Elektriciteitstopic

Kan iemand me helpen met het aansluiten van een nieuwe automaat in de elektriciteitskast? Ik ben een nieuwe kring aan het voorzien voor één van m'n Marstek batterijen. Het stopcontact en de elektriciteitsleidingen zijn al min of meer in orde, maar ik heb geen idee hoe en met welk soort draden ik de automaat mag doorverbinden. De originele automaten zijn met een kamrail doorverbonden onderaan, maar de automaten die erbij geplaatst zijn voor zonnepanelen en airco zijn met dikke draden doorverbonden.

Vanwaar verbind ik best door met zo'n dikke draad en hoe heten die dikke draden juist? Kan ik die overbruggingen kant en klaar kopen?
Of is het misschien eenvoudiger/goedkoper om een nieuwe kamrail te kopen voor die bovenste zekeringen? Zo ja, welke heb ik dan juist nodig om voldoende plaats te hebben op de rail en de juiste dikte te hebben. Ik heb eenfase en hoofdzekering is 40A.
De witte C20 automaat linksboven is degene die ik bijgeplaatst heb.

EDIT: een nieuwe kamrail is geen optie volgens mij omdat de gaten voor de kamrail bij de 2 automaten voor de airco iets verder naar achter staan. Dan zou ik die automaten ook moeten vervangen.

Ik vind in Gamma deze draden tegen redelijke prijs:

Kan ik deze gebruiken om een brug te maken vanaf de automaat net ernaast?
Best bruggen met VOBst 6mm2 van de diff er naast op dezelfde manier als hoe de 2 EATON diffs zijn gedaan.
De enkele adereindhulzen op bestaande draden knip je er af en vervang je door dubbele.
Boodschappenlijst:
- VOBst 6mm2 bruin/rood/zwart
- VOBst 6mm2 blauw
- 2 adereindhuls enkel 6mm2
- 2 adereindhuls dubbel 6mm2

Best bruggen met VOBst 6mm2 van de diff er naast op dezelfde manier als hoe de 2 EATON diffs zijn gedaan.
De enkele adereindhulzen op bestaande draden knip je er af en vervang je door dubbele.
Boodschappenlijst:
- VOBst 6mm2 bruin/rood/zwart
- VOBst 6mm2 blauw
- 2 adereindhuls enkel 6mm2
- 2 adereindhuls dubbel 6mm2
Merci! Is zo'n adereindhuls nodig bij een massieve draad? Ik heb zo geen tang en om zo'n hele set te gaan kopen om 1x te gebruiken is misschien wat stom als het niet nodig is.

Goh een 6mm2 is nu ook niet het einde van de wereld om te plooien.
Een goede universele tang doet wonderen. Wel even goed opletten dat je de isolatie niet stuk maakt!
Succes!!

Was idd heel simpel om te plooien, zelfs geen tang nodig gehad. Las op een andere site ook al dat het moeilijk zou zijn, maar het ging gelukkig heel vlot. Bedankt voor de hulp!

Laatst bewerkt:
Ik wil 2 stopcontacten monteren Niko Hydro aan de buitenkant van een houten tuinhuis.
Laat ik de leiding via een wartel langs boven of onder toekomen? Ik neig eigenlijk eerder langs boven, omdat ik de wartel waterdicht kan afwerken, maar er dan geen water via de leiding het tuinhuis kan binnensijpelen.

Ik wil 2 stopcontacten monteren Niko Hydro aan de buitenkant van een houten tuinhuis.
Laat ik de leiding via een wartel langs boven of onder toekomen? Ik neig eigenlijk eerder langs boven, omdat ik de wartel waterdicht kan afwerken, maar er dan geen water via de leiding het tuinhuis kan binnensijpelen.

Als je kan werk uw leidingen langs binnen af en kom aan de achterkant van de hydro doos binnen. Mooi clean. Ik heb er zo verschillende in een houten tuinhuis. Aan de binnenkant kan je eventueel een grijs doosje plaatsen om 20mm of exvb in te laten toekomen. Dan door de houten wand klokken en binnen in uw hydro box komen. Ik vind de zwarte hydro trouwens mooi op tuinhuishout ipv de klassieke grijze.

