Elektriciteitstopic

Er wordt niet geëist dat de omvormer van je PV-installatie achter zijn eigen differentieel staat. Allicht omdat er vanuit gegaan wordt dat de stroom door je hoofddiff in een live-systeem nooit exact tot 0 zal balanceren waardoor, bij een lekstroom, die diff alsnog zal aanspreken. Zonder netstroom valt je omvormer ook uit.

Ha ja makes sense, niemand heeft dat al kunnen uitleggen. Dus dan had die aansluiting ook effectief onder de diff gemogen en een 40a mogen zijn. Goed om te weten.

Het is me ook niet helemaal duidelijk waarom je opnieuw een 300mA diff in kast 2 geplaatst hebt. Die is eigenlijk niet nodig. Gewoon een automaat op kop van die kast was voldoende geweest.

Mijne "professionele" raadgever had aangegeven dat het best practice is.

- ofwel van gezamenlijk het net en je PV in kast 1 door de 25A automaat maar daar kan niet meer dan 25A vloeien.

Klopt, maar er is nog plaats in die kast dus er zou altijd nog een automaat bij kunnen komen. Dan kan er dus nog wel meer als 25a vloeien.

Die 4x10 die je voorzien hebt tussen de kasten moet een 5G zijn en kan evengoed een 5G6 zijn (max 40A). (verondersteld dat je niet nog een aparte aardingsdraad vanuit kast 2 naar 1 wilt trekken.

Er is effectief al een dikke aarding (16mm²?) rechtstreeks van de aardingsonderbreker naar de 2e kast. 4x10 ipv 4x6 was door de lengte dacht ik. Again, volledig op basis van "professionele" raadgever

In kast 2 moet je interne bekabeling voorzien zijn voor de som van zowel het net (via kast 1) als je PV. Die stromen tellen op. (of is die 25A automaat daar bedoeld als remautomaat? Dan vloeit er nooit meer dan 25A en dan hoeft dat dus niet)
Idd die 20a is een remautomaat. dus 40a van het net en 20a PV. Dus kast zal idd op 10mm worden bekabeld.

Thx voor de info

Hah, mijn buurman is mijn go-to elektricien.

Je wéét gewoon dat het een topper is in zijn vak, alleen al omdat die liever naar een top afgewerkte elektriciteitskast kijkt dan naar een knappe vrouw :D
Als ik eens een electricien nodig heb dan weet ik u te vinden.

Ben ik tenminste als ik niet thuis ben op mijn gemak, dat hij naar mn kast kijkt en niet naar mn vrouw 🤣

Tijd geleden inventief geweest.
Eindeloopsysteem binnenin de garagepoortmotor stuk.
Geen vervangstukken te vinden en geen zin om nieuw te kopen
Eindeloop schakelaartje van mss 4 euro erop gefixt met inventief stopsysteempje 🤣
Hell yeah het doet wat het moet doen👌
3-AF91-CD3-C9-F6-4011-AC2-E-5982-A2-B6-D02-F.jpg

Ik was gisteren in de CEBEO en ik zag daar speciale (?) VOB-draad liggen met low friction om gemakkelijker door buis te kunnen trekken. Is dat echt zo, of marketinggeblaat?

Volgende week komt de elentrieker voor onze electriteit conform te maken en onze electriteitskast te vernieuwen. We zouden ineens een nieuwe kabel willen laten trekken naar een stopcontact buiten waar in de toekomst een laadpaal aan kan komen (heb nu hybride die via gewoon stopcontact oplaadt) en de kabel verzwaren die naar ons gasfornuis gaat zodat we later een inductie kookplaat kunnen steken.
Zijn er nog dingen waar jullie aan denken die handig zijn die hij ineens kan klaarmaken of voorbereidend kan leggen?

Volgende week komt de elentrieker voor onze electriteit conform te maken en onze electriteitskast te vernieuwen. We zouden ineens een nieuwe kabel willen laten trekken naar een stopcontact buiten waar in de toekomst een laadpaal aan kan komen (heb nu hybride die via gewoon stopcontact oplaadt) en de kabel verzwaren die naar ons gasfornuis gaat zodat we later een inductie kookplaat kunnen steken.
Zijn er nog dingen waar jullie aan denken die handig zijn die hij ineens kan klaarmaken of voorbereidend kan leggen?

Eventueel al een automaat en kabel voor een thuisbatterij.

We hebben recent mid juli Huis gekocht, elektriciteit niet conform.
keuring in 07/2022
deadline oplossing 07/2023
verkoop biddit pas begin 07/2023 -> niet realistisch dit te duwen naar koper (ons),
info akte: verkoper hebben een uitzondering gekregen van FOD economie (energie) om termijn te verlengen tot herkeuring tot 06/2024.
Op heden woont de vorige eigenaar nog in het huis tot 01/2024.
Moet ik voor zaken letten ivm. bovenstaande? Deze week les VCA vol gekregen waar men sprak dat de deadlines voornamelijk van belang zijn voor de verzekeringen? Is deze uitzondering ook rechtstgeldig voor verzekeraars?

