Energieleveranciers

Mijn cijfers van 2025. Sinds de laatste week van mei staat mijn Marstek 5kWh batterij er.

Verbruik: 10652kWh (afname + verbruikte zonnestroom + batterij)
Afname: 4997kWh
Injectie: 4944kWh
PV opwek: 10775kWh
Energie in de batterij: 992kWh
Energie uit de batterij: 797kWh

Warmtepomp: 2300kWh
EV: 4080kWh

Energiekost 2025: 1127euro
Vergoeding thuisladen: 1268euro

Hier is het 4,893c/kWh - 1,5c/kWh korting, maar met heffingen, transport etc komt het terug op 5,47c/kWh. Daar komt nog de vaste vergoeding van Fluvius en databeheer bij (70,72 en 18,56 euro).
Voor een geprojecteerde 6500kWh gas komt de factuur dan op 471 euro of 7,25c/kWh.

Volgens @Chauffagist is dat heel duur, maar de prijs voor de inval van Rusland in Oekraine was niet veel lager als dat, mede door de 21% BTW toen. Thans met een warmtepomp en een cop van 4 ga je ook aan die prijs zitten voor verwarming (6500kWh output).

@Valkuil , weet niet in welke regio jij woont, maar ik kom op een 5,76c/kWh uit (voor Limburg that is) als ik jou prijzen en korting neem. Vooral die vaste kost van 50 euro en 150 euro korting geeft hier de doorslag precies.
Ik denk toch dat mijn berekening juist is, die 150 euro vaste korting weegt inderdaad zwaar door bij een beperkt verbruik. Dus de energiekost is in mijn geval maar 113 euro per jaar (1.95c/kWh voor 5800 kWh). Ik denk dat Luminus zijn broek scheurt aan mijn contract... Helaas een veelvoud aan bijkomende kosten, waarvan een even groot bedrag onafhankelijk van verbruik. Waardoor de totale prijs per kWh uitkomt op +- 6.1c/kWh / +- 350EUR/jaar! Enfin, blijft een laag bedrag, lang leve goede isolatie.

Ik denk toch dat mijn berekening juist is, die 150 euro vaste korting weegt inderdaad zwaar door bij een beperkt verbruik. Dus de energiekost is in mijn geval maar 113 euro per jaar (1.95c/kWh voor 5800 kWh). Ik denk dat Luminus zijn broek scheurt aan mijn contract... Helaas een veelvoud aan bijkomende kosten, waarvan een even groot bedrag onafhankelijk van verbruik. Waardoor de totale prijs per kWh uitkomt op +- 6.1c/kWh / +- 350EUR/jaar! Enfin, blijft een laag bedrag, lang leve goede isolatie.

Je steekt de korting in de kWh prijs, maar die is ook onafhankelijk van verbruik. Dus ik neem die enkel mee in de totaalprijs. Je ziet dat we dichtbij zitten voor het eindresultaar, wss door andere regio of iets andere kosten.

Hebben jullie die Marstek allemaal op 800w ontladen?

Ik zou die in de techniekenruimte willen plaatsen in een stopcontact maar zal dan maar 800w mogen ontladen. Ik zou een zekeringskring kunnen bijplaatsen maar dan moet de batterij in de berging staan, waar ik beetje tegenop zie.

Haal je deftig rendement met 800w?
Want met koken en de was ga je daar natuurlijk los boven.

Laatst bewerkt:
Denk dat die 800W vooral kan helpen bij peakshaving maw uw piekvermogen aftoppen.

Maar naar besparing toe is dat in het beste geval ~€40 per jaar bespaard op je capaciteitstarief. In vergelijking met 800 à 1000 kWh verbruik besparen (€200 - 250 grofweg gerekend) is dat toch eerder een kleine kers op de taart?

Maar naar besparing toe is dat in het beste geval ~€40 per jaar bespaard op je capaciteitstarief. In vergelijking met 800 à 1000 kWh verbruik besparen (€200 - 250 grofweg gerekend) is dat toch eerder een kleine kers op de taart?

Zoveel scheelt het zelfs niet, want peakshaving in de winter is onmogelijk. In tegendeel, de batterij moet regelmatig bijladen.
Denk dat voor verbruik ontlading op 2500 of 800W niet veel uitmaakt, meestal ligt het verbruik in een gezin lager dan 800W, tenzij je een airco/warmtepomp laat koelen/verwarmen. Hier staat ze op 2500W btw, de Marstek heeft een volledig eigen zekering.

