua zoektermen is het ook niet echt makkelijk, meestal kom je op 'gewone' spots uit met lamp erin.
92 mm diameter is zo beetje het breedste dat ik vind.

Ik zou ook kunnen proberen het pleisterwerk wat bij te werken, maar ik vrees dat ik het dan wel weer op een andere manier ga verprutsen :p

Edit: geen idee hoe, maar plots toch op deze gekomen, kleur lijkt mij vooral aan de foto te liggen, dus misschien die eens proberen...
Misschien een opvulring, zoals deze:
?

Zelf pleisteren lijkt me prutswerk en moeilijk om netjes te centreren als je een aantal spots op een rij hebt staan.

Hoe zouden jullie dit interpreteren? "jaarlijkse controle van de installatie"

1x controle gedurende een kalenderjaar gelijk wanneer tijdens dat jaar
OF
1x controle met ongeveer 12 maanden tussen ?

Ik zou eerder naar het eerste neigen.

Bijlagen

• jaarlijks.png
    jaarlijks.png
    9,8 KB · Weergaven: 12
Ik zit in industriëel onderhoud van elektrische borden en wij doen dit jaarlijks met ongeveer 12 maanden tussen omdat dit makkelijk is voor de planning. Soms moet die schuiven om bepaalde redenen (shutdown, ziekte, andere prio ...) dan is 1x per jaar ook goed.

Gewoon goed opschrijven met rapport per bord wat je gedaan hebt, wie,...

Hoe zouden jullie dit interpreteren? "jaarlijkse controle van de installatie"

OF
1x controle met ongeveer 12 maanden tussen ?

Ik zou eerder naar het eerste neigen.
Dit komt uit boek 2 voor installaties met een spanning hoger dan 1000V.

In boek 1 is het dit:

Afdeling 6.5.2. Periodiciteit van de controlebezoeken
Na de gelijkvormigheidscontrole dient elke elektrische installatie het voorwerp uit te maken van controlebe-
zoeken die ten minste de volgende periodiciteit respecteren:
− om de 25 jaar voor de huishoudelijke elektrische installaties;
− jaarlijks voor de verplaatsbare, mobiele of tijdelijke elektrische installatie zoals bepaald in onderafdeling
2.2.1.1.;
− jaarlijks voor de elektrische installaties in ontploffingsgevaarlijke zones zoals bepaald in hoofdstuk 7.102.;
− om de 5 jaar voor de andere elektrische installaties.

Dit komt uit boek 2 voor installaties met een spanning hoger dan 1000V.

In boek 1 is het dit:

Afdeling 6.5.2. Periodiciteit van de controlebezoeken
Na de gelijkvormigheidscontrole dient elke elektrische installatie het voorwerp uit te maken van controlebe-
zoeken die ten minste de volgende periodiciteit respecteren:
− om de 25 jaar voor de huishoudelijke elektrische installaties;
− jaarlijks voor de verplaatsbare, mobiele of tijdelijke elektrische installatie zoals bepaald in onderafdeling
2.2.1.1.;
− jaarlijks voor de elektrische installaties in ontploffingsgevaarlijke zones zoals bepaald in hoofdstuk 7.102.;
− om de 5 jaar voor de andere elektrische installaties.
Klopt.
Ik heb het wel degelijk over boek 2. Hoogspanningsinstallaties in dit geval.
Sorry ik had dat moeten verduidelijken.

Het probleem is dat het voor interpretatie vatbaar is en er nergens iemand een precies antwoord op heeft.

Fluvius...

Klachtendossier geopend, en Fluvius zegt ons per mail dat we het rechtstreeks met de onderaannemer moeten regelen die de aansluiting voorzag. Wat? Jullie zijn als bedrijf toch zelf verantwoordelijk voor wat jullie onderaannemers doen?

De incompetentie is echt erger dan eenderwat ik eenderwaar ooit meemaakte.

En niet te vergeten. Je kan het nutsbedrijf dat van de overheid een monopolie heeft op je aansluiting (en gefinancierd is met belastingsgeld) enkel bereiken via een betalend 078 nummer.

Ik heb twee keer Fluvius over de vloer gehad. Gelukkig waren het twee keer goeie gasten. Maar een croissant en wat koffie helpt ook wel denk ik.

Verlichting is hier zelfs gesplit over 2 diffs.
Verlichting in berging, badkamer beneden, eetplaats, gang beneden, WC, gang boven, badkamer, buitenverlichting zijkant en achterkant, sfeerverlichting woonkamer en slaapkamers staat op diff 1
Verlichting keuken, living, trap, berging boven, bureau, portaal en overdekt terras buiten en alle slaapkamers op diff 2.

Doordat er altijd een 'ruimte' overgeslagen wordt en een aansluitende ruimte op een andere diff staat heb je nog altijd overal een minimum aan licht als er 1 van de 2 diffs uitslaat. Zo raak je makkelijker tot aan de elektriciteitskast of in geval van nood buiten.
Da’s allemaal nice to have, maar in de 10j dat ik hier woon is hier volgens mij nog nooit een diff afgeslagen :p

Dat is zo, wss overkill en nooit nodig. Met domotica ook niet echt mogelijk, want uw regelunit is een single point of failure.

Tot je eens een fout moet zoeken in 20 kringen achter 1 diff zeker?

Wat bedoel je trouwens met die zin over domotica?

Terug
Bovenaan