Je hebt ook inbouw hydro, dan moet je een groter gar klokken maar dat is wel net iets strakker en je kan dan makkelijk van binnen alles aansluiten.

Als je kan werk uw leidingen langs binnen af en kom aan de achterkant van de hydro doos binnen. Mooi clean. Ik heb er zo verschillende in een houten tuinhuis. Aan de binnenkant kan je eventueel een grijs doosje plaatsen om 20mm of exvb in te laten toekomen. Dan door de houten wand klokken en binnen in uw hydro box komen. Ik vind de zwarte hydro trouwens mooi op tuinhuishout ipv de klassieke grijze.
Hoe kom je aan de achterkant van een hydrodoos binnen? Daar is toch geen gat, dus dan moet je een gat gaan boren en zien dat dat waterdicht gemaakt kan worden. Mag zoiets zelfs volgens het AREI? Of bedoel je zo'n inbouw hydro die hierboven vermeld wordt?

Ik heb de leidingen ook langs binnen lopen in ons tuinhuis en kom dan aan de onderkant van de (opbouw) hydrodoos naar buiten om zo de leidingen langs de normale toegang naar binnen te werken. Dan heb je zo weinig mogelijk leiding zichtbaar en is alles zeker waterdicht.

Hoe kom je aan de achterkant van een hydrodoos binnen? Daar is toch geen gat, dus dan moet je een gat gaan boren en zien dat dat waterdicht gemaakt kan worden. Mag zoiets zelfs volgens het AREI? Of bedoel je zo'n inbouw hydro die hierboven vermeld wordt?

Ik heb de leidingen ook langs binnen lopen in ons tuinhuis en kom dan aan de onderkant van de (opbouw) hydrodoos naar buiten om zo de leidingen langs de normale toegang naar binnen te werken. Dan heb je zo weinig mogelijk leiding zichtbaar en is alles zeker waterdicht.

Je neemt een enkele doos zonder ingangen en klokt er langs de achterkant een gat in voor je kabel. Niko verkoopt die dingen zo, wat zou het probleem zijn met het arei?

Je hebt Niko hydro met wurgnipel maar ook met van die flexibele ingangen aan de achterkant. Die zijn beide spuitwaterdicht. Als je echt zeker wilt zijn kan je nog altijd met wat tec7 werken ook.

Efkes vlug geGoogled om mee te zijn int verhaal: https://cdn.webshopapp.com/shops/28...o-enkelvoudig-inbouwkader-zwart-761-73000.jpg

Lijkt mij vrij duidelijk en clean imo :)
wij hebben er zo 2 aan beide zijden van ons schuifraam. 1 vd 2 zit wat los. Heb die eens opengegooid om te kijken.

Die zit dus met pluggen en vijzen vast in de gevelsteen.... Zeg maar dag tegen de waterdichtheid. (zegt veel over de electricien die het geplaatst heeft)

We hebben er voorlopig nog geen problemen mee gehad... Maar ik ga dus 2 nieuwe inbouwdozen kopen en ze in de gevelsteen kleven zoals het hoort.

Hoe maak je die vast in hout?
Er zijn schroefgaten voorzien in de hoeken.
1000066565.png

Je neemt een enkele doos zonder ingangen en klokt er langs de achterkant een gat in voor je kabel. Niko verkoopt die dingen zo, wat zou het probleem zijn met het arei?
Gevaar voor waterinsijpeling. De IP certificering klopt niet meer als je gaten boort waar het er niet voor voorzien is. Tenzij je natuurlijk die inbouwdozen gebruikt die ervoor bedoeld zijn. Maar vraag me dan wel af hoe dat er langs binnen uitziet met die grote gaten.

Gevaar voor waterinsijpeling. De IP certificering klopt niet meer als je gaten boort waar het er niet voor voorzien is. Tenzij je natuurlijk die inbouwdozen gebruikt die ervoor bedoeld zijn. Maar vraag me dan wel af hoe dat er langs binnen uitziet met die grote gaten.
Niko hydro inbouw is enkel voor inbouw. Als de achterkant van de wand zichtbaar blijft gebruik je deze beter niet.

Terug
Bovenaan