Met de hoeveelheid zon en het moment dat wij koken, ius in de zomer de batterij 's avonds zo goed als vol terug en krijgen we die nooit leeg. Standy verbruik is nu wel gestegen van 120 naar 150W, dus ben benieuwd volgende zomer.

Laatst bewerkt:
Warmtepomp: 2300kWh
Hier vorig jaar 3612 kWh, toch een enorm verschil.
Ik dacht dat jij wel verwarmde met airco's boven? Wat bij mij allemaal VVW is en dus ook warmtepomp.
Maar toch... als ik dat op een manier iets naar beneden zou kunnen krijgen. Zou een mooie besparing kunnen zijn. Paar honderd euro verschil met jouw verbruik, maar dat lijkt me echt niet haalbaar hier.
Toch interessant om te weten.

Energiekost 2025: 1127euro
Vergoeding thuisladen: 1268euro
Ja, da's wel mooi natuurlijk.
Je hebt uiteraard die investering gedaan (zonnepanelen en batterij) om tot dit resultaat te komen. Maar toch, die vergoeding is niet verkeerd.

Hier vorig jaar 3612 kWh, toch een enorm verschil.
Ik dacht dat jij wel verwarmde met airco's boven? Wat bij mij allemaal VVW is en dus ook warmtepomp.
Maar toch... als ik dat op een manier iets naar beneden zou kunnen krijgen. Zou een mooie besparing kunnen zijn. Paar honderd euro verschil met jouw verbruik, maar dat lijkt me echt niet haalbaar hier.
Toch interessant om te weten.

Ja, da's wel mooi natuurlijk.
Je hebt uiteraard die investering gedaan (zonnepanelen en batterij) om tot dit resultaat te komen. Maar toch, die vergoeding is niet verkeerd.
Ik heb geen airco's. Boven hebben we ventiloconvectoren. In een andere thread had ik ergens gezegd dat ik voor airco's zou gaan boven mocht ik het opnieuw doen.

Een groot deel van die 2300kWh is ook koeling. Ik denk dat we voor 400 of 500kWh gekoeld hebben afgelopen zomer.
Verwarming en SSW is minder dan 2000kWh. Maar wellicht is jouw huis ook groter dan het onze.

Ik heb geen airco's. Boven hebben we ventiloconvectoren. In een andere thread had ik ergens gezegd dat ik voor airco's zou gaan boven mocht ik het opnieuw doen.

Een groot deel van die 2300kWh is ook koeling. Ik denk dat we voor 400 of 500kWh gekoeld hebben afgelopen zomer.
Verwarming en SSW is minder dan 2000kWh. Maar wellicht is jouw huis ook groter dan het onze.
Ah ja, ik dacht dat jij al airco's had. My mistake.
Koeling zit er bij mij ook bij.
En ja, zou wel kunnen dat wij iets groter wonen (240 m², incl leefkelder)