Laatst bewerkt:
Huis gekocht, elektriciteit niet conform.
keuring in 07/2022
deadline oplossing 07/2023
verkoop biddit pas begin 07/2023 -> niet realistisch dit te duwen naar koper,
info akte: Ze hebben een uitzondering gekregen van FOD economie (energie) om termijn te verlengen tot herkeuring tot 06/2024.
Op heden woont de vorige eigenaar nog in het huis tot 01/2024.
Moet ik voor zaken letten ivm. bovenstaande? Deze week les VCA vol gekregen waar men sprak dat de deadlines voornamelijk van belang zijn voor de verzekeringen? Is deze uitzondering ook rechtstgeldig voor verzekeraars?
Los desnoods een deel op en doe een keuring waardoor de deadline nog eens opschuift. Tevens kunt ge ook aantonen dat ge er mee bezig zijt maar dat de deadline te krap was.

Los desnoods een deel op en doe een keuring waardoor de deadline nog eens opschuift. Tevens kunt ge ook aantonen dat ge er mee bezig zijt maar dat de deadline te krap was.

misschien wat verduidelijking, wij zijn de kopers.
we willen vermijden dat bij problemen nu (eigenaar nog in het huis, maar onze eigendom) problemen krijgen met de verzekeringen...

Oké even de noob in mij naar boven halen..

Ze zijn hier 10/10 een digitale meter komen plaatsen (ik wou drijfkracht voor mijn zonnepanelen die ze morgen komen plaatsen).
Ik heb altijd enkel tarief gehad maar merkte net op dat ik nu blijkbaar dag/nachttarief heb.. Yep, ik zei de noob in mij hé :).

Moet ik niks doorgeven aan mijn energieleverancier? Wat zijn de voor of nadelen hiervan? Ik ben nu ook al de Niko Home Control tegengekomen, wat me interessant lijkt om aan te sluiten op de meter.

Iemand andere adviezen of feedback?

Bedankt alvast voor jullie input!

Ze zijn hier 10/10 een digitale meter komen plaatsen (ik wou drijfkracht voor mijn zonnepanelen die ze morgen komen plaatsen).
Ik heb altijd enkel tarief gehad maar merkte net op dat ik nu blijkbaar dag/nachttarief heb.. Yep, ik zei de noob in mij hé :).
Zeker dat je wel effectief dag/nacht tarief hebt nu? Die digitale meters maken sowieso een onderscheid tussen verbruik overdag of snachts, he. Obis codes 1.8.1 en 1.8.2
Voor enkel tarief wordt dan de optelsom gebruikt voor de afrekening, obis code 1.8.0

Normaal blijft het tarief van voor de meterombouw behouden, tenzij de tech een fout in de administratie gemaakt heeft. Van tarief veranderen tijdens de digitalisatie van de meter is mogelijk maar enkel mits schriftelijke toestemming van de klant.

Moet ik niks doorgeven aan mijn energieleverancier? Wat zijn de voor of nadelen hiervan? Ik ben nu ook al de Niko Home Control tegengekomen, wat me interessant lijkt om aan te sluiten op de meter.

Iemand andere adviezen of feedback?

Bedankt alvast voor jullie input!

Uw tarief zal wel gewoon enkelvoudig gebleven zijn hoor.

Voor uw meter uit te lezen zou ik de P1 dongle van homewizard aanraden. Werkt echt gelijk een zonnetje en kost 2x niks.

Het is nu al een hele tijd dat de led-verlichting in mijn badkamer zwak blijft branden als deze staat uitgeschakeld. Bediening van verlichting is met drukknoppen en teleruptoren. Ik heb al gelezen dat dit door lekspanning of inductieve spanning kan komen omdat een led nu eenmaal erg weinig energie nodig heeft om lucht te beginnen geven.

De oplossing hiervoor zou een led dimstabilisator zijn. Bij deze benaming ben ik beetje in de war. Er zit geen dimmer op deze verlichting. Is dit dan de juiste oplossing? En is dit een betrouwbare oplossing vooraleer ik dergelijk prul beginnen te bestellen. Want je kan dat erg goedkoop kopen of je kan daar +30€ tegenaan gooien.
Enkele voorbeelden: https://www.123led.nl/ION-INDUSTRIE...OEqcPaZxoP0jnOGzxxa0ss3HwY1IRltBoCNsYQAvD_BwE

Waarom zou ik dat doen? Alle andere verlichting doet wel normaal. Als je wat rondzoekt lijken die compensators wel een common thing. Ik wou gewoon checken of hier iemand zit die dat ook gebruikt of al eens nodig heeft gehad en daar de mening van horen. Kvind het gelijk wat onnozel om mijn elektricien daar met lastig te vallen als het dit maar zou zijn.
+ Werken met/aan teleruptoren en in een kas heb ik weinig tot geen kennis van. Het zijn er trouwens van eltako.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan