Elektriciteitstopic

Elektricien stelt deze voor: https://www.cebeo.be/catalog/nl-be/...m-ls0h-groen-luidspreker-ls0h-2x1-5mm-4621769

Echter vraag ik me af of gewone xvb 3x1.5 dan eigenlijk niet interessanter is. Gaat vlotter trekken in het plafond ook aangezien ik kleinere gaten moet maken dan die 16mm voor preflex..
De reden om met die speakerdraad te werken is omdat het flexibeler is en makkelijker weg te werken valt. Ik heb zelf, vanaf drivers in de elektrische kast tot aan ledstrips gewoon 3G1.5 flex liggen (stijve/solide draad dus). De aansluiting aan een ledstrip is met een meegekochte klikconnector voor op de ledstrip waar wat dunne "speakerdraad" aan zit, de verbinding tussen dat draadje en de vob met een wago wat ik altijd kon wegwerken in een stukje valse ruimte (holle ruimte in kastwand/plank, omkasting, plafond, ...) Ik vermoed dat je in een HSB altijd wat valse wand/plafond hebt om de verbinding in te verbergen?

Verder is het hierboven al gezegd ivm de cpr. De regel is simpel: bundel = minstens Cpr Cca, tenzij je aan één van de uitzonderingen in het arei voldoet, dan is het minstens Cpr Eca (zoals het is voor kabel/geleiders die geen bundel zijn).
2 speakerdraadjes die tegen elkaar plakken zijn twee geleiders en dus een bundel.

Vraagje over tuinverlichting.
Ik heb een dikke rode flexbuis met 3G2,5 xvb of exbvb die van de zekerkast loopt en die in het struikenperk bovengronds komt in een aftakdoos
Nu zou ik 3 230v prikspots in het struikenperk willen zetten, telkens 5, 5 en 10m van de aftakdoos. De prikspots beschikken zelf over flexibele 3G1,5
Hoe verbind ik deze nu best?
Gewoon een kabel zoals deze over de grond trekken en dan grondbedekking erover? Of moet die ook terug in de grond tot aan elke spot, al dan niet in een buis?

Ik heb een dikke rode flexbuis met 3G2,5 xvb of exbvb die van de zekerkast loopt en die in het struikenperk bovengronds komt in een aftakdoos
Nu zou ik 3 230v prikspots in het struikenperk willen zetten, telkens 5, 5 en 10m van de aftakdoos. De prikspots beschikken zelf over flexibele 3G1,5
Gewoon een kabel zoals deze over de grond trekken en dan grondbedekking erover? Of moet die ook terug in de grond tot aan elke spot, al dan niet in een buis?
De goede praktijk is om ondergrondse kabels 60cm in te graven. Dat is diep. Als je ze ondieper legt zou ik ze minstens mechanisch beschermen zodat je er niet ooit per ongeluk met je spade in spit.
Die H07RN-F kabel die je linkt is een soepele rubber kabel, geschikt voor buitenomstandigheden, maar dat heeft niets van mechanische bescherming. (alé, zogezegd geschikt voor "medium impact", maar een goede spade-steek zal er toch wel korte metten mee maken :)).

Laatst bewerkt:
Vanaf de aftakdoos verder gaan met een 3G2,5. Verlagen in sectie (dus 1,5) mag niet. Je spots hebben een vaste en waarschijnlijk gegoten kabel, daarom is 1,5 hierbij dus geen probleem. De meeste kabels aan een koelkast bv. is ook niet eens 2,5.
Best ook verder blijven gaan in EXVB, ingraven in de grond zoals hierboven gezegd en voor de aftakking werken met aftakzoden die je nadien opgiet met hars. Uiteraard ook wartels gebruiken voor de kabelingang. Dat is dan 3x wartel voor de eerste 2 spots en 2x wartel voor de laatste spot.
Best ook in een omhulsel à la flex of buis steken. EXVB heeft net zoals XVB geen mechanische bescherming.