Btw, nu je toch ventiloconvectoren vermeldt... Ik zit een beetje in de jus met die ventiloconvectoren (leefkelder). Sinds de geboorte van onze 2de dochter (eind mei 2025), ben ik met mijn bureau naar de kelder verhuisd. Tijdens de zomer was dit aangenaam, nu in de winter aan de koude kant. Met momenten, zoals nu, amper 18,5 graden. We hebben hier ventiloconvectoren hangen (Jaga Vertiga Hybrid, verwarmen op lage temperatuur + koelen), maar die doen, op wat zoemen na, eigenlijk niets. Na wat ChatGPT-gedoe zou de aanvoertemperatuur (nu 28 - 35 graden) hoger moeten zijn om warmte te voelen (35 - 45 graden). Maar als ik die hoger zet, wordt het op het gelijkvloers ook veel warmer (23 à 24 graden), ook al staat die thermostaat maar op 21,5. Het vreemde is dat mijn eerste verdieping hier niets van ondervindt. Ik zou het eigenlijk nog eens moeten testen, want weet zelfs niet of de kelder uiteindelijk ook echt warmer werd.
En een hogere aanvoertemperatuur = hoger verbruik. Beetje gek om te verwarmen tot bv 45 graden om er dan voor gelijkvloers en verdiep koud water bij te kletsen om te zakken naar 28 à 35 graden). Maar bon, zo werkt een warmtepomp blijkbaar als je 2 aparte aanvoertemperaturen hebt.
Een oplossing zou zijn om de ventielen van het gelijkvloers dichter te draaien waardoor er minder watercirculatie is en het minder warm wordt. Maar in de zomer zou ik die dan weer open moeten draaien om te koelen. Iets wat ik eigenlijk wil vermijden.
Hetzelfde, maar toch anders, geldt eigenlijk voor de aparte verwarming in de badkamer. We hebben daar vloerverwarming, maar ook een extra verwarming (met boost). Door de lage temperatuur wordt die chauffage amper warm, zelfs handdoeken die erover hangen drogen amper sneller. De boost-functie wordt wel gebruikt om te warmen (vooral voor de kinderen), maar de rest van de verwarming hangt er dus weinig tot niets te doen. Die staat wel op dezelfde kring als de hele verdieping.
Mijn vraag gaat nu dus vooral over die ventiloconvectoren in mijn kelder. Geen goedkoop gerief, maar het doet eigenlijk niks.
Wat is jouw ervaring hiermee? VVW en ventiloconvectoren? Hoe heb jij dit ingesteld/afgeregeld?

(we zitten misschien wel in de verkeerde thread 🙈 )

Wij hebben airco's. Voor te koelen is dat zo goed als volledig gedekt met de zonnepanelen. Voor de zolderkamers te verwarmen verbruikt dat wel wat. Maar enkel op de hele koude dagen hebben die af en toe even aan gestaan. Bij aanhoudend vriesweer kon het op de zolderkamers tot 17 graden zakken. Alhoewel de kinderen er niet over klaagden, heb ik het daar wel frequent naar 22 graden gebracht.

Ons electriciteitsverbruik is wel wat gestegen tov ons eerste jaar dat we hier wonen (vanaf zomer '24). We verwarmen de eerste verdieping nu constant en de 2de verdieping af en toe met die airco's.
Alhoewel ons warmtepomp efficiënter is ingeregeld, het opzet zwembad van 30m³ met warmtepomp zal er ook wel wat met te maken hebben.
Van juli '24 tem juli '25 was het 4700kWh.
Volledig 2025 was 5400kWh.

Ons verbruik vd warmtepomp is van maart 25 tem nu +/- 1500kWh. (Wifi module is maar in maart geplaatst geweest).

Om ons opbrengst en eigen verbruik te berekenen heb ik nog te weinig data (de app en de internetverbinding is maar gekoppeld sinds half augustus).

Voorlopig 392,2 kWh op het net gestoken (volgens de HW app) van de 981kWh opgewekt (SMA app). Van september '25 tem nu.
4620 Wp op een 4 kW omvormer.
Mocht gerust een 5kW zijn. Maar goed, de meerprijs van de omvormer te swappen en ons dak volledig vol te gooien halen we er wrs nooit uit.

Ik hoop in de lente nog een marstek batterij erbij te prikken om ons eigenverbruik nog wat op te krikken.

Laatst bewerkt:
In die Engie app, bij de berekening van uw totale factuur, houdt die rekening met eventuele kortingen die je na een jaar krijgt? Ik vermoed van niet?

Want hij schat het een pak hoger in dan dat ik via aanbieders.be had ingeschat. Wrs ook wel door de koude dagen van de laatste weken en ik pas sinds 23/12 aangesloten ben.

In die Engie app, bij de berekening van uw totale factuur, houdt die rekening met eventuele kortingen die je na een jaar krijgt? Ik vermoed van niet?

Want hij schat het een pak hoger in dan dat ik via aanbieders.be had ingeschat. Wrs ook wel door de koude dagen van de laatste weken en ik pas sinds 23/12 aangesloten ben.

Nee, kortingen zitten daar nog niet in verwerkt. Korte termijn cijfers zijn inderdaad ook zeer misleidend, ze zouden daar beter ook de oude SLP statistieken achter steken zodat het wat uitmiddelt, dan is het nog niet correct maar al veel beter.

