Best bruggen met VOBst 6mm2 van de diff er naast op dezelfde manier als hoe de 2 EATON diffs zijn gedaan.Kan iemand me helpen met het aansluiten van een nieuwe automaat in de elektriciteitskast? Ik ben een nieuwe kring aan het voorzien voor één van m'n Marstek batterijen. Het stopcontact en de elektriciteitsleidingen zijn al min of meer in orde, maar ik heb geen idee hoe en met welk soort draden ik de automaat mag doorverbinden. De originele automaten zijn met een kamrail doorverbonden onderaan, maar de automaten die erbij geplaatst zijn voor zonnepanelen en airco zijn met dikke draden doorverbonden.
Vanwaar verbind ik best door met zo'n dikke draad en hoe heten die dikke draden juist? Kan ik die overbruggingen kant en klaar kopen?
Of is het misschien eenvoudiger/goedkoper om een nieuwe kamrail te kopen voor die bovenste zekeringen? Zo ja, welke heb ik dan juist nodig om voldoende plaats te hebben op de rail en de juiste dikte te hebben. Ik heb eenfase en hoofdzekering is 40A.
De witte C20 automaat linksboven is degene die ik bijgeplaatst heb.
EDIT: een nieuwe kamrail is geen optie volgens mij omdat de gaten voor de kamrail bij de 2 automaten voor de airco iets verder naar achter staan. Dan zou ik die automaten ook moeten vervangen.
Ik vind in Gamma deze draden tegen redelijke prijs:
![]()
Handson VOB-kabel 6 mm² 2,5 m blauw | Installatiekabels | GAMMA.be
Handson VOB-kabel 6 mm² 2,5 m blauw in de beste prijs-/kwaliteitsverhouding, ruime keuze bij GAMMA.www.gamma.be
![]()
Handson VOB-kabel 6 mm² 2,5 m bruin | Installatiekabels | GAMMA.be
Handson VOB-kabel 6 mm² 2,5 m bruin in de beste prijs-/kwaliteitsverhouding, ruime keuze bij GAMMA.www.gamma.be
Kan ik deze gebruiken om een brug te maken vanaf de automaat net ernaast?
De enkele adereindhulzen op bestaande draden knip je er af en vervang je door dubbele.
Boodschappenlijst:
- VOBst 6mm2 bruin/rood/zwart
- VOBst 6mm2 blauw
- 2 adereindhuls enkel 6mm2
- 2 adereindhuls dubbel 6mm2