Laatst bewerkt:
De goede praktijk is om ondergrondse kabels 60cm in te graven. Dat is diep. Als je ze ondieper legt zou ik ze minstens mechanisch beschermen zodat je er niet ooit per ongeluk met je spade in spit.
Die H07RN-F kabel die je linkt is een soepele rubber kabel, geschikt voor buitenomstandigheden, maar dat heeft niets van mechanische bescherming. (alé, zogezegd geschikt voor "medium impact", maar een goede spade-steek zal er toch wel korte metten mee maken :)).

Dan kan ik eigenlijk beter gewoon YMVK-AS kopen lijkt me.

Dan kan ik eigenlijk beter gewoon YMVK-AS kopen lijkt me.
Die -AS kabel heeft een gevlochten staalscherm (aardscherm) dat je tevens ook als aardgeleiding kan/moet gebruiken.
Ik zou zelf gewoon altijd een 3G EXVB kabel gebruiken. Ik zou ingegraven kabel ook altijd in buis steken.

Die -AS kabel heeft een gevlochten staalscherm (aardscherm) dat je tevens ook als aardgeleiding kan/moet gebruiken.
Ik zou zelf gewoon altijd een 3G EXVB kabel gebruiken. Ik zou ingegraven kabel ook altijd in buis steken.

Dat laatste. Heb dat vorig jaar mogen ondervinden. Hier was een kabel slechts 20cm onder het maaiveld in de grond gestoken. Heb die buiten helemaal mogen vervangen, incl waterdichte oplossingen. Niet zo leuk op dat moment.

Jij weet dat nu nog en wss later ook nog, die na jou komen dus niet.

Klopt die kabel mag hier niet gebruikt worden. Die "tres" als aarding gebruiken is ook niet toegestaan.
Gewoon EXVB en in flex steken, gemakkelijker kan het niet worden.

Dit is kabel voor Nederland. Kan zijn dat deze in België wordt geweigerd bij keuring.
Op basis van welk artikel dan? Want volgens mij zijn ze alvast niet in strijd met onderstaande. 5.2.9.2

Quote uit het arei
De ondergrondse aanleg van kabels is alleen toegelaten als ze aan één van de volgende voorwaarden beant-
woorden:
− ze zijn voorzien van een geaarde beschermingsmantel en wanneer ze, hetzij samengesteld zijn met een
bewapening hetzij beschermd zijn door een versterkte mantel die weerstand biedt tegen aanraking met
harde lichamen of tegen schokken door metalen handwerktuigen; de coördinatie tussen de beschermingsin-
richtingen en de doorsneden van de beschermingsmantel is zodanig dat de elektrische leidingen voldoende
beschermd zijn tegen de beschadigingen die door kortsluiting of een aardingsfout zouden kunnen veroorzaakt worden.

Door een foutieve aansluiting in mijn kast is de hoofddifferentieel is deze een paar keer in fout gegaan.

Fout is gevonden en wil deze corrigeren, maar één van de vijzen lijkt 'vastgelast' door de kortsluitstroom. Ik heb al hemel en aarde verzet maar is niet los te krijgen.
Ik vrees dat er niets anders opzit dan een nieuwe diff te kopen, of heeft iemand hier nog clever idee?

Is een Eaton 63A/4/0,3A - lijkt prijziger dan gedacht, iemand een goede webshop met scherpe prijzen?

Door een foutieve aansluiting in mijn kast is de hoofddifferentieel is deze een paar keer in fout gegaan.

Fout is gevonden en wil deze corrigeren, maar één van de vijzen lijkt 'vastgelast' door de kortsluitstroom. Ik heb al hemel en aarde verzet maar is niet los te krijgen.
Ik vrees dat er niets anders opzit dan een nieuwe diff te kopen, of heeft iemand hier nog clever idee?

Is een Eaton 63A/4/0,3A - lijkt prijziger dan gedacht, iemand een goede webshop met scherpe prijzen?
Ik ben benieuwd wat de fout was?

Een diff 63A 4P 300mA zit rond de 80 euro, soms minder soms meer.
Goede webshop is Zelektro, scherpe prijzen.

Ik stel we wel de vraag of uw diffs nu wel iets is dat je zou willen hergebruiken bij problemen met de schroefaansluitingen. Dat lijkt le toch voor miserie vragen.

Terug
Bovenaan