Ah ja, ik dacht dat jij al airco's had. My mistake.
Koeling zit er bij mij ook bij.
En ja, zou wel kunnen dat wij iets groter wonen (240 m², incl leefkelder)

Btw, nu je toch ventiloconvectoren vermeldt... Ik zit een beetje in de jus met die ventiloconvectoren (leefkelder). Sinds de geboorte van onze 2de dochter (eind mei 2025), ben ik met mijn bureau naar de kelder verhuisd. Tijdens de zomer was dit aangenaam, nu in de winter aan de koude kant. Met momenten, zoals nu, amper 18,5 graden. We hebben hier ventiloconvectoren hangen (Jaga Vertiga Hybrid, verwarmen op lage temperatuur + koelen), maar die doen, op wat zoemen na, eigenlijk niets. Na wat ChatGPT-gedoe zou de aanvoertemperatuur (nu 28 - 35 graden) hoger moeten zijn om warmte te voelen (35 - 45 graden). Maar als ik die hoger zet, wordt het op het gelijkvloers ook veel warmer (23 à 24 graden), ook al staat die thermostaat maar op 21,5. Het vreemde is dat mijn eerste verdieping hier niets van ondervindt. Ik zou het eigenlijk nog eens moeten testen, want weet zelfs niet of de kelder uiteindelijk ook echt warmer werd.
En een hogere aanvoertemperatuur = hoger verbruik. Beetje gek om te verwarmen tot bv 45 graden om er dan voor gelijkvloers en verdiep koud water bij te kletsen om te zakken naar 28 à 35 graden). Maar bon, zo werkt een warmtepomp blijkbaar als je 2 aparte aanvoertemperaturen hebt.
Een oplossing zou zijn om de ventielen van het gelijkvloers dichter te draaien waardoor er minder watercirculatie is en het minder warm wordt. Maar in de zomer zou ik die dan weer open moeten draaien om te koelen. Iets wat ik eigenlijk wil vermijden.
Hetzelfde, maar toch anders, geldt eigenlijk voor de aparte verwarming in de badkamer. We hebben daar vloerverwarming, maar ook een extra verwarming (met boost). Door de lage temperatuur wordt die chauffage amper warm, zelfs handdoeken die erover hangen drogen amper sneller. De boost-functie wordt wel gebruikt om te warmen (vooral voor de kinderen), maar de rest van de verwarming hangt er dus weinig tot niets te doen. Die staat wel op dezelfde kring als de hele verdieping.
Mijn vraag gaat nu dus vooral over die ventiloconvectoren in mijn kelder. Geen goedkoop gerief, maar het doet eigenlijk niks.
Wat is jouw ervaring hiermee? VVW en ventiloconvectoren? Hoe heb jij dit ingesteld/afgeregeld?

(we zitten misschien wel in de verkeerde thread 🙈 )
Mijn ventilo's zitten op het 2e circuit wat bij jou boven is. Een warmtepomp kan inderdaad maar 1 temperatuur maken. Als je verschillende vertrek temperaturen wil, moet die gaan mengen. Ik heb een fixed aanvoer van 30°C voor mijn ventilo's, maar het is HSB, dus er is weinig massa te verwarmen.

Heb jij dan 3 circuits of zitten die ventilo's op het circuit van het gelijkvloers?

Mijn ventilo's zitten op het 2e circuit wat bij jou boven is. Een warmtepomp kan inderdaad maar 1 temperatuur maken. Als je verschillende vertrek temperaturen wil, moet die gaan mengen. Ik heb een fixed aanvoer van 30°C voor mijn ventilo's, maar het is HSB, dus er is weinig massa te verwarmen.

Heb jij dan 3 circuits of zitten die ventilo's op het circuit van het gelijkvloers?
3 circuits. 1 per verdieping.
Maar begin vorig jaar was er issue met het gelijkvloers (geen warmte meer) waardoor dit tijdelijk opgelost werd door een switch/klep/ventiel van een leiding te halen. Hierdoor hadden we terug warmte, maar was geen ideale en definitieve oplossing. Ondertussen niet veel meer mee gedaan omdat ik het zonde vond om 18k (bepaalde aanpassingen, enkele dikkere leidingen, etc) te betalen voor iets wat eigenlijk zou moeten werken. Ik ga wel eens 2de opinie vragen. Maar goed, we hebben warmte en konden koelen in de zomer. Dan laat ik zoiets aanslepen...
Anyway, het verwijderen van die switch/klep/ventiel kan misschien wel de aanleiding zijn dat die 2 kringen (kelder en gelijkvloers) op een manier aan elkaar gelinkt zijn. Wild stab in the dark, maar het zou kunnen.

Hier massiefbouw, maar de ventilo's geven helemaal niets. Dus zelfs al was er weinig massa of wat dan ook, dan nog zouden ze niks doen.
En ik kan nog wel tegen deze temperatuur (kijk net op thermostaat: we zitten aan 19, hip hoi), maar als mijn vriendin of kinderen in de kelder komen...
En ja, ook hier weer, allemaal goed voor betaald, maar we hebben er niks aan. Dure rechthoekige witte bakken die af en toe eens zoemen.

Hier warmen die wel ok hoor. Ingesteld op 20 overdag. Snachts op 19 omdat die idd ergerlijk zoemen, maar zakt nooit lager dan 19.5. En ik krijg het naar 22°C indien gewenst.

Hier warmen die wel ok hoor. Ingesteld op 20 overdag. Snachts op 19 omdat die idd ergerlijk zoemen, maar zakt nooit lager dan 19.5. En ik krijg het naar 22°C indien gewenst.
Ow ja, jij hebt dezelfde ventilo's (en dezelfde warmtepomp)
Welke aanvoertemperatuur heb jij hiervoor ingesteld?
Jij zit vermoedelijk niet met een andere verdieping die ook invloed heeft van deze aanvoertemperatuur...

Btw, toevallig de Jaga al eens open gedaan?
Ik heb dat recent gedaan omdat ik toch eens wilde kijken wat er mogelijk fout was.
Ik zie op online afbeeldingen dat de ventilatoren ("geluidloze boosters") in een hoek van 45 graden staan:
1991731398.png

Bij mij staan die horizontaal. Ze blazen dus helemaal niet naar de zijkant, maar eerder naar boven en beneden. Al is blazen wel heel optimistisch omschreven. Recent was de elektricien hier (ook zo'n vakheld :rolleyes:), die (naar eigen zeggen) ervaring had met plaatsing van dergelijke toestellen. Hij zei dat die ventilo's beter horizontaal hingen (niet dus!) en de lucht nu, zoals die nu hangt (vertikaal dus) wordt binnengepakt door de zijkant en naar buiten gaan via onder- en bovenkant. Maar op de afbeelding is dit dus net andersom.
Ik vermoed dus dat er sowieso ook nog iets niet in orde is met de Jaga zelf. Nog los van de aanvoertemperatuur.
Maar het zou toch straf zijn als die ventilatoren in een hoek moeten staan en ze bij mij op een horizontale lijn staan? Dat kan toch bijna niet.

Het zijn niet dezelfde hier. Het zijn Jaga Strada hybrids. De slaapkamers op de 1ste verdieping worden hiermee verwarmd. Ik gebruik dezelfde stooklijn, minimum en maximum temperatuur als de vloerverwarming (0.2, 25 en 40). Ik krijg de kamers hiermee warm genoeg. We hebben wel 2 verschillende pompgroepen. Kheb ook vinnen van de roosters zo geplaatst dat die de kamer in blaast ipv richting het raam.

Maar msn moeten we die discussie in de loodgieter of warmtepomp thread houden. 🫣

Luminus Maxxflex kwam op 188 euro per maand
Eneco zon & wind flex kwam op 183 euro

en moest ik een nieuwe klant zijn dan was ik bij Engie het beste af, mijn Flow (waar ik nu vertrek) komt met de welkomstkorting op 181 euro.
Jammer dat ze geen korting doen voor bestaande klanten, nou ja, their loss.

Amai, vandaag nog es de berekening gemaakt met dezelfde verbruikscijfers.

Engie komt nu op 166 euro uit voorhetzelfde. Komt dat door de gedaalde nettarieven? Kan toch bijna niet? En is de stroom nu niet heel duur in de winter normaal gezien aangezien er niks van overschot van zon is.

Wat zou het risico zijn van nu al terug van Luminus naar Engie te gaan (die 100 euro welkomstkorting kwijt zeker?)

Terug
Bovenaan